MAKROFOTOGRAFERING

Sådan tager du utrolige makrofotos af bier

Tre professionelle insektfotografer deler deres tips til at invitere bier ind i din have, så du kan fange dem tæt på.
Næroptagelse af en bi, der spiser af lilla perlehyacinter, optaget med et Canon EOS-1D X Mark III af naturfotojournalist Christian Ziegler.

Bier er utrolige væsener. Ud over at være både nuttede og smukke er de også afgørende for vores planets biodiversitet. Bierne bestøver planter og afgrøder, som mennesker og dyr lever af, men desværre er de truet.

"I løbet af de sidste 20 år har mange flere biarter været udsat for udryddelse", siger fotojournalist og Canon-ambassadør Christian Ziegler, som mener, at det er ekstremt vigtigt for ham selv og andre at fotografere bier for at fremhæve deres skønhed og betydning og øge kendskabet til deres situation.

Men hvordan kan du selv fotografere bier? Det er ikke nemt, men med den rigtige hjælp er det muligt – selv for begyndere. Her giver Christian og natur-makrofotograferne Matt Doogue og Ingo Arndt deres tips til at skabe et insektvenligt miljø til fotografering af bier i imponerende næroptagelser.

1. Indret en bivenlig have

Næroptagelse af en bi på en hvidtjørnblomst, fanget på et Canon EOS-1D X Mark III af naturfotojournalist Christian Ziegler.

Vælg lokale planter til potter og afgrænsninger, da de giver dig de bedste langsigtede chancer for at tiltrække bier. "Hjemmehørende planter spreder sig ud og vokser på de rigtige steder, og de er stærkere end ikke-hjemmehørende planter," siger naturfotograf Ingo Arndt. Taget med et Canon EOS-1D X Mark III med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/200 sek., f/22 og ISO 1250. © Christian Ziegler

Et bi-hotel, der er skabt ved at bore huller i pinde og træ, fanget med et Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM-objektiv af naturfotojournalist Christian Ziegler.

For at tiltrække solitære bier, som ikke lever i bistader, kan du installere et 'bi-hotel' – i bund og grund en trækasse med huller i, der efterligner de reder, som bierne selv laver. © Christian Ziegler

Du behøver ikke rejse langt for at fotografere bier. Hvis du gør din have så bivenlig som muligt, kommer de til dig, og så får du masser af muligheder for at tage fantastiske billeder. Og endnu bedre: De skridt, du tager for at tiltrække bierne, vil også hjælpe dem med at trives.

"Mit tip til at skabe en bivenlig have er at dyrke planter med masser af pollen og nektar," siger Christian. "Planter som lavendel og salvie tiltrækker bier, fordi de blomstrer i længere tid. Og slå ikke græsplænen – selv et lille, overgroet område er et vidunderligt levested for bier."

Matt siger, at de hjemmehørende blomster er dem, bierne har levet af i årevis. "Lav din research," fortsætter han. "Find ud af, hvad dit motiv kan lide at spise, hvor det kan lide at være, hvilke planter det parrer sig på."

"Bi-hoteller er geniale," tilføjer han. "Du kan købe dem i butikker eller lave dem selv ved at bore huller i noget træ."

2. Hold afstand

Husk at holde dig i sikkerhed. Det er vigtigt at respektere bierne og holde afstand, mens du fotograferer dem i deres naturlige omgivelser, da de kan stikke dig. "Bier flyver væk, når du kommer for tæt på, men det kan være farligt at fotografere tæt på bikuben," forklarer Ingo.

Den nemmeste måde at holde afstand på er at bruge et telefotoobjektiv. Objektiver med en længere brændvidde, f.eks. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, eller zoomobjektiver med telefotorækkevidde, f.eks. Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM eller Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, gør det muligt at fotografere bierne uden at skulle komme for tæt på.

Canon Camera Connect-appen er også et nyttigt værktøj, da du kan styre dit kamera fra din telefon.

