silhouette of woman in-front of city scape

Grundlæggende principper for fotografering

Tips og bedst egnede objektiver til bokeh-fotografering

Fotografer, som skyder med digitale spejlreflekskameraer, elsker fotos med områder, der er ude af fokus. Det er en af mulighederne for at gøre deres fotos anderledes i forhold til billeder, som er taget med andre kameraer og smartphones, hvor det er svært at opnå områder, der er ude af fokus. Bokeh er en term, der betegner egenskaberne ved disse områder og er mest synligt i de slørede højlysområder.

Mængden af bokeh øges, når dit billede har en snæver dybdeskarphed eller et større område, der er ude af fokus. Så du kan kontrollere mængden af bokeh i dine fotografier ved at øge eller mindske de slørede områder. Nedenfor finder du nogle måder til at tilføje sløring i dine billeder ved at mindske dybdeskarpheden og dermed føje bokeh-effekt til dine billeder.

1. Brug et "hurtigt" objektiv – Her menes objektiver med en stor maksimal blænde. Vi anbefaler EF 85mm f/1.8 USM eller EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografér med en stor blænde – Ved at bruge Blændeprioritet (Av) eller Manuel (M) metode på dit kamera kan du vælge en stor blænde (lille f-nummer) for at få lav dybdeskarphed og få mere sløring i baggrunden for dit hovedmotiv.

3. Øg afstanden mellem dit motiv og baggrunden, hvilket vil give en endnu mere sløret baggrund.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Gå tæt på – Ved at minimere afstanden til dit motiv vil en større del af baggrunden blive sløret.

5. Brug større brændvidder for at øge mængden af sløring i dine fotos. Hvis du har et zoomobjektiv, så anvend den maksimale zoomlængde. Objektiver med en brændvidde på 200mm eller mere vil give dig endnu større områder, der er slørede.

Relaterede artikler
How to use natural light

FOTOGRAFISK BELYSNING

Sådan bruger du naturligt lys

At vide, hvordan du bruger lys til din fordel, vil gøre en stor forskel for dine billeder. Og du behøver ikke investere i nyt udstyr for at se resultaterne.

The difference a portrait lens makes

PORTRÆTTER

Et portrætobjektiv gør en forskel

Der findes en række specialobjektiver, der er designet til bestemte genrer, som f.eks. portrætfotografering. De kan have en kæmpe betydning for dine fotos.

Take better portraits

PORTRÆTTER

Portrætter under udfordrende lysforhold

Portrætter om natten kan være svære. Læs om, hvordan du kan forbedre dine portrætfærdigheder.

6. Vælg motiver med synlige højlysområder i områderne, der er ude af fokus. Højlysområder er lyskilder i billedet; så kulørte lamper eller solskin gennem blade på træer skaber smukke kugleformer og figurer af sløret lys eller bokeh.

7. Glem ikke forgrunden – Et ufokuseret område kan også befinde sig i forgrunden. Prøv at placere dit motiv længere bagud i dit billede, og medtag nogle detaljer i forgrunden tæt på objektivet.

8. Du kan også skære former ud i pap og placere dem foran dit objektiv for at opnå interessante effekter, se videoen her:

Kvaliteten af bokeh-effekten - og ikke mængden af bokeh - afhænger af det objektiv, du bruger. De små slørede områder af lys, som især er synlige i højlysområderne, der er ude af fokus, produceres af blænden eller hullet, som dannes af blændelamellerne i dit objektiv. Objektiver med flere blændelameller skaber generelt en mere cirkulær blænde og en mere behagelig bokeh-effekt.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker