GADEFOTOGRAFERING

Optag anderledes: Tips til abstrakt fotografering

Tag ud i gaderne for at fange fantastisk abstrakt grafik, uhåndgribelige detaljer og surrealistiske dobbelte eksponeringer med dit Canon-kamera.
Canon Camera
Et abstrakt billede er et billede, der ved første øjekast ikke har nogen relation til noget i den virkelige verden. Ved at skabe billeder, der har en løs forbindelse med virkeligheden, kan vi udtrykke en idé eller følelse, der er adskilt fra hverdagens objekter og scener. Vi får ofte at vide, at fotos skal være skarpe, lige på og i fokus, men med abstrakt fotografering kan vi bryde disse regler, som det passer os. Det giver fotograferne en fantastisk frihed til at engagere publikum på et dybere niveau, mens de udforsker fascinerende grafik og eksperimenterer med kamerateknik.

Det abstrakte tema går hånd i hånd med gade- og dokumentarfotografering. Gademiljøer er fulde af detaljer, geometri og bevægelse, der med nogle få kamerafærdigheder kan observeres og fanges på en konceptuel måde, så skjulte skønheder i selv de mest almindelige og velkendte scener kommer frem i lyset.

Ikke alene kan den abstrakte tilgang give en frisk vinkel på ikoniske seværdigheder og ofte fotograferede bygninger, men den giver os også et levende indtryk af bymiljøet omkring os, uanset om det er livsbekræftende aktivitet eller et mere melankolsk udtryk. Så hvorfor ikke tage dit kamera og gå en tur rundt i byen med øje for det abstrakte? Du ved aldrig, hvad du kommer tilbage med.

1. Optag kameraslør

Et billede af en gade med masser af lodret sløring. Fodgængere er stadig synlige, men en stor del af billedet er striber med farvet pink, grønt og gult lys.

Når du optager for at få en sløret effekt, skal du se efter interessante genstande, der skaber dristige mønstre, som f.eks. de farverige paraplyer, der er ophængt over gaden her. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 35mm, 1/15 sek., f/22 og ISO 100.

En mand, der vipper sit Canon-kamera op og ned meget hurtigt.

En op-ned-kamerabevægelse kombineret med en eksponeringslængde på 1/15 sekunder forvandler en hverdagsscene til en smuk sløring.

Kamerarystelser er normalt noget, som fotografer ønsker at undgå, men bevidst bevægelse under eksponeringen kan føre til iøjnefaldende abstrakte billeder fra gaden, og det er en vidunderlig måde at formidle en følelse på.

Nøglen er at indstille en lukkertid, der er langsom nok til at skabe sløring, men hurtig nok til at give indtryk af mennesker og former. Prøv at indstille dit kamera til Lukkerprioritet (Tv) med en lukkertid på 1/15 sek. Indstil dit kameras lysfølsomhed til ISO100 som udgangspunkt, og justér den ud fra det omgivende lysniveau i dine omgivelser, indtil du har en eksponering, du er tilfreds med. Når du trykker på udløserknappen, skal du derefter foretage en kort, skarp bevægelse med kameraet. En op-ned-bevægelse fungerer godt til scener, der omfatter personer, da den bevarer figurernes form, men du kan også prøve en sidelæns bevægelse, en skarp rotation og en hurtig zoom.

I metoden Lukkerprioritet (Tv) kan du også blot indstille din ISO til automatisk – tilgængelig på de fleste kameraer – hvilket giver dig mulighed for at koncentrere dig udelukkende om lukkertiden.

2. Eksponér for højlysområder

Et billede taget i en viadukt, der viser lyset, der kigger frem på en væg med grafitti.

Når du skaber abstrakte billeder, kan det være en god idé at optage områder med lys eller kontrastbelysning og farve – denne kontrast gør det nemmere at se verden som en række former. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 39mm, 1/160 sek., f/8 og ISO 100.

En LCD-skærm, hvor nogen sænker eksponeringen på deres kamera for at skabe et mørkere billede.

Aktivér eksponeringskompensation, og sænk eksponeringen med et stop eller to for at eksponere for højlysområder på lyse, solrige dage. Vær opmærksom på, at for at gøre dette skal du bruge automatiske eksponeringsindstillinger som f.eks. Blændeprioritet, Lukkerprioritet eller Automatisk ISO.

Fotografer vil ofte undgå optagelse i direkte sollys i løbet af dagen, fordi det skaber en stærk kontrast med dybe skygger. Men når det drejer sig om gadefotografering, kan denne kontrast gøre det muligt at forenkle travle scener og forvandle dem til iøjnefaldende abstrakte former. Når du eksponerer for højlysområder, bliver skyggerne i dine billeder næsten helt sorte og danner former uden detaljer.

Den nemmeste måde at gøre dette på er at bruge Eksponeringskompensation. Du skal blot dreje eksponeringen ned med et stop eller to for at gøre scenen mørkere, så skyggerne bliver dybe, så forbliver dele af scenen i stærkt sollys klare.

3. Optag dobbelteksponeringer

Dobbelt eksponering af en bys skyline på en anden, som vender på hovedet.

