GRUNDLÆGGENDE REDIGERING

Gør særlige øjeblikke endnu bedre med disse enkle tips til fotoredigering

Opdag, hvordan optagelse i RAW og redigering i Canons Digital Photo Professional eller Adobe® Lightroom® kan hjælpe dig med at få mere ud af din fotografering og vise store begivenheder i det bedste lys.
Et før-og-efter-billede af et par på deres bryllupsdag ved siden af en sø, mørkt og uredigeret til venstre med den lysere version til højre, der er redigeret i DPP.

Som fotoentusiast er du sandsynligvis vant til at bruge kameraets indstillinger og funktioner til at forbedre fokus, eksponering og komposition af dine fotos, og du kan rutinemæssigt gennemse dine billeder på kameraets LCD-skærm og derefter tage dem igen med lidt forskellige indstillinger for at få dem helt rigtige. Med så megen omhu i optagelsen er et billede direkte fra kameraet ofte nok til at dokumentere dine oplevelser – men der er nogle særlige lejligheder, der retfærdiggør endnu mere opmærksomhed. Bryllupper, jubilæer, fødselsdagsfester, dimissioner, dit barns første skridt … disse unikke øjeblikke fortjener at blive husket i det bedst mulige lys, og derfor er det vigtigt at lære, hvordan du redigerer dine fotos. Det betyder, at du kan rette mange fejl, forbedre kompositionen og lysstyrken og andre tekniske aspekter, give alle dine billeder fra én bestemt begivenhed et karakteristisk udseende og meget mere.

For at give dig selv mere frihed, når du skal redigere dine billeder, er det værd at optage i RAW – det vil sige at indstille dit kamera til at gemme dine billeder som RAW-filer i stedet for JPEG-filer, når du tager dem. En RAW-fil er i bund og grund et digitalt negativ, der indeholder de rå, ubehandlede data fra kameraets sensor, hvorfra du kan lave flere fortolkninger af billedet. JPEG-billeder er allerede behandlet af kameraet og kan nemt deles direkte fra kameraet, men de giver dig meget lidt plads til redigering eller korrektion. En praktisk måde at få det bedste fra begge verdener på er at indstille dit kamera til at gemme både RAW og JPEG – på den måde får du et billede, du nemt kan dele, og også en RAW-fil, du kan forbedre og eksperimentere med senere. Vær dog opmærksom på, at du har brug for mere plads på hukommelseskortet, før kameraet kan gemme begge versioner af hver optagelse.

For at oprette et foto fra en RAW-fil skal du behandle den. Du kan gøre dette i kameraet og endda foretage nogle justeringer undervejs, justere lysstyrken, korrigere objektivabberationer, anvende forudindstillede effekter, f.eks. Vivid og Blød, og meget mere. Det giver dog mening at udføre behandlingen på skærmen på din computer (der er meget større) ved hjælp af specialprogrammer til RAW-redigering, f.eks. Canons gratis Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Lightroom®. Det er nemt og giver dig mulighed for at anvende en anden Picture Style, hvidbalance, indstilling for støjreduktion og meget mere. De ændringer, du foretager i RAW-filen (uanset om det er i kameraet eller på computeren), er ikke-destruktive, hvilket betyder, at den oprindelige fil ikke påvirkes, og eventuelle justeringer kan fortrydes, ændres eller fjernes når som helst, også selvom du lukker filen og åbner den igen senere.

Forbedring af eksponeringen

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser to forskellige eksponeringer af et billede af en kvinde, der lægger makeup ved et vindue i et mørkt rum.

RAW-filer har et større dynamikområde end JPEG-filer og kan indeholde detaljer i skygger og højlys, der kan se ud til at være gået tabt på kameraet. Hvis du gør skyggerne lysere, kan det imidlertid afsløre støj, så vær forberedt på at bruge støjreduktion.

Et skærmbillede af DPP, der viser et billede af en brud, der gør sig klar. Undereksponerede områder fremhæves med blåt, overeksponerede områder med rødt.

Når højlys- og skyggeadvarslerne er aktiveret i DPP, har lyse områder med risiko for beskæring en rød overlejring. Områder, der potentielt er for mørke, og som derfor risikerer at få beskåret skyggetonerne, har en blå overlejring.

Eksponering er ét af aspekterne, som du kan finjustere, når du behandler en RAW-fil. Selvom du ikke kan ændre blænde, lukkertid eller ISO, kan du justere den generelle lysstyrke og selektivt forbedre skygger og højlys. Dette er især nyttigt, når du vil redigere traditionelle bryllupsbilleder, der er taget på en solrig dag, hvor det kan være en udfordring at fange detaljer i både brudens hvide kjole og gommens mørke jakkesæt.

RAW-filer har et større dynamikområde end JPEG-filer, så du kan ofte gendanne tilsyneladende mistede detaljer ved hjælp af Highlight (højlys) og Shadow (skygge). Disse er tilgængelige som enkeltstående skydere i Develop-modulet i Lightroom® og under afsnittet Picture Style i DPP. Hvis du bruger DPP, kan du også ændre styrken for Auto Lighting Optimizer (Automatisk belysningsoptimering), hvilket automatisk forbedrer eksponeringen og kontrasten for dig.

Undgå udtoning

Et skærmbillede af eksponeringsindstillingerne i DPP, der anvendes på et billede af et par, der går hånd i hånd på en øde kyst.

Kontrollér histogrammet, mens du foretager justeringer af eksponering, farver og kontrast i din RAW-redigeringssoftware. Hvis grafen skubbes op mod højre kant og ser afskåret ud i stedet for gradvist at falde, angiver det, at dele af billedet vil være rent hvidt. Det vigtigste er at sikre, at motivet eksponeres korrekt.

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser tonekurveværktøjet, der bruges på et billede af et nygift par, der står foran et vandfald.

Brug tonekurven i softwaren til at tilføje kontrast og få billedet til at skille sig ud. En lav S-kurve er et godt udgangspunkt. Du kan opnå dette i Lightroom® (vist) ved at skubbe skydeknapperne for højlys og lys til højre og skydeknapperne for mørke farver og skygger til venstre. I DPP kan du klikke på og trække grafen for at gøre skyggerne mørkere og lyse toner lysere.

Hvis skyggefulde områder, der burde indeholde diskrete farvedetaljer, bliver til sorte toner, der ikke kan skelnes, eller lyse områder overeksponeres til skarpt hvidt, siges de at være "clipped", det vil sige, at detaljerne er udtonet, eller tonerne er udbrændt. Du kan se dette i billedets histogram på dit kamera eller i din RAW-redigeringssoftware: I stedet for at flades ud i begge ender, vil histogramkurven se afskåret ud. Så hold øje med histogrammet, mens du foretager justeringer af eksponeringen. Når du flytter skyderne, forskydes histogrammet mod højre, når fotoet bliver lysere, eller mod venstre, når fotoet bliver mørkere. Generelt bør du undgå at skubbe histogrammet væk fra kanten af skærmen, da du mister detaljer i områder af billedet, der bliver udtonet. Selvfølgelig vil der være nogle billeder, hvor et lysere eller mørkere resultat giver en mere interessant effekt, men du vil normalt gerne bevare masser af detaljer i områder som f.eks. brudens kjole.

For at gøre det nemmere at bedømme eksponeringsjusteringer kan du aktivere de praktiske advarsler om højlys og skygge. Disse vil angive alle områder i billedet, der vil blive gengivet i rent sort (vist med blåt) eller rent hvidt (med rødt). Du finder denne funktion i rullemenuen Preview i DPP, og du kan slå advarslerne til og fra i Lightroom® ved at klikke på de små bokse øverst i histogrammet.

Hvis du har gjort skyggerne lysere og reduceret højlys, kan du opleve, at dit billede mangler kontrast. Du kan bruge kontrolpanelet Tone Curve til at bringe noget af dette tilbage. For at øge kontrasten kan du prøve en lav S-formet kurve til at starte med: Klik på midten af linjen, der løber tværs over midten af grafen, for at indstille midtpunktet, klik derefter på sænk linjen, og træk den en smule nedad for at forstærke skyggerne, og klik på den øverste del af linjen, og træk den lidt opad for at øge de hvide områder.

Korrektion af hvidbalance

Et skærmbillede af DPP, der viser den farvebalance, der korrigeres på et billede af et nygift par, der står i sneen.

