A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

MAKROFOTOGRAFERING

Sådan tager du nærbilleder dette efterår

De gode nærbilleder udgør essensen af makrofotografering. De fremhæver teksturer, som det menneskelige øje ikke kan se, og viser den skønhed, der er skjult i detaljerne. Du behøver ikke rejse langt for at øve dig i makro. Hverdagens motiver får et nyt perspektiv fra tæt hold, så din have eller en lokal park kan være det perfekte sted at prøve dig frem.

1. Hvilket udstyr skal du bruge til makrofotografering?

Mange objektiver kan fokusere på tæt hold, men kun et ægte makroobjektiv giver en forstørrelse på mindst 1:1 - eller naturlig størrelse. Det betyder, at når du bruger kameraet og objektivet i den nærmeste fokuseringsafstand, vil det billede, der dannes på kameraets sensor, have samme størrelse som motivet.

Denne type objektiv har en meget kort mindste fokuseringsafstand, hvilket betyder, at du kan komme helt tæt på for at tage billeder af bittesmå motiver, der fylder hele billedrammen. F.eks. kan Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet fokusere helt ned til 3 cm. Dette objektiv har også en smart, indbygget LED Macro Lite for at kompensere for den skygge, der skabes på dit motiv, når kameraet kommer så tæt på. Hvis du har et kamera i EOS M-serien som f.eks. Canon EOS M50 eller Canon EOS M6 Mark II, har Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM-objektivet den samme Macro Lite-funktion.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

Hvis du vil prøve makrofotografering, før du køber et dedikeret objektiv, findes der tilbehør, der kan øge et standardobjektivs forstørrelsesevne. Hvis du f.eks. monterer en Canon Extender EF 25 II eller Canon Extender EF 12 II bag på et kompatibelt objektiv, kan du fokusere tættere på end normalt. Du kan opnå en lignende effekt ved at montere en Canon 250D 58mm- eller en Canon 500D 77mm-forsatslinse på et objektivs filtergevind i stedet.

Uanset hvad du vælger til din makrofotografering, bliver effekten af kamerarystelser lige store, når du arbejder tæt på et motiv. Så hvis du holder dit udstyr roligt med et stativ eller lignende, vil du opnå skarpere resultater.

2. Hvilken opsætning skal jeg bruge til makrofotografering?

Mange EOS-kameraer har en dedikeret næroptagelsesfunktion, men hvis du vil have mere kreativ kontrol, skal du indstille dit kamera til Blændeprioritet (Av) eller Manuel (M). Begge disse optagelsesmetoder giver dig mulighed for at vælge blændeværdien, hvilket har en betydelig indvirkning på såvel makrofotografiets fremtoning som eksponeringen.

Blændeprioritet er den nemmeste metode at starte med, da kameraet automatisk indstiller en lukkertid for at skabe en afbalanceret eksponering med den valgte blændeværdi. Når du er klar til at tage fuld kontrol over dine indstillinger, skal du skifte til Manuel.

3. Fordelene ved det system, vi brugte (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

Når et makroobjektiv bruges sammen med Canon EOS 77D's sensor med 24,2 Megapixel opløsning, kan du indfange fluens fine hår på benene og store røde øjne i knivskarpe detaljer.

Canon EOS 77D er et fremragende valg til makrofotografering. Kameraets CMOS-sensor med 24,2 Megapixel opløsning er i stand til at optage et utroligt detaljeniveau, og touchscreenen, der kan vippes og drejes, gør det nemt at tage billeder fra usædvanlige vinkler, som f.eks. et billede tæt på jorden.

Det er vigtigt at tænke på, at kameraet ikke bevæger sig under eksponeringen, så man får mest muligt ud af CMOS-sensorens høje opløsning og makroobjektivets evne til at indfange de fineste detaljer. Selv små vibrationer kan påvirke billedkvaliteten, så overvej at bruge selvudløseren til at tage billeder, når kameraet er monteret på et stativ. Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet har billedstabilisering, som er fantastisk, når du optager på farten. Men når du monterer det på et stativ, skal du huske at slå billedstabilisering fra, da den interne mekanisme, der er designet til at modvirke bevægelse, kan have den modsatte effekt, når der ikke registreres nogen bevægelse. (Nogle objektiver har en funktion til registrering af stativer, men ikke alle, så det er sikrest at slå billedstabilisering (IS) fra manuelt, især ved lange eksponeringer.)

Du kan reducere mekaniske vibrationer yderligere ved at aktivere kameraets funktion til låsning af spejl via hovedmenuen eller indstille kameraet til Live View, så spejlet automatisk låses i position. Du kan endda bruge Canon EOS 77D's Wi-Fi-tilslutning til at fjernbetjene kameraet via Canon Camera Connect-app'en, der skal installeres på din smartphone eller tablet.

4. Blænde

Relaterede artikler
See glorious autumn through fresh eyes

EFTERÅRSFOTOGRAFERING

Se det herlige efterår med friske øjne

Naturfotograf Theo Bosboom deler sine hemmeligheder om, hvordan man indfanger et unikt perspektiv på efteråret i al sin pragt.

