MONOKROM FOTOGRAFERING

Monokrom: Mere end sort/hvid

Kunstfotografen Chris Ward forklarer, hvordan det at se farver anderledes hjælper ham med at skabe billeder, der fokuserer på de finere detaljer.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Farveopfattelse er stærkt forbundet med følelser. Der er psykologiske teorier om, hvordan forskellige farver påvirker os. Det varierer fra kultur til kultur, men grøn eller blå menes ofte at være beroligende, mens rød eller orange stimulerer og tilsyneladende endda får os til at føle os sultne! Disse idéer påvirker, hvad vi vælger at have på, hvordan vi indretter vores hjem, og, når det kommer til fotografering, de billeder, vi tager.

Men ikke alle opfatter farver på samme måde. Den britiske kunstfotograf Chris Ward blev født med en tilstand kaldet deuteranopi, hvilket betyder, at han har svært ved at se grønne nuancer. Han har fundet ud af, at hans syn er langt bedre egnet til at genkende fine detaljer, subtil kontrast og varieret tekstur end andre menneskers, hvilket også er en fordel for ham som specialist i monokrome billeder.

Betydningen af monokrom

Et monokromt billede af et enligt træ på en mark, jorden og himlen lyser i skarp kontrast til den mørke kontur af hækken og træets grene.

Kunstfotografen Chris Ward vender ofte tilbage til den samme scene – som dette træ lige syd for Lincoln, England – for at fange den effekt, som himlen og afgrøden, der dyrkes på marken, kan have på billedet. "Her var der en skyfri, uklar himmel og stubbe fra en nylig høst," siger han. Chris overeksponerede himlen og marken for at få en renere komposition. "Det negative rum hjælper med at isolere træet, og hækken giver en stærk horisontlinje til at adskille himlen og marken." Taget med et Canon EOS R6med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 105mm, 1/330 sek., f/11 og ISO100. © Chris Ward

Monokrom, der ofte bruges som synonym for sort/hvid, beskriver et billede, hvor alt i billedrammen vises som nuancer af en enkelt farve. Det kan være en hvilken som helst farve, men oftest er det grå eller sepia. "Det, vi tænker på som sort/hvid, er normalt gråtoner," forklarer Chris, da det indeholder en lang række farvedybder i gråt. Der er visse scener, der egner sig særligt godt til monokrom – præcis dem, som Chris' øje er naturligt tiltrukket af. De kan have teksturer eller skygger, der giver interessante gråtoner – pletter af lys i en skov, de rå mønstre, der forekommer i sten eller det bølgende vand i en flod.

Men i bund og grund kan næsten alle grafiske billeder også fungere. "Jeg synes faktisk, at monokrom er mindre begrænset end farve, fordi det allerede er ret abstrakt, så du kan eksperimentere endnu mere med et billede, uden at det ser mærkeligt ud," siger Chris. "Hvis jeg skulle overeksponere et farvebillede meget, ville det se forfærdeligt ud." I monokrom kan overeksponering dog skabe en slående, minimalistisk stil.

En monokrom fotooptagelse

Et nærbillede i sort/hvid af et pariserhjul mod en lys himmel uden særlige træk.

"Himlen i Bridlington havde ikke nogen særpræg denne dag, så den var perfekt til at optage gennem pariserhjulet uden forstyrrelser fra skyer," husker Chris. "Hjulet bevægede sig ikke, så det var ikke noget problem at bruge en ret langsom lukkertid. Jeg blev tiltrukket af hjulets eger mod himlen. Forøgelse af kontrasten i Picture Styles hjalp med at adskille hjulet fra himlen bagved." Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 54mm, 1/50 sek., f/22 og ISO300. © Chris Ward

Et sepiafarvet billede af en række pakhuse langs en flod, deres mange vinduer reflekteres i det rolige vand.

Disse pakhuse langs floden i Boston, England, er nu blevet omdannet til lejligheder. Deres nostalgiske, industrielle udseende gør dem velegnede til monokrom fotografering. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 50mm, 1/60 sek., f/11 og ISO100. © Chris Ward

Chris arbejdede med Canon EOS R6, parret med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv, for at give maksimal fleksibilitet, når han komponerer sine billeder. Objektivvalg til monokrom fotografering er meget det samme som til farver, og det, der adskiller sig, er, hvordan du komponerer dit billede. "I stedet for at bruge farve til at dirigere fremviserens øje, bruger du højlys og kontrast. I menuen Picture Styles kan du vælge en stil, der hedder "monokrom", og i den finder du en anden menu, hvor du kan justere alt fra skarphed til kontrast," siger Chris. "Du kan også tilføje et indbygget filter, der ændrer kameraets reaktion på forskellige farver, så alt rødt, grønt, blåt, gult eller orange kommer til at fremstå mørkere." Chris har selv tendens til at bruge det røde filter til at gøre himlen og løvet mørkere i landskaber og fjerne uønskede forstyrrelser.

Hvis du bruger et Canon EOS R-systemhus med EF- eller EF-S-objektiver, giver EF-EOS R-objektivadapteren med drop-in-filter dig også mulighed for at bruge drop-in gråfiltre (eller ND-filtre (neutral density)) eller polariseringsfiltre til at gøre dine landskaber levende.

De billeder, du optager på Canon EOS R6 med Picture Styles, gemmes som komprimerede JPEG-filer. Hvis du optager i RAW-format, bevarer filerne dog hele det dataområde, kameraet optager. "Fordelen ved at arbejde med RAW-filer er, at det giver mig flere oplysninger, når jeg redigerer," siger Chris.

Fra dag til dag optager Chris ofte i farver. "Jeg har talt med forskellige fotografer, og det ser ud til, at de, der ikke er farveblinde, synes, at det er nemmere at optage i monokrom, hvis de indstiller kameraets skærm til monokrom, hvorimod farveblinde fotografer foretrækker at optage i farver," bemærker han.

Redigering af monokrom fotografering

En række høfder stikker op over vand i en diagonal linje, mørke mod en lys baggrund i dette monokrome billede.

"Det var en ret tåget dag i Bridlington, og det var tæt på højvande, så høfderne stod for det meste under vand," husker Chris, da han tog dette minimalistiske billede ved hjælp af Canons EOS R6's Picture Styles. "Lukkertiden var afgørende, fordi jeg ønskede, at den skulle være langsom nok til at sløre større bølger, men stadig hurtig nok til at give indtryk af vand i refleksionerne uden et ND-filter. Jeg ønskede et minimalistisk resultat, så jeg kunne udviske eksponeringen på havet, og jeg skulle bare have høfderne i orden. I virkeligheden er træet meget mørkt, så det gav mig lidt mere plads til at overeksponere og få flere detaljer frem. Jeg endte stadig med at skubbe blænden hele vejen. Dette er nok det eneste billede, jeg nogensinde har taget ved f/40." Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 94mm, 0,6 sek., f/40 og ISO100. © Chris Ward

"Et godt råd, jeg fik tidligt om redigering af sort/hvid, var altid at presse det for vidt i første omgang," siger Chris. "Når du flytter en skyder i efterproduktionssoftwaren, vil der være et vindue, hvor billedet ser godt ud. Hvis du går ud over det, ser det dårligt ud; går du under det, så er det ikke nok," fortsætter han. "Men hvis du begynder med at have gjort for meget og bringe det tilbage, så er slutresultatet stort set det bedste, du kan slippe af sted med."

Overraskende nok kan farver være et meget vigtigt værktøj til redigering i monokrom. "Når du konverterer til sort/hvid i din redigeringssoftware, giver den dig adgang til skydere for farvekanaler," forklarer han. "Fordi farver kan være et værktøj til at skabe kontrast, når du redigerer, kan du identificere, hvor farven spiller rollen, og i stedet skabe kontrast tonalt."

Der er normalt seks farveskydere, afhængigt af din software, som hver påvirker luminansen af en anden farvekanal. I et landskabsbillede kan du f.eks. ændre himlens tone ved at justere de blå og vandblå skydeknapper og vegetationens tone med de gule og grønne skydeknapper. Den røde skyder kan være nyttig, hvis der er murstensbygninger, mens den orange skyder kan hjælpe med at forbedre hudtonerne i portrætter.

"Det sværeste scenarie at arbejde med er sandsynligvis sten ved siden af græs," forklarer Chris. "Når du konverterer det til monokrom, kan det fremstå som en sammenkogt mellemtone, der gør, at ingen af dem skiller sig ud mod hinanden. Hvis du går ind i redigeringssoftwaren og ændrer lysstyrken på den grønne og gule kanal, forbliver stenene, som de er, men græsset bliver lysere. Med blomster kan du bruge kanalerne til at adskille toner i forskellige dele af planten."

