REJSEFOTOGRAFERING

Research, relationer, respekt – sådan bliver du en mindful rejsefotograf

At dokumentere forskellige kulturer gør dine rejsefortællinger interessante, men det er vigtigt at vise respekt, når du tager billeder. Fotojournalist Gulshan Khan deler sine råd.
En ung muslimsk pige hviner af glæde, mens hun sidder på en karruselhest på et marked i Johannesburg, Sydafrika.

Hænderne holder tæt om den mangefarvede karruselhest, og ansigtet stråler af begejstring, mens hijabben bølger bag hende som en superheltekappe. Det er ikke det typiske billede, du ser af en ung muslimsk pige – og det er netop derfor, det er et af Canon-ambassadør Gulshan Khans yndlingsfotografier. "Muslimer, især kvinder og piger, er ikke altid afbildet som de åbne mennesker, vi virkelig er. Jeg bruger "vi", fordi det er mit eget fællesskab," forklarer den sydafrikanske fotojournalist. "Vi ser så meget lidelse og fremmedgørelse på billeder fra det afrikanske kontinent. Og her er denne pige så fuld af glæde, fotograferet med værdighed."

Gulshans eksempel minder os om kameraets kraft. De billeder, du skaber, kan opretholde en endimensional måde at anskue verden på, eller de kan afsløre noget mere. Det gælder især, når det drejer sig om at fotografere kulturer eller samfund, der ikke er dine egne, uanset om det er tæt på dit lokalsamfund eller et sted, som du har rejst tusindvis af kilometer for at nå til. For Gulshan er dette en del af jobbet. Som uafhængig fotojournalist, der er blevet udgivet i National Geographic, New York Times og The Guardian og tidligere freelancer hos Agence France Presse (AFP), tager Gulshan regelmæssigt billeder af mennesker og steder i sit hjemland og andre steder. Her forklarer hun, hvordan du kan tage iøjnefaldende, men følsomme kulturelle billeder.

Vær opmærksom på historien

En sydafrikansk ranger, der bekæmper krybskytteri, bruger en stor lygte til at søge efter bevægelse i en udendørs indhegning om natten.

En sydafrikansk ranger, der bekæmper krybskytteri, scanner en dyreindhegning for bevægelse efter mørkets frembrud. "Jeg er stadig i færd med at lære, hvordan man navigerer i forskellige situationer. Stil altid spørgsmål ved det, du tænker og gør," fortæller Gulshan. Taget med et Canon EOS 5D Mark III (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 35mm f/1.4L II USM) ved 1/80 sek., f/1,4 og ISO3200. © Gulshan Khan

I det 19. århundrede, da fotografering var en ny teknologi, blev kameraet fejlagtigt betragtet af europæiske kolonialister som et videnskabeligt værktøj, som de brugte til at klassificere og undertrykke urbefolkningen. Denne arv lever videre, mener Gulshan, og giver sig til kende i den opfattelse, at det er et upartisk medie.

"Fotografier er lærerige. De lærer os, hvordan vi kan se os selv og hinanden," siger hun. "Der er denne idé om, at et billede er objektiv sandhed, men det er en fejlagtig antagelse. Du er altid i dine billeder. Din ideologi, dine oplevelser og dine værdier trænger igennem i det, du udvælger og fravælger i billedet."

Gulshan fremhæver også den berettigelse, som nogle vestlige rejsende og fotografer føler, de har til at udforske "eksotiske“ lande. "Det er ikke et problem at besøge steder og tage billeder," understreger Gulshan. "Det er et problem, når du gør det med den holdning, at du er bedre og ved bedre end de mennesker, du fotograferer."

Husk at lave research

To personer danser salsa på et dansegulv på en tagterrasse og betragtes af en gruppe tilskuere, som sidder bagved og ved siden af dem.

Personer danser på en tagterrasse til en salsafest i Maconeng, Johannesburg, Sydafrika. "Hvis du fotograferer på en festival eller en begivenhed, bør du vide, hvad folk kommer for, og hvad der sker," siger Gulshan. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/320 sek., f/2,8 og ISO50. © Gulshan Khan for The Washington Post

Når man hører ordet "kultur", har man tendens til at tænke på nationalitet, race eller religion, men for Gulshan er konceptet langt bredere end dette. "Det kan være en gruppe med et hvilket som helst værdisystem, en arbejdskultur eller personer, der tilhører f.eks. en social klasse eller en musiksubkultur." siger hun.

Uanset konteksten skal du sørge for, at du har foretaget så meget research som muligt, før du ankommer med dit kamera. Dette vil hjælpe dig med at identificere usædvanlige steder eller vigtige begivenheder – måske en festival eller en protest – der vil give dig mulighed for at tage relevante billeder.

Det handler også om at forstå normer og skikke og de problemer, som forskellige mennesker står over for, og som kan give dig information om, hvordan du vælger at fotografere. Følg mediedækningen, læs bøger, se dokumentarfilm, bliv fortrolig med steder på Google Maps, og – vigtigst af alt – tal med folk, siger Gulshan. Hvis du er i udlandet og bor på et hotel, kan du snakke med personalet. Hvis du er til en begivenhed, kan du spørge deltagerne, hvad den betyder for dem, og hvorfor de er der. Vær respektfuld, empatisk og åben for at lære.

Vælg og brug dit udstyr med omhu

En kvinde med en lang hvid kjole og iøjnefaldende smykker sidder på en bænk uden for sit hjem i Johannesburg.

Gulshan kan godt lide at tage opstillede portrætter, hvor det er muligt. Til denne fotooptagelse til en historie om smykkestil i Johannesburg fotograferede hun personer med forskellige kulturelle baggrunde – Netsanet Abera Tumssa, ejer af den etiopiske restaurant Netsi's, er fotograteret uden for sit hjem. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/1000 sek., f/2 og ISO250. © Gulshan Khan til The New York Times

Der er en balance mellem at få virkningsfulde billeder og behandle folk med den respekt, de fortjener. Generelt undgår Gulshan lange objektiver og foretrækker at parre sine Canon EOS R- og EOS R5-kameraer med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv og komme tæt på det, hun fotograferer, så hun kan fordybe sig i scenen. "Du skal tale med folk, når du er så tæt på, og dine billeder dermed bliver mere intime," forklarer hun.

Undtagelsen kunne f.eks. være, når hun arbejder i hellige rum og allerede har tilladelse til at fotografere, men ikke ønsker at trænge sig på. "På hellige steder skal du være respektfuld over for kulturen og den bedste måde at sikre, at du ikke er respektløs eller forstyrrende, er at spørge, om det er OK at være der," siger hun. "Spørg, hvor du må være, og hvor du ikke må være, og hvad reglerne er. I mange moskeer og templer er du for eksempel nødt til at tage skoene af, eller du skal være klædt på en passende måde, og det kan også være respektløst at gå ind foran en person, der er gang med at bede en bøn eller forsøge at tale med dem.

"I disse tilfælde har jeg brugt et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv," tilføjer hun. "Jeg sørger altid for, at min lukker er så lydløs som muligt, for ikke at være forstyrrende og for at udvise respekt i situationer, der kræver en stille og diskret adfærd."

Det er ikke kun professionelle kameraer som f.eks. EOS R5, der tilbyder en lydløs optagelsesfunktion. Hvis du skifter til lydløs optagelsesmetode på det spejlløse Canon EOS R10-kamera, justeres alle relevante indstillinger på samme tid, hvilket forhindrer, at der udsendes lyd eller lys fra kameraet. Ved at parre EOS R10-kameraet med det alsidige Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-objektiv får du også en længere rækkevidde til at minimere forstyrrelser.

Involvér de mennesker, du fotograferer

En ældre mand sidder på en væg og holder hånden mod ansigtet. Bag ham ligger et hus i stærke farver og et bjerg indhyllet i tåge.

