TEKNOLOGI

Digitale spejlreflekskameraer versus spejlløse kameraer: Hvad er bedst?

Med det bredere udvalg af spejlløse kameraer, der er tilgængelige nu, er det så tid til at skifte til spejlløst kamera? Vi sammenligner forskellene mellem digitalt spejlreflekskamera og spejlløst kamera for at hjælpe dig med at beslutte dig.
Et kig over fotografens skulder på LCD-skærmen på et Canon EOS R10, der viser to flamencodansere, der bliver filmet.

Med EOS R-systemet, der omfatter både APS-C- og fullframe-funktioner, er der nu et bredt udvalg af spejlløse kameraer, der giver både professionelle og amatører nye fordele. Men uanset om du vil opgradere fra et ældre kamera eller opgradere fra et kompaktkamera til et kamera med udskiftelige objektiver, hvad er så bedst, et spejlløst kamera eller et traditionelt digitalt spejlreflekskamera?

Her ser vi på forskellene mellem digitale spejlreflekskameraer og spejlløse kameraer med ekspertviden fra Canon Europe Senior Product Specialist Mike Burnhill for at hjælpe dig med at træffe et valg.

Et billede af et Canon EOS 80D-kamera, der viser spejlmekanismen.

Forkortelsen DSLR betyder et digitalt spejlreflekskamera. Refleksdelen henviser til spejlet, der reflekterer lys op i søgerenheden. Spejlet skal bevæge sig væk, for at lyset kan nå sensoren bag det, og det kræver en relativt klodset mekanisme, som øger kameraets størrelse og vægt og også kan medføre tekniske komplikationer.

Et Canon EOS R7 på en klippe. Der er ikke monteret et objektiv, så sensoren er synlig indeni.

I et spejlløst kamera som f.eks. Canon EOS R7, er der ingen spejlmekanisme, men en direkte sigtelinje gennem objektivet til sensoren. Det, du ser i den elektroniske søger (EVF), er en projektion af sensorbilledet – hvilket betyder, at i modsætning til den optiske søger i et digitalt spejlreflekskamera kan det vise et eksempel af effekten af dine optagelsesindstillinger. Som Canon Europes Mike Burnhill siger: ”Den elektroniske søger på spejlløse kameraer giver dig mulighed for at se eksponeringen af billedet, før du overhovedet har taget det."

Digitalt spejlreflekskamera versus spejlløst kamera: Kabinetstørrelse og vægt

”En af de vigtigste ting ved digitale spejlreflekskameraer er, at de har et spejl eller pentaprisme til at lede lys gennem søgeren,” forklarer Mike, ”men det skal have plads til at flytte sig væk for at eksponere sensoren. Eliminering af dette hjælper med at reducere kameraets størrelse og vægt, især når du sammenligner EOS R7 og EOS R10 med lignende DSLR-modeller som f.eks. Canon EOS 7D Mark II eller EOS 90D."

Livsstilsindholdsskaberen Diana Millos brugte EOS R10 til at fotografere Andalusiens kultur og arkitektur. Hun siger: "EOS R10 ligner næsten et stykke legetøj, når du kommer fra et kamera, der er meget tungere, f.eks. EOS 80D, som jeg bruger. Jeg kan godt lide, at det er lille og let, men det er stadig lige så effektivt."

En mands hænder holder et Canon-kamera nedad.

Digitale spejlreflekskameraer som Canon EOS 7D Mark II leverer billeder i høj kvalitet, men i et større kabinet, der passer til spejlmekanismen.

En kvinde i en gul kjole og solhat holder et kamera op til det ene øje.

Spejlløse kameraer som Canon EOS R10 tilbyder samme kvalitet og effektive funktioner i et mere bærbart og let design.

Objektivfatninger: Er spejlløst bedre end DSLR?

Den EF-fatning, der bruges i Canons DSLR-kameraer, blev introduceret i 1987, så det er et meget veletableret system. Der findes hundredvis af kompatible objektiver med et EF-objektiv, der dækker stort set alle brændvidder, og en række mere kompakte og ofte mere prisbillige EF-S-objektiver til EOS digitale spejlreflekskameraer med APS-C-sensorer.

Men den RF-fatning, der bruges på EOS R-systemkameraer, introducerede mange nyskabelser. ”RF-fatningen er designet med fokus på fremtiden,” forklarer Mike, ”som f.eks. forbedring af kommunikationshastigheden mellem kamera og objektiv og tilføjelse af ekstra kontakter til understøttelse af flere funktioner.” Disse omfatter meget hurtigere autofokus, digital objektivoptimering i realtid og forbedrede knapper som f.eks. kontrolringen, der kan tilpasses på RF-objektiver.

I stedet for hele tiden at skulle arbejde med et DSLR-spejl mellem fatningen og sensoren, kan objektivdesignere bringe RF-objektiver tættere på selve sensoren og forbedre den optiske ydeevne. Det har resulteret i hurtigere, klarere objektiver med enestående kvalitet samt banebrydende objektiver som f.eks. RF 5.2 mm F2.8L DUAL FISHEYE-objektivet, som optager 180° VR-billeder på kompatible fullframe-kameraer.

Illustration af RF-fatningen på et Canon EOS R3-kamera.

Hjertet i det spejlløse Canon EOS R-system er den innovative RF-fatning med en bred hals, kortere fokuseringsafstand bagpå og superhurtig kommunikation mellem objektiv og hus.

Objektiver og kompatibilitet: Kan du bruge DSLR-objektiver på et spejlløst kamera?

Hvis du allerede har EF- eller EF-S-objektiver, er det nemt at bruge dem sammen med spejlløse EOS R-systemkameraer uden tab af kvalitet eller funktionalitet, takket være et udvalg af EF-EOS R-objektivadaptere. Det giver dig også mulighed for at blande og matche bestemte objektiver fra begge formater (især hvis du har et foretrukket eller specialiseret objektiv, der endnu ikke er tilgængeligt i en RF-fatningsversion) og få det bedste fra begge verdener. Der er endda en objektivadapter med objektivkontrolring og en med drop-in ND- eller polariseringsfiltre, der giver dine EF-objektiver mere alsidighed, end du får med de samme objektiver på et digitalt spejlreflekskamera.

Det er dog vigtigt at bemærke, at det ikke er muligt at bruge RF-objektiver med et DSLR-kamera. Så hvis et bestemt RF-objektiv appellerer til dig, skal du vælge et spejlløst EOS R-systemkamera.

Tre zoomobjektiver står ved siden af hinanden på noget fitnessudstyr.

Introduktionen af APS-C EOS R-systemkameraer, herunder modeller som EOS R7 og EOS R10, gør det spejlløse EOS R-system prisbilligt for flere fotografer end nogensinde før. ”Ved at bringe RF-fatningen til en ny gruppe kunder får de adgang til en helt ny generation af objektiver, som vi udvikler specifikt til denne fatning – objektiver, der ikke var mulige med digitalt spejlreflekskamera," siger Mike. Takket være APS-C-sensorernes beskæringsfaktor leverer fullframe-objektiver som dem, der vises her, 1,6x større rækkevidde på APS-C-kameraer.

Optiske versus elektroniske søgere: Hvad er bedst?

Digitale spejlreflekskameraer har optiske søgere, som nogle fotografer foretrækker at bruge, fordi de giver dig en direkte forbindelse til motivet. Tidligere har de elektroniske søgere (EVF’er), der anvendes på spejlløse kameraer, haft mangler som f.eks. Forsinkelse, men de bliver bedre og bedre – de nyeste EOS R-systemkameraer har EVF'er med høje opdateringshastigheder på op til 120 fps, hvilket betyder stort set ingen mærkbar forsinkelse – og de har også deres fordele.

Især hvis du bruger et EOS R-systemkamera, gør eksponeringssimulation det muligt at få vist billedet med din eksponering, Picture Style og andre anvendte indstillinger, både i søgeren og på LCD-skærmen på bagsiden. På et digitalt spejlreflekskamera fungerer eksponeringssimulation, når du bruger skærmen på bagsiden i Live View-funktion, men ikke i søgeren. Med en elektronisk søger kan du også komponere dit billede og fokusere i svagt lys, hvor det er for mørkt til at se med det blotte øje gennem en optisk søger. Når du optager video, har den elektroniske søger i EOS R-systemkameraer den samme manuelle fokushjælpeskærm som Canons professionelle Cinema EOS-kameraer.

Naturfotograf Dani Connor, der brugte EOS R7 på en rejse i jagten på den truede iberiske lynx, fandt ud af, at det at arbejde med en elektronisk søger fuldstændigt forvandlede hendes fotografering.

”Med en søger til et digitalt spejlreflekskamera er det ofte nemmere at tage et testbillede og kontrollere billedet på skærmen bagpå, før du beslutter, hvilke indstillinger der skal ændres," siger hun. ”Men med et spejlløst kamera er det så nyttigt at se den effekt, en ændring i indstillingerne har, uden at skulle tage mit øje fra søgeren.

”Hvis jeg har brug for at reagere hurtigt, når jeg fotograferer dyr i naturen, eller hvis lyset ændrer sig konstant, kan jeg hurtigt justere min ISO- eller lukkertid, og jeg kan se, hvordan mit foto vil se ud."

En billede af en elektronisk søger.

Den elektroniske søger (EVF) i et spejlløst kamera anvender en kompakt version med høj opløsning af samme skærmteknologi som LCD-skærmen på bagsiden af kameraet. En af fordelene ved dette er, at det giver dig mulighed for at se, hvad kameraet ser, selv under forhold, der er for mørke til, at det øje, der ikke får hjælp, kan se noget.

En billede, der viser vejen for lys inde i et digitalt spejlreflekskamera, reflekteret af et spejl op i en pentaprisme og derefter søgeren.

Spejlet i et digitalt spejlreflekskamera reflekterer lys op til den optiske søger via en pentaprisme, så billedet vender den rigtige vej. En fordel ved dette er, at det er øjeblikkeligt. "Med en elektronisk søger vil der altid være en naturlig forsinkelse," siger Mike. ”DSLR-søgere arbejder med lysets hastighed – det kan ikke blive hurtigere end det."

Billedkvalitet: Tager spejlløse kameraer bedre billeder?

”At tage billeder ved hjælp af de to systemer er ikke radikalt anderledes, når det drejer sig om den endelige billedkvalitet, men det er selve processen, der virkelig gør forskellen," siger Mike.

”Med RF-fatningen er en af fordelene ved hurtig kommunikation mellem objektivet og kameraet f.eks., at når du har optiske problemer som f.eks. diffraktion og aberration, kan vi foretage korrektion i kameraet af dem i realtid. Den øjeblikkelige behandling betyder, at du på en måde rent faktisk får bedre billedkvalitet ud af de nye kameraer."

I nogle situationer er spejlløse kameraer, som f.eks. EOS R7 med en kontinuerlig optagelseshastighed på op til 15 fps ved hjælp af den mekaniske lukker og 30 fps ved brug af den elektroniske lukker med fuld autofokus-sporing, mere tilbøjelige til at producere ensartede brugbare billeder end EOS 7D Mark II eller EOS 90D, som begge har en maksimal kontinuerlig optagelseshastighed på 10 fps.

En rovfugl sidder på en gren med blå himmel og trætoppe i baggrunden.

De nyeste spejlløse kameraer som f.eks. EOS R7 indeholder avancerede funktioner til indholdsskabere som 4K 60p-video med intelligent motivsporing – noget, der ikke tilbydes i digitale spejlreflekskameraer som f.eks. EOS 7D Mark II eller EOS 90D.

Autofokus: Spejlløst kamera versus digitalt spejlreflekskamera

Spejlløse EOS R-systemkameraer, herunder EOS R5, EOS R6, EOS R7 og EOS R10, bruger Canons nyeste Dual Pixel CMOS AF II autofokussystem, hvor hver eneste pixel i sensoren bruges til både fokusering og billedbehandling sammenlignet med den specifikke punktbaserede faseregistreringssensor, der fokuserer gennem søgeren på kameraer som EOS 7D Mark II og EOS 90D.

En af de store fordele ved disse spejlløse kameraer er muligheden for at vælge et AF-punkt hvor som helst i billedet. "Dette er umuligt på et digitalt spejlreflekskamera," forklarer Mike, "og det giver også mulighed for funktioner som ansigtssporing, øjensporing og dyresporing, som vi ser i disse kameraer. Du kan for eksempel følge øjnene på en fugl i luften og følge den i billedet – igen noget, der er umuligt for et digitalt spejlreflekskamera.

