GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

En begyndervejledning til fokus-stacking

Opdag funktionerne i EOS R-systemkameraerne, der gør det nemt at lave fokus-stacking, med tips fra makrofotografen Matt Doogue.
En færdigbehandlet stak med 100 billeder, der viser en påfuglefjer tæt på, taget af Matt Doogue ved hjælp af Canon EOS R10's indbyggede funktion til dybdekomposition med focus bracketing.

Focus stacking er en optagelsesmetode, hvor du tager flere billeder med lidt forskellige fokusafstande ("bracketing") og derefter blander eller "stabler" dem ind i et enkelt billede, så mere af et motiv eller en scene er i fokus. Du kan kombinere dine billeder ved hjælp af redigeringssoftware eller ved hjælp af de indbyggede værktøjer til focus stacking i Canon-kameraer.

Når du optager meget tæt på dit motiv, vil du typisk bruge en stor blænde (lavt f-nummer) til at lukke så meget lys ind som muligt. Dette giver dig imidlertid en meget snæver dybdeskarphed, hvilket betyder, at meget af motivet eller scenen er ude af fokus. Focus stacking kan låse op for en verden af skjult skønhed og indviklede detaljer i makrofotografering, men det er også ideelt til landskaber, hvor du ønsker, at en scene skal være skarp fra front til bagside.

Med over et årtis erfaring i fotografering til naturpublikationer er den professionelle makrofotograf Matt Doogue ekspert i manuel focus stacking. Men banebrydende funktioner i Canons spejlløse EOS R-systemkameraer kan hjælpe dig med at opnå det samme resultat uden nogen form for redigering. Ved hjælp af Canon EOS R7 og EOS R10's indbyggede funktioner til focus bracketing og focus stacking er det muligt at få tryllebindende næroptagelser med minimal indsats.

Det er vigtigt at vælge det bedste begynderkit til makro til focus stacking, men du har også brug for praktiske måder at bruge det på. I denne vejledning kan du se, hvordan Matt bruger focus stacking til at tage fantastiske billeder af naturen – både manuelt og i kameraet. Med et par tips til, hvordan du optager makro, og det nyeste sortiment af Canon EOS R-systemkameraer, vil du snart tage effektive og knivskarpe fotos.

Focus bracketing

Et skærmbillede, der viser menuen til focus bracketing på et Canon-kamera med "Focus bracketing" aktiveret.

Aktivér focus bracketing fra kameraets menu, og indstil antallet af billeder, der skal optages. Fokusintervallet kan øges, når motivet er længere væk fra kameraet, eller når du arbejder med mindre blænder. Til makromotiver og større blænder skal du vælge et mindre fokusinterval.

Fotograf Matt Doogue sidder på hug bag et stativ for at fotografere en bro ved hjælp af focus bracketing-funktionen på Canon EOS R7.

"For at sikre at din serie af billeder er perfekt justeret, er det vigtigt at bruge et robust stativ for at forhindre, at kameraet bevæger sig mellem optagelserne," siger Matt. Han foreslår, at der optages færre billeder til landskabsbilleder end til små makromotiver.

Uanset hvilken metode du bruger til at stable dine billeder, er det første trin i processen at tage en række billeder med forskellige fokusindstillinger for at fange hele dybdeskarpheden af det motiv, du fotograferer. Dette kaldes focus bracketing, og næsten alle Canon EOS R-systemkameraer har en funktion, der automatiserer processen og tager en række billeder med øget fokusafstand fra billede til billede, som du derefter kan kombinere.

"Bracketing-funktionen fungerer fra det nærmeste fokuspunkt på dit motiv," forklarer Matt. "Det ændrer automatisk objektivets brændvidde og tager et billede ved hvert interval, som du har valgt i menuen, hvorved scenen i virkligheden bliver mindre."

Et billede af en bro med kun den første del i fokus, taget af Matt Doogue ved hjælp af focus bracketing-funktionen på et Canon EOS R7.

Et billede fra Matts focus bracketing-serie med kun ankeret i forgrunden i fokus. Sørg for, at blændeværdien forbliver konstant for hvert billede i serien ved at bruge Blændeprioritet (Av) eller Manuel eksponeringsmetode. Taget med et Canon EOS R7 med et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/400 sek., f/5.6 og ISO 100. © Matt Doogue

Et "stablet" foto, der består af en række billeder, der er optaget med forskellige fokusindstillinger, og som viser hele den scene, der er i fokus, taget af Matt Doogue på et Canon EOS R7.

Et "stablet" foto, der består af en række billeder, der er taget af Matt ved forskellige fokusindstillinger, og som viser hele den scene, der er i fokus. Taget med et Canon EOS R7 med et Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv ved 1/400 sek., f/5.6 og ISO 100. © Matt Doogue

Du skal sikre dig, at dit objektiv er indstillet til autofokusmetode (AF) – for objektiver uden en AF/MF-kontakt skal du indstille AF-metoden i kameramenuen. Ved at bruge et vidvinkelobjektiv kan du beskære det sidste billede for at sikre, at hele motivet forbliver i billedet.

Matt syntes at focus bracketing-menuen var meget nem at sætte op og bruge. "Når du har lavet et par stakke, forstår du, hvad hver funktion gør," siger han.

Når du er klar, skal du blot trykke på udløserknappen for at begynde at tage billeder. En tæller i øverste hjørne af LCD-skærmen angiver antallet af resterende fotos.

Focus stacking indbygget i kameraet

Et skærmbillede, der viser menuen til focus bracketing på et Canon-kamera med "Focus bracketing" aktiveret.

Kameraer som Canon EOS R7 og EOS R10 har en dybdekompositionsfunktion i focus bracketing-menuen, der gør det muligt at kombinere dine optagede billeder som et enkelt JPEG-billede, samtidig med at de individuelle kildebilleder gemmes.

Et skærmbillede, der viser menuen til focus bracketing på et Canon-kamera med "dybdekomposition" (Depth composite) aktiveret.

Når dybdekomposition er aktiveret, kan du bruge Beskæringsdybde-funktionen (Crop depth) til automatisk at beskære billedet.

Canon EOS R7 og EOS R10 forenkler processen ved også at stable din billedsekvens automatisk i kameraet, hvilket fjerner behovet for at behandle arbejde på en computer. "Muligheden for at producere et sammensat billede i kameraet er en sand game-changer," siger Matt. "De enkelte billeder gemmes sammen med et dybdekomponeret billede, så resultatet vises med det samme. Men da kameraet bevarer stakkens enkeltbilleder, kan du stadig selv behandle dem eller bruge dem enkeltvis."

Stabling i kameraet er tilgængelig med alle eksponeringsmetoder på EOS R7. "Jeg vil foreslå, at du bruger Manual (M), da det giver dig fuld kontrol over kameraet, og i sidste ende hvordan det endelige billede kommer til at se ud," siger Matt. "Du skal bruge en hurtigere lukkertid for at undgå kamerarystelser, når du optager håndholdt, hvilket kan opnås ved at indstille en højere ISO og en større blænde."

Det er en god idé at tage et prøvebillede for at sikre, at du er tilfreds med dine indstillinger, og det er også vigtigt at holde kameraet stabilt. "Jeg bruger næsten altid et stativ med intern stabling, da jeg vil minimere min påvirkning af bevægelsen i billederne," forklarer Matt. Dette er dog ikke ideelt til levende motiver. "I disse scenarier hjælper en hurtigere lukkertid og højere ISO med at bekæmpe enhver utilsigtet bevægelse, som fotografen har lavet," tilføjer han. EOS R7's indbyggede billedstabilisering giver Matt ekstra spillerum til håndholdte optagelser.

Næroptagelse af en støvdrager, der består af 100 billeder, der er stablet med Canon EOS R10's indbyggede dybdekompositionsfunktion med focus bracketing. Taget af Matt Doogue.

Matt fangede denne støvdrager med Canon EOS R10's indbyggede stablingsfunktion. Han anbefaler at optage flere billeder til makroarbejde end ved landskaber – dette billede består af 100 billeder. Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/80 sek., f/4 og ISO 200. © Matt Doogue

En færdigbehandlet stak med 150 fotos, der viser et mikroskopisk saltkorn, taget med et Canon EOS R7 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv af Matt Doogue.

Dette sammensatte billede af et saltkorn består af 150 billeder, der behandlet internt i EOS R7. "Det sparer så meget tid, at det ikke er nødvendigt at kombinere billedet i efterbehandlingssoftware," siger Matt. "Jeg kan ikke forestille mig, hvor lang tid det ville tage at behandle en stak med 150 billeder på min computer." Taget med et Canon EOS R7 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/30 sek., f/7.1 og ISO 320. © Matt Doogue

Antallet af billeder, du skal optage, afhænger af motivet, men med stabling i kameraet har Matt været i stand til at kombinere hundredvis af billeder til motiver, der er så små som et saltkorn. "Til landskabsstabling ville du naturligt bruge en mindre blænde eller større dybdeskarphed, så du ikke behøver tage så mange billeder – især fordi du optager større fokusområder på én gang," forklarer han. Han tilføjer også, at med makroarbejde kan brug af en for snæver dybdeskarphed ved stabling føre til diffraktion – en optisk effekt, der begrænser kvaliteten af dine billeder – og tab af lys.

