LYSTEKNIKKER

8 tips til at få mest muligt ud af det tilgængelige lys

Lys er det vigtigste element i alle de fotos, vi tager. Find ud af, hvordan du finder det bedste lys – uanset om det er naturligt eller kunstigt – og den opsætning, du har brug for til at fange det.
Et Canon EOS R6-kamera optager et billede af et barn, der holder balloner i hånden med solnedgangen i baggrunden.

Når lysforholdene arbejder i harmoni med scenen eller motivet foran dig, kan resultaterne være sensationelle. At lære, hvordan man genkender den bedst tilgængelige lyskilde, uanset om det er naturligt lys eller kunstigt, kan give store fordele. Det bedste af det hele er, at du ikke har brug for et dyrt belysningssæt for at få mest muligt ud af det. Alt, hvad du har brug for, er et øje for godt lys. Når du begynder at lede efter det, vil du opdage, at det er overalt omkring dig.

Her er otte tips til at mestre fotografering i tilgængeligt lys.

1. Brug dagens lys til din fordel

En båd sejler afsted ved middagstid på Douro-floden i Porto, Portugal. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Ved middagstid på en klar dag kommer sollyset direkte oppefra med kølige farver og skaber skarpe skygger over Portos flodbred. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 44mm, 1/125 sek., f/10 og ISO100.

Solen går ned over Douro-floden i Porto, Portugal. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Tæt på tusmørke er den lave solvinkel varmere, blødere og mere stemningsfuld. Lyset udskærer detaljer og fremhæver omgivelserne med et smukt spil af højlys og skygge. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24mm, 1/100 sek., f/10 og ISO640.

Jorden roterer altid, så vinklen og kvaliteten af naturligt lys ændrer sig hele tiden. Ved middagstid, under en skarp sol på en klar himmel, vil lyset komme direkte ovenfra og være hårdt, hvilket giver billeder med stærk kontrast. Fotografer bryder sig ofte ikke om denne form for lys, men det kan fungere, hvis målet er at gøre sollyset til en del af scenen.

Når solen kommer længere ned på himlen, skal lyset rejse gennem mere af jordens atmosfære. Lavere bølgelængder på farvespektret, f.eks. blå og violet, spredes af partikler i atmosfæren, så farverne bliver blødere og varmere. Derfor er aftenlys og solnedgange levende røde og gule, og derfor er tiden, lige efter solen står op, og lige før den går ned, kendt som den gyldne time.

2. Udnyt alle slags vejrforhold

Nøgne træer indhyllet i blå tåge. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv.

Skyer og tåge blødgør og spreder det naturlige lys for et stemningsfuldt resultat. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 35mm F1.8 MACRO IS USM-objektiv ved 1/160 sek., f/7.1 og ISO250.

En mand står i en skov på en vinterdag med sit Canon-kamera monteret på et stativ.

Det slørede lys på en vintermorgen er ideelt til at tage stemningsfulde billeder af landskaber.

Vejrforholdene har stor indflydelse på kvaliteten af naturligt lys. På en overskyet dag spreder skyerne sollyset, og skyggerne bliver knap så tunge. På samme måde kan tåge og regn yderligere blødgøre og afkøle lyset.

Tidspunktet på året spiller også en rolle. Det afhænger af, hvor du er i verden, men generelt om vinteren betyder jordens hældning, at solen er længere væk, hvilket gør lysets vinkel mere spids. Så selvom dagene er kortere, har vi faktisk mere retningsbestemt lys at arbejde med. På den anden side når solen om sommeren et højere punkt på himlen, så den stråler mere direkte oppefra og mindre fotovenligt i timerne omkring middag.

"Dit valg af indstillinger kan være mere kompliceret at styre om vinteren, når du optager sne eller en overskyet himmel, forklarer Canon-ambassadør Sebastien Devaud. Det er bedre at øge din eksponering en smule i forhold til den automatiske eksponeringsindstilling, så sneen og himmelen fremstår mere hvid end grå. At optage i sort og hvid er en god måde at øge det dramatiske aspekt af denne årstid, mens tåge, dis, lave skyer eller vand også kan tilføje en særlig stemning til vinteroptagelser."

3. Gør brug af tilgængeligt lys til portrætter

Et portræt, der er oplyst fra siden og taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv, af en person med krøllet blond hår, der kigger direkte på kameraet.

Ved at placere dit motiv ved siden af et stort vindue eller ovenlys opnår du en ideel måde at udnytte det tilgængelige lys på. En karnap til venstre for kameraet skaber her en tiltalende bred af blødt, naturligt lys. Du kan prøve at eksperimentere med gardiner eller net til at sprede lyset med for at opnå den ønskede effekt. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/200 sek., f/2.8 og ISO500.

En balletdanser balancerer på ét ben med armene strakt ud, mens sollys strømmer ind gennem skodderne foran hende. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv.

Det strålende solskin, der strømmer gennem skodderne her, er blevet brugt til en mere dramatisk effekt, hvilket udgør et afgørende element i billedet. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1500 sek., f/2 og ISO200. © Javier Cortes – Canon-ambassadør

I de fleste indendørs miljøer er der sandsynligvis lommer af dejligt naturligt lys, som du kan fange. Et vindue giver en bred af blød belysning, der minder om en softbox i et studie. Så hvis du fotograferer personer indenfor, skal du bede dem om at gå tættere på et vindue og slukke for kunstig belysning.

Du kan også bruge en reflektor til at reflektere det udefrakommende lys tilbage mod dit motiv. En reflektor kan være noget så enkelt som et stort stykke hvidt karton eller alufolie. Reflektoren vil skabe et blødt og naturligt lys, som du kan vinkle og rette op på, som hvis du brugte flash.

Et barn på en mark, der hviler sin arm på en træstolpe. Det direkte sollys kaster skarpe skygger på ansigtet. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

En enkel reflektor kan være nyttig til portrætter på solrige dage. Her skaber direkte sollys skarpe skygger. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/5.6 og ISO100.

Et barn på en mark, der hviler sin arm på en træstolpe. Der er anvendt en reflektor til at blødgøre lyset. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

På dette billede bruges reflektoren til at reflektere lys ind i skyggerne og reducere kontrasten. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/5.6 og ISO100.

Lyskvalitet gør en stor forskel for dine udendørs portrætter. Stærkt sollys kan være temmelig uvenligt over for ansigter, da det skaber skarpe skygger og får motiver til at knibe øjnene sammen. Overskyede forhold er perfekte, da det bløde lys reducerer skygger.

Hvis solen skinner, og du ikke kan vente på skydække, kan du prøve at optage portrætter i skyggen af et træ eller en bygning, da lyset er blødere og mere skånsomt mod ansigtet. Eller du kan prøve at kontrollere lyset med en reflektor, enten ved at skyggelægge motivet, reflektere lys ind i skyggerne eller ved hjælp af et diffusionspanel. En effektiv og prisbillig 5-i-1 reflektor er ideel. Tag højde for modellens hudtone, når du vælger reflektorfarven.

Et barn på en mark, der hviler sin arm på en træstolpe. Der er anvendt en reflektor til at lægge skygge på ansigtet. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Her er reflektoren blevet brugt til at skærme ansigtet mod solen for blødere resultater. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/5.6 og ISO640.

Et barn på en mark, der hviler sin arm på en træstolpe. Der er anvendt et diffusionspanel til at blødgøre sollyset. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv.

Til sammenligning blødgør diffusionspanelet fra en 5-i-1 reflektor sollyset for at opnå et mere afbalanceret portræt. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/5.6 og ISO100.

4. Brug svagt lys til din fordel

Et ensomt træ på en bakkeskråning, der står i silhuet mod en blå himmel i tusmørke. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Med IBIS (In-Body Image Stabilization) i kameraer i EOS R System, f.eks. EOS R6, kan du optage håndholdte billeder i svagt lys ved lukkertider så langsomme som et par sekunder. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 27mm, 2 sek., f/11 og ISO 100.

Når solen går ned under horisonten, lyser det resterende naturlige lys i tusmørkets kølige blå farver. Det kan være et godt tidspunkt at gå ud med dit kamera. Men fordi lysniveauet er så lavt, har du brug for et kamera med god ydeevne i svagt lys. Kameraer med større sensorer kan fange mere af det svindende naturlige lys, især når de bruges sammen med et objektiv med en stor maksimal blænde.

I tusmørke kan det være nødvendigt at sænke lukkertiden for at give mere lys til kameraets sensor. Canons spejlløse kameraer i EOS R System tilbyder banebrydende IBIS, så du kan holde kameraet i hånden ved eksponeringer på et sekund eller mere uden at skulle bekymre dig om kamerarystelser, der ødelægger billedet.

5. Vælg de bedste indstillinger til dine omgivelser

Næroptagelse af et Canon 50mm-objektiv, der er monteret på et Canon EOS R6.

Objektiver med en større eller "hurtigere" blænde, f.eks. Canon RF 50mm F1.8 STM eller RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, er ideelle til fotografering i svagt lys.

Touchscreenen på et Canon EOS R6, der viser indstillinger for manuel metode.

Prøv at bruge metoden Manuel (M) med Auto ISO til billeder med naturligt lys, så du har kontrol over både lukkertiden og blænden.

Hvis du har det godt med at indstille blænde og lukkertid, er en af de bedste eksponeringsmetoder til optagelse i naturligt lys Manuel (M) med Auto ISO. På denne måde finder kameraet den bedste ISO til det tilgængelige lys. En god generel eksponeringsindstilling i dagslys er en lukkertid på 1/200 sek., blænde f/8 og ISO Auto. Om aftenen, når lysniveauet er lavere, skal du åbne blænden til f/2.8, eller hvad der er størst, for at holde ISO-niveauerne nede for skarpere, mindre støjende optagelser. Det er her, et objektiv med en hurtig maksimal blænde, f.eks. Canon RF 50mm F1.8 STM, er uvurderligt.

Svagt lys betyder ofte optagelse med en høj ISO, hvilket kan føre til øget billedstøj. Autofokus kan også være mere udfordrende. Men når du bruger et kamera med god ydeevne i svagt lys, f.eks. Canon EOS R6 eller EOS R7, kan du stadig få rene resultater med høje ISO'er, f.eks. 3200 eller højere. Klassens førende autofokussystem fungerer endvidere i næsten totalt mørke.

6. Tilpas hvidbalancen til temperaturforholdene

Touchscreenen på bagsiden af et Canon-kamera, der viser lyserøde blomster, og kamerafunktionen, der er indstillet til Overskyet.

Tilpas indstillingerne for hvidbalance til forholdene, så farverne er nøjagtige.

Ud over kvaliteten af naturligt lys skal vi også tænke på farven. Denne kan ændre sig i løbet af dagen. Om morgenen er den ret varm. Ved middagstid er den køligere, og om aftenen bliver den varm igen. Vi måler den i grader Kelvin, og skiftet kan ændre sig fra 2000 K ved daggry til 7000 K i fuldt dagslys.

Farver kan også blive køligere, hvis du er i skyggen eller under skydække. Indstil din hvidbalance, så den passer til forholdene, ved hjælp af en af de forudindstillede metoder. Hvis du er i tvivl, kan du optage i RAW-format, da du efterfølgende kan vælge en hvilken som helst hvidbalance, når du redigerer dine billeder i RAW-behandlings- og fotoredigeringssoftware, f.eks. Canons gratis Digital Photo Professional.

7. Optag med lange eksponeringer efter mørkets frembrud

Et højt træ står alene i tusmørke med en stor blå himmel bag sig. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

En lang eksponering slører de langsomt bevægende skyer her. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 29mm, 137 sek., f/22 og ISO 100.

Et Canon-kamera, der peger på et ensomt træ, sammen med en smartphone, der viser Canon Camera Connect-appen.

Du kan bruge Canon Camera Connect-appen til at starte og stoppe bulb-eksponeringer med din telefon. Så enkelt er det.

Når du placerer dit kamera på en stabil overflade eller på et stativ, kan du fotografere scener i tusmørke eller endda i måneskin, da det betyder, at du kan optage med meget langsomme lukkertider, der kører i flere sekunder eller mere. Hvis du parrer dit kamera med Canon Camera Connect-appen, kan du bruge din telefon til at udløse lukkeren, starte og stoppe bulb-eksponeringer og fjernoptage. Dette er nyttigt, hvis dit kamera er i en position, hvor det er svært for dig at se LCD-skærmen, eller til optagelser, hvor selv den mindste bevægelse af kameraet ville forårsage sløring eller ødelægge effekten.

8. Vær opmærksom på dit motiv og dine omgivelser

Et barn, der sidder på et hegn med balloner, der står i silhuet mod den nedgående sol. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv.

Brug negativ eksponeringskompensation til at undereksponere forgrunden for markante silhuetter mod den nedgående sol. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24mm, 1/250 sek., f/16 og ISO100.

Et billede, der er taget i svagt lys, af en model med en pibekrave, der poserer foran sløret gadebelysning. Taget med et Canon EOS R med et Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv.

De slørede gadelygter danner en stemningsfuld baggrund for dette portræt i svagt lys. Taget med et Canon EOS R med et Canon RF 85mm F1.2L USM DS-objektiv ved 1/160 sek., f/1.2 og ISO800.

Forskellige kvaliteter af naturligt lys kan passe til bestemte motiver. Diskret vindueslys kan f.eks. være ideelt til stemningsfyldte, nedtonede portrætter. I modsætning hertil er direkte sollys genialt til at fremvise levende farver og teksturer som pels eller fjer i naturfotografering. Lange skygger kan fungere fantastisk til arkitektoniske og gadescener, mens baggrundsbelysning fra en solnedgang er ideelt til at fange silhuetter mod den farverige himmel.

Du kan også få mest muligt ud af ethvert kunstigt lys, der er tilgængeligt, f.eks. gadelamper, bordlamper eller gløden fra et bål eller bålfad.

Der er et vidunderligt udvalg af lys derude, så når du er ude og omkring med dit kamera, så spørg dig selv: Er lyset hårdt eller blødt, stærkt eller svagt, varmt eller køligt, kommer det oppefra eller fra siden? Få styr på disse grundlæggende belysningsforhold, så kan du være sikker på, at dine fotos bliver fantastiske uanset forholdene.



Skrevet af James Paterson

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • LYSTEKNIKKER

    Tips til fotografering i svagt lys

    Find ud af, hvordan du optager i svagt lys, og se det bedste Canon-udstyr til fotografering om natten.

  • RF 135mm F1.8L IS USM

    GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Sådan skaber du imponerende bokeh

    Følg disse tips og tricks for at give dine baggrunde en smuk sløring.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Sådan styrer du eksponeringen

    Mestr blænde, lukkertid og ISO-indstillinger.

  • Tre Canon RF-objektiver – RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM og RF 85mm F2 MACRO IS STM – på en træoverflade med en orange væg bagved.

    GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Sådan vælger du et objektiv

    Alt, hvad du har brug for at vide om objektiver, fra objektivtyper til funktioner, du skal kigge efter.