Ventetiden er ovre – Canons nye sportshelt er kommet

Søborg, den 14. september 2021 – Canon annoncerer i dag det længe ventede EOS R3 – et kraftcenter til sportsfotografering og reportager. EOS R3 forener tradition med banebrydende teknologi og byder på alt det velkendte og hastigheden fra Canons anerkendte EOS-1-serie samt innovationen og alsidigheden fra det innovative EOS R-system.

EOS R3 er udviklet ved hjælp af feedback fra de mest professionelle sports- og pressefotografer og har flere end 100 forbedringer i forhold til Canons nuværende spejlløse og DSLR-kameraer. Resultatet er et kamera, der virkelig strømliner workflows og løfter forbindelsen mellem kamera og fotograf til nye højder, hvilket giver suveræne hastigheder og reaktionsevner. Med en spritny, innovativ sensor med 24,1 megapixel opløsning giver EOS R3 den optimale balance mellem ydeevne, opløsning og hastighed, så sports- og nyhedsfotografer har et kamera, hvormed de kan overgå konkurrencen.

Canon ambassadør, Nikolai Linares, er blandt de første til at teste kameraet, og udtaler: ”Kameraet er uden tvivl det hurtigste kamera, jeg har arbejdet med. Den reagerer hurtigere, end hvad jeg har været vant til hos både 5D og R5. Det gør, du ikke misser dine skud, når det er action. Kameraets mulighed for at tracke ansigter og skifte mellem ansigterne var også en funktion der passede rigtig godt til mit fotografi.”

Fremtiden er hurtig

EOS R3 benytter sig af den banebrydende, nye bagbelyste og stablede CMOS-sensor med 24,1 Megapixel opløsning for at kunne levere lynende hurtige billeder og forbedrede reaktionsevner. Den kraftfulde sensor eliminerer stort set al rullende lukkerforvrængning, og med en lukkertid fra 30 sekunder helt ned til 1/64000 sekund1 hjælper den fotografer med at fastfryse selv de hurtigste motiver. Når man bruger den elektroniske lukker, kan fotografer tage op til 30 billeder/sek. med AE- og AF-sporing, selv i RAW, og med muligheden for at optage med 15 billeder/sek. og 3 billeder/sek. For første gang nogensinde kan den elektroniske lukker også benyttes sammen med både Canon- og tredjeparts-flashenheder. Canon har introduceret Flicker Detection og en højfrekvens-, antiflimmer-optagelsesmetode i kameraet, hvilket fjerner de klassiske svagheder ved elektroniske lukkere, og som registrerer og korrigerer for flimrende lyskilder og forhindrer striber (banding) eller problemer med farver og eksponering.

EOS R3's hurtige ydeevne stopper ikke ved antal billeder/sek., men udvides også til kameraets fokuseringsevner. EOS R3 kan fokusere på blot 0,03 sekunder, hvilket gør det til det hurtigste EOS R-kamera hidtil2 – perfekt til at fange uforudsigelige sports- og nyhedsscener. EOS R3 drives af Dual Pixel CMOS AF II og har en forbedret dyb læringsalgoritme, der tilbyder AF-sporing af menneskers og dyrs øjne, krop og hoved samt registrering af et menneskes hoved ved både stillbilled- og videooptagelse. For at imødekomme behovene hos motorsportsfotografer har Canon også inkluderet en funktion til at spore køretøjer, så de kan spore motorcykler, racerbiler med åben cockpit (som for eksempel Formel 1-biler) samt GT- og rallybiler på en professionel måde. Funktionen giver desuden fotograferne mulighed for at prioritere fokus på køretøjet eller kørerens hjelm. Registrering af øje, ansigt, hoved og krop findes nu i samtlige AF-metoder, sammen med en ny fleksibel zone, hvor brugere kan vælge størrelsen og formen af Zone AF-området. EOS R3 sætter en ny standard for at opnå fokus under svage lysforhold helt ned til -7,5 EV3 – hvilket gør det til et af kameraerne, der præsterer bedst i svagt lys.

For at maksimere kontrollen over alle disse AF-indstillinger tilbyder EOS R3 tre forskellige måder at vælge AF-punkter på: den hurtige smart controller, den nøjagtige multi-controller og det instinktive Eye Control AF. Eye Control AF giver en mere naturlig forbindelse mellem kameraet og fotografen. Denne intuitive og innovative AF-punktvalgsmetode fjerner fokuspunktet til, hvor fotografen kigger. I situationer, hvor historien hurtigt kan tage en drejning, giver dette fotograferne mulighed for instinktivt at fokusere på action-scenen ved blot at rette blikket mod den pågældende scene.

