LANDSKABSFOTOGRAFERING

Fang årstidernes unikke skønhed

Optag og redigér dine billeder for at fremhæve det særlige lys og den særlige stemning ved hver årstid. Rejsefotografen Benjamin Hegyi forklarer hvordan.
Canon Camera
Hver årstid udgør en rig belønning til fotografer, og hvert tidspunkt på året giver dig et unikt udvalg af farver, toner og stemninger. Den 18 år gamle ungarske fotograf Benjamin Hegyi er blevet en inspirerende myndighed inden for det at skabe årstidsbestemt indhold til sociale medier og deler sine professionelt redigerede og opstillede billeder af rejser, bylandskaber og landskaber med sine 40.000 ivrige følgere på Instagram.

Her er hans bedste tips til at forbedre stemningen på hvert tidspunkt af året.

1. Hav dit endelige resultat i tankerne

Lago di Braies i Sydtyrol, Italien, med udsigt til Dolomitterne i baggrunden. Trætrin og mange små både kan ses i forgrunden.

Til sommerbilleder elsker Benjamin landskaber, der bader i kraftigt solskin i midt på dagen, i stedet for at vælge den ofte mest populære "gyldne time" lige efter solopgang eller før solnedgang. Den høje sol i dette billede, der er taget ved Lago di Braies i Sydtyrol i Italien, producerer rige og levende farver i hele scenen, fra bådene i forgrunden til Dolomitterne i baggrunden. Taget med et Canon EOS 700D (nu efterfulgt af Canon EOS 850D) med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10mm, 1/80 sek., f/4.5 og ISO100. © Benjamin Hegyi

Små både på Lago di Braies i Sydtyrol, Italien. Billedet er blevet redigeret for at øge intensiteten af farverne.

Da Benjamin redigerede dette billede til brug på sociale medier, foretog han minimale ændringer, fordi han følte, at kompositionen fungerede perfekt, med trappetrinene i forgrunden, der førte øjet til bådene, indrammet af bjergenes ring i baggrunden. Men han forklarer: "Jeg ville bare få de forskellige elementer – både, vand, trapper, bjerge – til at stå ud, så jeg intensiverede farverne og øgede kontrasten i lyset." © Benjamin Hegyi

"Når jeg tager årstidsbestemte billeder," siger Benjamin, "tænker jeg altid på, hvordan jeg vil redigere dem bagefter, ikke kun på "at få billedet i kassen". For mig handler det lige så meget om at redigere billedet som at tage det i første omgang. De to faser supplerer hinanden."

Benjamin planlægger sine billeder for at afspejle den følelse, han har på optagelsestidspunktet. "Du skal ikke føle, at du er nødt til at optage virkeligheden, men snarere skabe scenen, som du vil have den til at se ud i dine tanker," siger han. "Billedet bliver en hybrid af fotografi og maleri. Det er dog vigtigt ikke at overdrive ting, ellers vil slutresultatet se falsk ud og ikke naturtro.

"Jeg ville anbefale altid at optage i RAW-kvalitet, fordi det giver dig den største frihed til at manipulere billeder bagefter," tilføjer han. "Optagelse af RAW betyder, at du kan justere attributter som hvidbalance, højlys, svagt lys og farvegengivelse. Det er alt sammen en del af at fremhæve den årstidsbetonede atmosfære."

Benjamin bruger det kamera, han fik foræret til sin 13-års fødselsdag, et Canon EOS 700D (nu efterfulgt af Canon EOS 850D) med to zoomobjektiver: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, et ultravidvinkelobjektiv, der er perfekt til overvældende udsigter, og Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, som er ekstremt alsidigt takket være dets store zoomområde. Han siger, at han synes, at denne udstyrstaske er ideel, fordi størrelse og vægt er vigtigt for en rejsefotograf.

Tilsvarende kompakt og omkostningseffektivt kit fås i Canons nye generation af spejlløse fullframe EOS R-systemer, herunder Canon EOS RP, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet og Canon RF 50mm F1.8 STM-objektivet. Du kan også bruge EF-S-objektivserien på EOS R-systemkameraer via en EF-EOS R-objektivadapter.

2. Tænk på komposition og belysning

Lago di Carezza i Sydtyrol, Italien, på en klar sommerdag med Dolomitterne i baggrunden, hvor de afspejles i søens stille vand.

Denne scene blev optaget på Lago di Carezza i Sydtyrol, Italien, på en klar sommerdag. Kompositionen er perfekt, men himlen og de blege bjerge i baggrunden var meget lysere end deres mørke refleksioner i søen. Under omstændigheder som dette afbalancerer Benjamin ofte eksponeringen ved hjælp af kameraets HDR-optagelsesfunktion eller ved eksponeringsbracketing – ved at tage separate billeder med forskellige dele af scenen veleksponeret – og flette billederne bagefter. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10 mm, 1/200 sek., f/5,6 og ISO100. © Benjamin Hegyi

En lavendelmark med små skyer på den blå himmel ovenover ser ud til at bue op mod solen, der stiger op bag en række træer på toppen af en bakke.

Forårsscene i det ungarske landskab. Benjamin siger, at det bare var held, at mønsteret af skyer dannede en blid fejende linje, der fører øjet til den opgående sol, men igen er kompositionen fejlfri. Lavendelmarken lå i skygge og var relativt mørk, men billedet havde nok dynamikområde til, at Benjamin kunne oplyse forgrunden og booste farven for at forbedre det skarpe forårslys. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM-objektiv ved 10 mm, 1/200 sek., f/4,5 og ISO100. © Benjamin Hegyi

Redigering er en vigtig del af Benjamins proces, men han synes, det er vigtigt at komponere scener, der afspejler årstiden. "Et træ dækket af sne eller frost understreger en vinterstemning," siger han. "Om foråret kommer farverige blomster frem. Om efteråret kan du koncentrere dig om det fyldige gyldne skær fra blade, der skifter farve. Omhyggelig komposition kan forbedre den naturlige atmosfære i alle årstider.

"Forskellige tidspunkter på dagen er bedst til at fotografere på forskellige tidspunkter af året," tilføjer Benjamin og understreger, at lyskvaliteten varierer meget fra årstid til årstid. "Om vinteren er det godt at optage lige før solopgang eller lige efter solnedgang. Du får en kølig, stemningsfuld blå nuance på det stadie af tusmørket, der ofte kaldes den "blå time". Men hvis det er en sneklædt scene, skal du optage i dagslys for at få et virkelig skarpt og klart festligt look.

"For sommeroptagelser foretrækker mange landskabsfotografer begyndelsen eller slutningen på dagen, men jeg foretrækker, at solen står højere oppe på himlen," fortsætter han. "Det hjælper med at frembringe de levende farver på grønne marker og den sommerlige varme i landskabet.

"Foråret er en herlig tid for nyt liv, og det samme gælder for mig. Lige efter solopgang er det et fantastisk tidspunkt at fotografere blomster træer, der springer ud, men stærkt sollys i løbet af dagen fungerer lige så godt og nogle gange bedre.

"Om efteråret er det bedst at fotografere i den "gyldne time", lige efter solopgang eller før solnedgang," siger Benjamin. "Solen er meget lav på himlen og producerer de fantastiske, varme efterårsfarver."

3. Fang så mange detaljer som muligt

Udsigt over Donau mod Gellérthegy i Budapest, Ungarn, taget fra en forhøjet position.

Benjamin fotograferede denne udsigt over Donau i Budapest, Ungarn, ved solnedgang sent på foråret. Ved at bruge en lang eksponering blev det muligt at fange fyldige detaljer fra træerne i forgrunden til bybygningerne i mellemafstand, som HDR-udseendet gør mere intense. Han boostede også de orange farver for at forbedre årstidsstemningen for det færdige billede øverst på denne side. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 18mm, 2 sec, f/9 og ISO100. © Benjamin Hegyi

En hvid svane svømmer på en blå sø om vinteren. Ved søbredden, der rejser sig op i bjergene, ligger en malerisk landsby dækket af sne.

