A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

REJSER

Flybillet, pas, kamera: 10 tips til fotografering på rejsen, du bare må prøve

Hvor skal du hen denne sommer? Uanset om du planlægger at tilbringe tid på stranden, tage på storbyferie, rejse med rygsæk eller rejse et mere fjernt sted hen, må du ikke glemme at pakke dit kamera, så du kan indfange de helt særlige øjeblikke og tage dine ferieminder med dig hjem.

Hvis du vil tage billeder med større gennemslagskraft på dine rejser, kan du følge vores vigtigste tips til, hvordan du tager opsigtsvækkende feriebilleder. Vi hjælper dig med at vælge de bedste kameraindstillinger til dine feriefotos, tage billeder, der ikke er helt almindelige, og som vækker misundelse blandt dine følgere på sociale medier!

Når du skal vælge det kamera, du skal pakke, er det spejlløse Canon EOS RP fullframe-kamera ideelt til kreativ fotografering på farten med en fullframe 26,2 MP-sensor, en effektiv DIGIC 8-processor og masser af kreative muligheder i et letvægtskamera. Brug EOS RP sammen med et RF-objektiv fra det nye EOS R-system, eller anvend en enkel adapter til at montere et EF- eller EF-S-objektiv uden tab af ydeevne.

Canon EOS 250D er et utroligt let digitalt spejlreflekskamera med en flytbar LCD-skærm, så det kan nå flere steder og følge dig oftere. Takket være funktioner som ansigtsgenkendelse og autofokus samt Scene Intelligent Auto kan det hjælpe dig med at tage helt fantastiske fotos i forskellige situationer.

Hvis du foretrækker et enkelt peg-og-skyd-kamera med et indbygget objektiv, har Canon PowerShot SX70 HS en enorm 65x optisk zoom, en 20,3 MP CMOS-sensor og funktioner som f.eks. adaptiv autofokus til svag belysning, så du kan komponere perfekte billeder.

1. Vælg en anden vinkel med en skærm, der kan vippes og drejes

Alternative vinkler vil få dine feriebilleder til at skille sig ud. Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HS, og Canon EOS 250D har alle skærme, der kan vippes og drejes, så du kan prøve at optage fra alternative vinkler. Hold kameraet over hovedet eller fladt mod jorden, og prøv at vinkle skærmen, så du kan komponere billeder med Live View-optagelse. Bevæg fødderne, bøj benene, og stræk dig op mod skyerne for at få helt unikke feriebilleder.

2. Alle elsker dyr!

Du får flest likes med dyrebilleder – især hvis de er søde, majestætiske eller usædvanlige! Til de mest spændende dyreportrætter skal du vælge portrættilstand på dit kamera og holde dit motivs øjne i fokus. Hvis du bruger det kompakte, men effektive Canon EOS RP, kan du indstille dit fokuspunkt præcist ved at bruge de valgbare 4.779 AF-punkter på kameraets touchscreen. Prøv at placere et AF-punkt over øjet på det dyr, der er tættest på dig, for at opnå maksimal effekt. Canon EOS RP-kameraets lydløse optagelse hjælper også med at sikre, at dyrene ikke bliver skræmt af lukkerlyden.

Undgå distraktioner ved at komponere billedet tæt omkring det valgte dyrs øjne. Det kan du gøre uden at skulle så tæt på, at du forstyrrer dyrelivet, hvis du bruger Canon PowerShot SX70 HS med den imponerende 65x optiske zoom.

Relaterede artikler
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

REJSER

Sådan får du mest muligt ud af dit kamera på en byferie

11 tips og tricks, som kan hjælpe dig med at indfange ånden i storbyjunglen.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

UDENDØRS

Sådan tager Munro Moonwalker billeder i bjergene

Her kan du se, hvordan Alan Rowan bruger Canon PowerShot SX740 HS til at få den perfekte naturoptagelse, med alt fra farverige close-ups til bjergtoppe indhyllet i tåge.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

UDENDØRS

Fototips og -tricks til vinterferien

Den professionelle sportsfotograf Richard Walch deler ud af sine ekspertkyndige tips til bedre vinterfotografering, fra at vælge et kamera til at bruge de bedste indstillinger.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Se efter skinnende overflader

I det menneskeskabte miljø er glas en god hjælp. Kig efter reflekterende overflader fra butiksvinduer til busvinduer, og fotografér de scener, du ser i dem. Refleksioner giver dig alternative vinkler til kreative feriebilleder – nogle gange mere abstrakte og ofte meget mere underholdende.

