MAKROFOTOGRAFERING

Kom helt tæt på med madfotografering

Opdag og optag små skjulte verdener i hverdagens motiver med den enestående klarhed i Canons makroobjektiver.
En næroptagelse af to frugtpastiller med et stort stykke sukker, der danner en dråbeform, der overlapper de to stykker slik, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Når du tænker på makrofotografering, kan mad ofte blive udeladt fra samtalen til fordel for mere traditionelle motiver som f.eks. insekter og blomster. Men madfotografering er utroligt tilgængeligt med en række potentielle motiver inden for rækkevidde i dit eget hjem. Desuden behøver du ikke bekymre dig om godt vejr, eller at dit motiv holder sig stille for at få fantastiske resultater.

Men det er ikke for at sige, at det altid er nemt at få noget, der løfter dine billeder, fra et snapshot af din frokost. En måde at gribe madfotografering anderledes an på er ved at bruge et makroobjektiv til at komme helt tæt på og skabe fantastiske abstrakte billeder, der har styrken til at fascinere seeren. Du kan også prøve teknikker som focus stacking – nu nemmere end nogensinde før takket være de innovative funktioner, der findes i nogle af Canons nyeste kameraer, f.eks. Canon EOS R10.

Vi udfordrede makrofotografen Matt Doogue til at afprøve madfotografering. Han er mere vant til at fotografere makro ude i felten og har specialiseret sig i insekter, planter og svampe, så det viste sig at være en spændende oplevelse at blive indendørs og fotografere motiver i køkkenet, som har fået ham til at se på makrofotografering på en helt anden måde.

Her deler han nogle af de ting, han opdagede.

1. Se efter teksturer, former, farver og mønstre

En næroptagelse af kanten af et salvieblad, der viser de detaljerede årer", optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Ved at fotografere mad helt tæt på kunne Matt fange alle detaljerne i et salvieblads årer. Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/6.3 og ISO 400. © Matt Doogue

Et farverigt makrobillede af et syrligt vingummibånd, optaget med 1:1-forstørrelse på et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Matt havde ikke tidligere overvejet at fotografere mad tæt på. "Jeg leder altid efter en ny udfordring for at inspirere min fotografering," siger han. "Jeg finder masser af inspiration ved at optage andre makromotiver, så jeg tænkte: "Hvorfor ikke give mad en chance?"

Mad, der fungerer særligt godt til supertætte makrobilleder, er alt med interessant tekstur, mønster, farve eller form. "Alt, der er strøet med sukker, ser fantastisk ud, fordi sukkerkrystallerne ligner diamanter, når du fotograferer dem tæt på," siger Matt. "De fleste typer slik har teksturer, bump og former, der fungerer godt, og du vil opdage, at slik ofte har levende farver – rød, gul, pink og grøn.

"Derudover har grøntsager som blomkål, kål og endda løg en interessant struktur. Jo mere naturligt produktet er, jo bedre symmetri har du, hvorimod produkter som f.eks. slik kan give bedre abstrakte resultater."

2. Overvej din belysning

En næroptagelse af en vingummisut med sukker, der er oplyst for at vise hullet i midten som sort, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.
En næroptagelse af en vingummisut med sukker, der er oplyst for at vise krystallerne ved siden af hullet, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Belyst ovenfra

Oplyst fra siden

For Matt spiller belysning ofte en stor rolle i hans makroarbejde, men maden er meget forskellig fra hans sædvanlige motiver. "Jeg havde ikke på nogen måde brug for at sprede lyset, så meget som jeg ville for noget skinnende, f.eks. en bille," siger han.

Til dette projekt købte Matt et billigt lille softbox-studie, selvom du altid kunne prøve lave dit eget. Han brugte også LED-lys til at fremhæve elementer af motivet.

"Du kan også oprette en serie, hvor hvert billede ser helt anderledes ud," tilføjer Matt. "Med billederne af vingummisutten er det f.eks. en rund cirkel med et sort hul, men hvis jeg belyser det fra forskellige vinkler, kan det se helt anderledes ud, selvom kameraet og objektivet måske er det samme."

Hvis du ikke har nogen belysning til rådighed, kan du også arbejde med naturligt lys – især hvis du kan optage mad i nærheden af et vindue og arbejde med dagslys. Hvis du bruger en reflektor, selv en hjemmelavet, der er fremstillet af alufolie, kan den også hjælpe dig med at kaste lys over dit motiv.