Hvis du ikke har et kamera med en indbygget stablingsfunktion, kan du kombinere dine billeder ved hjælp af software, f.eks. Canons gratis Digital Photo Professional (DPP), som har et dedikeret værktøj til dybdekomposition. "DPP tilpasser og blander de skarpeste dele af hvert billede for at skabe et endeligt billede med en udvidet dybdeskarphed," siger Matt.

Digital Photo Professional

Fokus-stacking i DPP

Canons DPP kan downloades gratis til ejere af EOS R-systemkameraer. Sådan bruger du det til at oprette et dybdekomponeret billede.

Manuel focus stacking

Selvom Matt omfavner den tidsbesparende teknologi i Canon EOS R7 og EOS R10, mener han, at manuel focus stacking stadig er nyttig. "Den traditionelle metode til focus stacking er den sværeste, men den giver mere plads til kreativitet, og den er tilgængelig for alle," siger han. "Du har også større frihed i forhold til lysvalg, da nogle af de indbyggede funktioner ikke fungerer med en flashenhed."

Hvis dit Canon-kamera ikke tilbyder focus bracketing eller stabling i kameraet, er det nemt at prøve manuel focus stacking. "Principperne er de samme, bortset fra at brugeren skal tage hvert billede og derefter behandle det i et sammensat stablet billede," forklarer Matt. Manuel eksponering og fokus er afgørende. "Slå autofokus (AF) fra, og fokusér manuelt på det nærmeste punkt på motivet," siger han. "Brug kameraets Live View-metode til at zoome ind på motivet, og sørg for en præcis fokus, hvis det kan gøre det."

Valg af belysning

Næroptagelse af en klippe, der viser forskellige former for liv, f.eks. svampe og mos, fotograferet på et Canon EOS R10 af Matt Doogue.

Matt besluttede at fotografere en klippe for at demonstrere EOS R10's funktioner til optagelse i svagt lys og stabling i kameraet. "Sten huser ofte mange former for liv, herunder svampe, mos og lav," siger han. Dette billede er blot et enkelt billede i processen. Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/100 sek., f/5 og ISO 500. © Matt Doogue

En færdigbehandlet stak af flere billeder af en klippe med svampe og mos på, taget af Matt Doogue på et Canon EOS R10 og behandlet i kameraet.

Matt satte sin lid til naturligt lys til dette levende makrofoto. "Dette er resultatet af en fuld stak, der er behandlet internt af EOS R10," siger han. Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/100 sek., f/5 og ISO 500. © Matt Doogue

Belysning er vigtig, uanset hvilken metode du vælger at bruge til focus stacking. Utilstrækkeligt lys, og lukkertiden kan være for langsom til at fryse bevægelser, men hvis du tilføjer for meget, kan resultatet være barsk. Matt fortæller: "Naturligt lys er fantastisk til at bevare et motivs farvespil og farver, som nogle gange kan gøres fladt af eksterne lyskilder."

Matt tilføjer ekstern belysning, hvis dagslyset ikke er tilstrækkeligt. "Konstant lys (LED'er) er tilgængelige, lette og kan placeres overalt omkring dit motiv, hvilket fører til mere dynamiske vinkler," siger han.

Matts stablingsindstillinger ændrer sig ikke meget, men han justerer sin blænde afhængigt af motivets størrelse, hvor mange stakke, der kræves, og forstørrelsen. "Min ISO er normalt omkring 320, når jeg bruger flash, og min lukkertid er ca. 1/160 sek.," bemærker han.

Canons focus bracketing-menu fjerner gætværket ved at tage flere billeder, mens den banebrydende funktion til dybdekomposition i kameraet i Canon EOS R10 og EOS R7 forenkler processen, så du sparer tid ved at fjerne behovet for efterbehandling, og det giver dig mulighed for at fokusere på mere kreative beslutninger som komposition og eksponering. Manuel fokusering er stadig en fantastisk tilgang, når du har mest brug for kontrol.

Matt tror på, at uanset hvilken metode du bruger, vil focus stacking få det hverdagsagtige til at se storslået ud. "Focus stacking forvandler det almindelige til det ekstraordinære", siger han. Fra makro til landskaber, Canons brugervenlige focus stacking-værktøjer giver dig mulighed for at tage iøjnefaldende billeder, der er knivskarpe fra for og til bag.


Skrevet af Lauren Scott og Andrea Ball

Relaterede produkter

Relaterede artikler