I multieksponeringsmetode giver kameraets LCD-skærm en live-forhåndsvisning af det sammensatte billede, mens du tager billedet, hvilket gør det nemt at komponere din anden eksponering, så den fungerer i harmoni med den første. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 55mm, 1/160 sek., f/7,1 og ISO 100.

En omvendt LCD-skærm på et Canon-kamera, der viser en dobbelt eksponering af bygninger, der tilsyneladende hænger fra himlen.

Ved at vende kameraet på hovedet for at få det andet billede af en dobbelt eksponering kan du skabe surrealistiske bylandskaber.

En dobbelteksponering, der har været populær siden 1800-tallet, giver dig mulighed for at lægge et billede oven på et andet og opnå iøjnefaldende resultater. Canon EOS 90D og mange af de andre nye kameraer har en dedikeret multieksponeringsmetode, der giver dig mulighed for at skabe effekten, mens du optager. Du skal blot aktivere metoden, indstille det ønskede antal eksponeringer og starte optagelsen. Når Live View er aktiveret, giver skærmen dig en forhåndsvisning af effekten, når du tager det andet billede (eller det tredje eller fjerde – metoden tillader op til ni), så du kan justere dit billede til den mest interessante sammensætning.

Når du leder efter motiver og scener til dine dobbelte eksponeringer, skal du huske på, at lysere områder kun forbliver de samme eller bliver lysere og aldrig mørkere. Det betyder, at mørkere bygninger og former mod en lys baggrund som himlen kan give flotte billeder.

4. Overlejr flere motiver

Sort/hvid-multieksponering af en skyskraber.

Når du laver multiframe-billeder, kan du vælge enten metoderne Additive eller Average. Additive overlejrer de lysere områder oven på hinanden, mens Average hjælper med at forhindre områder i at blive overeksponeret. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 21mm, 1/640 sek., f/11 og ISO 100.

Et overlejret billede af en spejlvendt London-skyline.

Når du overlejrer flere billeder, kan du prøve at spejle dit billede som dette billede og skabe en abstrakt skyline. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 47mm, 1/250 sek., f/9 og ISO 100.

Hvorfor stoppe ved en dobbelteksponering? Multieksponeringsmetoden, der er tilgængelig på kameraer som Canon EOS 90D og Canon EOS RP, giver dig mulighed for at optage og sammensætte en hel serie af billeder til ét stemningsfuldt billede. Hvis du vil have et iøjnefaldende arkitektonisk billede, kan du prøve at indstille fem billeder og optage en bygning, alt imens du foretager små variationer i dit perspektiv eller dit objektivzoom. Billederne overlejres, mens du optager, hvilket resulterer i en markant multieksponeringseffekt.

5. Udvælg detaljer

En mand, der holder et kamera, mens han står på en bygade med udsigt over store bygninger med glaspaneler.

Når du er på farten med dit kamera, skal du kigge efter interessante kontrastpunkter, harmoniske mønstre, geometriske former, markante farveområder eller abstrakte arkitektoniske detaljer.

Siden af en skyskraber, der er optaget nedefra, med farverigt glas, der dækker den ene side.

Næroptagelser af funktioner på bygninger, som dette billede taget fra en vinkel, er en fantastisk måde at få arkitektoniske strukturer til at fremstå abstrakte. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 30mm, 1/250 sek., f/9 og ISO 100.

En af de store glæder ved gadefotografering er udvalget af interessante detaljer, der findes overalt, fra abstrakte arkitektoniske linjer til farverige tegn, teksturer, typografi og refleksioner. Ofte har de bedste abstrakte billeder enkle kompositioner. Ved at gå efter en eller to detaljer og udelukke alt andet kan du skabe smukke fotos, der peger på det bredere miljø omkring dem. Billeder som dette kan også skabe vidunderlig vægkunst, så hvorfor ikke printe dine favoritter?

6. Leg med skygger

En trappeopgang i dyb skygge, hvor kun små dele af hvert trin er synlige.

Med lidt kreativ tænkning kan skyggerne fra en trappeopgang skabe et dristigt, abstrakt billede. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 21mm, 1/250 sek., f/10 og ISO 250.

Et sort/hvid-billede af en betonbygning, der er taget nedefra, og som skaber geometriske former med skygge.

Fokus på at fange skygger og silhuetter er en enkel måde at få dine billeder til at fremstå mere abstrakte. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 31mm, 1/250 sek., f/8 og ISO 100.

Når solen står lavt på himlen, bliver skyggerne på gaden længere, og det kan være et godt tidspunkt at fotografere abstrakte skyggeformer. Søg efter skygger, der falder i interessante vinklede former på tværs af gaden, og forsøg at inkludere de skygger, der kastes af mennesker og bygninger. Prøv at eksponere for højlysområder, som beskrevet i tip 2, for at forenkle billedet, så mørkere områder reduceres til sorte.

Abstrakt fotografering giver en frihed, som få andre genrer kan matche, og det er en fantastisk måde at udforske dit kameras kreative funktioner og indstillinger på uden at føle sig begrænset af de sædvanlige regler for fotografering. Der handler ikke om rigtigt eller forkert, bare uendelige muligheder for udtryksfulde abstrakte fotografier.

Skrevet af James Paterson

Relaterede produkter

Relaterede artikler