The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

LANDSKABSFOTOGRAFERING

Lys, kamera, action: En enestående rejse, der indfanger skønheden ved nordlyset...

Den østrigske fotograf Markus Morawetz er bedst kendt for sine bryllupsbilleder, men har længe været inspireret af en kærlighed til eventyr. I marts 2019 besluttede han sig for at dele den passion med sin kone Carina og deres 10 måneder gamle datter Fanni. Familien rejste med campingvogn fra deres hjem lige uden for den østrigske hovedstad, Wien, og de satte sig for at opleve og indfange et af naturens mest majestætiske syn, nordlyset, i det nordlige Norge.

Efter at have tilbragt de sidste par uger af vinteren med rejser gennem Østrig, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge blev trioen af eventyrere belønnet med vidunderet ikke kun én gang, men hele to gange. "På det tidspunkt boede vi på en strand i Norge, og forholdene var perfekte – en smuk og klar himmel, ingen vind – og lyset kunne ses i omkring en time hver dag, bare utrolige bølger af klart grønt og lilla over os," siger Markus.

"Hvis du skal fotografere nordlyset eller blot besøge Norge, bør du stoppe ved Ramberg på Lofoten," siger Markus. "Uanset tidspunktet på året er denne strand med næsten hvidt sand og isblåt vand betagende. Den nyfaldne sne var perfekt til at trække Fanni afsted på slæden."

"Mange sagde til os: "I kan ikke rejse så langt med en baby, det er for koldt, det er for isoleret," men Markus og Carina sørgede for, at de var godt beskyttet mod elementerne og bevægede sig ud på deres eventyr. "Et af vores primære mål i livet er at lære vores datter at sætte pris på naturen," siger han. "Vi vidste, at det var langt væk, og vi vidste, at det ville være koldt, men marts er det bedste tidspunkt at se lyset på.

"Du har dette smukke gyldne lys hele eftermiddagen og efter solnedgang har du "den blå time" med det mest spektakulære lys. Selv hvis nordlyset ikke viser sig, er der masser af muligheder for fotografering i denne periode.” Markus ville rejse let og fotograferede med Canon EOS R, med en EF-EOS R-adapter, så han kan bruge nogle af sine foretrukne EF-objektiver.

Relaterede artikler
Inside a blue-green ice cave.

TEKNIKKER TIL NATFOTOGRAFERING

Sådan optager du en stjernehimmel

Ny kamerateknologi gør det nemmere end nogensinde før at fotografere nattehimlen. Disse professionelle tips vil hjælpe dig med at skabe ægte stjernebilleder.

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

LANDSKABSFOTOGRAFERING

Sådan optager du i koldt vejr

Forhold med temperaturer under frysepunktet stiller ekstra krav til dit kamera, så følg disse professionelle tips til optagelse i sne og is.

A landscape image with a starry night sky.

LYSTEKNIKKER

10 tips, der hjælper dig med at tage bedre billeder af fyrværkeri

Fra de bedste kameraindstillinger til at få familie og venner med på billedet – her kan du se, hvordan du fotograferer glæden og magien ved fyrværkeri.

"Vi vidste, at chancerne for at se nordlyset var gode den aften, og vi havde base på Unstad strand på Lofoten i Norge," siger Markus. "Og det var de! Det var helt sikkert et af de største øjeblikke. Vi ville have været så skuffede over at tage hjem uden at se det. Det var første gang, vi så det rigtigt. Sikke et magisk øjeblik – og især for mig som fotograf."

Markus Morawetz deler sine bedste tips til fotografering af nordlyset

1. Led efter de bedste beliggenheder

Solnedgangen ville kunne ses fra omkring kl. 17.00, så familien ankom til nye destinationer tidligt på eftermiddagen for at finde den perfekte beliggenhed med en markant baggrund. Markus og Carina bar Fanni med på en vandretur rundt i området for at se, hvad stedet havde at tilbyde med hensyn til motiver, så de kunne tilføje ekstra dimensioner og størrelsesforhold. Samtidig overvejede de en række alternative steder, hvis lyset skulle bevæge sig eller se bedre ud et andet sted. "Hold øje med ting som f.eks. fine sten, vand, træer eller en hytte," foreslår Markus.

