long exposure of Ferris wheel

Sådan optager du motiver i bevægelse

Udforskning af fotografering af bevægelse

Hvis du vil indfange bevægelse på fotos, kræver det, at du vælger mellem at fastfryse action ELLER bruge kreativ sløring til at give fornemmelsen af bevægelse på dine fotos. Hvilken retning, du vælger, afhænger af, hvad du vil formidle med dit foto. Hvis du indfanger en tennisspillers ansigtsudtryk i et bestemt øjeblik, formidler du et andet budskab end med et billede, der viser sløret bevægelse i fuld fart på tværs af banen. De kan være lige effektive.
Uanset hvilket kamera du anvender, er der en række teknikker til at indfange bevægelse effektivt, tilføje kreativitet og formidle en historie gennem dine fotos. Canon-tutor Brian Worley forklarer, hvordan du får mest muligt ud af dit kamera. Han afslører også nyttige tips til fotografering med dit LEGRIA og forklarer, hvordan du kan printe dynamiske, bevægelsesfyldte billeder vha. din PIXMA-printer.

Kom godt i gang:

Husk, at børn og små dyr bevæger sig hurtigt!

Når du ser små børn og hunde løbe omkring i din lokale park, vil du opdage, at de bevæger sig hurtigt og ofte i uforudsigelige retninger. De skifter ofte retning og hastighed, så det kan være udfordrende at fotografere små børn og hunde.

Hvis du har indstillingen Børn og kæledyr på dit kamera, er den ideel i disse situationer, da den anvender flere fokusrammer for at sikre en skarp fokusering på motivet. Denne metode er endnu mere effektiv, hvis motiverne befinder sig mindst tre meter fra kameraet.

På denne afstand er det nemmere for kameraet at opnå og fastholde fokus på motivet. Hvis dit motiv kommer virkelig tæt på kameraet, er det meget sværere at holde fokus fastlåst. Hvis du ikke har indstillingen Børn og kæledyr, skal du huske at indstille dit kamera til Kontinuerlig optagelse og Servo AF for at sikre et skarpt autofokus.

Store sportsstadions eller koncerter – slå flashen fra

Hvis du tager dit kamera med på et stort sportsstadion, skal du sørge for at slå flashen fra eller vælge metoden Flash fra. Den indbyggede flash er beregnet til motiver, der er forholdsvis tæt på kameraet, typisk op til fem meter væk. Hvis du bruger flash på stadioner, vil det meste af billedet bestå af flashoplyste personer på pladserne foran dig.

Lær at bruge optagelsesprogrammet Sport

Optagelsesprogrammet Sport, som findes på EOS og mange andre Canon-kameraer, er ideel til automatisk at fastfryse bevægelsen i hurtige action- og sportsfotos. Den ændrer kameraets standardopsætning, så det bliver optimeret til at fastfryse bevægelse, spore motiver i bevægelse og optage kontinuerligt.

- Når man fotograferer fjerne motiver, bruger man ofte objektiver med længere brændvidde til sport med hurtige bevægelser. Hvis du vælger indstillingen Sport, optimerer kameraet automatisk de valgte lukkertider til det objektiv, du bruger.

- Når du bruger Sport, låser kameraet ikke fokus, når udløserknappen er trykket halvt ned. I stedet vil det spore motivet, når det bevæger sig tættere på eller længere væk, og når det bevæger sig omkring inden for rammen.

- For at sikre, at dit kamera sporer motivet optimalt, er det bedst at forsøge at placere motivet i midten af søgerrammen til at starte med.

- Det hjælper også at begynde sporingen et stykke tid inden, motivet når til den ideelle placering i scenen.

Lange objektiver

Objektiver med større brændvidde kan tage billeder med en mere snæver synsvinkel, end hvad det menneskelige øje normalt kan se. Disse objektiver bruges ofte til sports- og naturbilleder. Objektiver med en større brændvidde får fjerne motiver til at virke større i rammen og giver dig mulighed for at komme tættere på begivenhederne. Objektiver med en brændvidde på over 70mm er lange eller teleobjektiver.