Læs vores købervejledning for at få mere at vide om det bedste startsæt til optagelse af makro.

3. Optag på det rigtige tidspunkt

Næroptagelse af en bi på en gul blomst med pollen, der dækker dens hoved, fanget af makrofotografen Matt Doogue med et Canon EOS 6D.

Du vil have mindre held med at fotografere bier, hvis du forsøger at fotografere, når det er varmt, da de bevæger sig hurtigere, hvilket gør det vanskeligere at fotografere dem. Taget med et Canon EOS 6D (nu efterfulgt af Canon EOS 6D Mark II) med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/125 sek., f/9 og ISO160. © Matt Doogue

Den gyldne time – lige efter solopgang og lige før solnedgang, hvor den lave sol skaber smukt, varmt lys og lange skygger – er perfekt til at fotografere bier. Det er også et tidspunkt, hvor bier er langsommere og roligere og derfor nemmere at fotografere. "Bierne er mest aktive, når det er varmt," forklarer Ingo. "Ved middagstid har du også problemet med meget skarpt lys og kontrast, hvilket normalt ikke er godt til fotografering. Mine foretrukne tidspunkter er en time efter solopgang og en time før solnedgang."

Hvis du går endnu tidligere ud, sover bierne måske stadig. "Visse bier sover på planter," siger Matt. "De bider sig fast i enden og bevæger sig ikke, så det er fantastisk til øvelse og fokusstabling [se nedenfor]. For eksempel findes der ofte humlebier på eng-brandbæger tidligt om morgenen. De varmer bare op og bevæger sig ikke meget, så det er det perfekte tidspunkt at afprøve makro på."

4. Se efter farver og teksturer

Næroptagelse af en bi, der bukker sig rundt om støvdraget på en rød blomst, fanget af makrofotografen Matt Doogue med et Canon EOS 6D.

"Når du tager bredere billeder, kan du prøve at indarbejde lidt af omgivelserne for at give seeren en fornemmelse af, hvor billedet blev taget – i en skov eller i et blomsterbed," siger Matt. Taget med et Canon EOS 6D med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/160 sec, f/9 og ISO320. © Matt Doogue

Næroptagelse af en honningbi, der stikker sit hoved ind i en bikube, fanget af makrofotografen Matt Doogue med et Canon EOS 6D.

Formen og teksturen på bikuben udgør en interessant baggrund til fotografering af honningbier på arbejde. Taget med et Canon EOS 6D med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/40 sec, f/10 og ISO320. © Matt Doogue

Som med enhver anden fotogenre skal du kigge efter og overveje elementer, der får dine billeder til at skille sig ud. Planteteksturer og de geometriske former på insektøjne er perfekte, og Matt anbefaler, at du leder efter levende farver som røde, lilla og blå. Tænk på blomsterfarven, når du skal beslutte, hvilke bivenlige planter du vil dyrke, eller brug måske en farvet baggrund i haven eller på balkonen for at gøre det nemmere at optage insekter i aktion.

Christian leder derimod efter interessante mønstre, teksturer og lys. "Men jeg er styret af insektadfærd," tilføjer han.

"Adfærd er fantastisk at fange," er Matt enig i. "Det er det, der udgør et fotografi. Du kan have et portræt af en myre, som er fantastisk, eller du kan fange den, mens den bærer på en anden død myre eller bringer føde tilbage til tuen, hvilket helt forandrer billedet. Det ændrer, hvordan vi betragter den, og vi bliver mere interesserede i den."

5. Optag bier i luften

Næroptagelse af en orkidé-bi, der flyver mod en gul orkidéblomst, taget med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv af naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Objektiver med billedstabilisering hjælper dig med at holde dine billeder rolige, når du følger en bi og optager håndholdt. Taget med et Canon EOS 5D (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 1/80 sek., f/16 og ISO400. © Christian Ziegler

Nogle af de mest iøjnefaldende bibilleder viser insekterne i flugt, men det kan være svært at fange på grund af, hvor hurtigt de bevæger sig. "Du skal være hurtig og bruge meget hurtige lukkertider til at fastfryse bevægelsen," forklarer Ingo.