2. Forbered dig på kulden

Til dette billede brugte Markus en lang eksponering og benyttede EOS R's skærm, der kan vippes og drejes, til at skabe et smukt komponeret billede.

Et af de største problemer, som fotografer, der arbejder i koldere miljøer oplever, er den kortere batterilevetid. Marcus var klar over, at et for tidligt fladt batteri kunne gøre forskellen mellem at indfange nordlyset og gå glip af det, så han havde altid et reservebatteri med sig. "Jeg holdt det tæt på min krop eller havde det i min bukselomme eller jakkelomme, for jo varmere batteriet er, jo længere holder det." Han fotograferede med Canon EOS R, som har et anbefalet driftstemperatur på 0 til 40 °C. Markus vidste, at intet kamera med garanti kunne fungere optimalt i minusgrader, typisk mellem -5 og -10 °C, og han sørgede for at undgå pludselige temperaturændringer – den kondensering, der ofte er en berygtet årsag til kamerafejl. På trods af alle miljømæssige faktorer "så var EOS R fantastisk", siger han. "Det klarede sig i meget lang tid i forhold til kulden, og det var fantastisk at håndtere og sjovt at være kreativ med."

3. Øv dig derhjemme

Markus optog dette tæt på sit hjem med et Canon PowerShot G5 X Mark II. "Skyer kan føje drama til et landskab med stjerner. Forholdene ændrer sig meget hurtigt," siger han.

Du behøver ikke vente, indtil du er ude og se efter lyset med at komme i gang med at øve dig, siger Markus. "Kulden tærer ikke kun på batteriets energiniveau, den vil også påvirke dit, hvilket betyder, at du skal arbejde hurtigt og vide, hvad du laver, så det er en god idé at øve dig med at fotografere nattehimlen, før du kører nordpå. Besøg et åbent område i nærheden, væk fra lysforurening om vinteren, så du ved, hvordan du arbejder med handsker og en stor jakke på, og øv dig i at bruge længere eksponeringer. Bliv udenfor i en time, og når du har fået styr på nattelandskaberne, kan du prøve nogle stjernespor eller et billede af Mælkevejen."

4. Langsom og lav

For at opnå de klareste resultater anbefaler Markus, at du monterer dit kamera på et stativ og bruger en lav ISO-værdi med en lang eksponering. "Jeg er ikke bange for at presse ISO’en, hvis jeg har brug for det, men jeg foretrækker at bruge et stativ og bruge længere eksponeringer, der varierer mellem et og fem sekunder, til at indfange lyset. Jeg ved fra min bryllupsfotografering, at det er bedre at få billedet håndholdt, hvis det er nødvendigt, f.eks. ved et maksimum på ISO5000, hvis det er meget mørkt, og at have lidt grynethed, som du nemt kan ændre i efterredigeringen, end at gå glip af øjeblikket. Men hvis du har tid, er det bedre at sænke ISO'en, bruge en længere eksponering og placere kameraet på et stativ for at undgå bevægelse og få et skarpere, klarere resultat."

5. Kontrollér belysningen

"Da jeg opdagede dette sted, håbede jeg, at stenene ville afspejle himlens farver. Da lyset dansede over os, havde jeg allerede forberedt min masterplan, og hvad jeg skulle gøre for at arbejde hurtigt."

Optagelse på denne tur betød ofte at indfange detaljer i lyse områder, f.eks. sne eller sand på en kystlinje, samt detaljer i de mørkere elementer, som f.eks. himlen eller bjergene. "Det kan være et dilemma at vide, hvad der skal eksponeres for," siger Markus. "Jeg kan ikke eksponere for længe, for så bliver stranden for lys, og hvis jeg kun måler lysstyrken på stranden, bliver himlen for mørk. Du kan prøve at gøre det lysere eller mørkere i efterredigeringen, men så kan du opleve grynethed og ikke nok skarphed."