Den 5-aksede In-Body Image Stabilizer forbedrer muligheden for at optage håndholdte billeder og jævne filmproduktioner på farten. Kameraets billedstabilisering kan kombineres med den optiske billedstabilisering i udvalgte RF-objektiver og giver brancheførende ydeevne med op til 8 stop.

Overgå dine fagfæller

For professionelle fotografer, der arbejder i felten, handler det ikke kun om at kunne fange et øjeblik hurtigt, men også om hurtigt at kunne sende billederne til nyhedsbureauer og redaktioner. Takket være en række professionelle tilslutningsmuligheder, som for eksempel version 5.0 Bluetooth og 5 GHz4 Wi-Fi, strømliner EOS R3 workflows og gør det enkelt at oprette forbindelse til en smartphone eller et trådløst netværk. Den indbyggede Gigabit Ethernet-port er ideel i sportsarenaer og muliggør hurtig, kablet tilslutning. Og når det virkelig gælder om at handle hurtigt, kan fotografer overføre billeder til deres kunder via FTP. For eksisterende brugere af EOS R55 og EOS-1D X Mark III kan netværksindstillingerne deles mellem de tre kameraer.

Brugerne kan fjernbetjene kameraet fra en mobil enhed vha. Canons Camera Connect-app eller bruge Browser Remote-funktionen via en Ethernet-forbindelse. Browser Remote-funktionen er en populær egenskab, der er hentet fra EOS-1D X Mark III, og giver brugerne og hovedkontorer mulighed for at ændre metadata og gennemse og downloade billeder. Endvidere vil brugere kunne anvende Canons Mobile File Transfer (MFT)-app6 – en mobil-app til professionelle fotografer til at overføre billeder via en mobil enhed til en FTP-/FTPS-/SFTP-server. Fremtidige forbedringer til appen vil omfatte tekstkonvertering af stemmememoer, hvilket vil øge brugervenligheden for professionelle fotografer yderligere. Med en ny smartphone-holder til EOS R3, Smartphone Link AD-P1, kan brugere montere deres iOS- eller Android-enhed ovenpå multifunktionsskoadapteren og nemt overføre billeder via den nye MFT-app7. Via Canon Camera Connect-appen kan man nu også opdatere firmwaren til EOS R3 via telefonen – noget, der er helt nyt for et EOS-kamera.

Utrolige videoevner

Som med EOS R5 tager EOS R3 Canons hybride muligheder til det næste niveau – og det imødekommer fotografers behov for at fange action i både højkvalitets-stillbilleder og imponerende videoer i høj opløsning. Det tilbyder effektive videofunktioner med 6K 60p RAW opløsning, hvilket giver 50 % flere detaljer sammenlignet med 4K. Med 6K CRM RAW-filer kan eksponering og hvidbalance justeres efter optagelse, så fotograferne kan være sikre på at få forbløffende billedgengivelse. 4K-billedmateriale op til 60p oversamples fra 6K, hvilket garanterer den højest mulige 4K-filmkvalitet. EOS R3 er fremragende til hurtige og dynamiske sportsgrene og optager 4K 120p-billeder til fantastisk slowmotion i 4K-opløsning. Man kan nu optage op til 6 timer almindelig video eller 1,5 timer ved høje 119,88/100p billedhastigheder8.

I bund og grund er EOS R3 designet til at hjælpe fotografer med at løbe fra konkurrenterne – og dette gælder også ved videooptagelser. For at mindske filstørrelsen og fremskynde video-workflows kan CRM light- eller MP4-billeder optages i All-I, IPB eller den mindre IPB light, så brugere kan vælge blandt en række bit-rates, der imødekommer deres behov og krav til lagring. De dobbelte kortslots, der omfatter et UHS-II SD-kortslot og det ultrahurtige CFexpress, muliggør 6K RAW-videooptagelse og understøtter simultan optagelse til begge kort i MP49, hvilket giver en fejlsikker backup af vigtigt billedmateriale. Canons anerkendte Canon LOG 3 muliggør 10-bit intern optagelse, så man kan opnå et større dynamikområde, eller 10-bit HDR PQ, som minimerer behovet for at redigere eller skalere billeder i efterproduktionen. EOS R3 er perfekt til rejsende reportere. Det har Canons nye multifunktionssko og er kompatibelt med den nye Directional Stereo Microphone DM-E1D – en retningsbestemt stereomikrofon, der forsynes med strøm fra kameraet og som bruger digital behandling – samt TEAC Tascam CA-XLR2d-C XLR-adapteren, der gør det muligt at lave tokanals-optagelser med professionelle XLR-mikrofoner.