Både Ingo og Matt foreslår, at du låser dit fokus på et område, som en bi sandsynligvis vil passere, f.eks. en blomst. "Fokusér på et område i manuel fokus (MF), og vent," siger Matt.

For at fange bier i flugt uden flash foreslår Christian at bruge metoden Lukkerprioritet (Tv) og indstille en hastighed på ikke mindre end 1/500 sek. Han anbefaler også, at du indstiller en hurtig lukkertid, når du optager i metoden Manuel (M), og derefter justerer ISO'en for at afbalancere eksponeringen. "Når du ikke bruger flash, er ISO løsningen," siger han. "Uden flash kan du gå til ISO 8000. Jeg har endda brugt ISO 25600, og det fungerer godt."

6. Eksperimentér med manuel fokus

Næroptagelse af en bi i flugt på gul baggrund, fanget af naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Ingo foreslår, at du eksperimenterer for at skabe visuel interesse. "Leg med det, især når du lærer – nogle gange får du gode resultater," siger han. "Du kan prøve en lang eksponering i stedet for at fryse alt, eller prøve at følge et flyvende insekt med en længere lukkertid." Taget med et Canon EOS R3 med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/200 sek., f/16 og ISO1000. © Christian Ziegler

Næroptagelse af en masse bier mellem bikubens vægge, optaget med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv af makrofotografen Ingo Arndt.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM har et ægte makroforstørrelsesforhold på 1:1, hvilket betyder, at motivet, du fotograferer i virkeligheden, har samme størrelse som i din kamerasensor. Dets RF-ækvivalent, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektivet, går hele vejen til 1,4x forstørrelse. Taget med et Canon EOS 5DS R (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/200 sek., f/16 og ISO250. © Ingo Arndt

Matt, Christian og Ingo foreslår alle at eksperimentere med manuel fokusering. "Det er bedre at beslutte præcist, hvor fokus er på insektet," siger Ingo, som anbefaler at bruge et indstillet manuelt fokus, så du kan reagere hurtigere på et insekts bevægelser. "For det meste skal du være meget hurtig," fortsætter han. "Jeg justerer fokus på forhånd, finder den rigtige afstand og går derefter ud til bierne og flytter mit hoved frem og tilbage for at få fokus. Jeg bevæger altid mig selv eller kameraet i stedet for at justere fokus på objektivet. Det er meget hurtigere."

For at hjælpe med at kontrollere dit fokus kan du bruge fokus-peaking, som fremhæver fokusplanet. Du kan også bruge Live View til at zoome ind på et billede og kontrollere fokus, mens du komponerer. "Det er en god ting at gøre for at sikre, at du har fokus på dit motiv," siger Matt. "Dobbelttjek altid, især når du optager med manuel fokus."

Med Canon Camera Connect-appen kan du justere manuel fokus på objektivet fra din smartphone.

7. Brug spredt flash til belysning

Næroptagelse af en bi på et træbord med dens refleksion, der kan ses i vand, taget med et Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv af naturfotojournalisten Christian Ziegler.

Ingo anbefaler at bruge traditionelle Speedlites, der spredes med en softbox til at skabe refleksioner i insektøjne. "Du kan bruge en ring-flash, men store insektøjne, hvor ringen reflekteres i dem, ser unaturlige ud," forklarer han. "Solens refleksion ville kun være en lille prik." Christian bruger også denne taktik i sin fotografering. Taget med et Canon EOS R3 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/320 sek., f/14 og ISO 320. © Christian Ziegler

Ved høj forstørrelse er det svært at få en bred nok dybdeskarphed til at fange et helt insektøje i fuldt fokus. Den bedste løsning er kunstig belysning, f.eks. flash, som giver dig mulighed for at eksponere tilstrækkeligt, mens du bruger en lille blænde for en bred dybdeskarphed, en høj nok lukkertid til at undgå sløring og en lav ISO for det reneste billede.

Flash påvirker også farverne og effekten af dine fotos. "Det er meget bedre at bruge kunstigt lys i stedet for naturligt lys til at vise insektøjne," forklarer Ingo. "Nogle gange er de skinnende eller har regnbuefarver. Når du bruger flash, får du flere farver med."

Ingo anbefaler også brug af flash ovenfra for at efterligne lyset, der kommer fra solen. "Hvis du fotograferer i landskab, skal du lade flashen blive på kameraet. Når du fotograferer i portræt, skal du holde flashen i hånden og placere den ovenover," siger han.

Du kan også placere flashen ved siden af, hvilket kaster tværgående skygger på motiver for et kreativt udseende. Uanset opsætningen anbefaler Matt, at flashen spredes. "Hvis du ikke gør det, får du et skarpt lys," siger han. "Vi vil gerne have lys af god kvalitet. Spredning fjerner det hårde fald mellem lys og skygge."

Mange Canon Speedlite-flashenheder leveres med lysspredere for at gøre lyset blødere, men du kan skabe din egen ved blot at lægge et ark hvidt papir foran din flash.

8. Prøv fokusstabling

Næroptagelse af en bi, der sidder på en pink blomst og ser direkte på kameraet, hvor den lave dybdeskarphed demonstreres. Taget af makrofotografen Matt Doogue.

Dybdeskarphed giver dig mulighed for at kontrollere, hvor meget af et billede der er i skarp fokus, og hvor meget der er sløret, hvilket gør den til et af de vigtigste kreative værktøjer for fotografer, især når du optager makro. Taget med et Canon EOS 6D med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/180 sec, f/4 og ISO100. © Matt Doogue

Du kan også styre dybdeskarpheden ved hjælp af fokusstabling, selvom dette kun fungerer for stillbilleder som f.eks. sovende bier.

"Du kan bekæmpe manglen på lys ved at åbne din blænde og stable dine billeder," forklarer Matt. Fokusstabling er, når dit kamera tager en række billeder og flytter fokuseringspunktet for hvert enkelt, så du kan lægge fokuserede sektioner i lag. Dette giver dig mulighed for at bruge en hurtig lukkertid samt en stor blænde, men stadig have et bredt fokusplan uden brug af flash eller høj ISO.

Canon EOS R10, EOS R8 og EOS R7 har fokusstabling og dybdesammensætning, som lægger de fokuserede billeder sammen, så det endelige billede skabes helt i kameraet.

Næroptagelse af en bi på en bikube, fanget af makrofotografen Matt Doogue med et Canon EOS 6D.

Det tager mange års øvelse, evner og dedikation at tage fremragende makrofotos. Matt har f.eks. mere end ti års erfaring inden for området, og han bruger nu sin platform til at skabe opmærksomhed og støtte til miljøspørgsmål. Taget med et Canon EOS 6D med et Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo-objektiv ved 1/40 sec, f/11 og ISO320. © Matt Doogue

Vær ikke for hård ved dig selv, hvis dine billeder ikke ser lige så imponerende ud som billederne i denne artikel. Husk: Det tager tid at mestre enhver type fotografering. Det, der betyder noget, er, at du er kreativ, forbedrer dine færdigheder og tager billeder, du er tilfreds med.

"Det er svært, især med sociale medier, ikke at sammenligne sine billeder med andre menneskers fantastiske billeder," indrømmer Matt. "Men hvis du bliver ved med at øve dig og bliver ved med at udfordre dig selv, får du fantastiske billeder."



Skrevet af Peter Wolinski

Relaterede Produkter

Relaterede artikler