Frys al action

Billedstabiliseringsfunktionen (Image Stabilizer) vil bidrage til at give skarpe resultater ved at reducere kamerarystelser, som typisk opstår, når man bruger lange zoomobjektiver. Når du optager med objektivet på eller nær maksimal zoom, skal du forsøge at holde kameraet fast med to hænder for at få et bedre resultat.

Brug et hurtigt hukommelseskort med stor kapacitet

Når du fotograferer bevægelse, er det en god idé at optage kontinuerligt, så du ikke går glip af det bedste billede. Her er nogle nyttige tips:

- Vælg den hurtige kontinuerlige fremføringsmetode for at indstille kameraet til at tage en sekvens af billeder, mens udløserknappen holdes nede.

- Brug hukommelseskort med stor kapacitet og hurtig skrivehastighed for at sikre, at kameraet kan tage flere billeder i en enkelt serieoptagelse.

- Indstil kameraet til at optage JPEG-billeder for at få den længste serieoptagelse af billeder.

Panorering - sådan bevæger du kameraet sammen med motivet

At følge motivet med kameraet kaldes panorering. Det er en evne, som tager tid at lære at mestre, så prøv at øve dig regelmæssigt.

Cyklister kan være gode motiver i bevægelse, hvis du ønsker at skærpe dine evner. Du får det ideelle panoreringsbillede, når kameraet bevæger sig med samme hastighed som det primære motiv, som derved bliver "fastfrosset", og baggrunden bliver sløret pga. bevægelsen. Hvis du fotograferer køretøjer, vil hjulene se ud som om, de bevæger sig, men køretøjet vil fremstå skarpt foran en jævnt sløret baggrund.

Panorering kan også bruges til at optage en række forskellige motiver i bevægelse, f.eks. biler på en racerbane. Kombinationen af den skarpe bil og den slørede baggrund giver billedet en ægte fornemmelse af fart.

Hvis motivet bevæger sig langsommere, kan du prøve at bruge Lukkerprioritet (Tv) og vælge lukkertiden selv.

Avancerede tips:

Lukkerprioritet (Tv) eller Manual eksponering

Hvis du er vant til de avancerede funktioner i dit EOS, kan du prøve at eksperimentere med Lukkerprioritet (Tv), der enten kan fastfryse motivets bevægelse eller sløre den på en kreativ måde.

Manuel eksponeringsmetode (M) giver dig fuld kontrol over eksponeringen, og det foretrækkes undertiden af professionelle fotografer. Du får de bedste resultater ved at prøve et par forskellige indstillinger og se, hvad der fungerer for din måde at fotografere på.

Justering af lukkertiden

Hvordan bevægelse gengives på dine fotos afhænger primært af den lukkertid, du vælger. Hurtigere lukkertider vil fastfryse bevægelser, mens langsommere lukkertider vil resultere i, at bevægelser bliver optaget som et slør. Men det er vigtigt at vælge lukkertid i forhold til dit motivs hastighed. Det kræver en langt hurtigere lukkertid at fastfryse en racerbils bevægelse end en gående person.

Det tidsrum, hvor lukkeren er åben, måles i sekunder, eller oftere, brøkdele af et sekund. Hvis lukkeren er åben i et kortere tidsrum, optager kameraet et motiv i bevægelse som om, det er fastfrosset i et splitsekund.

Hurtige lukkertider er typisk 1/500 sekund eller hurtigere. EOS-kameraer kan have lukkertider helt ned til 1/4000 sek. eller endda 1/8000 sek. Hvis hensigten er at indfange motivets bevægelse som et slør, skal du bruge langsomme lukkertider. Langsomme lukkertider starter typisk ved 1/30 sekund, selvom EOS-kameraer kan præstere lukkertider på op til 30 sekunder.

