En sydafrikansk ranger, der bekæmper krybskytteri, scanner en dyreindhegning for bevægelse efter mørkets frembrud. "Jeg er stadig i færd med at lære, hvordan man navigerer i forskellige situationer. Stil altid spørgsmål ved det, du tænker og gør," fortæller Gulshan. Taget med et Canon EOS 5D Mark III (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 35mm f/1.4L USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 35mm f/1.4L II USM) ved 1/80 sek., f/1,4 og ISO3200. © Gulshan Khan
Hænderne holder tæt om den mangefarvede karruselhest, og ansigtet stråler af begejstring, mens hijabben bølger bag hende som en superheltekappe. Det er ikke det typiske billede, du ser af en ung muslimsk pige – og det er netop derfor, det er et af Canon-ambassadør Gulshan Khans yndlingsfotografier. "Muslimer, især kvinder og piger, er ikke altid afbildet som de åbne mennesker, vi virkelig er. Jeg bruger "vi", fordi det er mit eget fællesskab," forklarer den sydafrikanske fotojournalist. "Vi ser så meget lidelse og fremmedgørelse på billeder fra det afrikanske kontinent. Og her er denne pige så fuld af glæde, fotograferet med værdighed."
Gulshans eksempel minder os om kameraets kraft. De billeder, du skaber, kan opretholde en endimensional måde at anskue verden på, eller de kan afsløre noget mere. Det gælder især, når det drejer sig om at fotografere kulturer eller samfund, der ikke er dine egne, uanset om det er tæt på dit lokalsamfund eller et sted, som du har rejst tusindvis af kilometer for at nå til. For Gulshan er dette en del af jobbet. Som uafhængig fotojournalist, der er blevet udgivet i National Geographic, New York Times og The Guardian og tidligere freelancer hos Agence France Presse (AFP), tager Gulshan regelmæssigt billeder af mennesker og steder i sit hjemland og andre steder. Her forklarer hun, hvordan du kan tage iøjnefaldende, men følsomme kulturelle billeder.