KREATIV FOTOGRAFERING

Vov at være anderledes: Kreative tips til billeder på sociale medier

TikTok-fotograferne Rosie Lugg og Eletrico deler deres yndlingsteknikker til at skabe opsigtsvækkende billeder.
Dråber skyder i en bue fra et vinglas, der holdes i en hævet hånd, i silhuet mod en orange himmel.

Nøglen til at skabe enestående billeder til de propfyldte sociale feeds er at tænke anderledes og vise verden, hvordan du ser den. TikTok-fotograferne Rosie Lugg (@rambosphotos) og Peter Jay (@Eletrico) gør netop dette. De har hver især en passion for at producere unikt indhold og dele deres metoder og ideer med et publikum.

Her afslører Rosie og Eletrico deres bedste tips og tricks til at skabe unikke billeder, der vil imponere dine følgere ved hjælp af fem forskellige fotograferingsteknikker.

1. Lysspor med lang eksponering

En lang eksponering af en mand, der står på et fortov foran røde lysspor fra en forbipasserende bus.

"For billeder af lysspor, der kræver lang eksponering, er et stativ helt afgørende for at undgå kamerabevægelser," forklarer Rosie. "Hvis du vil have, at nogen skal være statisk i billedet, skal de også holde sig helt stille under hele eksponeringen." Taget med et Canon EOS 200D (nu efterfulgt af Canon EOS 250D) med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 2 sek., f/5.6 og ISO100. © Rosie Lugg

En lang eksponering af en silhuet ved siden af en gylden cirkel af lys. Lysspor stråler fra ringens kant.

Ved lange eksponeringer synes Eletrico, at hvis man holder sig til en lav følsomhedsindstilling på ISO100, er det med til at muliggøre langsomme lukkertider, samtidig med at man også fjerner eventuelle spor af billedstøj. Taget med et Canon EOS M50 Mark II med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18mm, 13 sek., f/10 og ISO100. © Peter Jay

Opmærksomhedsskabende teknikker er et must for fotografer, der ønsker succes på sociale medier, og både Rosie og Eletrico foreslår at skabe iøjnefaldende billeder af lysspor.

Rosie eksperimenterede for nylig med lysspor skabt af røde busser på Tower Bridge i London. "Du skal lege med kameraindstillingerne for at få den effekt, du ønsker. Jeg optager generelt i manuel (M) metode alligevel, hvilket gør det nemt at styre din lukkertid og blænde sammen med ISO-indstillingen. Da jeg fotograferede en person med en bus, der skabte et lysspor i baggrunden, fandt jeg ud af, at jeg havde brug for en lukkertid på ca. to sekunder med en blænde på f/5,6 og ISO100 for at få den rigtige overordnede eksponering. Jeg vil alligevel altid gerne holde ISO-indstillingen så lav som muligt for at maksimere kvaliteten og holde billedstøjen på et minimum."

Eletrico skabte et lige så iøjnefaldende billede ved hjælp af almindelige husholdningsartikler. "Jeg puttede lidt ulmende bomuldsvat ind i et metalpiskeris," forklarer han. "Ved at lade piskeriset dreje rundt på et stykke snor, blev der skabt gnister, og en lang eksponering på 13 sekunder var helt perfekt til at skabe lysmaleriet." (Forsigtig: Dette kan udgøre en brandfare. Sørg for, at du har en brandslukker eller andre forholdsregler ved hånden.) "Ved at sætte kameraet på et stativ med en 10-sekunders selvudløserforsinkelse fik jeg mulighed for at sætte alt op og komme på plads, før lukkeren blev åbnet."

Du kan skabe lignende lyseffekter med lommelygter, LED-lys eller endda stjernekastere.

2. Fastfrys bevægelser med hurtige lukkertider

Actionfyldte billeder taget med hurtige lukkertider skiller sig virkelig ud på sociale medier. Bevægelse fryses i et splitsekund og afslører detaljer, der ikke kan ses med det blotte øje.

Til sit solnedgangsbillede af vand, der hvirvler ud af et glas (øverst på siden), gjorde Eletrico brug af manuel fokuseringsmetode. "Med en forsinkelse på selvudløseren ville autofokus ikke nødvendigvis have låst sig fast på den rigtige del af scenen, så jeg markerede et sted på jorden og fokuserede på forhånd. Canon EOS M50 Mark II's touchscreen, der kan vippes og drejes, var virkelig nyttig, så jeg kunne komponere billedet, mens jeg stod foran kameraet."

Rosie siger: "Jeg elsker at fotografere modeller, der snurrer rundt i kjoler, og medmindre du bruger en virkelig hurtig lukkertid, går alle detaljerne tabt i en sløring. Jeg foretrækker også at optage håndholdt i stedet for at bruge et stativ, da jeg kan bevæge mig rundt og være meget mere spontan."

Når du optager uden stativ, kan du bruge objektiver med indbygget billedstabilisering til at få skarpe billeder. Canon EOS R5 og EOS R6 har indbygget IS, som fungerer sammen med IS-objektiver, eller selv hvis dit objektiv ikke har indbygget IS.