Markus' foretrukne trick er at optage multieksponeringer. "Jeg tager to ens komponerede billeder, ét eksponerer for lyset og ét for mørket, og fletter dem sammen i efterredigeringen, hvor jeg også giver farven et lille boost. Men der er en endnu enklere måde ved at bruge Canon EOS R’s HDR-metode, som tager tre kontinuerlige optagelser med forskellige eksponeringer og blander dem til ét billede i kameraet for at skabe et billede med flere gråtoner." Det er dog værd at huske på, at HDR er bedst, når det bruges i dagslys. Et andet alternativ er at anvende et polariseringsfilter, der gør det muligt at forbedre farvemætningen i dine optagelser.

6. Kreative kompositioner ved hjælp af skærmen, der kan vippes og drejes

For at dine fotos skal skille sig ud fra mængden, skal du tænke uden for boksen, når det gælder komposition. "Ofte vil du finde mig liggende på jorden eller inde i en busk, fordi jeg ikke vil have de "generiske" optagelser, som alle tager," siger Markus. "Jeg ønsker, at mine billeder skal være anderledes – og fortælle en historie – og at finde forskellige vinkler hjælper mig med at opnå det. Canon EOS R's Vari-Angle-skærm kan vippes og drejes, så det hjalp mig med at gøre dette, da jeg fotograferede nordlyset, fordi der var meget sne og is, så det var rart ikke at ligge på jorden og blive kold og våd eller løbe risikoen ved at klatre op i et træ, når der er langt til det nærmeste hospital. Alt, jeg skulle gøre, var at løfte Canon EOS R op eller ned og vippe skærmen, indtil jeg kunne se billedet perfekt."

7. Fokus på fokusering

"I mørke har autofokus det svært, så jeg bruger manuel fokus og indstiller fokus til uendeligt," siger Markus. Det er sådan et objektiv indstilles, så det kan danne et billede af noget, der er så langt væk, at det er uden for måleafstanden - i dette tilfælde stjernerne.

På rejsen brugte han et zoomobjektiv og et objektiv med fast brændvidde,Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektivet og Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektivet. "De er fantastiske landskabsobjektiver med meget store blændeåbninger, som stadig giver en masse dybde og skarphed, og de var derfor perfekte til denne tur."

8. Brug en stor blændeåbning sammen med lang eksponering

"Selv vores camper var med et par gange!" Familiens hjem under det lys, de rejste så langt for at se.

Ved at bruge Canon EOS R med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv kombinerede Markus længere eksponeringer på flere sekunder med objektivets største blændeåbning. "For de fleste af billedernes vedkommende holdt jeg objektivet åbent ved f/2.8. Det er også et trick til fotografering af stjernespor og Mælkevejen, men du har brug for et godt objektiv med en meget lille blændeåbning, så du ikke behøver bruge for høj ISO."

I modsætning til traditionelle digitale spejlreflekskameraer gav det spejlløse fullformat-kamera Canon EOS R Markus mulighed for at eksponere sine billeder i realtid, da han brugte kameraets elektroniske søger (EVF) til at vurdere, hvordan det endelige billede ville se ud, før han trykkede på udløserknappen. "Det er fantastisk, fordi du ikke behøver tage et billede for at finde ud af, om det er for lyst eller for mørkt – den elektroniske søger fortæller dig det. Det kan spare dig for så meget tid og stress, hvilket er så vigtigt, når du vil indfange nordlyset, da du aldrig ved, hvor længe det bliver, og det er for koldt til at rode rundt. Når du har den rette eksponering og komposition, kan du, medmindre lyset bevæger sig, eller det overordnede lys ændres, bare optage igen og igen, hvilket gør det til et fantastisk kamera for entusiaster og begyndere."

Markus, Carina og Fanni nåede deres mål om at få nogle fantastiske billeder af nordlyset, men det var de øjeblikke, der blev delt med hans familie, som gjorde rejsen til en god oplevelse. "For mig handler det om at indfange øjeblikket, ikke skabe det," siger han, men når uventede øjeblikke kommer, er det bedst at være godt forberedt.

Skrevet af Natalie Denton

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle fortællinger