PORTRÆTFOTOGRAFERING

Sådan får du naturlige hudtoner i dine portrætfotos

At optage naturlige hudtoner er et af de mest udfordrende aspekter ved portrætfotografering. Jade Keshia Gordon giver fem tips til succes.
Canon Camera
At få naturlige, nøjagtige hudtoner i portrætter er et af de mest udfordrende aspekter ved portrætfotografering. Usædvanlig belysning og mærkelige farvetoner kan efterlade dine portrætter med en hudtone, der ser helt unaturlig ud, og det kan tage en menneskealder at korrigere i efterbehandlingen. Men selvom vi ikke alle har råd til at have en makeup-artist på standby, er der en række måder, hvorpå du kan få friske, rene toner direkte fra dit EOS-kamera og reducere mængden af retouchering, du skal lave.

Her tilbyder den prisbelønnede mode- og skønhedsfotograf Jade Keshia Gordon fem enkle tips til at fange perfekte hudtoner. Hun forklarer, hvordan hun forholder sig anderledes til sorte, hvide og blandede hudfarver, og hvordan hun konfigurerer sit EOS-kamera for at opnå ensartede resultater.

Følg Jades råd, så kan du fange perfekte hudtoner på ingen tid!

1. Undgå kraftigt, direkte lys

En kvinde med lange fletninger, iført en pink cardigan, der poserer med hænderne på begge sider af hovedet.

Optagelse i naturligt lys er en fantastisk måde at oplyse dine motiver på, og det sikrer, at deres hudtone er virkelighedstro. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

En kvinde med lange fletninger, iført en blå T-shirt med batik.

Skarpt, direkte lys kan forårsage uflatterende skygger – en overskyet dag og blid belysning fra siden sikrer, at skyggerne er blødere og virker for dig, så du kan definere ansigtets form og træk. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1.2 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Blødere lys er generelt mere flatterende. Hvis du fotograferer udendørs på en lys, men overskyet dag, får du en diffus belysning, der passer til alle typer hudtoner. På klare solrige dage, hvor lyset er ufiltreret og skarpt, er det ofte bedre at finde en lysskærm, så du kan undgå skygger og hotspots på ansigter.

"Når det kommer til at få perfekte hudtoner i dine portrætter, er det første, du skal tænke på, din belysning," bekræfter Jade. "Hvis det rammer dit motivs ansigt direkte, bliver huden lysere, og det kan ende med at blive udvasket. Så du skal være forberedt på at reducere eksponeringen, eller alternativt kan du vende motivet, så lyset kommer bagfra.

"Når jeg arbejder i et studie, kan jeg godt lide at have en opsætning med to lys, hvor ét lys står bag motivet og oplyser baggrunden, og så en Beauty Dish foran, der er en anelse forskudt fra modellen for at oplyse ansigtet."

2. Eksponér forskellige hudtoner korrekt

Et modeportræt af en kvinde med en lyseblå kjole. Hendes hår er bølgende og fyldt med spænder.

Brug ikke samme metode til forskellige hudtoner i portrætter – vælg den bedste belysning, eksponering og hvidbalance til de forskellige toner. Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 100mm F2.8L Macro IS USM-objektiv ved 1/125 sek., f/4.5 og ISO 50. © Jade Keshia Gordon

Et portræt af en kvinde med en stor pelsfrakke, der holder sine hvide solbriller med sine lange negle.

Jade siger, at det vigtigste, du skal huske, er din eksponeringsindstilling – sørg for, at lysere hudtoner ikke overeksponeres. © Jade Keshia Gordon

Jade fotograferer jævnligt modeller med forskellige hudtoner og har forskellige tilgange til hver af dem.

"Det er vigtigt at undgå at overeksponere hvid hud, når du laver et portræt," forklarer hun. "Du skal sikre dig, at du kan se teksturer og eventuelle fregner eller makeup. Hvis de lyse områder er fjernet, kan det være svært eller umuligt at få dem tilbage."

"Med sorte hudtoner har du brug for masser af lys," fortsætter Jade. "Sort absorberer lys, så du skal sikre dig, at du har nok lys til at fremhæve trækkene. Det er dog en fin balancegang, da for meget vil overeksponere huden og udvaske trækkene.

"Jeg oplever ofte, at baggrundsbelysning fungerer godt til blandede hudtoner, uanset om det er et studielys eller solen. Det giver et dejligt lys rundt om siderne af ansigtet, og du kan bruge en reflektor til at reflektere noget af lyset tilbage på ansigtet."

3. Brug Picture Style-indstillingen Portræt

Et portræt af en kvinde med lange fletninger, iført en pink cardigan og grå jeans på en gade i byen.

Dette foto blev taget med Picture Style-indstillingen Portræt, hvilket gør farverne lidt varmere. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Et lidt køligere portræt af en kvinde med lange fletninger, iført en pink cardigan og grå jeans på en gade i byen.

Dette foto blev taget med Standard Picture Style, så farverne er lidt fladere, men mere virkelighedstro. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Når du vælger en af de forudindstillede Picture Style-indstillinger i kameraet, tager de sig af en lang række indstillinger for dig – hver Picture Style giver dig forskellige blandinger af skarphed, kontrast, mætning og farvetone, og de kan have markant forskellige effekter på hudtonen i et portræt. Som du måske forventer, er Picture Style-indstillingen Portræt optimeret til billeder, der indeholder personer, hvor skarpheden reduceres moderat og lysstyrken øges en smule for at give en blødere hud.

"Her foretrækker jeg indstillingen Portræt, da billedet, jeg tog med Standard Picture Style, føltes lidt fladt," siger Jade. "Portræt forbedrer enhver rød undertone i billedet på en blid måde. Så den fik det bedste frem i modellens lyserøde top, og fordi hun er sort, bidrog det røde boost til at løfte hendes hudtone uden at gøre hende for orangerød."

Hvis du synes, at standardindstillingen Portræt med Picture Style producerer hudtoner, der er lidt for rødlige eller gullige under lysforholdene, skal du bruge skydeknappen Farvetone i Picture Style-menuen for at korrigere dette.

4. Indstil hvidbalancen manuelt

Et portræt af en kvinde med lange fletninger, iført en pink cardigan.

Dette billede blev taget med hvidbalanceindstillingen Dagslys, der gengiver virkelighedstro farver. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.2 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Et portræt af en kvinde med lange fletninger i en kort, pink cardigan med en varmere hvidbalance.

Dette billede blev taget med hvidbalanceindstillingen Skygge, så alle farverne i portrættet bliver varmere (mere orange). Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 85mm F1.2L USM-objektiv ved 1/640 sek., f/1.4 og ISO 320. © Jade Keshia Gordon

Vælg en forudindstilling for hvidbalance, der passer til lysforholdene, for at få ensartede hudfarver, eller opret din egen ved hjælp af indstillingen Brugerdefineret hvidbalance i kameraets hovedmenu. Så længe belysningen ikke ændrer sig, får du de samme resultater fra billede til billede.

Hvis du lader hvidbalancen være indstillet til Auto, justerer kameraet farvetemperaturen for at fjerne farvetoner. Dette kan frembringe hudtoner, der er for "varme" (orange) eller for "kolde" (blå). Hvis du optager i RAW-format, kan du ændre hvidbalancen senere i redigeringen, men hvis du indstiller den korrekt i kameraet, får du en mere nøjagtig forhåndsvisning.

"I disse eksempler kan du se den effekt, som brugen af en anden hvidbalance har på modellens hudtone," forklarer Jade. "Jeg foretrækker resultaterne med indstillingen Dagslys her, da den ikke udvasker hende, og den gør hende ikke alt for orange. Den løfter blot farverne en smule og er tættere på det, jeg så med mine egne øjne på det tidspunkt."

5. Optag RAW

En person, der holder et Canon EOS R6, og indstiller kameraet til at optage RAW.

Optagelse i RAW betyder, at kameraet gemmer alle de tone- og farvedetaljer, der registreres af sensoren, så du får mere frihed, når du behandler billedet. © Jade Keshia Gordon

Hvis du optager JPEG eller HEIF, skal indstillingerne være korrekte i kameraet, før du optager. Dette omfatter farverummet, som bestemmer det farveområde, der kan vises i et foto. Du kan indstille dette i kameraets hovedmenu.

Jade optager altid RAW og anbefaler, at du gør det, selv om du er nybegynder inden for portrætfotografering, da det gør det nemmere at finjustere hudtonen senere. RAW-filer indeholder flere billedoplysninger end JPEG- eller HEIF-filer, og du kan frit justere billedparametre som f.eks. hvidbalance, farvekarakteristika og skarphed ved hjælp af RAW-behandlings- og redigeringssoftware som f.eks. Canon Digital Photo Professional uden at påvirke de oprindelige billeddata.


Skrevet af Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • Et portræt af en kvinde med en stor grøn halskæde og en blå baret på en lilla baggrund.

    HJEMMEPROJEKTER

    Opret dit eget studie

    Opdag, hvordan du kan være kreativ med flash, og tag fantastiske portrætter på et budget.

  • En kvinde med lange fletninger, der fotograferes på gaden af sin ven, som holder et Canon EOS R6.

    MODEFOTOGRAFERING

    Sådan fotograferer du dine venner som fotomodeller

    Den Londonbaserede mode- og skønhedsfotograf Jade Keshia Gordon tilbyder 6 enkle tips til at skabe mere stilfulde billeder til sociale medier.

  • dark portrait of girl

    PORTRÆTFOTOGRAFERING

    Portrætter under udfordrende lysforhold

    At fotografere portrætter om aftenen eller natten kan være udfordrende. Find ud af, hvordan du kan forbedre dine portrætfærdigheder.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    HJEMMEPROJEKTER

    3 nemme gør det selv-fototilbehør

    Brug hverdagens genstande til at lave din egen softbox, spotlight tube og beanbag.