3. Detaljerede næroptagelser

En rød, cirkulær form med tre eger, der kommer ud fra et centralt punkt, og som reflekteres i vanddråber over den.

"Jeg er forbløffet over, at EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektivet leverer så fremragende næroptagelser," siger Eletrico. "Med det blotte øje kunne jeg ikke engang se lysmønstrene i vanddråberne, da jeg skabte dette billede." Taget med et Canon EOS M50 Mark II med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 52mm, 1/40 sek., f/5,6 og ISO400. © Peter Jay

Et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv.

Eletrico brugte et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv til næroptagelser af vanddråber i farver (venstre). Det ideelle "alt-i-ét"-objektiv giver fantastiske resultater med motiver både tæt på og langt væk og kan fokusere så tæt på som 25 cm (ved brændvidder på 18-50 mm).

Makrobilleder, der afslører utroligt fine detaljer, vil med garanti få brugere af sociale medier til at standse op og lægge mærke til dem. "Jeg troede altid, at du havde brug for et stort, specialiseret makroobjektiv til ekstreme nærbilleder, men jeg blev overrasket over, hvor tæt på jeg kunne komme med Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektivet," siger Eletrico. Ved brændvidder på 18mm kan objektivet fokusere så tæt som 25 cm væk.

"Jeg strakte noget klar tape hen over en cylinders omkreds og placerede den over et billede på min telefonskærm for at få lys, så sprøjtede jeg derefter nogle vanddråber ud, så lyset kunne skinne igennem dem.

"Jeg behøvede ikke at bruge nogen særlige kameraindstillinger, og objektivet fangede de mindste detaljer i dråberne. Kamerarystelser kan virkelig være et problem i makrofotografering, men jeg optog håndholdte billeder, og billedstabilisatoren i objektivet var utrolig effektiv.

4. Refleksioner i vand

Et spejlbillede, der afspejles i en pyt, af en persons ben, taget fra knæet og ned, iført en gul nederdel og hvide støvler.

Ideen med refleksioner i vand fik Rosie til at tænke på mudrede vandpytter og gummistøvler. "Sjovt nok – til trods for det britiske vejr var jeg nødt til at vente mere end en uge på regn," siger hun. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark II (nu efterfulgt af Canon PowerShot G7 X Mark III) ved 1/320 sek., f/2,8 og ISO320. © Rosie Lugg

Et spejlbillede, der afspejles i vand, af et barn, der sidder på en flydende madras foran en bys skyline.

Eletrico var indstillet på noget usædvanligt for temaet vandrefleksion, hvor han lavede en vandpyt på gulvet og fotograferede et billede, der blev vist på hans telefon, samt dets refleksion, i et mørkt rum. Resultatet var denne utrolige optiske illusion. Taget med et Canon EOS M50 Mark II med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18mm, 1,6 sek., f/14 og ISO100. © Peter Jay

At se dobbelt er nok til at fange nogens opmærksomhed, og som hun demonstrerede i sin TikTok-video, elsker Rosie at skabe spejlbilleder med refleksioner, der tilføjer den særlige symmetrieffekt til hendes indhold. "Jeg ventede på en regnvejrsdag, så der var masser af vandpytter at lege med," forklarer hun. "Jeg endte med at bruge mig selv som model og syntes, at Canon Camera Connect-appen var utrolig nyttig. Det var fantastisk at kunne sætte kameraet på et stativ og styre alle dets indstillinger fra telefonen i min hånd.

"For at få mest muligt ud af vandrefleksioner skal du generelt gå helt ned – kameravinklen var afgørende, så at det var muligt at få en forhåndsvisning af billedet på min telefon og at justere optagelsesindstillingerne, gjorde alt meget enkelt og ligetil," tilføjer Rosie.

Hvis du ikke bruger Camera Connect-appen til at fjernbetjene dit kamera, vil du sandsynligvis holde det nede for at få et billede i en lavere vinkel. Under disse omstændigheder, fortsætter Rosie: "er en skærm, der kan vippes og drejes, noget der gør livet nemt, og det betyder, at du ikke behøver at knæle eller ligge ned på den våde flade."

Eletrico kan også godt lide at tilføje en kreativ stil til sine billeder af vandrefleksion. "Jeg hældte lidt vand på gulvet og slukkede alt lys, så der virkelig var mørkt. Vandet afspejlede billedet på min telefonskærm, og effekten ser virkelig cool ud. Jeg brugte en smal blænde på f/14 for at få en større dybdeskarphed, så alt er skarpt fra forsiden af scenen til bagsiden."

5. Slørede baggrunde

En kvinde, der kigger op til højre, med sin hånd på kinden, med slørede, stjerneformede lyskæder i baggrunden.

Rosie bruger ofte rekvisitter til at gøre sine fotos mere interessante, sætter lyskæder op eller blæse endda sæbebobler for at skabe interessante bokeh-effekter. Hun skaber også udskårne former, der kan placeres over objektivet, hvilket giver et kreativt look til ufokuserede lysprikker og lyse områder. "Jeg bruger ofte en kort dybdeskarphed for at få baggrunden til at gå ud af fokus," tilføjer hun. Taget med et Canon EOS 200D med et Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv ved 1/125 sek. f/1,4 og ISO200. © Rosie Lugg

Hvid marmorstruktur med masser af kupler og fire minareter set gennem en ring i gyldent lys.

"Jeg gik i gang med bare at bruge min hånd i forgrunden, men fik derefter ideen om at holde et neutralt densitetsfilter for at tilføje et mere kreativt element," siger Eletrico. Taget med et Canon EOS M50 Mark II med et Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv ved 18mm, 1/100 sek., f/3,5 og ISO100. © Peter Jay

At isolere hovedpersonen eller objektet i en scene ved at sløre baggrunden er en af Rosies foretrukne teknikker. "De fleste af de portrætter, du ser på sociale medier, ser nogenlunde ens ud, især dem, der tages med en mobiltelefon. Mit Canon EF 35mm f/1.4L II USM-objektiv giver mig noget kant, da den største blænde giver en lille dybdeskarphed. Det fokuserer al opmærksomheden på den person, der fotograferes." Hvis du bruger et EF-objektiv på et kamera med en APS-C-sensor, er det motiv, du fotograferer, større på sensoren end på en fullframe-sensor, hvilket øger objektivets brændvidde med en faktor på 1,6x. "Den "effektive" brændvidde på 35mm-objektivet fungerer ved 56mm på mit Canon EOS 200D, hvilket jeg synes er ideelt til mine portræt- og modeoptagelser. Billederne har et avanceret, inspirerende look, der tiltrækker øjet og får folk til at stoppe op i deres gennemgang på de sociale medier."

For at demonstrere en lav dybdeskarphed tog Eletrico et arkitekturbillede af en bygning i det fjerne. Hans nye tilgang var at holde et neutralt densitetsfilter i hånden på tæt hold, så det var medtaget i billedet. "Med fokus på moskeen i det fjerne skaber filteret en drømmende, blød, sløret glorie rundt om bygningen for at give en særlig effekt." Ofte kan det give smukke resultater at tænke ud af boksen.

Vær kreativ med din udstyrstaske

For at få det mest spændende indhold skal du bruge udstyr, der kan holde trit med din kreativitet. Rosie og Eletrico rejser let og optager med udstyr, der ikke tynger dem, men stadig er intuitivt og responsivt, så de kan skabe fantastisk arbejde, når inspirationen kommer til dem.

Rosie bruger Canon PowerShot G7 X Mark II i lommestørrelse (nu efterfulgt af Canon PowerShot G7 X Mark III), hendes effektive, bærbare ledsager til at slippe ideer løs, mens hun er på farten. Hun bruger også et Canon EOS 200D (nu efterfulgt af Canon EOS 250D), et bemærkelsesværdigt kompakt og let digitalt spejlreflekskamera, der er perfekt til brug i både et hjemmestudie, og når hun er ude. "Det kan være en udfordring at holde trit med hurtig action," siger Rosie. "Men mit EOS 200D har en fantastisk reaktionsevne, især når det drejer sig om autofokus-sporing."

Med hensyn til objektiver har Rosie tillid til sit Canon EF 35mm f/1.4L II USM for dets utroligt skarpe dybdeskarphed, og Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (nu efterfulgt af EF-seriens Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), der udgør et alsidigt zoomobjektiv uden at gå på kompromis med billedkvaliteten.

Eletrico foretrækker dog det kompakte, men effektive Canon EOS M50 Mark II kombineret med det ultraalsidige Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM-objektiv. Kombinationen har overgået hans krævende forventninger i stort set alle optagelsesscenarier.

Inspireret af disse kreative teknikker? Se Eletricos tips til bedre billeder på TikTok, og prøv derefter at tilføje nogle sjove effekter til dine egne billeder. Del resultaterne med hashtagget #FreeYourStory, og tag @canonemea.


Skrevet af Matthew Richards

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • En kvinde med sommerfugleklemmer i håret sætter flere sommerfugleklemmer på snore, der hænger på en sølvstang.

    HJEMMEPROJEKTER

    Inspirerende billeder derhjemme

    Forvandl dit hjem til et studie med tips fra TikTok-stjernen Michaela Efford.

  • LANDSKABSFOTOGRAFERING

    Optagelse af årstiderne

    Få den unikke atmosfære fra hver årstid med disse tips fra Benjamin Hegyi.

  • En ung kvinde med blå fletninger, der filmer sig selv med et kamera på et håndholdt greb foran en jernbanelinje.

    VLOGGING

    Løft dit online-indhold

    Seks eksperttips og -teknikker til at få dit indhold på sociale medier til at skille sig ud fra mængden.

  • Den kendte bager Matt Adlard tager et foto af en chokoladedessert med Canon EOS M50 Mark II.

    MADFOTOGRAFERING

    En opskrift på succes: Vi præsenterer Canon EOS M50 Mark II

    Matt Adlard, den selvlærte bager og stjerne på de sociale medier, får en forsmag på EOS M50 Mark II.