En vinterscene i Hallstatt, Østrig. På trods af det svage lys og lommer af tåge var Benjamin i stand til at fange mange detaljer i bygningerne på bjergsiden, som han så frembragte ved at øge kontrasten. Han boostede også det blå i billedet for at øge vinterstemningen. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 18 mm, 1/200 sek., f/5,6 og ISO100. © Benjamin Hegyi

Mange Canon-kameraer har en motivtilstand til i landskaber, men Benjamin foretrækker at have fuld kontrol over kameraindstillingerne. "Jeg bruger altid den manuelle optagelsesmetode, så jeg nemt kan justere både blænde og lukkertid for at få den nøjagtige eksponering, jeg ønsker." Hvis du optager med et EOS R-systemkamera, gør eksponeringssimulation det muligt at få vist, hvordan ændringer i eksponeringsindstillingerne påvirker billedet, både i søgeren og på bagskærmen. Med et digitalt spejlreflekskamera fungerer denne indstilling, når du bruger skærmen på bagsiden i Live View-funktion.

Mange Canon-kameraer har HDR-optagelsesmetoder (High Dynamic Range), som er fantastiske til at bevare detaljer i højlys og forstærke skygger. Dette giver dig en meget mere afbalanceret eksponering til scener med høj kontrast.

"Mit kamera har en motivtilstand med HDR-modlyskontrol," siger Benjamin. "For hver optagelse, du tager, optager kameraet tre separate billeder med eksponeringsbracketing og fletter dem derefter sammen til et HDR-foto." Hvis dit kamera ikke har en HDR-indstilling, kan du stadig tage et antal billeder med lidt forskellige eksponeringer og flette dem sammen under redigering. Canons gratis Digital Photo Professional-software (DPP) har et indbygget HDR-værktøj, der gør dette enkelt. Brug et stativ for at sikre, at der ikke er nogen kamerabevægelse mellem på hinanden følgende eksponeringer.

Når du fotograferer om natten eller i svagt lys, anbefaler Benjamin at bruge lange eksponeringer for at fange så mange detaljer som muligt, "selv hvad jeg ikke kan se med mine øjne." Kameraets Bulb-indstilling muliggør eksponeringer på mere end 30 sekunder, men du skal eksperimentere for at bestemme, hvor lang en eksponering der giver den ønskede effekt. Gennemse resultaterne på LCD-skærmen på bagsiden, og tag billedet igen, hvis det er nødvendigt. Brug et stativ for at undgå billedslør.

4. Redigér for at forbedre den årstidsbestemte atmosfære

Bakker ved siden af Bled-søen i Slovenien indhyllet i tåge ved solopgang. Store blade i forgrunden hænger ind i scenen.

Dette efterårsbillede er fyldt med en æterisk atmosfære, hvor brunlige blade er sat op mod tåge, der stiger op fra af Bled-søen i Slovenien, i de første stråler af solopgang. Benjamin siger, at blade i forgrunden indrammer scenen og hjælper med at tilføje dybde og få den til at føles mere årstidsbestemt. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 27 mm, 1/125 sek., f/9 og ISO100. © Benjamin Hegyi

Bakker ved siden af Bled-søen i Slovenien indhyllet i tåge ved solopgang. Bladene i forgrunden og de fjerne bakker er mere gule, og vandet ved søen er mere blåt.

Benjamin besluttede, at bakkerne og især bladene i forgrunden så for grønne ud, så han fik de grønne toner til at se mere gul-orange ud for at skabe den efterårsagtige atmosfære. "Jeg har også tilsat blåt til vandet og lidt lys til tågen for at få den til at skille sig ud," siger han. © Benjamin Hegyi

Selv når han ikke har optaget i HDR, er det Benjamins personlige stil at tilføje de levende farver og den øgede kontrast, der er forbundet med dette look. Lige så vigtigt for hans årstidsbilleder er det imidlertid at justere hvidbalancen og eksponeringen på hvert billede for at få kvaliteten af det lys, der er karakteristisk for hver årstid, frem.

Disse indledende justeringer kan alle foretages med Canons gratis Digital Photo Professional-software (DPP), som er designet til behandling og redigering af RAW-billeder fra Canon-kameraer. Den leveres med et udvalg af Picture Styles, så du hurtigt kan give billederne et ønsket udseende og en ønsket fornemmelse, ligesom hvis du havde anvendt disse i kameraet. Disse omfatter Landscape, som forbedrer skarpheden og øger farvetonen og mætningen for at opnå dybe, levende blå og grønne nuancer til himmel og løv. Alle de justeringer, der anvendes som Picture Style på en RAW-fil, kan derefter finjusteres, fjernes eller erstattes af en anden Picture Style. Yderligere modeller kan downloades gratis, herunder Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald og Autumn Hues, der er ideelle som en hurtig indsprøjtning til forskellige årstidsbestemte omgivelser i billeder.

DPP's effektive værktøjer til farvejustering gør det muligt at ændre farvenuance, mætning og lysstyrke for bestemte farveområder for f.eks. at forbedre de blå nuancer i en vinterscene eller de varme toner i et sommerbillede. Benjamin bruger ofte justeringslag i Adobe Photoshop til lignende effekter. "Til vinteroptagelser fremhæver jeg de blå toner ved at tilføje et tomt lag, der er indstillet til overlejringsblanding, og male over områder med en blød blå pensel med en lav opacitet", forklarer han. "Til efterårsbilleder kan du tilføje fremhævelse og atmosfære til en scene ved at male over områder med gule og orange nuancer.

"For at ændre kontrast og lysstyrke bruger jeg altid justeringslag," tilføjer han, "fordi du kan bruge lagmasker til kun at påvirke bestemte områder i billedet." Det er ideelt, når han er tilfreds med det meste af billedet, men føler, at nogle aspekter har brug for lidt mere vægt for at formidle stemningen.

5. Lad dine billeder tale for dig på sociale medier

Tågen fylder dalene mellem trædækkede bjerge ved solopgang.

På sin fototur til Slovenien stod Benjamin op kl. 4 om morgenen for at sikre, at han fangede efterårssolopgangen over de tågede bjerge, men han følte, at billedet ikke helt fangede følelsen i scenen, som han oplevede den. Taget med et Canon EOS 700D med et Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 135 mm, 1/500 sek., f/5,6 og ISO100. © Benjamin Hegyi

Tågen fylder dalene mellem trædækkede bjerge. Kontrasten er blevet forstærket, og der er tilføjet en varm farvetone for at øge efterårsfølelsen.

Benjamin forstærkede kontrasten for at fremhæve detaljer som f.eks. husene på bakkerne på mellemafstand, hvilket fremhævede scenens skala og forbedrede efterårsfarven for at forstærke årstidsstemningen. Hans følgere på sociale medier sætter pris på denne stærke og direkte repræsentation af en årstid, siger han. © Benjamin Hegyi

Når du deler dine billeder på sociale medier, konkurrerer du med millioner af andre billeder om opmærksomhed. Benjamin føler, at det er vigtigt at udvikle din egen stil, så du kan skille dig ud fra mængden.

"Jeg startede med at forsøge at efterligne andre fotografers stil, men jeg kan godt lide at tro, at jeg har udviklet min egen unikke stil," forklarer han. "Jeg har bygget min Instagram-tilstedeværelse på dette grundlag. Folk elsker at se billeder, der afspejler, hvad de nyder ved hver årstid, og hvordan naturen forandrer sig omkring dem på en rettidig måde. Ved at slå årstidsbestemt indhold op har jeg haft meget større succes med folk, der opsøger mine billeder og deler dem med mange andre rundt om i verden.

"Jeg er nu på et punkt, hvor jeg sammen med landskabs- og rejsebureauer, der kan lide at bruge mine billeder, har en rækkevidde på 1 million. Jeg tror, at tricket er ikke at promovere dig selv, men at lade dine billeder promovere dig."



Skrevet af Matthew Richards



Adobe, Lightroom og Photoshop er enten registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Adobe i USA og/eller andre lande.

Relaterede produkter

Relaterede artikler