SPORTSFOTOGRAFERING

En endagsoptagelse med en action-sportsekspert

Den spirende fotograf Deborah tilbringer en action-fyldt dag med Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautard, hvor de fanger hvert øjeblik af en spændende mountainbike-tur.
To fotografer tager et billede af en mountainbiker, der udfører et dristigt spring, med græsstrå i forgrunden.

At fastfryse action-fyldte scener kan være en overvældende udfordring, når du lige er begyndt at fotografere. Hvilke kameraindstillinger skal du bruge? Hvordan skal du fokusere objektivet? Hvilke teknikker giver knivskarpe resultater?

Deborah, en ung fotograf og action-sportsentusiast fra Lyon i Frankrig, var ivrig efter at få nogle svar.

"Jeg har virkelig kæmpet med fokusering og komposition," forklarer hun. "Jeg vil gerne lære de rigtige teknikker til at gøre mit motiv skarpt og lære, hvordan jeg vælger den perfekte vinkel, når jeg skal tage action-billeder."

For at hjælpe Deborah med at forbedre sine evner som action-fotograf gik hun sammen med Canon-ambassadør og mountainbike-fotograf Jean-baptiste Liautard (Jb) på en stuntfyldt optagelse med den franske mountainbike-atlet Jéremy Berthier.

Jb optager normalt med et Canon EOS R5, men for at bevise, at du ikke behøver professionelt udstyr til at tage professionelle billeder, fik parret et Canon EOS RP og et Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv, der kan bruges sammen med.

Se, hvordan Deborah håndterede udfordringerne, og læs Jb's bedste tips til action-fotografering.

1. Kommunikér med dit motiv

Tre personer på en træplatform, der ser på fotos på et Canon EOS RP-kamera, to af dem sidder ned, en af dem er iklædt hjelm og står med en mountainbike.

At gennemgå alt med dit motiv er nøglen til at opnå de bedste resultater. "Målet med dette billede er at vise spændingen bedst muligt," siger Jb. "Så hvis atleten laver et hop på fire meter, men det i dit billede ligner en meter, så er det ikke et godt action-billede. Det er måske et godt foto, men det vil køreren aldrig være tilfreds med, og alle skal være glade, når dagen er omme."

Et billede af en figur i mørk skygge på skærmen, der kan vippes og drejes, på et Canon EOS RP-kamera.

Jb anbefalede Deborah at vejlede motivet, f.eks. ved at fortælle dem, hvor de skal se hen, og hvad de skal gøre. "På denne måde kan du styre alt, selv når handlingen udfolder sig naturligt – det handler om at styre de små detaljer for at få dit billede," siger han.

"Hvis dit kamera ikke har en meget hurtig kontinuerlig optagelseshastighed, skal du trykke på udløserknappen på det helt rigtige tidspunkt," siger Jb. "Det vil være meget nyttigt at vide lidt om sporten i denne henseende. Tal tingene igennem med rytteren, og diskutér, hvilke trick de laver, hvor højt de vil gå, og hvilken vinkel de tror, at handlingen vil se godt ud."

Deborah er enig: "Jb forklarede, hvor vigtigt det er at kommunikere med mennesker, vi arbejder med, så vi kan fortælle hinanden vores forventninger. Den største udfordring, jeg havde på optagelsen, var at håndtere mit motivs hastighed. Jeg overvandt det ved at analysere Jeremys øvelsesture, så jeg kunne forudse det rette øjeblik til at trykke lukkerudløseren ned ved næste forsøg."

Husk også at bruge kameraets teknologi til din fordel. Når du parrer fantastisk kommunikation med dit motiv med kameraets hurtigste drevindstilling, får du en bedre chance for at fange øjeblikket, når alle elementerne mødes i et fantastisk action-billede. "Det er meget vigtigt at have fleksibiliteten til at optage en sekvens af billeder, som du kan dele med atleten for at vælge det bedste billede, fordi positionen og handlingen skal betragtes som perfekt fra begge sider af kameraet," forklarer Jb.