Image Stabilizer (billedstabilisator) metode 2 til panoramabilleder

Mange af Canons længere objektiver har flere billedstabilisator-metoder. Vælg Metode 2 vha. kontakten på siden af objektivet (hvis tilgængeligt), når du panorerer i takt med dine motiver. Husk:

Du kan panorere i enhver retning – vandret eller lodret.

Det er bedst at starte panoreringen på motivet, før du trykker på udløserknappen, og fortsætte bevægelsen et lille stykke tid efter, at eksponeringen er afsluttet. Dette sikrer en ensartet hastighed i kamerabevægelsen ved panoramaoptagelser.

Hvis du bruger et objektiv med en Image Stabilizer (Billedstabilisator), har det muligvis ikke metodevælgerknappen. Dette betyder normalt, at objektivet automatisk registrerer panoramaretningen og automatisk skifter til Metode 2 IS.

Fotografering med multieksponering

En række nyere EOS-kameraer som f.eks. EOS 7D Mark II og EOS 5D Mark III omfatter også en multieksponeringsfunktion. Den kan bruges sammen med metoden til kontinuerlig optagelse for at optage flere action-stadier i en enkelt ramme.

Hvis du vil have det maksimale ud af denne indbyggede multieksponering, hjælper det, hvis scenens baggrund er lys, hvis motivet er mørkt, eller mørk, hvis motivet er lyst.

Intervaloptagelse

Bevægelse handler ikke altid om action i høj fart. Fotografering med timelapse tager et antal billeder med jævne intervaller for at give en effekt, hvor bevægelsen eller farten går hurtigere. Skyerne vil bevæge sig hurtigt hen over himlen, når den timelapse-sekvens afspilles. Kort sagt får motiver og scener med langsom bevægelse mere fart på med timelapse-optagelse.

For at få denne timelapse-effekt skal du optage en lang sekvens af billeder med regelmæssige intervaller. Der er tre mulige måder at kontrollere billedoptagelsen på.

EOS Utility-softwaren kan bruges til at optage sekvensen af billeder med regelmæssige intervaller ved at oprette forbindelse til kameraet via et kabel og kontrollere lukkeren med din pc eller Mac.

Du kan bruge en Canon Timer Controller TC-80N3 til flere EOS-kameraer for at udløse lukkeren med programmerede intervaller.

EOS 7D Mark II har en intervaltimer i kameramenuen, så du kan indstille kameraet til at tage billeder med foruddefinerede intervaller.

Når du har taget en timelapse-optagelse med stillbilleder, er det nødvendigt at sammensætte stillbillederne til et filmklip.

Prøv noget anderledes: Sådan skaber du bevægelse med zoom-sløring

Zoom-burst eller -sløring er en bevægelsesfyldt fotografisk effekt. Du kan nemt prøve det med dit EOS digitale spejlreflekskamera, et zoomobjektiv og evt. et stativ. Effekten skabes ved, at du zoomer ind eller ud, mens du tager et billede med en lang eksponering, hvilket gør billedet sløret fra midten og udad. Dit billede vil enten fremstå som fyldt med bevægelse eller få et abstrakt udseende, afhængigt af hvordan du tager billedet. Du får de bedste resultater, hvis du eksperimenterer med timingen, men sådan kommer du i gang:

1. Vælg Tv på dit EOS-spejlreflekskamera, og vælg en lukkertid på omkring 1 til 4 sekunder

2. Zoom helt ind, og fokusér på motivet. Lås fokus ved at trykke på knappen AF-ON på kameraet.

3. Hvis du ikke har et stativ, kan du læne dig op ad noget for at holde kameraet stille.

4. Nu skal du zoome ud, uden at ændre dit fokus, til den bredest vinkel, du ønsker at fotografere.

5. Tryk på udløserknappen, og zoom ind, indtil motivet udfylder billedrammen igen. Prøv at zoome ind så jævnt som muligt.