DPP giver dig en række værktøjer til at fjerne farvetoner, herunder Klik på hvidbalance-pipetten, som du kan bruge til at klikke direkte på et område, der skal være et neutralt hvidt eller gråt område. Her blev der tilføjet yderligere gul ved hjælp af skyderen under Fine tune (Finjustering) for at varme det kølige billede yderligere op.

Før du foretager justeringer af farverne i dit billede, kan det betale sig at indstille den korrekte hvidbalance. Fotos, der er taget i løbet af en festlig begivenhed, f.eks. et stort bryllup, er sandsynligvis blevet taget under forskellige typer belysning – fra dagslys eller kunstigt lys under selve ceremonien, til solnedgang og diskotekslys ved en aftenfest. Du kan bruge det omfattende udvalg af hvidbalanceværktøjer i DPP eller Lightroom® til at fjerne farvetoner, der skyldes de forskellige belysninger – eller endda tilføje en for at skabe en kreativ effekt.

Forudindstillingerne for hvidbalance i DPP afspejler dem, der er tilgængelige i Canon EOS-kameraer, og du kan finjustere resultatet ved manuelt at ændre blandingen af blå/gul og magenta/grøn for at sikre, at farverne er livagtige. Alternativt kan du bruge pippetteværktøjet til hvidbalance (klik på Hvidbalance), og klikke på et område af billedet, der skal være neutralt hvidt eller gråt, for at fjerne en farvetone over hele billedet. Et lignende sæt knapper er tilgængelige i Lightroom®.

Lysets farve kan dog være det, der fik dig til at tage billedet i første omgang, så du skal ikke føle, at du skal neutralisere den. Desuden kan en lidt "varmere" (mere rød og mindre blå) hvidbalance give mere flatterende hudtoner.

Forøgelse af mætningen

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser profilforudindstillinger, der anvendes på et billede af en brud, der står foran et gult fyrtårn.

Lightroom® har et udvalg af forudindstillinger (til venstre) og profiler (til højre), som giver dig mulighed for at anvende et bestemt udseende på dine fotos med et enkelt klik. Du kan bruge skyderne og andre redigeringsværktøjer til at finpudse resultatet. DPP's Picture Styles og skræddersyede indstillingsdata fungerer på stort set samme måde.

Når farvetemperaturen er indstillet, er det tid til at gå videre med forbedre farverne. Når du åbner en RAW-fil i DPP, vælges den Picture Style, der blev brugt til at tage billedet, automatisk, men du kan bruge rullelisten til at prøve en anden. Afsnittet Avanceret giver dig mulighed for også at redigere parametrene for Picture Style, herunder ændre farvetonen og øge eller reducere farvemætningen.

I stedet for et Picture Style-kontrolelement har Lightroom® en række billedprofiler og forudindstillinger, der giver dig et komplet udseende med blot et enkelt klik. Disse kan også bruges som udgangspunkt for yderligere ændringer, og du kan gemme dit færdige udseende som en ny brugerdefineret forudindstilling, som du kan bruge på andre billeder. Ved hjælp af forudindstillinger kan du spare meget tid, og mange bryllupsfotografer, der skal redigere hundredvis af fotos, er afhængige af dem som en hurtig måde til at få et populært filtreret eller vintage-look.

Batch-behandling af billeder er en anden måde at strømline workflowet på. I DPP kan du kopiere redigeringsopskriften fra ét billede og anvende den på et andet billede eller et sæt af billeder i stedet for at behandle hvert foto individuelt. Det gør du ved at vælge miniaturebilledet af det billede, du vil kopiere indstillingerne fra, og gå til Edit > Copy recipe (Redigér > Kopiér indstillingsdata) i den øverste linje. (Alternativt kan du bruge Edit > Select and copy recipe settings (Redigér > Vælg og kopiér indstillingsdata, og så kan du vælge præcis, hvilke indstillinger der skal kopieres). Vælg derefter den miniature eller de miniaturer, du vil anvende det samme udseende på, og gå til Edit > Paste recipe (Redigér > Indsæt indstillingsdata). Når du har anvendt indstillingsdata eller Picture Style på et billede, kan du altid foretage yderligere justeringer af det eller vende tilbage til de indstillinger, det blev taget med – husk, at alle redigeringer er ikke-destruktive.