3. Vælg det rigtige makroobjektiv til madfotografering

En næroptagelse af et hindbær, der viser små bitte stilke på hver "kugle", optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Næroptagelse et frisk hindbær ved fuld forstørrelse, det er oplyst fra øverst til højre og lidt bagved for at tilføje skygge og form. Det var første gang, Matt optog billeder med Canon EOS R10, og han var meget imponeret over dets funktioner. "Billedkvaliteten er enestående for et kamera, der fås til så lavt prisudgangspunkt." siger Matt. "Det er ufatteligt." Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 1250. © Matt Doogue

Selvom du kan optage mad med mange forskellige typer objektiver, skal du gerne se efter et objektiv med "macro"-betegnelsen for at få de bedste og mest detaljerede resultater.

Der er valgmuligheder, der passer til en række budgetter og optagelsesstilarter. Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektivet er et fantastisk valg, da det er let med en tæt fokuseringsafstand. Forstørrelsesforholdet er 0,5x, men du kan stadig lave detaljerede billeder, og du kan også trække lidt tilbage for at vise mere sammenhæng, hvis du vil. For dem med et større budget, der ønsker at komme så tæt på som muligt, er RF 100mm F2.8L MACRO IS USM et fremragende valg med 1,4x forstørrelse til de abstrakte, overnaturlige billeder.

Se vores vejledninger til det bedste begynderkit til makrofotografering og de bedste Canon-objektiver til madfotografering for at få flere råd. Du kan også bruge Canons praktiske objektivvælger-værktøj, som tilpasser anbefalinger baseret på dit kamera, den genre, du vil optage, og hvilke funktioner du værdsætter mest.

4. Afprøv focus stacking

Et nærbillede af en karamel med honningfyld, der viser konsistensen af luftboblerne, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Et stykke karamel med honningfyld, der er optaget i fuld forstørrelse, oplyst ovenfra til højre og lidt bagved for at tilføje skygge og kontrast, og optaget med et stativ og med kameraets focus stacking for at sikre, at alle dele af billedet er i fokus. "Mad er fantastisk til at øve med focus stacking," siger Matt. "I hjemmet kan du eksperimentere for at se, hvor mange stakke (billeder) du har brug for til den ønskede dybdeskarphed." Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 1250. © Matt Doogue

En næroptagelse af en karamel med honningfyld, der er oplyst bagfra, så det giver en glødende effekt gennem lufthullerne, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Et andet stykke karamel med honningfyld, denne gang oplyst bagfra for at give et indtryk af glødende ild, og endnu en gang med brug af den indbyggede fokusstabling. "Focus stacking med EOS R10 gjorde det meget nemmere," siger Matt begejstret. "Normalt stabler jeg manuelt, men med EOS R10 var det en leg. Jeg kan udføre det på minutter, der normalt tager mig timer." Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/50 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Focus stacking er en teknik, hvor billeder, der er optaget med forskellige fokuspunkter, flettes sammen. Du kan gøre dette manuelt ved hjælp af værktøjer, f.eks. dybdekompositionsværktøjet i Canons Digital Photo Professional-software (DPP), men modeller som Canon EOS R10 og EOS R7 gør det muligt for dig at gøre det hele i kameraet.

"Det vil spare mig så meget tid," siger Matt. "Med EOS R10 kunne jeg tage en focus stack med 100 billeder på et minut, og billedet blev derefter hurtigt behandlet for mig i kameraet. Når jeg har prøvet denne teknik før, har jeg været nødt til at købe en helt ny avanceret computer til at håndtere billedfilerne og flette dem sammen i billedredigeringssoftware. Nu kan jeg få EOS R10 til at skabe en komposition og hurtigt arbejde med en enkelt billedfil. Det har virkelig inspireret mig til at prøve denne teknik oftere.

"Ikke kun det, men kameraet giver dig også de enkelte billeder. Det er fantastisk, hvis du senere beslutter, at du ikke vil have en "fuld stak" – f.eks. hvis du vil have mere blødhed i forgrunden. Ved at give dig alle filerne har du friheden eller kreativiteten til at justere det hele, præcis som du vil have det."

Alle EOS R-systemkameraer har en funktion til visning af Manual Focus Peaking, som bruger klare farver til at fremhæve de områder af dit billede, der er i fokus.

5. Udforsk forskellige motiver

Et makrobillede af sukkerkrystallerne på overfladen af en frugtpastil, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Ved at se på et motiv gennem et makroobjektiv kunne Matt sætte pris på skønheden ved dets struktur. Ved fuld forstørrelse er overfladen på denne frugtpastil helt ugenkendelig. Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

En næroptagelse af tre frugtpastiller, hvor den midterste er oplyst bagfra for at se ud, som om den lyser, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv.

