babies playing outdoors

Tips til sort/hvid-fotografering

Sort/hvid-fotografering

Sort/hvid-fotografering er blevet in igen, selvom det aldrig rigtigt er gået af mode. Hvorfor er denne form for fotografering stadig så populær?

Der er noget nostalgisk ved sort/hvid-formatet. Det leder tankerne tilbage på gamle fotos og datidens tv-udsendelser. Faktisk er sort/hvid-fotografering en meget effektiv metode til at fremhæve motivets former og nuancer. Ved hjælp af sort/hvid kan et motiv, der i farver måske ikke vil give så stærkt et indtryk, få en højere gennemslagskraft.

For at øge din viden om sort/hvid-fotografering stiller vi i dette fotokursus skarpt på følgende emner:

  • Vinterlandskaber
  • Portrætter
  • Bylandskaber
  • Fotografering om natten
  • Brugen af filtre
  • Se i sort/hvid
  • Optagelse af JPEG- og RAW-filer

Vinterlandskaber

Vinterlandskaber egner sig godt til sort/hvid-fotografering. På denne årstid er naturen som regel ikke så farverig – der er ingen livlige grønne farver og kun få røde eller gule blomster. Et snedækket landskab er fra naturens hånd allerede overvejende ensfarvet. Du kan fokusere på de nøgne træer, stenmure og bygninger. Komposition og kontrast er vigtige elementer i billedet

Tredjedelsreglen er særligt nyttig ved sort/hvid-fotografering, hvor øjet ikke bliver distraheret af mange farver. Forestil dig, at du ser et gitter i søgeren – to lodrette og to vandrette linjer, der danner fire skæringspunkter. Gå efter at få hovedmotivet til at ramme ét af disse skæringspunkter. Dette skaber en stærk komposition.

Dybdeperspektiv er et andet kompositionelt virkemiddel. Du opnår dette perspektiv, hvis du tager et billede, hvor du kigger ned ad en vej eller nogle jernbaneskinner. Der ser ud som om vejsiderne eller skinnerne nærmer sig hinanden, selvom vi alle ved, at de er parallelle. Øjet bliver tiltrukket af linjerne og drages ind i billedet.

Hvornår bør man fotografere i sort/hvid?

Bestemte situationer er meget velegnede til sort/hvid-fotografering. Nedenstående giver et par eksempler, du kan overveje, når du skal ud og fotografere næste gang.

Portrætter

Sort/hvid-fotografering egner sig særdeles godt til portrætter. Det skyldes formentlig, at mange af de seneste hundrede års ikoniske portrætfotos er i sort/hvid, og at vi er vant til formatet. Men det skyldes også, at et sort/hvidt foto fremhæver den portrætteredes karakter og personlighed. Brugen af sidebelysning er særlig effektiv, da den skaber en stærk kontrast mellem højlys og skygger i billedet.


Bylandskaber

Billeder af bygninger tages ofte i sort/hvid for at fremhæve bygningernes former. Den øgede kontrast, som sort/hvid frembringer i forhold til farvebilleder, passer godt til den slags motiver. Fotos af bylandskaber tages gerne tidligt om morgenen. Dels for at undgå forstyrrelser fra trafik og menneskemængde, men også for at udnytte lyset fra den lavthængende sol. Lyset kaster lange skygger og kan frembringe en flot struktur, når det rammer ujævne sten- eller betonflader. Den type billeder kan også drage fordel af den enkelthed og rå natur, der opstår i et sort/hvidt foto.

Fotografering om natten

Det kan betale sig at eksperimentere med både sort/hvid og farve, når man fotograferer om aftenen. Gadebelysningens gule skær kan tit og ofte skabe liv i motivet. Derudover træder et motivs struktur og mønstre tydeligere frem i sort/hvid.

Farvernes vigtighed

Under optagelsen af sort/hvid-film anvender man ofte filtre for at ændre billedernes nuancer. Eksempelvis absorberer gule og røde filtre blåt lys, hvilket får en blå himmel til at fremtræde mørkere.

Brugen af filtre

Filtre gør ikke alene billederne mere dramatiske, men øger også kontrasten mellem evt. hvide skyer og himlen. Filtre kan benyttes på alle EOS-kameraer og en række PowerShot-kameraer, såsom PowerShot G1 X III. Der findes også en filtereffekt under Picture Style-indstillingerne på Canons EOS-digitalkameraer. Du kan ændre de monokrome nuancer ved at vælge gul, rød, orange eller grøn og på den måde simulere en filtereffekt. Læs mere i kameraets brugervejledning.