Bevæg kameraet for at gøre din film mere interessante

Film bliver mere interessante med anvendelse af kamerabevægelser. Hvis motivet også bevæger sig, kan du planlægge at optage både statiske og panoramaoptagelser.

Statiske optagelser kræver ofte, at kameraet står stille, men med lidt øvelse er det ret enkelt at optage korte, håndholdte videoklip. Husk, at en vidvinkeloptagelse vil fremstå mindre sløret end et nærbillede. For at opnå den ultimative statiske optagelse er det bedst at bruge et stativ eller en anden støtte.

Statiske optagelser er ofte er ideelle til at starte ting. Start med en bred optagelse for at sætte motivet eller begivenheden i en kontekst. Lad begivenhederne gå i gang, og lad motivet bevæge sig uden for rammen. Når motivet er i bevægelse, skal du følge det ved at bevæge kameraet med den samme hastighed for at holde det primære motiv inden for den samme del af rammen. Det kan være ret svært, men hold videoklippene relativt korte. Korte vidoeklip giver en større fornemmelse af fart i redigerede film.

Optagelse af detaljer i bevægelse med både statiske og bevægelige kameraoptagelser. Ved at fokusere på en lille detalje i scenen, som er i bevægelse, får du et nyttigt filmklip, der kan indsættes mellem andre videoklip for at fortælle historien. Hvis motivet er en atlet, så sørg for at få optagelser med nærbilleder af skoene og fødderne.

Brug en blanding af statiske optagelser og optagelser med sporing

Når man optager film, handler det om bevægelse, og der er forskellige måder at vise bevægelse på i videoer. Motivet, som er i bevægelse, kan passere forbi billedrammen, mens kameraet holdes stille, hvilket er en statisk optagelse. Alternativt kan kameraet bevæges for at spore motivet eller panorere i takt med motivet, når det bevæger sig.

Brug en blanding af statiske og sporingsoptagelser for at skabe en mere interessant videooptagelse.

Hvis du filmer noget, der gentages på en forudsigelig måde – f.eks. atleter, der løber omgange på en løbebane – kan du på forhånd planlægge, hvordan du vil optage begivenheden.

Det er godt at starte med en vidvinkeloptagelse til at få en idé om scenen i dens sammenhæng og derefter skifte til en mere snæver synsvinkel, mens kameraet bliver stående i en fast position.

Når løbet er i gang, kan du forsøge dig med en blanding af bevægelige og stillestående kameraoptagelser. Sørg for at være klar til at indfange det vigtige opløb.

Det kan være en god idé at bruge en bredere optagelse af målstregen for at få alle løberne med, når de løber mod målstregen, men vær klar til at bevæge kameraet for at følge vinderen, der jubler, når løbet er slut.

Sådan vælger du de rigtige indstillinger til actionfyldte print

Print af dine fotos med en PIXMA er en fantastisk måde at vise dine hurtige actionbilleder på. PIXMA-printere giver dig mulighed for at fremstille print i høj kvalitet med forbløffende detaljer. Sådan får du mest ud af dine print:

• Vælg det korrekte papirformat til dit billede (til billeder i høj opløsning kan du f.eks. printe større end A4, hvis din printer understøtter det)

• Vælg den rette papirtype, så du får iøjnefaldende farver (ved hjælp af PIXMA med Canons store udvalg af fotopapir, kan du opnå nøjagtige farveprint)

• Du kan også forbedre indstillingerne for kvalitet i printerdriveren for at opnå den størst mulige detaljegrad i dine print

Sådan bruger du My Image Garden-software sammen med din PIXMA

My Image Garden er et praktisk program, der giver dig mulighed for nemt at organisere og printe dine fotos. Softwaren kan endda printe stillbilleder fra filmklip, som er optaget med Canon-kameraer. Desuden kan den flette flere stillbilleder sammen i en enkelt fil til print. Så hvis du har en videosekvens af en tennisspiller, der server, kan du opdele sekvensen i individuelle billeder og kombinere dem for at vise hele serven i ét print.