Jean Rene, 56, afbildet i sin hjemby Hell-Bourg på øen Réunion, et fransk område i Det Indiske Ocean. "God kulturel fotografering har rod i en dyb empati for dem, du fotograferer. Ellers er det bare performativt," siger Gulshan. Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 35mm, 1/250 sek., f/2.8 og ISO 100. © Gulshan Khan til The New York Times

En gruppe kvinder sidder rundt om et langt spisebord fyldt med mad og flasker med sodavand.

En gruppe kvinder bryder ramadanfasten sammen i Nizamiye-moskeen i Johannesburg – et billede fra Gulshans The Things We Carry With Us, en serie om fællesskabet i Sydafrika. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/2500 sek., f/1,4 og ISO10000. © Gulshan Khan

Det er vigtigt at skelne mellem offentlige arrangementer, hvor der er en forventning om, at der vil blive taget billeder, og så de fotografier, som du tager, mens du går rundt i sidegader eller som en del af et personligt projekt med en bestemt gruppe mennesker. I sidste tilfælde bør du indhente informeret samtykke," siger Gulshan. Det betyder, at du tydeligt skal forklare folk, hvorfor du er interesseret i at tage billede af dem, og hvad du vil gøre med billederne bagefter.

Hvordan du gør dette, afhænger af situationen. Hvis du laver et projekt i et lokalsamfund, har du måske fået tilladelsen først og derefter lærer du folk at kende, før du går videre til at tage ærlige billeder, når de slapper af i din nærhed. I en bys gader kan du måske føre en samtale med en markedshandlende og derefter tage et portræt af vedkommende bagefter. Hvis du ikke taler sproget, skal du finde en person, der kan oversætte for dig. Vær konstant opmærksom på, hvordan den person, du fotograferer, reagerer. Som Gulshan siger: "Du kan se, om du får folk til at føle sig utilpas." Hvis det er tilfældet, er det tid til at sætte kameraet fra sig.

Arbejd ud fra respekt

En flok mennesker i forskellige aldre synger, danser, griner og drikker, mens de kigger på noget foran sig.

"Spørg altid dig selv: Hvad giver dybde? Hvor er historien?" siger Gulshan. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv ved 1/400 sek., f/1,4 og ISO1600. © AFP Photo/Gulshan Khan

Selvom hun nu bruger sit kamera "instinktivt", har Gulshan brugt meget tid på virkelig at se på billeder og tænke over, hvordan folk bliver portrætteret. "Det er vigtigt at være god til at aflæse folk visuelt og bevidst," siger hun. "Tænk f.eks. på de vinkler, du fotograferer fra, og hvad det formidler til den person, der betragter billedet. Følg forskellige Instagram-konti for at få en større forståelse af, hvordan fotografer vælger at repræsentere deres egne fællesskaber. Nogle gange er det nødvendigt med en sekvens af billeder for at give en mere detaljeret redegørelse, men," siger Gulshan, "det er muligt at sige noget grundlæggende om et folk eller en kultur i et enkeltbillede. Bare husk, at det aldrig er hele historien."

Skrevet af Rachel Segal Hamilton

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • En rejsedagbog ligger åben på et mørkt træbord ved siden af nogle fotoprint, en pen, washi-tape og stempler. Siderne er fyldt med farverige tekster, kruseduller og fotografier.

    KREATIVT PRINT

    Rejsedagbog som en professionel

    Forvandl dine Canon Zoemini S2-feriebilleder til en personlig, kreativ dagbog.

  • Et portræt med sideprofil af en topløs mand i et rum med dæmpet belysning, der ser mod kameraet.

    PORTRÆTFOTOGRAFERING

    Tips og teknikker til portrætfotografering

    Gør din portrætfotografering bedre med disse bedste tips og teknikker.

  • REJSEFOTOGRAFERING

    Det bedste udstyr til rejser

    Rejsefotografiudstyr til begyndere, indholdsskabere og entusiaster.

  • En kvinde, der bærer en rød kjole uden stropper, sidder på hug for at tage et billede med et Canon EOS R10.

    REJSEFOTOGRAFERING

    10 tips til rejsefotografering

    Fotograf og blogger Diana Millos deler sine bedste tips til fantastiske rejsebilleder.