Canon annoncerer Océ Colorado 1640, den første storformatrulleprinter med Canons nye UVgel-teknologi

Søborg, 8. marts 2017 – Canon præsenterer Océ Colorado 1640, den første 64" roll to roll storformatrulleprinter, som anvender den nye Canon UVgel-teknologi.

UVgel-teknologien er blevet udviklet af Canon for at kunne levere hidtil uset høje produktivitetsniveauer i sit segment sammen med enestående output-kvalitet på en bred vifte af medier og kan anvendes til en lang række applikationer. Ved at udnytte UVgel-teknologiens særlige egenskaber er Océ Colorado 1640 blevet fremstillet efter de højeste branchestandarder for at kunne imødekomme spidsbelastningsperioder i virksomheder – uanset størrelse – som fremstiller store volumener af forskellige storformatapplikationer på de stadig kortere ekspeditionstider, som deres kunder efterspørger.

Mark Lawn, Director, Graphic & Communications Group, Canon Europe, kommenterer: "Efterspørgslen efter grafiske applikationer i storformat stiger voldsomt, og grafiske virksomheder er ivrige efter at udvide deres udbud og gribe mulighederne for at vokse. Indtil nu har de skullet gå på kompromis med hensyn til teknologi og vælge mellem hastighed, kvalitet og medier. Med lanceringen af Océ Colorado 1640-printeren med UVgel-teknologi leverer Canon den perfekte balance mellem kvalitet, produktivitet, automatisering, antal af applikationsmuligheder og driftsomkostninger. Denne nye printer omdefinerer grænserne for storformatrulleprint, så grafiske virksomheder kan udvikle sig ved at udvide deres muligheder og gå på jagt efter nye indtægtskilder."

Banebrydende teknologier
Den nye Océ Colorado 1640 tilbyder printleverandører enestående produktivitetsniveauer og er hurtigere end nogen anden printer i dette segment. Den har en tophastighed på 159 m2/t til applikationer som reklamesøjler og udendørs bannere. Selv ved den højeste kvalitet for close-up indendørs applikationer kører printeren med en hastighed på 40 m2/t.

Canon UVgel-blæk hæftes på mediet med det samme, hvilket sikrer helt nøjagtig registrering af hver enkelt blækdråbe med et minimum af bredning punktspredning. Ved at mindske blækspredningen og sammensmeltningen på mediet kan den nødvendige mængde blæk printes i hver passage, hvilket resulterer i detaljerige, intense billeder ved ultra-høje hastigheder.

Den sofistikerede, LED-baserede UV-hærdning, som arbejder helt uafhængigt af printsystemet og ikke udleder nogen varme, sørger for ensartet UV-hærdning efter print, hvilket bidrager yderligere til højere printhastigheder og printkvalitet. De hærdede UVgel-print er øjeblikkeligt tørre og klare til efterbehandling eller laminering, hvilket er perfekt til virksomheder, der arbejder med opgaver med korte leveringstider, og som kræver hurtig montering.

Produktiviteten boostes endnu mere med Océ Colorado 1640's dobbelte ruller (medieskuffe indeholdende op til 2 ruller), der sætter printleverandører i stand til at skifte mellem to medietyper og -formater i farten, så de hurtigt kan fremstille blandede applikationer.

Enestående kvalitet
Océ Colorado 1640 leverer enestående billedkvalitet og gentagelsesnøjagtighed, print efter print. Den præcise UVgel hæftes på mediet med det samme og fremstiller skarpe billeder med et minimum af punktbredning og stort set ingen satellitpartikler, mens de stabile og yderst præcise dråber sikrer fremragende farveensartethed linje efter linje.

Canon UVgel-printhoveder inkorporerer et patenteret system, som løbende holder øje med dyserne vha. akustisk sampling til at registrere og løbende udbedre dysefejl, hvilket stort set fjerner hvide linjer. Dermed kan printeren køre, uden at der er behov for en operatør i nærheden, og det mindsker også antallet af fejlprint.

Ligesom ved alle andre rulleprintere er det vigtigt, at printeren håndterer medierne meget nøje for at sikre høj printkvalitet og mange applikationsmuligheder. Printerens hårdføre, robuste design, dens klasseførende stringens og de industrielle dele sikrer stabil mediehåndtering. Systemet anvender desuden et optisk feedback-loop, som løbende overvåger mediet, mens det føres gennem enheden og udbedrer automatisk eventuelle fejl.

Bred vifte af applikationer
Océ Colorado 1640 er velegnet til virksomheder, der fremstiller både indendørs og udendørs applikationer, herunder plakater, bannere, skilte, POS-materialer, reklamesøjler, vinduesskiltning, dekaler og specialfremstillet vægbeklædning.

UVgel er en proces, som anvender svag varme vha. LED-hærdning. Dette sørger for færre medieforvridninger og gør, at der kan anvendes flere typer printbare medier, herunder tynde og varmefølsomme medier. Derudover indeholder UVgel-blæk intet vand, hvilket giver markant mindre risiko for, at mediet buler ud, samtidig med at det forbedrer den dimensionale ensartethed.

UVgel-blæk gengiver et stort farverum, som man kender det fra Eco-solvente blæktyper, men med den miljø- og sikkerhedsprofil fra latex og UV-blæk. UVgel-print er holdbare, farvefaste og meget modstandsdygtige over for de forskellige påvirkninger, som udendørs applikationer typisk udsættes for, mens de lugt- og VCL-frie print overholder de strengeste miljøstandarder for indendørs brug.

Hurtigt investeringsafkast
Océ Colorado 1640 er udviklet med henblik på lave driftsomkostninger og til at give kunderne et hurtigt investeringsafkast. Canon UVgel-teknologien reducerer blækforbruget med hele med op til 40 % sammenlignet med konkurrerende teknologier, eftersom blækket bliver fordelt på en mere effektiv måde. Desuden er der væsentligt mindre spildfarve i forbindelse med vedligehold af printhoveder, grundet Océ Colorado 1640 automatiske maintenance.

Sammenlignet med konkurrerende teknologier reducerer printerens automatiserede funktioner operatørens tid ved maskinen med op til en tredjedel, for eksempel ved at anvende et unikt system med to ruller, så der kræves mindre tid til at ilægge medier. Det industrielle design er beregnet til at yde maksimal oppetid og et minimum af vedligeholdelse.

Mark Lawn konkluderer: "Med Océ Colorado 1640 bringer Canon gennemgribende innovation til storformatrulleprint både for printleverandører, der printer mindre volumener, men også tilbyde dem en mulighed for ægte produktionsprint med et hurtigt investeringsafkast. Printleverandører, der allerede håndterer store volumener, kan også få glæde af en virkelig alsidig teknologi til en overkommelig pris.

For mange skiltevirksomheder og grafiske virksomheder er UVgel-teknologien nøglen til, at de kan udnytte det fulde potentiale hvad angår produktivitet og antallet af applikationer, og det giver dem en effektiv platform til at udvide deres udbud og øge fortjenesten."

Océ Colorado 1640-printeren vil fremvises for første gang for offentligheden i EMEA på FESPA 2017, Messe Hamburg, 8. til 12. maj 2017.