Hvis du har et kamera med mulighed for at indstille manuel fokus, f.eks. et Canon EOS RP eller Canon EOS 250D, skal du bruge funktionen, når du fotograferer refleksioner, da det kan hjælpe dig med at finde det ønskede fokuspunkt. Vær også omhyggelig med, hvor du placerer dig, ellers ender du måske med at indfange dit eget spejlbillede – medmindre det netop er din hensigt.

4. Skyggeleg

Med lidt held vil du nyde feriesolen … og med sol følger skygge. Vær ikke bange for scener med høj kontrast! Brug dit kameras spotmålingsmetode (center), eksponér for motivets lyse områder, og se skyggerne fremstå i skarp kontrast. Når du har indstillet eksponeringen, skal du genkomponere og optage. Eksperimentér med dramatiske skygger fra palmetræerne langs stranden, eller se efter kreative effekter, når solen strømmer gennem vinduerne i caféen.

Hvis du vil have skarpe kontrastrige skygger, skal du optage, når solen er kraftig, men hvis du vil have blødere, længere skygger, skal du optage, når solen står lavt på himlen.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Kom helt tæt på med et makroobjektiv

Kom helt tæt på seværdighederne ved at prøve et makroobjektiv på dit Canon EOS RP eller Canon EOS 250D. Indfang de mindste detaljer, og optag fascinerende motiver, som andre besøgende måske er gået glip af. Canon EOS R-systemet er designet til en række imponerende RF-objektiver, herunder Canon RF 35 mm F1.8 MACRO IS STM-objektivet, et alsidigt vidvinkelobjektiv, der er ideelt til makrooptagelser tæt på samt til enestående gadefotografering og kreative portrætter.

Selv uden et udskifteligt objektivsystem kan du søge efter de detaljer, der gør stedet unikt, og skabe smukke kunstneriske billeder. Med indstilling til Makro kan Canon PowerShot SX70 HS fokusere på motiver, der er mindre end 1 cm fra objektivet.

6. Eksperimentér om natten

Lad ikke kameraet blive hjemme, når du går ud om aftenen. Byen – og himlen – bliver virkelig levende om natten, så gå ikke glip af de fotografiske muligheder, der venter dig, uanset om du tilbringer aftenen i byen eller i afsidesliggende områder. Fullframe-kameraet Canon EOS RP hjælper dig med at indfange spektakulære nattescener med dets utrolige egenskaber i svag belysning og høje ISO. Tilsvarende sikrer Canon EOS 250D kameraets sensor i APS-C-størrelse og DIGIC 8-processoren fantastiske resultater, selv ved svag belysning.

Til optagelse af den funklende nattehimmel får du de bedste resultater med kameraet hvilende på en stabil overflade eller et bærbart stativ, så du undgår kamerarystelser. Hvis du bruger en langsommere lukkertid, vil mere lys kunne snige sig ind fra fjerne stjerner. Billedet nedenfor til højre blev f.eks. taget med et Canon EOS RP-kamera med et Canon EF 14mm f/2.8L II USM-objektiv med en lukkertid på 25 sekunder, en blænde på f/2.8 og ISO 3200. Kortere lukkertider vil dog være mere velegnede til visse forhold og særligt udstyr for at undgå, at stjernerne bliver slørede. Prøv dig frem for at se, hvad der fungerer bedst.

Hvis du er mere til at fotografere et bylandskab ved nattetid, vil du med Canon EOS RP-kameraets enestående ydeevne i svag belysning, den smukke Live View-visning og muligheden for at autofokusere ned til utrolige -5EV kunne tage billeder, der er fyldt med detaljer, selv når det menneskelige øje næsten ikke kan se dem.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Få styr på indstillingerne for at indfange motivet

Uanset hvor du rejser hen, vil du gerne indfange seværdighederne og motiverne omkring dig. I stedet for blot at skyde løs, bør du tage dig tid til at tænke over dine kameraindstillinger og skabe bedre billeder. Vil du have et bredt perspektiv med vidvinkel eller fokusere på en del af motivet med en længere brændvidde?

