PORTRÆTFOTOGRAFERING

Sådan tager du enestående gruppeportrætter

Fire Canon-ambassadører deler deres bedste tips til at tage alle slags gruppeportrætter, fra familier og bryllupsfester til sportshold.
Gruppebillede af en brud og hendes brudepiger, der poserer ved siden af en lagdelt bryllupskage.

Særlige lejligheder som bryllupper, sportsbegivenheder og familiefester giver gode muligheder for at tage gruppeportrætter af venner og familie, der vil blive værdsat i mange år fremover.

Men det er en kunst at opnå et godt gruppebillede – og det er et vanskeligt billede. Når du har med flere personer at gøre, skal du hurtigt kunne tænke over, hvor du vil placere dem, og tydeligt kommunikere, hvad du vil have dem til at gøre. Det betyder, at du allerede skal have styr på dine grundlæggende principper for gruppeportrætter.

Nogle råd er universelle. Uanset hvilken type gruppebillede du tager, skal du sikre dig, at alle har et godt udtryk, at billedet er velkomponeret og veleksponeret, og at baggrunden ikke er rodet eller distraherende.

Belysning er også altid vigtig. Hvis du f.eks. optager udendørs på en solskinsdag, skal du kigge efter et område med skygge over, så dine motiver ikke kniber øjnene sammen mod kameraet.

Hvis du bruger et kamera med en elektronisk søger, f.eks. Canon EOS RP eller Canon EOS R6, kan du se dine gruppebilleder, mens du tager dem, og justere eksponeringen, mens en skærm, der kan vippes og drejes, giver dig mulighed for at optage fra forskellige synsvinkler af kreative eller praktiske årsager.

Når du optager indendørs med naturligt lys, hjælper det virkelig at bruge hurtige objektiver som f.eks. Canon RF 50mm F1.8 STM. Og hvis du selv fotograferer en stor gruppe i et relativt lille område, kan du opnå et godt billede med et Canon RF 16mm F2.8 STM-objektiv med ultravidvinkel.

Her tilbyder fire Canon-ambassadører, der alle er erfarne professionelle inden for deres områder, deres vigtigste tips til at tage fantastiske gruppebilleder i ethvert scenarie.

1. Familiegruppeportrætter

Et sort/hvidt billede af en familie på stranden. Faderen løfter sit barn op i luften, og alle tre står i silhuet mod solen.

"Når familien går eller løber mod dig, kan det tilføre dynamik til et gruppebillede, og børn er tilbøjelige til at elske at løbe rundt," siger familiefotografen Helen Bartlett. "Eller gør fotograferingen til en leg for at gøre det sjovt!" Taget med et Canon EOS-1D X Mark II (nu efterfulgt af Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24mm, 1/5000 sek., f/2.8 og ISO200. © Helen Bartlett

Et sort/hvidt gruppeportræt af en familie, der poserer udendørs, forældrene sidder på hug, og de to børn læner sig op ad deres skuldrene.

Dette billede viser, at forældrene er placeret lavere i billedet end børnene, hvilket er en kompositionsteknik, der sikrer, at alle deres ansigter er i niveau. Taget med et Canon EOS-1D X (nu efterfulgt af Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 50mm f/1.2L USM-objektiv ved 1/100 sek., f/5 og ISO1000. © Helen Bartlett

Optagelse af grupper er en del af Helen Bartletts daglige arbejde som en af Storbritanniens bedste familiefotografer. "For et gruppebillede er det, hvor det er muligt, godt at arrangere folk i en interessant komposition, varierende højde og placering for at skabe et afbalanceret billede," siger hun.

"Jeg anbefaler, at du starter med et billede, hvor øjnene er rettet mod kamera og derefter venter, mens handlingen udvikler sig. Som regel er billedet efter det formelle portræt det bedste, da familien vender sig mod hinanden og sludrer og griner."

Hvis du optager i en have eller park, foreslår Helen at gruppere dine motiver omkring objekter i dit miljø. Et væltet træ kan f.eks. være en attraktiv rekvisit for små børn, hvor de kan sætte sig.

"Hvis du optager indendørs, skal du tænke på dit lys og ideelt set få familien til at vende sig mod vinduet for at få lys på alle deres ansigter," fortsætter Helen. "Når du arbejder i et lille rum og fotograferer små børn, kan forældrene løfte børnene op, så de ikke løber væk, og det placerer alles hoveder i samme højde.

