10 tips for family photography: A girl holds her hands up in a spray of water, the droplets blurred.

FAMILIEFOTOGRAFERING

10 tips til familiefotografering

Helen Bartlett
Helen Bartlett

Familiefotograf

Helen Bartlett er en af Storbritanniens mest anerkendte familieportrætfotografer. I sit arbejde bruger hun kun naturligt lys uden flash. Helen laver alt arbejde i sort/hvid for at skabe tidsløse familiefotos.

Vi bad hende om at dele ud af sine erfaringer fra sin lange og prestigefyldte karriere. Læs videre, og lær, hvordan man tager smukke billeder af sin egen familie i julen og efterfølgende.

1. Hav dit kamera ved hånden, ikke din telefon

"Det første skridt til at tage fantastiske fotos er at sørge for, at du altid har dit kamera med dig. Smartphones tager udmærkede billeder i dag, men et godt kamera giver dig meget mere kontrol over dine billeder. En anden ulempe ved telefoner er, at det er nemt at blive distraheret af e-mails eller arbejde. Et digitalt spejlreflekskamera eller godt kompaktkamera får dig til at koncentrere dig om at tage billeder. De fleste kameraer giver dig billeder af højere kvalitet, som du kan arbejde med, og det er især vigtigt, hvis du vil printe dine billeder. Jeg vil foreslå at have kameraet i tasken eller på køkkenbordet, så du altid har det ved hånden, når du skal bruge det."

A smiling boy with a Lego play set.

2. Tag fotos af din families jul

"Juleaften er et godt tidspunkt til at fotografere familien. Når alle glæder sig over at skulle åbne deres julegaver, skal du sørge for at have kameraet klar, så du kan fotografere de glade ansigter (eller deres skuffelse, hvis de har fået en forkert gave!). Hvis vejret er godt, kan I i løbet af dagen gå udenfor og fotografere børnene, for der opfører de sig mest naturligt. Hele familien kunne jo spadsere en tur juledag, og børnene kunne tage deres nye legetøj med. Når man skaber disse situationer, får man rigtig gode muligheder for at få nogle helt naturlige billeder af familien."

3. Start tidligt

”Jeg plejer at starte ved 8-tiden om morgenen. Det er bedst at fotografere børn om morgenen, når de er veludhvilede og har fået en god morgenmad. Efterhånden som dagen skrider frem, bliver de trætte og begynder at slås om legesagerne, og så kan den gode stemning hurtigt forsvinde. Så prøv at tage formelle billeder eller gruppebilleder tidligt på dagen. Resten af dagen kan du slappe af og tage sjove, naturlige billeder uden at bekymre dig om, hvordan du får barnet til at smile til kameraet. Arbejd ud fra børnenes præmisser for at få de bedste chancer for gode fotos. Tag masser af billeder, fotografér hver dag, og ved slutningen af julen kan du lave en bog med dine familieoplevelser, som du med glæde kan se tilbage på."

A family group posing in front of a tree.

4. Husk at få dig selv med i billedet

"De fleste familier har nok en person, som altid er bag kameraet. I min barndom var det min far. Sørg for, at I skiftes, så alle familiemedlemmer er med i de forskellige fotos, da disse billeder vil få stor betydning for dine børn, når de vokser op. For at få et helt familieportræt skal du placere kameraet på et stativ (eller et andet stabilt sted som et bord eller en parkbænk) og brug selvudløserindstillingen. For at få et sjovt, anderledes perspektiv kan du prøve at give kameraet til dine børn og lade dem tage billeder af dig. Det har desuden den fordel, at de også bliver interesseret i at fotografere.

5. Fokus på hverdagsliv

"Det er en svunden tid, hvor man kun tog kameraet frem til særlige lejligheder og til helligdage og ferier. I dag kan vi få mange flere billeder af almindelige aktiviteter. Tag et foto af din familie, når de hygger sig i sofaen efter en lang dag. Indfang dine børns glæde, når de hopper morgenfriske op i din seng, klar til at lege klokken 5 om morgenen. Træd nogle skridt tilbage, og brug et større objektiv eller dit kameras zoomfunktion, når du fotograferer dine børn, der leger, så får du nogle dejlige, naturlige billeder."

Relaterede artikler
A smiling child playing on a swing.

FAMILIEFOTOGRAFERING

En familieportrætfotografs hemmeligheder

Helen Bartlett deler historien om sin karriere, afslører sit foretrukne udstyr og giver råd til håbefulde fotografer

A baby playing with an abacus and looking at the camera.

BABYFOTOGRAFERING

12 tips til babyfotografering, du kan bruge allerede i dag

Bevar de dyrebare øjeblikke, og indfang dit barns udvikling med vores smarte måder til at gøre babyfotografering sjov og få fantastiske resultater

A child sits on a stepladder entertained by his parents.

FAMILIEFOTOGRAFERING

Sådan får du bedre julefotos end sidste år

Når du gerne vil indfange julens ånd og atmosfære, giver disse tip dig masser af ideer til julebilleder

Children ride bikes through trees.

6. Brug stederne til at fortælle en historie

"Prøv at skabe en fortælling i nogle af dine billeder. Det er rigtig godt at få det perfekte portrætbillede, men det kan være lige så fordelagtigt at vælge et større perspektiv. Fotografér dine børn på deres værelse med deres legetøj. Du kan give en fornemmelse for størrelsesforhold i et billede, hvor de leger i en park eller i den lokale skov, ved at fotografere dem nedefra og op, så du også får træernes højde med. Brug omgivelserne kreativt, kig efter former og skygger, refleksioner og elementer, der kan indramme billedet for at give dine billeder et ekstra pift."

"Det er bedst at fotografere børn om morgenen, når de er veludhvilede og har fået en god morgenmad."

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

7. Led efter interessante vinkler og kompositioner

"Nogle gange kan du indfange essensen af en person uden at vise ansigtet. Spændende vinkler og perspektiver kan frembringe nogle virkelig interessante billeder. Måske kan du indfange detaljerne på din babys små hænder eller den situation, hvor din lille purk insisterer på at have gummistøvlerne forkert på. Eksperimentér med dit kameras indstillinger. Brug høje lukkertider til at indfange alle detaljerne i en bevægelse. Eller vis dit barn med slørede bevægelser ved at sætte lukkertiden helt ned, og husk at bruge et stativ til at holde kameraet stille, når dit barn løber forbi. Vær ikke bange for at bruge en højere ISO, når du fotograferer indendørs. Jeg bruger aldrig flash, men foretrækker at bruge det tilgængelige lys, så mine fotos får en naturlig fremtoning. Prøv at fotografere sort/hvid-billeder, fordi de ser tidsløse ud og forhåbentlig vil blive værdsat af kommende generationer."

Kom ned på deres niveau

"Kom ned i børnenes øjenhøjde for at se verden fra deres synspunkt. Prøv at sætte dig eller lægge dig på gulvet. Denne fremgangsmåde kan også mindske rod i baggrunden og distraherende elementer i dit billede. Du kan ofte udfylde baggrunden med himmel eller træer eller vægge i stedet for hele indholdet af legetøjskassen spredt ud på gulvet – selvom det også er en god idé at få et billede af et barn, der morer sig med det rod, det lige har lavet!"

A baby’s face seen through a hole in a card sign that reads ‘Peek-a-who?’

9. Print dine billeder

"Uanset om du har en printer derhjemme eller får printet online eller i en butik, så sørg for at få printet billederne. Du kan endda få dine billeder på krus, plakater og meget andet. På den måde kan du nyde dem hver dag. Papirprint kan opbevares og gemmes, så de ikke går tabt på en computer eller et hukommelseskort."

10. Gør det sjovt

"Sørg for, at dine børn synes, at det er sjovt at blive fotograferet, for så er det mere sandsynligt, at de samarbejder. Forvent ikke for meget af dem, især når de er trætte, og sørg for at få dem involveret i hele processen. Tag billeder af deres favoritting, deres dejlige legetøj, billedet, de lige har malet. Leg med dem, syng sammen med dem, kravl i træer. Udnyt julen, fødselsdage og andre særlige lejligheder til at få dem i deres allerbedste humør!"

A happy girl

"Husk: At fotografere sin familie er det sjoveste, som man kan opleve med et kamera, og jeg håber, at disse tips vil opmuntre dig til at tage dit kamera frem oftere på denne årstid og tage billeder, som du vil værdsætte i årene, der kommer."

Relaterede artikler

'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker