Canon klar med EOS C700 (EF/PL) og EOS C700 GS PL 4K - de nye flagskibe i Cinema EOS Systemet

Søborg den 1. september 2016: Canon har netop lanceret to nye flagskibsmodeller i Cinema EOS Systemet - EOS C700 (EF/PL) og EOS C700 GS PL. Begge modeller, der er født til det professionelle 4K workflow, henvender sig til såvel produktionsselskaber som broadcastere og gør det enkelt samt intuitivt at optage med høj dynamik i overlegen kvalitet. EOS C700 kan optage slow motion 4K video internt med framerates op til 59.94P/50P og 2K video op til 200p/240p i Sensor Crop Mode. Ligeledes er det muligt at optage 4K RAW video op til 100P/120P ved hjælp af CODEX RAW optageren CDX-36150, der kan fås som tilbehør. EOS C700 (EF/PL) og EOS C700 GS PL er således de nye topmodeller i Canons Cinema EOS System og bygger på et modulkoncept, der gør det muligt at skræddersy dem præcist til individuelle behov. Endnu en nyhed er, at de leveres med support for Apple ProRes formatet, lige som det er muligt at skifte mellem Rolling Shutter og Global Shutter, som med fordel kan anvendes, når der skal laves action optagelser.

EOS C700 / C700 PL / C700 GS PL

Kvalitet og fleksibilitet i enhver sammenhæng
Canon har i høj grad lyttet til ønskerne i produktions- og broadcastmiljøet. Derfor leveres begge udgaver med Canons Super 35 mm CMOS sensor med en maksimal opløsning på 4.5 K (4.2 K på EOS C700 GS PL). Der kan optages i 4K DCI (Digital Cinema Initiatives) eller 4K UHD med imponerende 810 Mbps, og i marts 2017 vil Canon endvidere lancere en firmware opdatering, der gør det muligt at optage op til 4.5K RAW.
Det er dog ikke alene den højtydende sensor, der er med til at sikre en helt unik kvalitet og detaljerigdom i optagelserne. Det samme gælder for intet mindre end 3 styks DIGIC DV5 processorer, der både giver optagelser med en imponerende detaljerigdom og fornemme muligheder for at arbejde kreativt med dybdeskarpheden. Ligeledes skal nævnes ISO på helt op til 102,400 samt et indbygget Neutral Density filter, der dækker 10 blændetrin. Dermed bydes på maksimal fleksibilitet under selv de mest udfordrende lysforhold.

EOS C700 EF’s Dual Pixel CMOS AF er helt suveræn, når det gælder om at låse fokus fast på og følge et motiv i bevægelse, hvilket gør det nemmere for fotografen at koncentrere sig om at skabe spændende optagelser. Ligeledes vil mange sætte pris på Dual Pixel Focus Guide, som sikrer maksimal kontrol og præcision. Desuden skal nævnes support for Canon Log 3, Log 2 og Log Gammas, hvilket gør EOS C700 (EF/PL) i stand til at optage med et dynamikområde på helt op til 15 blændetrin (14 blændetrin med EOS C700 GS PL). Det giver optimale muligheder for at grade optagelserne helt præcist i et HDR post-produktions workflow.

Professionel workflow integration
EOS C700 (EF/PL) kan optage i en række farverum, inklusive Canon Cinema Gamut, BT.2020 og DCI-P3, lige som der er support for ACES 1.0 workflow. Camcorderen understøtter endvidere HDR monitoring med SMPTE ST.2084. Med henblik på at skabe et fuldt integreret og pålideligt HDR workflow kan begge versioner af C700 kobles direkte til Canons 4K reference monitor DP-V2420, der understøtter den nye ITU-R BT.2100 standard for HDR output.
EOS C700 kan optage high bitrate 4K filer internt til to CFast 2.0™ kort, og der er support for såvel XF-AVC som ProRes formaterne. Desuden kan samtidig optages 4K RAW filer til en ekstern recorder. EOS C700 er endvidere forsynet med en Ethernet (RJ45) terminal, hvilket gør det muligt at live streame video i fuld HD opløsning til internettet. Dette kan endvidere ske trådløst ved hjælp af transmitteren WFT-E6B/WFT-E8, der kan fås som tilbehør.
Som yderligere supplement til dette stærke nye kamera har Canon samarbejdet med Codex om at skabe en fuldt integreret optage- og workflow-løsning. Kombinationen af en Codex RAW recorder (CDX-36150) til tilslutning via dock og Canon EOS C700 muliggør høj-hastighed 4K RAW optagelse i op til 120 frames per second (fps). Fremtidige firmware upgraderinger vil omfatte 4.5K RAW optagelse på op til 100 fps, 4K Apple ProRes på op til 60 fps og Apple 2K ProRes på op til 120 fps. Codex optagemedier – Codex Capture Drives – som har bevidst deres formåen i produktionssammenhæng – bruges til både RAW og højere hastigheds ProRes optagelse. Frame-accurate metadata såsom information om objektiv lagres sammen med billedet, hvilket gør produktions- og postproduktions processerne mere strømlinede og sikrer både tidsmæssige og økonomiske besparelser.

Skræddersy EOS C700 efter behov

Begge versioner kan bestykkes med omfattende ekstraudstyr og dermed tilpasses ethvert behov samt enhver situation. Blandt andet kan nævnes det helt nye 0.7’’OLED søgersystem - EVF-V70 - som byder på fuld HD opløsning og dermed et imponerende farverum. Desuden skal nævnes Remote Operational Unit OU-700 samt skulderstøtten SU-15 og den nye Shoulder Style Grip Gnit SG-1.
Med henblik på at tilbyde brugerne maksimal kreativitet kan EOS C700 både forsynes med anamorfe objektiver og et stort udvalg af EF og PL objektiver, lige som der er support for Canons broadcast objektiver med B4 adapter (i Full HD mode). EOS C700 med EF mount og Cinema Lock samt EOS C700 PL med Cook/i support kan oven i købet bytte mounttype ved henvendelse til at autoriseret Canon værksted.

Nøglefunktioner EOS C700:

• 4K (4,096 x 2,160) video op til 810 Mbps.
  • Support for 10/12-bit XF-AVC og ProRes.
  • 4K video op til 59.94P/50P internt i camcorderen og op til 100P/120P med CODEX RAW optageren CDX-36150.
  • Dynamikområde på op til 15 blændetrin.
  • Dual Pixel CMOS AF (kun EOS C700 EF/PL) og Global Shutter.

¹ Developed in collaboration with Canon, the optional dedicated and dockable CODEX RAW recorder CDX-36150
² 4.5K RAW recording will also be supported following a firmware update (to be released at the end of March 2017)