How to capture nature in the city

NATURFOTOGRAFERING

Sådan indfanger du byens natur

Ossi Saarinen deler de bedste kameraindstillinger og kreative teknikker til naturfotografering i byen.

Macro photography how-to

MAKROFOTOGRAFERING

Vejledning til makrofotografering

Find ud af, hvordan du kommer i gang med at fotografere nærbilleder.

Det lave f-tal betyder, at sneglen er i fokus, mens baggrunden er let sløret.

Dit valg af blændeværdi påvirker "dybdeskarpheden" – eller hvor meget af dit makromotiv, der fremstår skarpt. Lave f-tal som f/2.8 og f/4 giver en lav dybdeskarphed (kun et lille område i skarp fokus), mens høje f-tal som f/11 og f/16 giver dig en større dybdeskarphed (mere af motivet i fokus).

Ved næroptagelser kan selv en høj dybdeskarphed måle blot nogle få millimeter, så der er ikke plads til fejl, når det drejer sig om fokusering. Baggrunden er sandsynligvis ude af fokus uanset hvad, men ved at bruge en mindre blænde (højere f-nummer), kan du gøre dit motiv skarpere, mens en større blænde (lavt f-nummer) giver dig mulighed for at fokusere på en mindre del af motivet og fjerne resten af fokus.

5. Lukkertid

Den lave dybdeskarphed ved denne blænde skaber et meget snævert fokusområde, så dele af selve bladet er ude af fokus.

Når du ændrer blænden, skal du også ændre enten lukkertiden eller ISO-værdien for at opretholde en ensartet eksponering. Ændring af ISO-værdien kan dog påvirke billedkvaliteten, så det er en god idé at indstille blænde og lukkertid, så de passer til dine kreative formål, før du ændrer ISO.

Sådan fungerer det: Når f-tallet øges, bliver blænden i objektivet mindre. Der kommer derfor mindre lys ind i kameraet, så lukkertiden skal være langsommere for at sikre, at billedet ikke bliver for mørkt. Hvis du vælger et lavere f-nummer, bliver blænden i objektivet større, så lukkertiden bliver hurtigere for at forhindre, at billedet bliver for lyst.

Det kan virke mærkeligt, at et lavt f-tal, f.eks. f/4, giver en stor blænde, og et højt f-tal, f.eks. f/16, giver en lille blænde, men det hjælper, hvis du tænker på det som brøkdele: 1/4 er større end 1/16.

Billedet ovenfor blev taget med en blænde på f/2.8, som er den laveste blændeindstilling på Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM-objektivet. Som du kan se, skaber den lave dybdeskarphed ved denne blænde et mindre fokusområde og en smuk baggrundssløring.

6. ISO

Justering af ISO-følsomheden giver dig frihed til at kombinere mindre blændeværdier og hurtigere lukkertider.

Du får den bedste billedkvalitet ved at bruge lave ISO-indstillinger som f.eks. ISO 100, ISO 200 og ISO 400. Ved disse følsomheder kan lukkertiden dog blive for langsom til at opnå skarpe resultater, når du indstiller en lille blænde, eller når du optager i svagt lys.

Hvis du øger ISO-følsomheden, kan du bruge en hurtigere lukkertid, men højere ISO-følsomhed kan medføre øget billedstøj – den digitale ækvivalent af filmkorn. Du kan reducere dette ved at øge kameraets støjreduktion ved høj ISO-hastighed. Du finder denne indstilling i kameraets røde optagemenu.

7. Vær kreativ

Med denne blænde (f/2.8) er bambusstokken i fokus, men baggrunden er sløret.

En af fordelene ved makrofotografering er, at du kan skabe fantastiske billeder derhjemme. Hverdagens genstande kan blive fascinerende motiver, når du viser dem i et nyt lys, og du kan eksperimentere frit med kameraindstillingerne.

En af de enkleste måder at gøre dette på er at eksperimentere med blænden. I eksemplet ovenfor blev blænden indstillet til f/2.8. Dette billede har en blød, sløret baggrund, men bambusstokken i forgrunden er i perfekt fokus.

Hvis du gør blændestørrelsen mindre, betyder det, at du kan se flere detaljer i baggrunden.

Det næste billede (ovenfor) blev taget ved f/5. Flere af baggrundsdetaljerne er synlige sammenlignet med billedet taget ved f/2.8.

Hvis blænden reduceres yderligere, er der nu er langt flere synlige detaljer i baggrunden.

Til sidst blev billedet ovenfor taget med en mindre blænde på f/8. Eksponeringen svarer til de andre billeder, men baggrunden har nu langt flere detaljer. Dette viser, hvordan små justeringer kan gøre en stor forskel i makrofotograferingens verden.

Efteråret er et godt tidspunkt at øve makrofotografering på. Når grønne nuancer skifter til brune, og naturen forbereder sig til vinteren, finder du skønheden i detaljerne. Gå uden for og oplev det på nært hold.


Skrevet af Ian Wade og Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker