SPORTSFOTOGRAFERING

Historierne bag fem fantastiske sportsbilleder

Vil du tage din sportsfotografering til nye højder? Fem professionelle sportsfotografer deler viden om opsætningen, kittet og indstillinger, de brugte til at fange disse fem enestående billeder, samt tips og råd til at genskabe effekterne selv.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Presset ved at fotografere tempofyldt action kan nogle gange distrahere sportsfotografer fra at fange det ene geniale øjeblik – et enestående billede, der virkelig fanger opmærksomheden. Eksemplerne her viser dog, at med de rigtige indstillinger, udstyr, der kan præstere i selv pressede situationer, og lidt kreativ flair, er det muligt at tage flotte og usædvanlige billeder.

Vi talte med fem professionelle, der specialiserer sig i at fotografere en række sportsgrene for at finde ud af, hvad der inspirerede dem til at tage disse billeder, det udstyr og de indstillinger, de brugte, og hvilke tips og råd de ville give til håbefulde fotografer, der kunne tænke sig at kaste sig ud i at genskabe disse effekter.

James Musselwhite

Wrestling kan give dramatiske portrætter, men fotografen James Musselwhite ønskede virkelig at flytte grænserne med sit surrealistiske billede (vist øverst) af den britiske professionelle wrestler Cassius. "Han er meget flamboyant, og vi ønskede at repræsentere denne energi i en mere traditionel æstetik – som om han var ved at bryde ud af sten," forklarer han.

James parrede sit Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv, og han tog billedet ved 155mm, 1/8000 sek., f/5.6 og ISO400. Han betjente sit kamera fra Canon Camera Connect-appen på sin smartphone. Udfordringen lå i at opnå den effekt, han ønskede, uden noget efterproduktionsarbejde. "Vi malede wrestlerens krop og blev derefter ved med at smide poser med mel efter ham, indtil vi fik taget billedet. Jeg satte EOS R6 op på et stativ, så jeg kunne optage fra min telefon, og tilsluttede kameraet en skærm, som gjorde det muligt for os virkelig at koncentrere os om lys og komposition," tilføjer han.

Billede af en person i en sort top foran en hvid murstensbaggrund.

Rugby og amatør-wrestling

"Hvis du viser, hvordan branchen fungerer, vil det imponere en promotor, men de vil ikke have fans backstage eller i og omkring forretningsdelen. Brug din viden til at komme ind i en cirkel, der har tillid til dig, men lad være med at være alt for fan-agtig."

Prøv det selv


"Du skal vide nøjagtigt, hvordan de materialer, du bruger, vil opføre sig," siger James. "Eksperimentér med elementer, der ikke er konventionelle til portrætfotografering. Du kan starte med vand og stjernekastere eller prøve lysmaling med lommelygten på din telefon."

James foreslår også, at du prøver forskellige lukkertider for at se, hvad der faktisk fungerer på kameraet. "At se, hvordan forskellige elementer kan fryses i bevægelse, er afgørende for at få et billede som dette," tilføjer han.

Jean-baptiste Liautard

En sort silhuet af en person på en cykel omgivet af blå lysspor

Lyssporene i Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautards natbillede blev skabt med en blå LED-bjælke, som hjælper med at give det statiske billede en følelse af bevægelse. "Jeg havde brug for et vidvinkelobjektiv til denne dynamiske effekt, og jeg ønskede, at lyssporene skulle se større ud i kanterne af billedet for at få en 3D-fornemmelse," forklarer han. "Jeg kan godt lide farven blå og det kolde udseende, den giver billedet." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 16mm, 20 sek., f/6.3 og ISO100. © Jean-baptiste Liautard

En gammel pauseskærm var inspirationen til de blå lysspor i John-baptistes slående billede af mountainbiker Peter Kaiser. For at skabe lyssporene gik John-baptiste rundt om Peter og lavede vinduesviskerbevægelser med lyset, stoppede bevægelsen, mens han gik bag ham, og gentog derefter handlingen på vej tilbage for at skabe den symmetriske effekt. "Jeg vidste, at jeg ville have mit motiv til at være centralt i billedet og få lyset til at skabe et dynamisk mønster fra den ene side af billedet til den anden," forklarer han.

Udfordringen var at vide, om han startede og afsluttede lysmaleriet på det rette sted. "Jeg var nødt til at tjekke mine fejl og finde ud af, hvordan jeg cirka skulle rette dem. Peter var nødt til at stå helt stille, og jeg var nødt til at gå jævnt, så sporet så naturligt ud," tilføjer han. "Eksponeringen på 20 sekunder gav mig mulighed for at bevæge mig rundt om atleten med LED-bjælken, og blænden på f/6.3 hjalp med at give mig en mere omfattende dybdeskarphed, så alt ville være i fokus, selv lyssporene.