"At se" i sort og hvid

Du behøver ikke tage billedet i sort/hvid. Du kan sagtens tage billedet i farver og derefter kopiere og konvertere billedet til sort/hvid, når billedfilen er overført til computeren. Du skal dog være opmærksom på, at et billede, som ser godt ud i farver, ikke nødvendigvis vil give samme effekt i sort/hvid og omvendt.

Eksempelvis er røde blomster på en grøn baggrund et flot syn i farver. Men på et sort/hvid-billede af samme motiv er der risiko for, at de røde og grønne farver efter konverteringen får samme grå nuancer.

Med tiden vil du lære at "se" i sort/hvid, men du kan skyde genvej. Generelt vil du opleve, at billeder i sort/hvid kræver mere kontrast end samme motiv taget i farver. Tag to billeder af samme motiv – ét i farver og ét i sort/hvid. Sammenlign nu billederne på kameraets LCD-skærm.

Optagelse af JPEG- og RAW-filer

Billeder kan gemmes i mange forskellige formater. Hvilket du bør vælge afhænger helt af, hvad du skal bruge billederne til.

Optagelse i RAW anbefales til nattefotografering, da det giver mulighed for mere justering af billedet ved brug af Canons Digital Photo Professional-software (DPP), end det er muligt med filer i JPEG-kvalitet. Det giver også mulighed for at deaktivere støjreduktionen ved lang eksponering og anvende støjreduktionen i DPP.

Kameraet fjerner nu en stor del af støjen, når billedet skrives til hukommelseskortet. Dette tager dog lige så lang tid som selve eksponeringen, så en eksponering på to minutter vil tage yderligere to minutter, før billedet vises på skærmen. I dette tidsrum kan du ikke tage et nyt billede.

Motiver

Nu, hvor du forstår teknikkerne, skal du vælge din belysning og dine motiver.

Den korte tusmørkeperiode, lige efter at solen er gået ned, kan være yderst effektiv. Himlen omkring horisonten er stadig oplyst, selv om solen ikke længere er synlig. Når solen står lavt på himlen, giver det et meget varmere lys end en sol højt på himlen, og det er derfor, du ofte ser vidunderlige farver ved tusmørketid. Du kan også se lignende effekter ved daggry, så hvis motivet ikke er placeret rigtigt til at udnytte tusmørket, kan du prøve at stå tidligt op for at se, om det er bedre at optage med solen på den modsatte side.

I byer er det ofte lysene, som er motivet. Eksperimentér med at fotografere neonskilte, belysninger og oplyste bygninger. Optag med forskellige eksponeringstider for at se alle de mulige resultater. Billeder, som er taget lige efter et regnskyl, er dobbelt så interessante, fordi lyset reflekteres af våde gader og vandpytter.

Fyrværkeri er også et fantastisk motiv. Standardproceduren er at indstille en lang lukkertid for at indfange ildhalerne og eksplosionerne. Indstil kameraet til manuel funktion (M), og vælg en blænde mellem f/8 og f/16 og en lukkertid på mellem 5 og 10 sekunder. Lukkertiden afhænger meget af frekvensen af fyrværkeriets eksplosioner.

Selvom kameraet muligvis kan bruge autofokus, kan det være svært i mørket, og derfor er det bedst at indstille objektivet til manuel (MF) og fokusere på noget, som er lige så langt væk som fyrværkeriet.

Alle digitalkameraer fra Canon kan gemme billederne som JPEG-filer. JPEG-filer færdigbehandles i selve kameraet, og al uønsket billeddata frasorteres. Du kan åbne en JPEG-fil i softwaren, der følger med dit Canon-kamera, og foretage visse ændringer. Du kan bl.a. konvertere et JPEG-farvebillede til sort/hvid. Men du har ikke alle dataene at arbejde med, hvilket begrænser dine redigeringsmuligheder.

Hvis du holder af at efterbehandle billederne, når du har downloadet dem til computeren, bør du optage dem i filformatet RAW. Alle EOS- samt udvalgte PowerShot-kameraer kan optage RAW-billeder. Billeder i RAW-formatet bevarer alle de informationer, som kameraet registrerer, hvilket giver dig langt flere muligheder for at efterbehandle billedet. Du kan f.eks. lægge en rød, gul eller grøn filtereffekt på for at øge kontrasten eller give billedet en sepia, blå eller lilla farvetone.