Dette billede blev lavet med tre frugtpastiller, de to ude i siderne overlapper den bagbelyste pastil nedenunder. "Prøv makrofotografering på livløse objekter først," anbefaler Matt. "Bliv vant til belysningen, og hvordan kameraet fungerer. Det fungerer perfekt at afprøve madfotografering derhjemme." Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Hvis du er ny inden for madfotografering, kan det være en udfordring at sætte farten ned og arbejde på en mere velovervejet måde. Men det kan også åbne øjnene for nye måder at se dit motiv på, så du kan skabe nye billeder og udforske en mere mindful side af din fotografering.

"Jeg blev blæst væk af oplevelsen, især når jeg fotograferer frugtpastiller," siger Matt. "Jeg blev forgabt i madverdenen. Alle de små ting, du bare henter i et supermarked – du tager dem, lægger dem i din kurv, du spiser dem; du ser faktisk ikke på dem eller sætter pris på kompleksiteten og designet, især ved naturlige produkter. Masser af kunst er inspireret af naturen, og du kan se hvorfor, når du fotograferer helt tæt på, og du ser disse fantastiske design og strukturer, som naturen selv har skabt."

6. Skab spændende billeder

Et nærbillede af en rødkålskive, optaget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv.

"Jeg har aldrig tænkt på mad som et motiv for makrofotografering, men det vil jeg helt sikkert gøre nu," siger Matt. "Det væltede mig fuldkommen bagover, nogle af de mønstre, teksturer og abstrakte kunstværker, som du kan skabe." Taget med et Canon EOS R10 med et Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM-objektiv ved 1/60 sek., f/7.1 og ISO 250. © Matt Doogue

Ved at skabe udsnit tæt på får du en superkraft – evnen til at fange dine fotos og skabe spænding. Du kan endda lave dit eget spil med "gæt maden" sammen med dine venner, familie eller sociale medier.

"Jeg sendte billedet af en frugtpastil [overskriftsbillede] til to geologer," siger Matt. "Jeg bad dem om at fortælle mig, hvilken sten de troede, det var. Jeg fik gæt som rosenkvarts og andre ting. De kom endda lidt op og diskutere om, hvad det var!

"Da jeg fotograferede kål, sagde nogen i min familie, at de aldrig ville spise det igen på grund af de detaljer, der blev afsløret i næroptagelsen."

Som med al kunst handler fotografering om at få seeren til at føle noget, uanset om det er overraskelse, sult eller, i dette tilfælde, afsky. Hvis det får dig til at føle stærke følelser, betyder det, at det har tjent sit formål.

At afprøve madfotografering har åbnet Matts øjne for de kreative muligheder. "Jeg vil helt sikkert gerne medtage flere af de naturlige elementer og mere symmetri i planter, blade og blomster i min fotografering," siger han. "Jeg vil også se nærmere på svampe og lavarter samt mønstre på træer og i bark. Hvis jeg kan få en frugtpastil til at ligne et krystalmaleri, så er jeg sikker på, at jeg også kan gøre noget fantastisk med mine typiske motiver."

Matt er også vært for workshops og kurser, og at tage denne udfordring op har givet ham nye idéer. "Jeg plejer altid at anbefale at købe blomster til at øve sig derhjemme, men nu vil jeg helt sikkert anbefale mad, fordi jeg bare var overrasket over de ting, jeg kunne se."

Skrevet af Astrid Pitman

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • MAKROFOTOGRAFERING

    Bedste startkit til makro

    Valg af kameraer, objektiver og tilbehør til detaljeret makrofotografering.

  • MAKROFOTOGRAFERING

    Fordyb dig i detaljerne med makro

    Fire opfindsomme tips til at komme i gang med makro ved at bruge almindelige ting til at skabe ekstraordinære billeder.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Focus stacking for begyndere

    Fotograf Matt Doogue forklarer, hvordan Canons værktøjer til focus stacking kan hjælpe dig med at tage makrobilleder og landskaber med skarphed fra forside til bagside.

  • VIDEO

    Sådan optager du madvideoer i høj kvalitet som en professionel

    Jessie Bakes Cakes har samlet en følgerskare på mere end 100.000 med hendes forbløffende madvideoer. Her forklarer hun, hvordan man mestrer videooptagelser af mad.