Monokrom-billede af en person i lyst tøj op mod en sort baggrund.

Ekstremsport

"Det er vigtigt at kende den sport, du fotograferer, fordi det giver dig mulighed for at forudse, hvad der vil ske. Jeg optager ofte hurtig action i en skov eller andre omgivelser med svagt lys, så hvis jeg virkelig vil fastfryse handlingen, er objektiver med en stor blænde og en god sensor et must."

Prøv det selv


"Disse typer fotos tager tid," forklarer Jean-baptiste. "Du har brug for et helt stabilt kamera, så du skal bruge et stativ. Du har også brug for en lang eksponering og et virkelig mørkt miljø."

Hvis du selv prøver dette, skal du få en ven til at stille sig op som et motiv – eller bruge en genstand og derefter eksperimentere med at flytte et lys rundt om det i en række bevægelser. Jo langsommere du bevæger lyskilden, jo lysere bliver dit lysmaleri, da kameraets sensor har mere tid til at absorbere lyset. Sørg for at bære mørkt tøj uden reflekterende overflader for at undgå at blive set på dine billeder.

Morgan Harlow

Hovedet og skuldrene på en netballspiller, der holder armene bøjet over hovedet, mens vedkommende hopper op efter bolden, der er ude af billedet.

Sportsfotograf Morgan Harlow tog dette foto af netball-spilleren Mary Cholhok fra Uganda, da Covid-19-pandemiens restriktioner stadig var i kraft, hvilket begrænsede hendes evne til at bevæge sig rundt i arenaen. Taget med et Canon EOS-1D X (nu efterfulgt af Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO6400. © Morgan Harlow

Begrænsningerne i Morgans bevægelse under denne netball-konkurrence tvang hende til at sætte farten ned og fokusere på at finde et dræberskud. "Mary skaber smukke former, når hun springer efter bolden, så jeg holdt min opmærksomhed på hende, beskar hende stramt og holdt hendes øjne i hovedfokus," forklarer Morgan.

Hun siger, at dette er et klassisk eksempel på de isolationsteknikker, som en sportsfotograf har brug for. "Jeg placerede mig selv bag målnettet for at komme til fra siden. Der var LED-tavler på hele banen, så jeg var nødt til at knæle ned bag dem for at holde dem ude af billedet, mens jeg isolerede Mary fra de andre spillere."

Næroptagelse af en person, der kigger ind i et kamera op mod en sort baggrund. Copyright: Ben Lumley.

Sports-action med fokus på netball og svømning

"At undersøge, hvad andre fotografer har skabt, og hvordan de arbejder, er en god måde at forbedre dine færdigheder på."

Prøv det selv


Morgan siger, at du skal vente på det rigtige øjeblik med fotos som dette, og hun anbefaler også, at du overvejer din baggrund. "En distraherende farve eller et distraherende objekt kan ødelægge dit foto," siger hun. Hvis noget på afstand henleder uønsket opmærksomhed, skal du vælge en større blænde (ved at vælge et lavere f-nummer). Dette vil sløre baggrunden, mens dit motiv forbliver skarpt og i fokus.

For at skabe drama og intriger i dine billeder skal du fokusere på ansigterne på dine motiver, især deres øjne. Når du fotograferer sport, skal du også tænke på interessant komposition – den måde, Morgan har fanget ansigtet mellem den bøjede albue, tiltrækker vores opmærksomhed til atleten og deres beslutsomhed på et afgørende tidspunkt i kampen.

Hvis du fotograferer en holdsport, skal du desuden sørge for, at du er i den rigtige position. Morgan placerede sig i nærheden af målnettet, så hun var i stand til at være på det rigtige sted klar til at fange begivenhederne.

Samo Vidic

En figur i orange og sort kører på en mountainbike med skoven sløret omkring sig.

Det Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv, sportsfotografen Samo Vidic brugte til dette billede, gav ham den vidvinkel, han ønskede, og den motivadskillelse fra baggrunden, han havde brug for til at skabe illusionen om hurtig bevægelse. Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv ved 16mm, 1/8 sek., f/9 og ISO200. © Samo Vidic

Canon-ambassadør Samo Vidic er en talentfuld sportsfotograf for Red Bull, der arbejder i hele verden. Dette billede er af hans ven Nino, som blev lammet fra halsen og ned efter en ulykke. Samo fik idéen med at skabe et specielt billede af Nino for at give illusionen af, at han ræser ned ad bakke i høj fart.

"Jeg købte nogle små støttehjul til Nino, monterede kameraet på cykelgaflerne og ændrede sædet og styret for at understøtte ham," forklarer han. "Så skubbede vi ham lidt til omkring 5 km/t."