Printtips til monokrom

Et billede i fuld farve af en hvid bro, der er oplyst i midten af mørkt træløv.

Hartsholme Country Park i Lincoln lægger grund til et prægtigt hjem, der blev revet ned i 1950'erne, og det er et sted, hvor Chris ofte tager hen. Denne scene gav nogle udfordringer. "Der er et enormt dynamikområde mellem lyset i træerne og lyset, der rammer den lyse bro," siger Chris. "Jeg eksponerer altid for broen og lader træerne falde i skygge, mens træerne tættest på floden stadig er pænt baggrundsbelyste. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 70mm, 1/40 sek., f/11 og ISO320. © Chris Ward

Et monokromt billede af den samme bro oplyst i midten af mørkt træløv, hvor der anvendes en lilla farvetone i kameraet.

Chris konverterede billedet til sort/hvid ved hjælp af EOS R6's indbyggede Picture Styles og tilføjede derefter en lilla farvetone, som er en af mulighederne. "Det er alle toner af samme farve, så det er stadig sort/hvid," forklarer han. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 70mm, 1/40 sek., f/11 og ISO320. © Chris Ward

I de tilfælde, hvor Chris har taget et rent sort/hvid-billede, vil han indstille sin printer til "gråtoner", men – oftere end ikke – printe i farver.

"Jeg har tendens til at lægge fine farvetoner på mine billeder i efterproduktionen, og så vil jeg normalt printe dem i farver," siger han. "Jeg øger eksponeringsniveauet med ca. et halvt stop. Bare fordi det altid ser lysere ud, når du ser på det på skærmen, end når det kommer ud som et print."

Chris kan godt lide at bruge en splittone-effekt, der anvender en anden farve på højlys og skygger. "Højlys vil jeg som regel gøre lidt varmere og skyggerne koldere. Det hjælper virkelig med at løfte billedet."

En kompakt A3-printer som f.eks. Canon imagePROGRAF PRO-300 ville være ideel til at levere monokrome print i høj kvalitet.

Kamera klar

Et billede i fuld farve af en buket lyserøde roser, der er placeret på en sort papirbaggrund.

Siden han startede, har Chris taget hundredvis af billeder af blomster. "Oftest nogen, som ingen andre end jeg ser," indrømmer han, fordi de er øvelsesbilleder. Dette blev taget med naturligt lys indendørs på en baggrund af sort papir og med et stativ, hvilket ikke ligner mig, men som gjorde det muligt for mig at bruge en ganske lille blænde." Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 57mm, 30 sek., f/25 og ISO100. © Chris Ward

Et monokromt billede af samme bundt roser med de røde farvekanaler justeret og en svag rød nuance, så de ser ud til at have en meget bleg lilla farve.

"Eventuelle justeringer af farvekanalerne påvirker billedet først, før det konverteres til sort/hvid," forklarer Chris. "Så hvis den røde farvekanal reduceres, når billedet konverteres til sort/hvid, vil de røde farver fremstå som en mørkere grå nuance. Jeg har også anvendt en svag rød nuance på dette billede for at fange rosernes fine nuancer og teksturer og få det til at se naturligt ud." Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 57mm, 30 sek., f/25 og ISO100. © Chris Ward

Så hvis tanken om at eksperimentere med monokrom fotografering appellerer til dig, hvor er så det bedste sted at starte? "Øv dig på blomster," foreslår Chris. "Der er en masse diskrete teksturer og forskellige farver, som du kan lege med. Hvis du kan få blomster til at se naturlige ud i sort/hvid – når det ofte er farven, der definerer en blomst – kan du anvende de samme ting, som du har lært på alt andet."

Mange af historiens mest ikoniske fotografier er i sort/hvid – dramatiske landskaber af Ansel Adams, empatiske portrætter af Dorothea Lange eller livlige gadescener af Henri Cartier-Bresson. Disse billedskabere var ikke farveblinde, de arbejdede med de værktøjer, der var tilgængelige, før farvefotografering tog fart, men de så verden anderledes og påskønnede mønstrene, indviklede nuancer og grå nuancer.

I dag giver de monokrome indstillinger i dit digitalkamera dig mulighed for at gøre det samme – se dine omgivelser fra et alternativt perspektiv, og fortolk det, du ser, på nye måder.



Skrevet af Rachel Segal Hamilton

Relaterede produkter

Relaterede artikler