Instinktiv oplevelse

Canons nyeste spejlløse kamera tilbyder samme hastigheder og velkendte betjening, som man finder på EOS-1-serien, og det benytter en ny, Canon-udviklet, højkvalitets elektronisk søger med 5,76 mio. punkter uden blackout. Den elektroniske søger har stort set ingen forsinkelse og opdaterer ved 120 billeder/sek. ved fuld opløsning for at give en synsoplevelse, der kommer på højde med en optisk søger. Sammen med det nye OVF-simulation View Assist giver søgeren dybere toner og et større dynamikområde. Lukkerforsinkelsen kan reduceres til forbløffende 20 millisekunder – mindre end halvdelen af forsinkelsen på et traditionelt kamera – for nærmest øjeblikkelig optagelse, når udløserknappen trykkes ned. Den nye Vari-Angle-touchscreen med 4,1 mio. punkter og høj opløsning gengiver flere detaljer end nogensinde før og giver større fleksibilitet med henblik på optagelsesvinkler, eftersom den kan blive vippet og drejet i forskellige positioner. EOS R3 kombinerer den eksisterende EOS-ergonomi med nye kontroller og en række nye muligheder for brugeren at tilpasse indstillinger, herunder lukkerlyde og lydstyrke, for at give velkendt, men avanceret kontrol. For at spare tid, når man flytter mellem kamerahuse, kan fotografer også nemt kopiere og gemme personlige indstillinger på hukommelseskort. Det nye EOS R3 benytter det samme LP-E19-batteri som EOS-1D X Mark II og EOS-1D X Mark III, så man kan optage i længere tid og få større kompatibilitet end med eksisterende DSLR-kameraer.

EOS R3 har et nyt, let, støv- og vandbestandigt hus i magnesium, som klarer brug i barske optagelsessituationer. Vejrbestandigheden kan også opretholdes, når man bruger eksisterende Speedlite-flashenheder, blot ved at tilslutte den nye multifunktionsskoadapter AD-E1. EOS R3 forsyner desuden den nye, kompakte Speedlite Transmitter ST-E10 med strøm gennem multifunktionsskoen, så fotografer kan fjernbetjene flere radiostyrede Speedlite-flashenheder.

EOS R3 er et ultrahurtigt, responsivt kamera, der giver sports- og nyhedsfotografer den konkurrencefordel, de behøver for at kunne få det vindende skud.

I dag lancerer Canon også RF 100-400mm F5.6-8 IS USM og RF 16mm F2.8 STM, to nye, alsidige og kraftfulde RF-objektiver, der introducerer nye brændvidder i serien af RF-objektiver.

Vejledende salgspris: DKK 48.299,- inkl. moms

Salgstart i November TBC

EOS R3 – Vigtigste egenskaber:

• Ny, Canon-udviklet bagbelyst stablet CMOS-sensor med 24,1 Megapixel opløsning
  • 30 billeder/sek. med AF/AE-sporing
  • Lukkertider mellem 30 sekunder og 1/64000 sek., når man bruger den elektroniske lukker
  • Eye Control AF-punktvalg
  • AF-sporing af mennesker, dyr (inkl. fugle) og motorsport (motorcykler og racerbiler)
  • 6K 60p RAW-video i fuld bredde, optaget internt på et CFexpress-kort
  • Fokusering ved lave lysniveauer helt ned til –7,5 EV

1 Når man bruger den elektroniske lukker. Med den mekaniske lukker kan man bruge lukkertider mellem 1/8000 sek. og 30 sekunder.
2 Gælder pr. 13. september 2021 og for den hurtigste AF-hastighed. * Beregnet ud fra resultatet af AF-hastighedstests i henhold til CIPA-retningslinjer (Resultater kan variere afhængigt af optagelsesforhold, og hvilke objektiver der bruges). Baseret på intern målemetode. Testforhold: • Lysstyrke på tidspunktet for afstandsmåling: EV12 (jævn temperatur, ISO 100) • Optagelsesmetode: M • Benyttet objektiv: RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, når man optager stillbilleder og betjener udløserknappen manuelt • AF-metode: Enkeltpunkts-AF (central) • AF-indstilling: One-Shot AF
3 Når man bruger et f/1.2-objektiv under følgende forhold: centerfokuspunkt, rumtemperatur, One-Shot AF, ISO 100. Gælder ikke RF-objektiver med DS-coating (Defocus Smoothing).
4 5 GHz Wi-Fi findes kun i udvalgte områder/lande.
5 Når man bruger WFT-R10 Wireless File Transmitter.
6 Appen forventes at være tilgængelige i Q1 2022. Til at begynde med vil appen – version 1.3.0 – være gratis som prøveversion. Download af fremtidige versioner vil kræve betaling.
7 Multifunktionsskoadapteren til Smartphone Link AD-P1 for Android og iOS kommer på markedet i 2022.
8 Afhængigt af batteriniveau, hukommelseskort og temperatur.
9 Blandt de understøttede funktioner findes separat stillbilledoptagelse, separat stillbilled-/filmoptagelse og simultan filmoptagelse til to kort.