Ved hjælp af to Speedlites, der blev udløst via fjernbetjening, et vidvinkelobjektiv og en langsom lukkertid, kunne Samo isolere Nino og skabe det slørede kaos ved et ræs ned ad bakke. "Nino græd til sidst – han var så glad for at udføre bare den smule bevægelse," siger Samo.

Billede af en person, der er iført røde hovedtelefoner ved vinduet i et lille fly.

Sport, reklame og eventyr

Hvis du ikke kender den sport, du fotograferer, foreslår Samo, at du spørger en af deltagerne, hvad du skal holde øje med. "Jeg optog nogle klatrere, og jeg ved ikke ret meget om klatring, så de forklarede mig, hvilke bevægelser der var imponerende, hvordan deres hænder skulle gribe visse dele af klippen – sådan noget."

Prøv det selv


Hvis du vil få et billede som dette i kassen, skal du mestre din teknik i et mere nedtonet, kontrolleret miljø, fortæller Samo. "Start i det små, og opbyg din oplevelse. Brug en automatisk langsom lukker, og eksperimentér med både autofokus med øjensporing og manuel fokus for at se, hvad du foretrækker. Bed en ven om at øve sig med dig, så du kan prøve at panorere med forskellige hastigheder, da motivets hastighed vil påvirke resultatet. Først skal du eksperimentere kun med flashen på kameraet og derefter prøve at montere en Speedlite på et træ eller i forskellige højder – alt dette vil påvirke skyggerne og optagelsen."

Ella Ling

En person i en kørestol rækker op for at ramme en tennisbold, og skyggen strækker sig til venstre mod en blå baggrund.

Den australske tennisspiller Dylan Alcott rækker ud efter bolden under finalen i en double-kamp i kørestole i dette stemningsfyldte billede af sportsfotografen Ella Ling. Ella siger, at Canon EOS-1D X Mark III's fullframe CMOS-sensor med 20,1 Megapixel opløsning gav hende muligheden for at få ægte klarhed ud af sit EF-zoomobjektiv. Taget med et Canon EOS-1D X Mark III med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) ved 155mm, 1/3200 sek., f/5.6 og ISO160. © Ella Ling

Dette billede krævede gennemtænkt positionering og tålmodighed. "Jeg gik op til gangbroen over banen for at få noget unikt," siger Ella. "Der er et lille vindue, hvor lyset eksponerer spilleren, men taget kaster en skygge over banen. Sådan får du den fantastiske sorte baggrund. Jeg klikkede på lukkeren så tæt på, som jeg kunne, for at få bolden på ketsjeren og sikre, at spilleren ikke blev overeksponeret."

Næroptagelse af en person med solbriller, der smiler

Professionel tennis

Ella siger, at dedikation og engagement har været nøglen til hendes succes, og at hun ikke er bange for at henvende sig til etablerede fotografer for at få støtte og vejledning. "Jeg introducerede mig selv for fotografidirektøren ved Wimbledon, som udfordrede mig til at gå ud og fotografere i omgivelserne," husker hun. "Hovedfotografen tog mig under sine vinger, og jeg blev ansat som freelancer i hans bureau."

Prøv det selv


"Gør det nemt at justere eksponeringsindstillingerne, og prøv at finde en position højt oppe, så du kan optage ned på et motiv nedenfor," anbefaler Ella. "Solen skal stå lavt på himlen for at skabe de lange skygger. Det fungerer med enhver sport eller ethvert motiv, det behøver ikke være i bevægelse."

Hvis du vil opnå dramatiske skygger, skal du kigge efter muligheder ved solopgang og solnedgang, når solen er på det laveste punkt. Alternativt kan du bruge en Speedlite eller en kunstig lyskilde til at skabe en lignende effekt. Komposition er vigtigt, når du arbejder med skygger. Tredjedelsreglen er anvendt her, hvor atleten er fikseret i den højre tredjedel af billedet. Farve er også en virkelig vigtig komponent – se, hvordan den klare gule tennisbold springer op. Tag altid et skridt tilbage fra handlingen for at overveje kunstneriske elementer.

Forhåbentlig har disse flotte billeder, tips og råd fra de professionelle inspireret dig til at skabe dine egne enestående sportsbilleder. Når du begynder at eksperimentere med forskellige teknikker, er de kreative muligheder uendelige.

Skrevet af Jack Fittes

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • ACTION-FOTOGRAFERING

    De bedste objektiver til action

    Vores guide til de bedste objektiver til action-fotografering.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    Sådan tager du fantastiske action-billeder

    Tips til at tage fantastiske action-billeder med dit Canon-kamera.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    En action-fyldt fotooptagelse med en professionel

    Jean-baptiste Liautard introducerer kunsten at fotografere action-sport.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    Sådan bliver du kreativ med sportsfotografering

    Fem professionelle fotografer afslører de teknikker, de brugte til at tage deres yndlingsbilleder.