Future Book Forum 2021: At transformere den printede bog gennem bæredygtig innovation

Bæredygtighed bliver stadigt mere og mere væsentlig for alle aktører i bogbranchen. Med det øgede fokus på bæredygtighed handler dette års Canon Future Book Forum om at fremme bæredygtig innovation i alle dele af forlagsbranchen – fra hvordan bøger fremstilles, distribueres og er tilgængelige til deres aftryk på vores hverdag.

• Canons virtuelle Future Book Forum finder sted den 2. december 2021 fra kl. 14.00 til kl. 17.00
  • Tema: Transformation af den printede bog gennem bæredygtig innovation
  • Brancheeksperter deler innovative idéer om, hvad der kan gøre den printede bog mere bæredygtig

Ved Future Book Forum 2020 deltog næsten 1.000 tilmeldte online fra over 65 lande. Programmet var spækket med praktisk information om, hvordan virksomheder kan overleve og skabe innovation i en pandemitid. Future Book Forum afholdes nu for niende gang og vil bygge videre på succesen fra sidste års arrangement. Som i 2020 vil eventet afholdes online og samle fagfolk fra forlagsbranchen, herunder bogudgivere, bogdistributører og bogprintere.

Forfatter og foredragsholder, Peter Fisk, er igen ordstyrer ved dette års event og vil få selskab af eksperter inden for bæredygtighed, innovation og udgivelse. Panelet vil diskutere, hvilke muligheder virksomheder har med hensyn til bæredygtighed, og hvordan de kan fremme smartere innovation og rentabel vækst.

Jessica Lobo, Global Goals Programme Manager hos UN Global Compact Network UK, er hovedtaler ved forummet med sin præsentation 'Vigtigheden af bæredygtig innovation'. Hun vil tale om, hvordan FN's Verdensmål (SDG'er – Sustainable Development Goals) danner grundlaget for udviklingen af diverse fremgangsmåder, der kan drive en bæredygtig vækst.

Andy Hunter, administrerende direktør og stifter af Bookshop.org, vil dele sin vision om, hvordan bøger fortsætter med at spille en vigtig rolle i vores kultur i en digital tidsalder. Han vil også fortælle deltagerne mere om bookshop.org's forretningsmodel – en social bevidst platform, der støtter uafhængige boghandlere, så de kan øge deres andel i salget af bøger i e-handlen. Deltagerne vil kunne hente inspiration fra virksomhedens forretningsidé, der er blevet beskrevet som "et revolutionerende øjeblik i bogsalgets historie."

Marko Silventoinen, administrerende direktør, og Pekka Kuurne, udviklingschef hos Otava Group, en finsk medievirksomhed, der arbejder med bog- og magasinudgivelse, detailhandel, bogprint og online-services, vil tale om, hvordan deres virksomhed implementerer en datadreven forsyningskæde for printede bøger ud fra samspillet mellem data og innovative, digitale printworkflows. De vil også dele deres vision om en mere (kommerciel) bæredygtig forsyningskæde i bogbranchen.

Canon Idea Challenge 2021

I tråd med temaet for dette års Future Book Forum lancerede Canon i september en konkurrence på HYVE Crowd-platformen for at indsamle innovative idéer om, hvordan man kan gøre printede bøger mere bæredygtige. Konkurrencen var åben for alle både inden for og uden for bogbranchen. Finalisterne er nu fundet og er blevet udvalgt på baggrund af kriterier som praktisk implementering, innovativitet, relevans med hensyn til printede bøger og forlagsbranchen, samt i hvor høj grad de retter deres opmærksomhed på ét eller flere af de 17 FN Verdensmål.

Canon Innovators Cauldron

De udvalgte finalister vil fremføre deres idéer på Canon Innovators Cauldron, live ved Future Book Forum i december, for publikummet og et ekspertpanel med bl.a. Andy Hunter, Jessica Lobo og Dalia Ibrahim, adm. dir. hos Nahdet Mis Publishing House og stifter af EdVentures, Mellemøstens første corporate venture capital (CVC) med fokus på uddannelsesteknologier. Samtlige deltagere vil kunne engagere sig i innovationsprocessen gennem at stemme på deres foretrukne idé.

Peter Wolff, Senior Vice President of Production Printing Products hos Canon EMEA, fortæller følgende om dette års Future Book Forum: "Med tanke på at Canons virksomhedsfilosofi er Kyosei – at leve og arbejde sammen til fælles bedste – er dette års tema for Future Book Forum om bæredygtig innovation en hjertesag for mig. Som virksomhed bidrager vi til FN's Verdensmål gennem forskellige forretningsaktiviteter, men vi ser også, at vores teknologier, produkter og services skaber nogle unikke muligheder for hele bogbranchen, så spillerne i branchen kan gennemføre deres bæredygtighedsmål. Jeg glæder mig til at se, hvordan dette års Future Book Forum og vores Canon Idea Challenge 2021 vil sætte et eksempel for at støtte branchen og bringe nye idéer frem mod en mere bæredygtig forretning."

Canons Future Book Forum henvender sig til:

• Bogforlag
  • Bogprintvirksomheder
  • Distributører
  • Journalister
  • Forlags- og printselskaber
  • Teknologileverandører / Nystartede virksomheder
  • Influencere og opinionsledere fra organisationer, fora, medier osv.

Besøg https://b2binfo.canon-europe.com/future-book-forum-2021 for mere information om eventet, og om hvordan du tilmelder dig. Deltagelse er gratis.