De bedste tips til optagelse af enestående gadefotografering

Gadefotografering har udviklet sig i de seneste årtier – i dag er det mere eksperimenterende og inspireret af andre genrer, siger Andres McNeill.
En figur, der er optaget bagfra, går over en lang hængebro mod en række høje bygninger. Taget af gadefotografen Andres McNeill.

Gadefotografering har eksisteret, så længe kameraer har været bærbare nok til at kunne tage med sig. Det er en genre, der omfatter et bredt udvalg af stilarter, men den er løst defineret som ikke-iscenesatte billeder, der er optaget offentligt. De fleste mennesker tænker på New York-stilen fra 1960'erne til 1980'erne som den helt essentielle gadefotografering – tempofyldte billeder, der nogle gange er taget direkte op i folks ansigter. Men ligesom alle andre typer fotografering har den udviklet sig.

I en tid, hvor alle har en smartphone i lommen, differentierer seriøse gadefotografer sig med kvaliteten af deres kamerabilleder og deres kreativitet. De kan holde sig til den ovenfor nævnte stil, men de laver gadefotografering på deres egen måde.

Det gør for eksempel Andres McNeill. Han har base i skotske Glasgow og har fået en stor følgerskare på sociale medier for sine dramatiske, arkitekturstyrede billeder af den skotske by. For Andres kommer bygninger først, derefter folk.

Her deler han sine tips til fotografering i gaderne.

1. Iagttag verden omkring dig

To figurer med paraplyer går foran en stor, imponerende bygning. Taget af gadefotografen Andres McNeill.

Selvom Andres er inspireret af arkitektur, kan han også godt lide at medtage folk i sin byfotografering, at tilføje bevægelse og personlighed og at gøre et billede levende. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 200mm, 1/800 sek., f/4 og ISO 400. © Andres McNeill

En ældre mand, der går langs fortovet med en stok, gøres lille af de røde murstensvægge på et højhus. Taget af gadefotografen Andres McNeill.

Vejafmærkningerne og metalstrukturerne på ydersiden af denne bygning er med til at trække seerens øjne mod den ældre figur, der går med sin stok langs de imponerende røde murstensvægge. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Når Andres går ud på dagens optagelse, undgår han bevidst at tænke over, hvor han skal hen, i stedet for reagerer han på det, han ser. Når det er sagt, har han en fornemmelse af, hvad han leder efter. "Jeg vil mene, at jeg er lidt anderledes end mange gadefotografer, fordi jeg tager byarkitekturen i betragtning," forklarer han. "Jeg er interesseret i at vise størrelsesforholdet. Jeg kan godt lide at have en massiv bygning og derefter folk i forgrunden for at skabe kontrast."

Andres vandrer rundt, indtil han finder et sted, som han mener vil udgøre en stærk komposition, og derefter gør han sit kamera klar og venter. "Jeg finder en flot bygning, der udgør min baggrund, og den person, der passerer foran, er nærmest sekundær," siger han. Det, der udgør det ideelle motiv, er ofte baseret på en visuel gentagelse eller tilfælde: "En person, der har en grøn top på står ved siden af en reklametavle med et billede af en person, der har en grøn top på, sådan noget".

Når man fotograferer mennesker i en scene, er det vigtigt at have et fokuspunkt i tankerne – uanset om det er hovedmotivets øjne, en persons ansigt i en menneskemængde eller en person, som skynder sig ned ad gaden.

2. Find en stil, der inspirerer dig

To udsmykkede bygninger i skygge danner ramme om en tredje bygning, der er badet i sollys, på dette gadefoto, der er taget nedefra.

En fordel ved at bruge høje bygninger som ramme inden for en ramme er, at du kan optage når som helst. "Det betyder ikke noget, hvis du optager ved middagstid, hvilket normalt er en fotografs mareridt, da solen har tendens til at være mest barsk, fordi du stadig kan finde en god kontrast mellem lys og skygge," siger Andres. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/2.8 og ISO 200. © Andres McNeill

En person kigger og venter på en platform, mens et tog kører forbi. Personen er helt i fokus, mens togvognen er sløret.

Grunden til, at Andres kan lide at lave billeder, der ligner filmstillbilleder, er, at det skaber et "nostalgisk udseende, næsten som Glasgow i min barndom," siger han. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 1/6 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Det filmiske er et vigtigt berøringspunkt for Andres, som komponerer et billede "næsten som et grundlæggende billede, der er taget i en film".

Han understreger, at der ikke er nogen "one-size-fits-all", når det drejer sig om gadefotografering i dag. De ting, der fanger Andres' øje mest, er bygningsformer og -mønstre, uanset om det er victorianske bygninger fra det 19. århundrede eller de lejlighedsvise brutalistiske strukturer, du finder i Glasgows gader. Han siger: "Jeg er stor fan af at bruge førende linjer, hvor linjerne i en bygning fører dig til et motiv. Nogle gange optager jeg med en bygning på begge sider af rammen og derefter i midten en person eller måske en taxa, der kommer hen imod mig.

"Der er bare så mange måder at gribe det an på," tilføjer Andres. "Den gamle måde var altid at bruge 35mm, nogle gange at fotografere fra hoften, helt tæt på, mens vi nu bruger så mange brændvidder. Hvis du føler dig mere indadvendt, kan du bruge en 85mm eller 200mm til at optage fra den anden side af gaden og fange et øjeblik, som du måske går glip af ved 35mm."

3. Omfavn kreative perspektiver

Et foto af en bygning og træer taget af gadefotografen Andres McNeill under en bro, hvor motivet spejles i en stor vandpyt på vejen.

Andres har gjort en ellers ubemærkelsesværdig scene interessant ved at bruge jorden og undersiden af broen som naturlige rammer og sikre, at bygningen og træerne spejles i den store vandpyt på vejen. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1000 sek., f/3.5 og ISO 100. © Andres McNeill

En brostensbelagt og snoet gade i Glasgow set ovenfra. Der er farverige guirlander hængt op mellem bygningerne på begge sider. Taget af gadefotografen Andres McNeill.

Gør dine bybilleder mere varierede ved at fotografere ned på en gadescene eller nedefra og op. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 1/160 sek., f/5 og ISO 100. © Andres McNeill

For at skabe karakteristiske billeder kan du prøve at optage fra en usædvanlig vinkel eller en ukonventionel synsvinkel. En af de ting, Andres elsker ved Glasgow, er de forskellige perspektiver og lag, han kan skabe, fordi der er så bakket. Højden er også fantastisk til at fange solnedgange.

En anden nyttig teknik er at finde refleksioner i vinduer eller andre skinnende overflader. Ud over vinduer kan du også prøve at eksperimentere med vandpytter og floder for at skabe interessante kompositioner.

Hvis du optager gadebilleder, skal du overveje, hvad der er unikt for din egen by, og bruge det til at gøre dine billeder interessante og individuelle.

4. Brug vejret til din fordel

En person klædt i et smart sort sæt og med en stor sort paraply går med ryggen til kameraet gennem en regnfuld bygade. Taget af Andres McNeill.

Canons vejrforsegling har aldrig svigtet Andres, men nogle gange har han et ekstra regnslag til sit kamera i tilfælde af, at støvregnen bliver til piskende regn. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 165mm, 1/160 sek., f/4 og ISO 100. © Andres McNeill

En smal, brostensbelagt gade i skumringen, lyspærer er spændt fast mellem bygningerne, der reflekteres i vandpytter på vejen. Taget af Andres McNeill.

Ofte er det at få "Billedet" et tålmodighedsspil. Andres kan blive i en halv time på samme sted uden at få det billede, han ønsker, f.eks. en person, der går ind i billedet. Men efter at have identificeret et interessant sted, kan du altid vende tilbage dertil en anden dag. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv ved 1/250 sek., f/4.5 og ISO 3200. © Andres McNeill

Det har måske et smukt bygget miljø, men Glasgow er også en af Storbritanniens vådeste byer. Andres har ikke noget imod det. Faktisk tjekker han vejrudsigten i håb om regn. "Mine venner og familie hader mig for det," griner han.

"Når jeg arbejder med EOS R System-kameraer, kan jeg se hver eneste regndråbe, fordi opløsningen er så høj," tilføjer han. "Regnen giver bare billeder et helt andet udseende end det, du ville optage på en sommerdag. Det er et mere stemningsfuldt look." Desuden er paraplyer fantastiske rekvisitter.

5. Vær respektfuld

På et gadefoto af Andres McNeill kører en cyklist på en cykel ned ad en brostensbelagt gade foran en storslået stenbygning.

Da han startede, ville Andres forsøge at efterligne tidligere gadefotografer, som ville komme så tæt på motiver som muligt. "Jeg bryder mig ikke rigtig om at invadere folks personlige rum," har han siden konkluderet. "Det er ikke rigtig min stil." Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Det anbefales altid at kontrollere, om gadefotografering er tilladt, hvor du planlægger at fotografere – men generelt tillader de fleste lande fotografering på offentlige steder, medmindre andet er angivet. Det omfatter fotografering af fodgængere på gaden og personer på offentlige steder, f.eks. i parker.

Alligevel kan det være overvældende at fotografere fremmede. "Vær ærlig omkring, hvad du laver, og lad din passion skinne igennem", anbefaler Andres, som normalt tager billedet, og så går hen og taler med motivet, hvis det er muligt, og viser det til dem på bagsiden af hans kamera. Du kan også tilbyde at dele billederne eller give motivet dine oplysninger om sociale medier, så de kan se billederne online.

De fleste mennesker forstår det, men Andres vil med glæde slette billedet, hvis de beder om det.

6. Perfektionér din udstyrstaske til gadefotografering

Et par hænder, der holder et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv monteret.

At fange spontane øjeblikke og skæve scener er en af de fantastiske glæder ved gadefotografering og for at gøre det, er et kamera med hurtig burst-metode uundværligt. EOS R8 kan optage med op til 40 billeder/sek. med dets elektroniske lukker og har også en 30 billeder/sek. RAW Burst-funktion med foroptagelse, som giver dig mulighed for at begynde at optage RAW-filer med et halvt tryk på lukkeren.

Den kompakte størrelse og ydeevne i svagt lys på Canons spejlløse EOS R System-kameraer, fra fullframe-kameraerne EOS R8 og EOS R6 Mark II til APS-C-kameraerne EOS R10 og EOS R50, gør dem til et godt valg til gadefotografering.

Andres tager normalt billeder ved hurtige lukkertider med kontinuerlig burst-funktion. "Jeg vil fastfryse handlingen, og jeg vil ikke gå glip af billedet," forklarer han.

Traditionelle gadefotografer brugte 35mm- eller 50mm-objektiver, fordi det er tættest på den måde, det menneskelige øje ser verden på, og derfor giver det et naturligt perspektiv. Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM giver begge en smuk, jævn bokeh, og deres store blænder hjælper også med at skabe en filmisk effekt, hvor motivet isoleres, mens baggrunden forbliver sløret.

Hvis baggrunden er lige så vigtig som dit motiv, kan et vidvinkelobjektiv være en bedre mulighed. Det superkompakte Canon RF 28mm F2.8 STM har både en alsidig brændvidde og en hurtig blænde til at eksperimentere med baggrundssløring, hvilket gør det til et ideelt objektiv til gadefotografering. Det alsidige Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har optisk IS for at minimere kamerarystelser og giver dig også mulighed for at fange både bybilleder i vidvinkel og mere intime gadeportrætter. "Nogle gange kan jeg godt lide at zoome ind og skabe forskellige perspektiver," siger Andres.

Optagelse med et telefotoobjektiv betyder, at du kan holde en vis afstand mellem dig selv og motivet, så du ikke behøver invadere deres privatliv. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM er et meget alsidigt 10x zoomobjektiv, som er ideelt, hvis du vil have ét objektiv med en brændvidde til ethvert scenarie

Gadefotografering er den mest tilgængelige type fotografering. Du behøver ikke en kompliceret, dyr opsætning for at komme i gang. Du behøver ikke rejse til udlandet, vandre op i bjerge eller sidde i ugevis i et skjul, indtil et sjældent væsen dukker op. Alt, hvad du behøver gøre, er at tage din udstyrstaske, gå ud i gaderne i nærheden af, hvor du bor, og gå i gang med at fotografere. Og det er en færdighed, der bliver bedre med øvelse. "Indtil du har trænet dine øjne, er du ikke klar over, at utrolige øjeblikke sker hele tiden," siger Andres. "Det handler bare om at være tålmodig."

Fascinerende motiver er lige der uden for døren. Så kom ud, vær klar, og tryk på udløseren.


Skrevet af Rachel Segal Hamilton

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Udfordring med objektiv til gadefotografering

Derfor er Canon RF 28mm F2.8 STM en uundværlig del i udstyrstasken for gadefotografer.

Tips til fotografering af arkitektur

Kom i gang med fotografering af arkitektur med teknikker og indsigt fra en professionel.

Opdag abstrakt gadefotografering

Lav fantastisk kunst fra hverdagen med disse enkle teknikker til surrealistiske billeder i byen.

Tips til gadeportrætter

De bedste råd til enestående gadeportrætter fra den professionelle fotograf Julian Love.