Forøgelse af individuelle farver – og anvendelse af sort/hvid

Et skærmbillede af DPP, der viser, at lysstyrken øges på et billede af et nygift par, der omfavner hinanden.

Med skydeknapperne til farvetone, mætning og lysstyrke (Hue, Saturation and Lightness (HSL)) i DPP kan du foretage målrettede justeringer af bestemte farver. Hvis du trækker skyderen for den orange lysstyrke en smule til højre, kan du gøre hudtoner en smule lysere.

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser et monokromt billede af et nygift par foran en trekantet hytte.

Konvertering af en række bryllupsbilleder til sort/hvid er en fantastisk måde at binde en samling af billeder sammen på. Efter konverteringen kan du bruge skyderne til farvekanalerne til at ændre blandingen af toner og tilføje kontrast.

Både DPP og Lightroom® har en serie farvejusteringsfunktioner til farvetone, mætning og lysstyrke (HSL). Disse skydeknapper gør det muligt for dig at forfine de individuelle farver på et foto for at opnå diskrete eller mere omfattende resultater. Hvis du f.eks. arbejder på et udendørsbillede, kan det være en god idé at justere de blå skydeknapper for at gøre en blå himmel dybere og forstærke den eller gøre den lysere og undertrykke mætningen, afhængigt af den stil, du leder efter. Du kan også øge stemningen ved et efterårsbryllup ved at fremhæve de orange, gule og røde farver. Det er nyttigt at flytte skyderen for orange lysstyrke et par trin til højre for at forbedre hudtoner i portrætter.

Det kan selvfølgelig være, at du slet ikke vil have nogen farve. Hvor fødselsdagsbilleder ofte drager fordel af mere levende nuancer, vil konvertering af bryllupsbilleder til sort/hvid give en tidløs kvalitet, der giver seerne mulighed for at fokusere på øjeblikkets følelser. At anvende monokrom kan også hjælpe dig med at løse nogle tekniske problemer. Det kan skabe ensartethed i en samling billeder, der f.eks. er taget på forskellige tidspunkter af en bryllupsdag og på forskellige steder, og det kan også redde billeder, der er taget ved høje ISO-tal eller i dårligt lys på indendørs steder.

I stedet for at vælge Monochrome Picture Style i DPP kan du klikke på knappen Monokrom øverst i farvejusteringspanelet til farvetone, mætning og lysstyrke. Hvis du gør dette, kan du fortsætte med at bruge skydeknapperne H, S og L til at justere de underliggende farver og dermed de forskellige grå toner i det konverterede billede. Nogle billeder kan se kedelige ud, når de konverteres til sort/hvid, men du kan opnå mere dynamiske resultater ved at bruge skydeknapperne for lysstyrke til at tilføje kontrast og adskillelse.

Efterhånden som du kommer igennem de forskellige stadier af redigering af et foto, skal du være forberedt på at gå et par trin tilbage og finjustere de ændringer, du foretog tidligere. Du kan opleve, at du skal justere eksponeringen igen eller justere kontrasten, når du f.eks. har ændret farverne. Det sidste trin er at tilføre lidt skarphed. Mindre giver ofte mere, når det drejer sig om at gøre billedet skarpere, så forstør en vigtig detalje til 100 % for at hjælpe dig med at bedømme, hvornår du har anvendt den helt rigtige mængde.


Skrevet af Marcus Hawkins


Adobe® og Lightroom® er enten registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Adobe i USA og/eller andre lande.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • PRINT

    De bedste Canon-printere til fotos

    Uanset om du vil vise dine fotos i en ramme, i en scrapbog eller på et klistermærke, skal du finde den printer, der passer bedst til dine kreative behov.

  • PRINT

    Redigering af dine fotos til print

    Få mere ud af dine fotos på print med vores trinvise vejledning til redigering til print og de bedste printindstillinger.

  • RESTAURERING AF FOTOS

    Restaurering af dyrebare fotominder

    Oplev projektet, der hjælper ofrene for oversvømmelserne i Belgien ved at reparere deres billeder, der er beskadiget af vand.

  • DET GRUNDLÆGGENDE

    Optagelse til print

    De syv bedste tips til at fange minder, der kan bevares på print.