Billedet af pigen på stranden nedenfor blev taget med et Canon EOS 250D-kamera med et Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM-objektiv på 55 mm. Billedet af byen på bakketoppen blev taget med samme kamera og objektiv, men ved 18 mm.

Hvis du vil have skarphed fra forgrund til baggrund, skal du holde dig til en lille blænde (højt f-nummer) i området f/8 til f/11 osv. Brug af en lille blænde maksimerer dybdeskarpheden i dit billede – og gør mere af billedet skarpt, både motiver tæt på og motiver på afstand – men f/11 er den mindste blænde, du skal vælge for at opnå denne effekt. Mindre blænder end dette giver risiko for nedsat billedkvalitet uden normalt at forbedre dybdeskarpheden nok til at gøre kompromiset umagen værd.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Brug lyset

Husk, at det bedste tidspunkt at optage et iøjnefaldende landskab ofte er, når solen er lavere på himlen, og lyset er blødere – især i den såkaldte "gyldne time" omkring tusmørke og daggry. Optager du i den lyse middagssol, vil der være en tendens til, at du får skarpe skygger og overeksponeret højlys.

Hvis du optager mod solnedgangen (eller op i solen på et hvilket som helst tidspunkt), vil personer eller genstande i forgrunden sandsynligvis være silhuetter. Lad være med at kæmpe imod – grib bare chancen for at indfange stemningen! Til portrætter, der gør en forskel, kan du bruge det varme skær fra en sommersolnedgang til at skabe dramatiske silhuetter af din familie og venner. Hvis du vil have et så dramatisk udtryk som muligt, skal du prøve at holde dit motiv lige foran det lys, du har eksponeret for, og se efter stærke og tydelige former. Hvis der er andre genstande i billedet, kan du prøve at bevæge dig rundt eller ændre din komposition for at undgå en forvirrende overlapning eller sammensmeltning af formerne.

9. Tag perfekte portrætbilleder

Det handler selvfølgelig ikke kun om de steder, du besøger, men også om menneskene – uanset om det er dine rejseledsagere eller spændende mennesker, du møder på dine rejser. Til bemærkelsesværdige portrætter, der handler om motivet, kan du benytte store blændeåbninger (lave f-numre) for at opnå en smuk baggrundssløring eller bokeh. Tænk på farver i billedet i stedet for særlige former.

Optag med et 50mm-objektiv med fast brændvidde, som f.eks. Canon EF 50mm f/1.8 STM, som er indstillet til f/2.2 for et lyst portræt, der lyser med stråler af sommersolen sløret i baggrunden. Canon EOS RP-kameraets indbyggede Eye AF-funktion hjælper med at holde personens øjne i skarp fokus, når kameraet er i ansigtsgenkeldelsestilstand (Face Detect mode).

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Følg med strømmen!

Hvis du vil have mere naturlige og afslappede billeder, skal du ikke afbryde dine ferieaktiviteter for at opstille familien foran dig. Fotografér dem i stedet, mens I ser på seværdighederne, og indfang deres spontane reaktioner. For at indfange actionfyldte scener skal du indstille dit kamera til AF Servo og vælge en hurtig lukkertid på 1/500 sek. eller hurtigere. AF Servo-indstillingen giver dig mulighed for at låse fokus på motiver i bevægelse for at holde dem knivskarpe. Den er ideel til naturlig gadefotografering, eller når børnene bare ikke vil stå stille. Canon EOS RP-kameraets Eye AF-indstillinger fungerer også i AF Servo til superskarpe personportrætter på farten.

Hvis du har et digitalt spejlreflekskamera eller et spejlløst kamera fra Canon, kan du downloade vores Photo Companion-app, før du tager af sted, for at få nem adgang til at lære mere overalt, hvor du rejser hen.

Frem for alt skal du huske at have det sjovt!

Skrevet af Rebecca Greig