”Når det er sagt, har nogle professionelle digitale spejlreflekskameraer en separat fokuseringschip, så selvom det overordnede autofokussystem kan være begrænset sammenlignet med nyere spejlløse kameraer, kan det også være hurtigere i visse situationer takket være den dedikerede AF-chip."

Displayet på et Canon EOS R7, der viser autofokuspunktet på øjnene på en rovfugl, der sidder på en gren.

Den hurtige elektroniske autofokus med lukker og registrering af dyreøjne, der findes i de nyeste spejlløse kameraer som f.eks. EOS R7 og EOS R10, er ideelle til alle niveauer af fotografer. "For en naturfotograf er det ret sejt at kunne følge et dyrs øjne," siger naturspecialist Dani Connor. ”Det åbner op for nye muligheder, der ikke var tilgængelige for mig som DSLR-bruger."

Mekanisk lukker versus elektronisk lukker

Nogle få digitale spejlreflekskameraer – især EOS 90D og EOS-1D X Mark III – har elektroniske lukkere ud over mekaniske lukkere, men normalt har digitale spejlreflekskameraer mekaniske lukkere. På den anden side har alle Canons spejlløse EOS R-systemkameraer begge lukkertyper.

Med en elektronisk lukker låses den mekaniske lukker åben, og billedsensoren læses grundlæggende elektronisk. Den største fordel ved dette er, at optagelse kan være helt lydløs – ikke blot mere stille, med lukkeren dæmpet eller undertrykt, som når du vælger S-indstillingen ("blød" optagelse), der er tilgængelig på nogle kameraer, men helt lydløs. Det kan være uvurderligt, når du fotograferer nervøse dyr, babyer, der sover, eller de stille dele af bryllupper.*

Elektroniske lukkere muliggør også hurtigere kontinuerlig optagelse. ”Med mekaniske lukkere”, siger Mike, ”var det hurtigst mulige i vores DSLR-kameraer 16 fps [billeder pr. sekund] på EOS-1D X Mark III, et professionelt kamera med højt niveau. Med den elektroniske lukker kan EOS R10 give dig mulighed for op til 23 fps til en brøkdel af prisen, mens EOS R7 kan optage ved 30 fps, hvilket svarer til hastigheden på EOS R3, et andet professionelt kamera, men til en tredjedel af prisen."

Men fænomenet ”rullende lukker” kan være et problem, når du fotograferer action med en elektronisk lukker – genstande, der bevæger sig hurtigt, som f.eks. en golfkølle der svinges eller en roterende propel, kan bevæge sig i den tid, det tager for hele billedet at blive læst, og efterlader dem forvrængede i det endelige billede. Fænomenet reduceres betydeligt i de nyeste spejlløse kameraer, men mekanisk lukker anbefales til optagelse af action i hurtig bevægelse.

Optagelse med elektronisk lukker i kunstig belysning, især fluorescerende lys, kan være problematisk, hvis lyset er ude af fase med lukkeren. Af lignende årsager kan brug af flash med elektronisk lukker resultere i ujævn eksponering på tværs af billedet.

Sort/hvid-nærbillede af et barn, der kigger ned i koncentration.

Familiefotografen Helen Bartlett finder det uvurderligt at have mulighed for helt lydløs optagelse på sine EOS R-systemkameraer. Fordi det forhindrer, at lyden af lukkeren distraherer de unge motiver eller endda vækker dem, hvis de sover, kan hun indfange dem i mere naturlige situationer. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1.2 og ISO100. © Helen Bartlett

Batterilevetid: Digitalt spejlreflekskamera versus spejlløst kamera

Det siges ofte, at digitale spejlreflekskameraer har længere batterilevetid end spejlløse kameraer, hovedsageligt fordi et spejlløst kameras elektroniske søger kræver strøm, mens et digitalt spejlreflekskameras optiske søger ikke bruger strøm. I praksis afhænger batterilevetiden imidlertid meget af, hvordan du bruger kameraet – brug af flash vil f.eks. bruge mere strøm på begge typer kameraer, mens brug af LCD-skærmen på et digitalt spejlreflekskamera typisk bruger mere strøm end brug af LCD-skærmen på et spejlløst kamera. Et digitalt spejlreflekskamera i mellemklassen som f.eks. EOS 90D tilbyder 1.200 billeder eller mere med søgeren og 450 med LCD-skærmen, mens det spejlløse EOS R6 leverer 380 billeder med søger eller 660 med LCD i sin højeste ydeevne/mest reaktionsdygtige funktion. I strømsparefunktion er det 500/770 ved hjælp af henholdsvis EVF/LCD.

Forskellen er endnu større på professionelt niveau: Hvis du f.eks. holder dig til søgeren på EOS-1D X Mark III, kan du tage 2.500 billeder, før batteriet løber tør, men det falder til 600 billeder, hvis du er afhængig af Live View, sammenlignet med det spejlløse EOS R3's 620 billeder med søger og 860 med LCD. Så hvis du foretrækker at bruge LCD-skærmen på bagsiden, kan spejlløse kameraer meget vel give dig flere billeder på en enkelt opladning.

Spejlløst kamera versus digitalt spejlreflekskamera: Vælg selv

Både spejlløse kameraer og digitale spejlreflekskameraer har deres styrker og svagheder. Hvad der er bedst for dig afhænger i høj grad af din type fotografering og de fordele, du ønsker, når du bruger dit kamera/objektiv.

Hvis du vil have et letvægtskamera med hurtig billedhastighed til rejsefotografering, kan et spejlløst kamera som f.eks. EOS R10 være ideelt. Hvis du vil bruge næste generations RF-objektiver, er det spejlløse EOS R-system noget for dig med medfølgende fordele, herunder billedkorrektion i kameraet og AF-sporingsfunktion samt mulighed for at bruge dine foretrukne EF-objektiver takket være udvalget af EF-EOS R-adaptere.

Hvis du vil se et eksempel på dit billede i søgeren med optagelsesindstillingerne anvendt, så vil et spejlløst kameras elektroniske søger passe til dig – men Live View på LCD-skærmen bag på et digitalt spejlreflekskamera vil gøre det samme, mens et digitalt spejlreflekskameras optiske søger eliminerer selv den ekstremt lille forsinkelse af de hurtigste EVF'er i spejlløse kameraer samt giver længere batterilevetid.

Avancerede autofokusfunktioner som f.eks. Animal Eye AF og Vehicle AF er kun tilgængelige i de nyeste EOS R-systemkameraer, men den dedikerede AF-chip i professionelle digitale spejlreflekskameraer kan være hurtigere. EOS R-systemkameraer giver dig frihed til at optage med enten en elektronisk eller mekanisk lukker, mens de fleste digitale spejlreflekskameraer kun har en mekanisk lukker. Hvis fuldstændig lydløs optagelse er afgørende for dig, og du ikke fotograferer action i hurtig bevægelse, hvor rullende lukker kan blive et problem, vil du drage fordel af en elektronisk lukker.

Fra ergonomi til autofokus, lukkertype til lukkertid – prøv det kamera, du er interesseret i, hvis du kan. Det bedste er at opleve, hvordan det passer til dig.



*Der kan genereres andre lyde end lukkeren (blænde, lyd fra fokus på objektivdrev og elektronisk lyd osv.).


Skrevet af Amy Davies og Alex Summersby

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • Et delt billede, der viser et Canon EOS R6 på en stor mosset sten og et Canon EOS R7, der også er sat på en sten.

    TEKNOLOGI

    Forklaring af forskellen mellem APS-C og fullframe

    Hvad er forskellen mellem APS-C- og fullframe-kameraer, og hvilket er det rigtige for dig?

  • En kvinde i sommerkjole og solhat holder Canon EOS R10 op til sit ansigt for at se gennem søgeren, mens hun står foran detaljeret spansk arkitektur.

    REJSEFOTOGRAFERING

    En tur i Sevilla med EOS R10

    Blogger Diana Millos opdager, hvorfor dette kreative kamera er den perfekte rejseledsager.

  • En ung kvinde med vinterhue fotograferer efterårsblade med et Canon-kamera og et stort objektiv.

    KØBSGUIDE

    Bedste kit til spirende professionelle fotografer

    Tre Canon-ambassadører diskuterer de bedste kameraer og objektiver til dem, der starter i branchen.

  • Et Canon PowerShot G7 X Mark III med et håndholdt ophæng, der er placeret på en væg ved siden af nogle dåser med spraymaling.

    VLOGGING

    Det bedste kit til content creation

    Opdag det kit, som disse fire meget forskellige online content creators bruger, og hvordan det hjælper dem med at bringe deres indhold op på et nyt niveau.