Fang de vigtige øjeblikke med Canon EOS-1D X Mark II

Søborg den 2. februar 2016: Canon har i dag lanceret den længe ventede kameramodel EOS-1D X Mark II - det nye flagskib i Canons DSLR-sortiment. EOS-1D X Mark II er skabt til at forene optimal billedkvalitet og høj opløsning med en arbejdshastighed, der lever op til den professionelle fotografs stadig mere krævende behov.

Således definerer EOS-1D X Mark II en helt ny standard, netop når det gælder hastighed. Med op til 14 billeder i sekundet med fuld AF/AE autofokus tracking og intet mindre end 16 billeder I sekundet i Live View mode - altså med spejlet klappet op - er EOS-1D X Mark II ideel til at fange alle de situationer, hvor livet går rigtig stærkt. Hvad enten det er på sportsarenaen eller i naturen.

Traditionen tro har Canon taget det professionelle fotografmiljø med på råd, og EOS-1D X Mark II er derfor udviklet i tæt samarbejde med de mange fotografer over hele verden, som allerede benytter EOS-1D X. Blandt forbedringerne kan nævnes, at EOS-1D X Mark II rummer en nyudviklet full-frame CMOS sensor med en opløsning på 20.2 megapixel. Desuden skal den forbedrede fokuseringsteknologi Al Servo AF III+ nævnes samt muligheden for at optage 4K video i 60p med op til 60 frames i sekundet. Denne kraftfulde kombination gør 1D X Mark II til den perfekte følgesvend for den professionelle fotograf uanset hvilken type af opgave, der skal løses.

Ny standard for kvalitet og autofokusering
Lysfølsomheden er kalibreret til at dække området fra ISO 100 til ISO 51200, men kan udvides til at række helt nede fra ISO 50 og op til ISO 409600, hvilket betyder, at EOS-1D X Mark II håndterer alle lysforhold lige godt - og ikke mindst er gearet til optimal performance under især dårlige eller kritiske lysforhold.

Kameraet er endvidere forsynet med et forbedret autofokussystem, der byder på 61 AF-punkter, hvoraf de 41 er cross-type AF punkter. Dette dækker et større område af søgeren end tidligere og sikrer hidtil uset præcision i fokuseringen, som er pålidelig helt ned til -3EV. For første gang er der desuden mulighed for at benytte alle 61 punkter til fokusering ved f/8 sammen med udvalgte telekonvertere og teleobjektiver, hvilket betyder endnu højere grad af frihed for fotografen. Desuden skal nævnes, at EOS-1D X Mark II er udstyret med den nye AI Servo AF III+ teknologi, der klart forbedrer muligheden for at tracke og følge objekter, der bevæger sig pludseligt, f.eks. dyr i naturen eller sport.

Sammen med det nye autofokuseringssystem giver en ny 360.000 RGB+IR lysmålings sensor både en mere præcis eksponering og forbedret motivregistrering. Samtidig sørger Flicker Detection, som oprindelig blev introduceret i EOS 7D Mark II, for perfekte resultater i kunstlys, f.eks. ved indendørs sportsbegivenheder.

Fanger virkeligheden i et splitsekund
Med EOS-1D X Mark II er det muligt at optage op til 14 RAW billeder i sekundet med fuld AF/AE, hvilket giver helt unikke muligheder for at fange lige præcis det splitsekund, hvor f.eks. en atlet har det rigtige udtryk. Skulle det være nødvendigt med endnu højere hastighed, kan EOS-1D X Mark II boostes til en hastighed på intet mindre end 16 billeder i sekundet med spejlet klappet op dog uden autofokus. Kameraet er endvidere kompatibelt med de nye lynhurtige CFast 2.0 hukommelseskort, hvilket gør det muligt at optage et ubegrænset antal JPEG billeder i træk eller op til 170 RAW billeder i en enkelt optagesekvens. Kameraet er også kompatibelt med standard CF-kort.

Takket være to nye Dual DIGIC 6+ processorer er EOS-1D X Mark II det til dato mest responsive EOS DSLR kamera og byder på såvel imponerende arbejdshastighed som generel performance. Ikke kun takket være de lynhurtige processorer, men også takket være en forbedret spejlkonstruktion, som med en ny mekanisme ikke blot understøtter den høje optagehastighed, men også reducerer såvel vibrationer som støj.

4K højkvalitets video som standard
Canons traditioner og erfaring inden for 4K video kommer ligeledes til udtryk i EOS-1D X Mark II og giver mulighed for at optage 4K materiale (4096x2160) med op til 60 frames i sekundet direkte til CFast 2.0 kompatible hukommelseskort. Det er endvidere muligt at optage i fuld HD kvalitet (1920x1080p) med imponerende 120 frames i sekundet, hvilket især er ideelt til slowmotion optagelser. 4K teknologien gør det endvidere muligt at grabbe frames fra videosekvenser i 8.8 megapixel kvalitet, der er rigeligt til, at de kan benyttes som stillbilleder.

Netop i forbindelse med optagelse af video i høj kvalitet - og især 4K video - er det essentielt, at autofokuseringen ikke blot kører hurtigt og præcist, men også blødt og uden ryk. Dette er muligt takket være Canons Dual Pixel CMOS AF teknologi og Movie Servo AF, mens touchskærmen på kameraets bagside gør det muligt hurtigt at vælge sine fokuspunkter blot ved at trykke på skærmen.

Lynhurtig billedhåndtering
Med EOS-1D X Mark II får professionelle fotografer optimale muligheder for at håndtere deres billeder hurtigt og effektivt, hvilket eksempelvis er med til at sikre, at de kan leveres trådløst til nyhedsbureauer og redaktioner i løbet af få sekunder. Den indbyggede GPS enhed registrerer data for optagelsesstedet direkte i billedernes EXIF data og hjælper således fotografen til at holde styr på optagelokationen. EOS-1D X Mark II er endvidere udstyret med såvel interface til kablet Ethernet som SuperSpeed USB 3.0 interface med mulighed for at dele billederne enten via en FTP server eller direkte til en computer. Desuden kan den nye WFT-E8 trådløse enhed, der tilkøbes som tilbehør, benyttes. Den understøtter high-speed standarden 802.11ac (5 GHz band).

Arven fra det kendte EOS design skinner naturligvis også igennem. På EOS-1D X Mark II kommer det til udtryk i form af forbedret greb samt kontroller, som gør ergonomien endnu bedre. Desuden skal nævnes forbedret forsegling, der gør kameraet robust og vejrbestandigt overfor for elementer som regn og fugt, mens Intelligent Viewfinder II sikrer 100 procent søgerdækning samtidig med, at alle billedinformationer vises i søgerfeltet.

Nøglefunktioner for EOS-1D X Mark II:

• Ekseptionel billedkvalitet.
  • Superskarpe billeder med utrolig AF præcision.
  • Ultra high-speed performance.
  • Avancerede 4K muligheder ved videooptagelse.
  • Hurtigt output og håndtering af billeder.