"Hvis du placerer en familie på en sofa, kan de yngre børn sidde på deres forældres skød. I takt med alderen kan du arrangere børnene på armene eller på ryglænet af sofaen for at mikse kompositionen."

Endelig, hvis du vil bruge den nyeste teknologi til at tage spontane familiebilleder ved begivenheder som f.eks. børnefester eller familiesammenkomster, er Canon PowerShot PX svaret. Det er et smart kamera, der bruger billedgenkendelsesteknologi og komponerer billeder automatisk, så du har frihed til at nyde begivenhederne.

2. Bryllupsgruppeportrætter

Gruppebillede af tre kvinder, der står foran en blomsterudstilling, i farvestrålende traditionel indisk kjole med henna og talrige armbånd på armene.

Bryllupsfotograf Sanjay Jogias metode til at undgå det permanente problem med at blinke i sine billeder er at bede gruppen om at lukke øjnene. "Så siger jeg: "Jeg tæller ned fra tre til ét og derefter åbner I øjnene." Jeg tager tre billeder, med ca. et halvt sekunds mellemrum." Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24mm, 1/1000 sek., f/3.5 og ISO320. © Sanjay Jogia

En stor familiegruppe klædt i formelt tøj, placeret i et svagt oplyst rum med gyldne loftsarmaturer.

Sanjay bruger ikke brede blænder på gruppebilleder for at undgå, at folk er ude af fokus. "Normalt spiller jeg det sikre kort og går ikke længere ned end f/8 for en gruppe, selv om den står udendørs og i en enkelt række, fordi du får flere detaljer i scenen bag dem," forklarer han. Taget med et Canon EOS 5DS R med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 44mm, 1/200 sek., f/8 og ISO200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia har fotograferet bryllupper siden 2008 og har specialiseret sig i indiske bryllupper og bryllupper på steder rundt om i verden. Selvom de fleste brylluppers officielle optagelser foretages af en professionel fotograf, har han råd til alle, der ønsker at tage deres egne gruppebilleder.

"For at undgå situationer med belysning med høj kontrast foreslår jeg, at du placerer dine grupper i en åben skygge, f.eks. under et stort træ eller i skyggen af en bygning, hvor der er en flot baggrund," siger Sanjay. "Du vil ikke nødvendigvis have, at folk skal stå op ad en væg – du vil have en vis afstand mellem motiv og baggrund, så fokus er på personerne."

Sanjay komponerer sine grupper, så rammen hovedsageligt er fyldt med mennesker med lidt pusterum omkring dem, samtidig med at han undgår forstyrrelser i baggrunden. Hvis bruden og gommen er på billedet, sætter han dem i centrum.

"Jeg poserer som udgangspunkt bruden og gommen og skifter bare folk omkring dem ud," siger han. "Hvis det er en stående gruppe, forsøger jeg at sætte dem i én linje, så jeg har et lige antal personer på hver side, alle vendt ind mod bruden og gommen og bragt tæt sammen for at minimere det rum, som gruppen optager."

3. Portrætter af sportsteam

Gruppeportræt af det australske crickethold iført gult og grønt.

"Tænk over lyset," siger sportsfotograf Marc Aspland. "Vi har en tendens til at tage holdbilleder alt for hurtigt, men ved blot at se, hvor det bedste lys er, bliver belønningerne så meget bedre. Jeg foretrækker altid baggrundsbelysning frem for direkte sollys for at opnå en jævn belysning." © Marc Aspland

Marc Aspland er chefsportsfotograf ved avisen The Times. Selvom meget af hans arbejde fokuserer på at fange begivenhederne, tager han også gruppebilleder. "En ensartet, pæn og præcis holdgruppe er altid bedre end et tilfældigt gruppebillede," siger han.

Hvis du f.eks. fotograferer et fodboldhold, anbefaler Marc, at du placerer holdet i to rækker, mens den bageste række står op, og den forreste række knæler med den ene hånd på et knæ eller armene foldet. Kaptajnen skal være i midten af bagrækken, og lederen skal stå ved siden af gruppen. En lav kameravinkel anbefales også, næsten i niveau med hovederne på personerne på forreste række.

Et vidvinkel- til mellemtelefotozoomobjektiv, som f.eks. Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, får hele holdet med på billedet, samtidig med at du kan være fleksibel med kompositionen. "Holdgruppen bør passe næsten nøjagtigt til målene på din DSLR-søger," fortsætter Marc. "Du behøver ikke en superhurtig lukkertid, men dybdeskarphed er vigtig for at sikre, at forreste række til bageste række er i fokus. En blænde på f/5.6 eller f/8 giver en god opløsning."

Hvis noget distraherer dit gruppebillede, skal du sørge for at få deres opmærksomhed ved at råbe eller vinke, så de kigger direkte på dig. Marc tilføjer: "Du skal også sørge for, at en af dem ikke bruger "kaninøre"-fingre bag hovedet på spilleren, der står ved siden af dem!"

4. Modegruppeportrætter

Et sort/hvidt gruppeportræt af tre unge kvinder, der sidder på motorhjelmen af en bil foran en malerisk sø.

Dette billede, der er taget af modefotografen Julie Pike, viser den norske popstjerne Aurora (i midten) og hendes to søstre. "Jeg spurgte specifikt, om vi kunne mødes i deres barndomshjem, da det var et sted, de ville føle sig godt tilpas," siger hun. Taget med et Canon EOS 5D Mark III (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 105mm, 1/400 sek., f/9 og ISO500. © Julie Pike

Tre unge kvinder i sommertøj går gennem en skov, mens solen skinner gennem træerne. En af kvinderne har sine hænder oppe i luften.

Julie siger, at det er vigtigt virkelig at være opmærksom på dine motiver for at opnå stærke billeder. "Vær mere bevidst om, hvordan de bevæger sig og handler," siger hun. "Prøv virkelig at skabe forbindelse til dem i stedet for bare at være bag kameraet, fordi det vil medføre adskillelse fra dig og de mennesker, du fotograferer." Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ved 24mm, 1/200 sek., f/7.1 og ISO320. © Julie Pike

Julie Pike er modefotograf med base i Oslo, Norge, og tager sine drømmende, spontane billeder for store brands og magasiner. Hvis du vil fotografere en lille gruppe på en mode- eller livsstilsoptagelse, anbefaler hun, at du vælger et sted som f.eks. en have eller et hus, hvor alle føler sig godt tilpas. Hun anbefaler også, at du kun bruger ét zoomobjektiv, så du ikke bruger tid på at skifte objektiv.

"I begyndelsen af optagelsen skal du gå rundt med gruppen for at løsne lidt op," siger hun. "Jeg begynder altid med at tale med mennesker. Jeg vil hellere tale med dem i 15 minutter og optage i fem minutter end omvendt. Hav altid kameraet klar. Når alle er afslappede, kan du begynde at tage nogle billeder."

Hvis du fotograferer f.eks. tre modeller, og du vil bevare dem alle skarpe, anbefaler Julie, at du optager ved f/8 eller f/11 med en lukkertid på mindst 1/250 sek., hvis dine modeller bevæger sig. Når du optager i mindre lys, giver kameraer som Canon EOS RP eller Canon EOS R6 dig mulighed for at optage ved højere ISO-indstillinger uden brug af flash. "Kameraer er så gode, at du kan skrue op for din ISO, og så ser det stadig godt ud," siger hun.

I forbindelse med Julies modebilledstil beder hun sine motiver om at forestille sig, at de bliver filmet, og at de bliver ved med at bevæge sig uden at vente på det næste billede. "De bør ikke se på kameraet hele tiden," siger hun. "Jeg vil hellere bare bede dem om at se på mig, når jeg vil have dem til det. Jeg vil gerne have dem til at glemme alt om kameraet."

Ved din næste begivenhed med familie eller venner skal du sørge for at samle alle for at tage et klart og iøjnefaldende gruppeportræt.

Skrevet af David Clark

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • Et portræt af en kvinde med en stor grøn halskæde og en blå baret på en lilla baggrund.

    HJEMMEPROJEKTER

    Opret dit eget studie

    Opdag, hvordan du kan være kreativ med flash, og tag fantastiske portrætter på et budget.

  • Et portræt af en kvinde med lange fletninger, iført en pink cardigan og grå jeans, som går på en gade i byen.

    PORTRÆTFOTOGRAFERING

    Sådan får du perfekte hudtoner i dine portrætter

    Lær at mestre den vanskelige kunst at fange naturlige hudtoner med den professionelle modefotograf Jade Keshia Gordon.

  • Et portræt med sideprofil af en topløs mand i et rum med dæmpet belysning, der ser mod kameraet.

    PORTRÆTFOTOGRAFERING

    Tips og teknikker til portrætfotografering

    Gør din portrætfotografering bedre med disse bedste tips og teknikker.

  • FAMILIEFOTOGRAFERING

    10 tips til julefotografering

    Fang juleånden med disse tips til sjove, naturlige familieportrætter.