2. Styr så mange elementer som muligt

Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautard tager et billede af en mand, der udfører tricks på en mountainbike på en vej, med et Canon EOS RP-kamera.

Jb siger, at han godt kan lide at give hvidbalancen lidt ekstra for at fremhæve de varme farver om aftenen, og han viste Deborah, hvordan man gør dette ved manuelt at indstille en højere farvetemperatur med K-indstillingen (Kelvin) i Canon EOS RP's menu for hvidbalance.

En mountainbiker laver et hop, mens han kører ned ad bakke langs en vej.

"Til denne optagelse bad jeg Jeremy om at bære gult og brunt tøj, fordi jeg følte, at det supplerede baggrunden godt," siger Jb. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 1/2500 sek., f/1.8 og ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Selvom du ikke kan styre vejret, bør du gøre dit bedste for ikke at lade andre aspekter af din optagelse være tilfældig, siger Jb. "Prøv at forudse problemer og kontrollere så mange ting som muligt. Det havde for eksempel regnet kraftigt i dagene op til denne optagelse, så starten på et af hoppene var alt for blød. For at komme omkring dette gravede vi ned i kanten af hoppet og tændte et bål inde i den, så jorden kunne tørre i løbet af et par timer."

Et aspekt af en action-sportsoptagelse, der er relativt kontrollerbart, er førerens valg af tøj. "Prøv at få fat i farver, der fungerer i harmoni, eller tilføj kontrast. Hvis du f.eks. har en grøn baggrund, kan du gå efter rødt eller hvidt tøj for virkelig at få køreren til at springe ud."

3. Indstil en hurtig lukkertid

Et billede af toppen af et Canon EOS RP-kamera med fokus på kameraets funktionsvælger.

Jb anbefaler, at du skifter til manuel eksponeringstilstand for at få fuld kontrol over kameraindstillingerne. Hvis du begynder at fotografere action, er det bedst at fotografere, når det er relativt lyst, da du får mere frihed til at eksperimentere.

En mountainbiker, der udfører et højt hop, hvor højdepunktet er på niveau med den nærliggende trælinje.

En hurtig lukkertid er afgørende for at holde detaljerne skarpe, mens du fotograferer en atlet i bevægelse. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 52mm, 1/1000 sek., f/7.1 og ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Det var afgørende at vælge en passende lukkertid i denne optagelse. "Mountainbiking er sandsynligvis en af de hurtigste sportsgrene, du kan fotografere," siger Jb. "Hjulene drejer så hurtigt, at det er svært at få egerne skarpe ved lukkertider, der er langsommere end 1/800 sek. Hvis du har nok lys, vil jeg anbefale mindst 1/1000 sek.".

Indstilling af en så hurtig lukkertid kan være et problem, når lysniveauet bliver lavere, men brug af et "hurtigt" objektiv med en stor maksimal blænde, f.eks. Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, kan give dig flere muligheder. "Du skal muligvis være fleksibel med blænden og ISO for at få en god eksponering ved en hurtig lukkertid," forklarer JB. "Nogle gange vil du måske ikke optage ved den maksimale blænde i svag belysning, fordi du ønsker, at forgrunden skal være lidt mindre sløret. I dette tilfælde vil det at øge ISO'en stadig give dig mulighed for at fastfryse handlingen."

På trods af dette anbefaler Jb, at ISO holdes så lav som muligt for at opnå den bedste billedkvalitet, så Deborah startede ved ISO 100. "Så valgte jeg en hurtig lukkertid," siger hun. "Og jeg justerede blænden og ISO'en for at få den eksponering, jeg ønskede."

4. Vælg den rigtige fokusmetode

Canon-ambassadør Jean-baptiste Liautard sad på hug i græsset sammen med Deborah og viste hende skærmen, der kan vippes og drejes, på et Canon EOS RP-kamera.

Autofokus kombineret med Canon EOS RP's skærm, der kan vippes og drejes, kan være meget nyttig, da det gør det nemmere at få skarpe billeder, når du holder kameraet i akavede vinkler, som Jb forklarede Deborah.

At få en hurtig atlet i fokus er en af de vigtigste udfordringer i sportsfotografering. Jb anbefaler, at selvom et kamera med hurtig autofokus ofte er uvurderligt til at fange action, kan skift til manuel fokus give dig ensartede resultater, når du står over for et forudsigeligt og gentageligt sportstrick.

"Når du kender sporten, og du ved præcis, hvor køreren befinder sig på det højeste punkt i tricket, kan du manuelt forudindstille fokus på objektivet på det punkt," siger han. "For at gøre tingene nemmere skal du bede dem om at stå på plads under det sted, hvor tricket vil foregå, og derefter forstørre Live View-billedet med 10x, så du kan fokusere præcist på dem." Brændvidden for action-scenen fra objektivet bør ikke ændres, hvis kameraet forbliver i samme vinkel og derfor ikke påvirker fokus. Hvis kameraet vippes opad, ændres fokuseringsafstanden, og fokus fjernes, hvis dybdeskarpheden er lille nok.

"Hvis action-scenerne er uforudsigelige, f.eks. med mountainbiking ned ad bakke, vil jeg helt sikkert benytte mig af servo-autofokus i stedet."

Deborah siger, at det tog flere forsøg at sikre, at hendes fotos var skarpt fokuserede, fordi hun ikke var vant til denne teknik. "Inden action-scenen satte jeg autofokus på et objekt, der var på samme afstand, som jeg forventede, at Jéremy ville være i højden af et trick, så skiftede jeg objektivet til manuel fokus, så det ikke ville ændre position," forklarer hun.

5. Skab dit eget held

En ung kvinde på en mark med langt græs, der holder en håndfuld græs foran sit kamera, med to figurer på cykler øverst på en rampe på afstand.

Når du tager din egen forgrund med dig, får du frihed til at optage handlingen fra den bedste vinkel.

En mountainbiker, der udfører et hop på en solrig dag med græs i forgrunden af billedet.

Ved at bruge Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektivet ved maksimal blænde på f/1.8 giver græsset en blød ramme til Jeremys hop. Taget med et Canon EOS RP ved 1/4000 sek., f/1.8 og ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb underviste Deborah i vigtigheden af at tænke på dine fødder, når tingene ikke fungerer som planlagt. "Jeg forklarede, at jeg gerne vil have detaljer i forgrunden, f.eks. grene og blade, i mine billeder, fordi de tilføjer dybde og en tredimensionel kvalitet," siger han. "Der var noget græs, som jeg ville optage igennem, men det var ret lavt, og et hegn foran springene ville have blokeret billedet fra den lave vinkel. For at omgå dette trak vi bare noget græs op og holdt det foran objektivet."

For Deborah var dette en ny teknik. "At bruge græs eller træer til at skjule detaljer, som jeg ikke ønskede på mit foto, eller til at skabe en bedre komposition, var så indlysende, men ikke noget, jeg havde prøvet før denne optagelse," forklarer hun. "Jb fortalte mig, at jeg ikke skulle tøve med at udforske alle stederne for at finde den perfekte vinkel – og ikke at planlægge at snyde med redigeringen senere, men at bruge og ændre miljøet lige så meget, som du har brug for, før du tager billedet."

Heldigvis kom Deborah fra optagelserne med nogle fantastiske action-sportsbilleder – og forhåbentlig hjælper Jb's råd dig også med dine egne trick shots.

Bring din action-fotografering op på et højere niveau med disse mere avancerede teknikker fra Jb*.

* Kun tilgængelig på udvalgte sprog.



Skrevet af Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler