SORT/HVID-FOTOGRAFERING

Lær at mestre kunsten med lang eksponering i sort/hvid

Find ud af, hvor, hvornår og hvor længe eksponeringsfotografen Stephen McNally fanger sine fortryllende monokrome landskaber.
Et sort/hvid-billede af ruinerne af en bygning, der er optaget med en lang eksponering for at sløre skyerne på himlen.

Stephen McNally mestrer sort/hvid-fotografering med lang eksponering og har flere udstillinger på sit CV, og hans appetit på genren er kun vokset i årenes løb. Som frisør tvinger hans fotografering ham til at komme udenfor, finde nye locations og se velkendte steder med friske øjne, hvilket giver ham en enorm tilfredshed.


Mange vælger sort/hvid-fotografering for den måde, hvorpå det kan fremhæve drama gennem kontrast og tone. Fraværet af farve får dig til at se anderledes på et foto og fokusere på komposition, motiv og form. Kombinér sort/hvid med lang eksponering, så tilføres der et ekstra lag af spænding. Som Stephen siger: "Fotografering med lang eksponering skaber en æterisk verden, som øjet ikke kan se, men kameraet kan optage.

Her finder vi ud af, hvordan Stephens arbejde har udviklet sig med hensyn til proces og kit – og hvorfor han er så begejstret for teknikken.

Hvorfor lang eksponering i sort/hvid?

Træstubbe og deres rødder dukker op over vandet i et æterisk landskab.

"Jeg tog til Blakemere Moss ved Delamere i England for at optage træstubbe i søen, da skovbrugkommissionen har fældet træerne for at genskabe områdets naturlige vandmiljø," siger fotograf Stephen McNally om dette billede. "De fældede træstubbe giver et fremragende abstrakt, minimalistisk billede, når det optages med en teknik med lang eksponering, som isolerer motivet. Den lange eksponering udjævner vandet, så det ser ud, som om det er en flade af is." Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 40mm, 7,3 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

Et ødelagt bådhus er fanget med skyer, der synes at hvirvle hen over det.

Stephen tog dette billede af et længe glemt bådhus under et besøg i Anglesey i Wales. "Da jeg så det bådhus, blev jeg draget til detaljerne på dørene, og kontrasten med den meget mørke tang i forneden. Der er så mange nuancer af grå, så jeg kunne se for mig, at de hvide toner optræder i skyerne over det," siger han. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16mm, 4 sek., f/7.1 og ISO100. © Stephen McNally

Stephen begyndte at fotografere populære motiver som f.eks. havlandskaber ved solnedgang og solopgang, men besluttede at skifte til noget, han fandt mere udfordrende. "Jeg blev bare træt af at gøre det samme som alle andre. Jeg ville udfordre mig selv mere og udføre mere med kameraet," forklarer han.

Ud over at skabe et surrealistisk element i et fotografi er en stor del af tiltrækningen ved lang eksponering overraskelseselementet – du ved ikke, hvordan billedet vil se ud, før du lukker lukkeren og ser på skærmen. Når kameraets lukker er åben i lang tid, fanges der et spor af bevægelse, der er skabt af genstande i naturlig bevægelse, f.eks. vand, skyer eller endda mennesker. Denne del af billedet står i kontrast til stillbillederne i scenen, som forbliver knivskarpe.

Som Stephen siger det: "Den æteriske fornemmelse af fotografiet trækker mig ind. Fotografering med lang eksponering flader havet ud, selvom øjet kan se store bølger, der kommer ind og ud. Du kan sætte alt det på pause i et foto med lang eksponering – det er magien ved det."

Ideelle locations

Et ensomt træ er afbildet i fokus mod en lysere baggrund, skyerne er fanget i bevægelse ovenfor.

Et vellykket sort/hvid-foto har ifølge Stephen alt at gøre med en række forskellige nuancer. "Jeg arbejder ud fra et princip om, at jeg i et sort/hvid-fotografi har ren hvid til ren sort og derefter forskellige nuancer og korn. I redigeringssoftwaren viser tallene nederst fra 1-12 mig alle nuancer, og hvis jeg har alle 12, er det et perfekt sort/hvid-billede." Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 20mm, 30 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

Ruinerne af en gammel gård, med træer og en mark i baggrunden og skyer, der er fanget i bevægelse, ovenfor.

"Tag altid et prøvebillede for at se, hvad dit histogram siger, og derfra ved du, hvordan du indstiller din lukkertid," siger Stephen. "Jeg har mine blink [over-/undereksponeringsadvarsler] tændt, så jeg kan se, hvornår højlysene udviskes. Hvis du eksponerer fotoet så meget, du kan, så ved du, at du har fanget så mange data som muligt. Hvis højlysene er for udviskede, vil der ikke være nogen data at gendanne." Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16mm, 38 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

Stephen vender tilbage igen og igen til de samme steder i det nordvestlige England. Han har sine yndlingstræer og kan godt lide at se, hvordan de forandrer sig gennem årstiderne. Når han er et nyt sted, ser han først ud i landskabet og laver en mental note om de steder, han planlægger at vende tilbage til.

Hvis du fotograferer havområder, "er du nødt til at undersøge tidevandet," opfordrer han. "Jeg fotograferer normalt ved udgående tidevand. Hvis du fotograferer et indgående tidevand, vil du opdage, at dit kamera bevæger sig under eksponeringen, så dine billeder ikke bliver skarpe. Det er meget fastere ved udgående tidevand.

Stephen har tendens til at optage om efteråret, da det er bedre at have en overskyet eller endda skyet dag til at fange en lang eksponering af en himmel, da du naturligt lader mere lys ind i dit kamera. "Jeg fotograferer ikke midt om sommeren, fordi jeg så skulle afsted kl. 2 om morgenen, så jeg starter normalt i september, hvor daggry er ca. kl. 6 om morgenen. Jeg undersøger mine steder, hvornår solen kommer op, og hvor lyset vil falde. Hvis vejret ikke er helt klart og delvist skyet, ved jeg, at jeg har noget at arbejde med," forklarer han. Han starter med at se på et histogram på sit kamera for at finde ud af, hvor meget lys der er til rådighed , og hvor lang tid han vil have.

Der er en melankolsk stemning i Stephens fotos, som til dels skyldes temaet. Han har tendens til at fokusere på industrielle vartegn eller forladte bygninger – steder, der nu er forsømt, men som engang var fulde af liv. "Jeg er tiltrukket af gamle bygninger," siger han. "Da jeg for nylig var i Anglesey i Wales, faldt jeg over denne gamle bondegård (se billedet til højre ovenfor), og jeg tænkte, hvor længe har denne gård været en ruin? Og hvorfor holdt de op med at vedligeholde den? Hvor er de, der boede og arbejdede der?"

Disse påmindelser om fortiden er også vidunderligt velegnede motiver til monokrome optagelser. "Med sort/hvid-fotografering bliver kompositionen fokuspunktet. Den skal være stærk," tilføjer han.

Favoritter til udstyrstasken

Ruinerne af en bygning skiller sig ud mod en lys himmel, og skyerne udviskes i bevægelse.

Ved optagelsen af ruinerne af denne viktorianske porcelænsfabrik indser Stephen, at "arbejderne må have været nødt til at gå adskillige kilometer, fordi der ikke er andet i området. De ville lave porcelæn, og så ville bådene komme ind og føre det bort." Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16mm, 86 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

En jordhøj på en klippekant med et roligt hav i baggrunden og skyer, der er frosset i bevægelse ovenfor.

Når vejret og lysforholdene er rigtige, er det bedst at tage så mange billeder som muligt. "Skyen eller vandbevægelsen er ikke altid forudsigelig, men det kan gøre dit billede godt eller dårligt. Jeg tog over 100 billeder i Anglesey, men jeg har kun behandlet 20, resten har jeg kasseret," siger Stephen. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16mm, 55 sek., f/11 og ISO160. © Stephen McNally

Ved at opgradere sit kamera fik Stephen mulighed for at tilpasse sin proces. Han startede med et Canon EOS 450D (nu efterfulgt af Canon EOS 850D), før han gik videre til et Canon EOS 60D (nu efterfulgt af Canon EOS 90D) og senest Canon EOS R6. Selvom Stephen er skiftet til spejlløst, kan han stadig bruge sine foretrukne EF-objektiver uden at påvirke kvaliteten takket være Canon EF-EOS R-objektivadapteren.

"Jeg elsker touchscreenen på Canon EOS R6, den er så intuitiv. Du kan blot trykke på skærmen for at ændre f-stop eller ISO," siger han.

Stephen optager ofte i Bulb-metode, hvilket gør ham i stand til at holde lukkeren åben, så længe fingeren er på udløserknappen. Brug af en kabeludløser betyder, at du kan undgå kamerarystelser, der er forårsaget af, at udløseren holdes nede. "Bulb-metode er afgørende for at holde lukkeren åben i længere tid, mens du optager i mørke, eller med et 10- eller 16-stops gråfilter/ND-filter [neutral tæthed]," siger han.

Stephen tager ofte flere kameraer med på en optagelse, så han har noget at få tiden til at gå med. Når han tager 20 minutters eksponering på sit Canon EOS R6, kan han konfigurere et andet kamera fra en anden vinkel, og det holder ham beskæftiget, mens han venter.

Det sidste værktøj i Stephens udstyrstaske er hans redigeringssoftware. Han optager i RAW og i farver, så han får flere oplysninger at arbejde med ved redigering. Han konverterer derefter sit billede til sort/hvid, før han redigerer i software som f.eks. Adobe Photoshop eller den gratis Canon Digital Photo Professional (DPP). "Jeg justerer niveauerne og kurverne og tilføjer nogle gradienter. Hvis jeg arbejder på en fil i mere end 10 minutter, slettes den. Jeg vil undgå for meget redigering, så jeg forsøger at få det rigtigt i kameraet," forklarer han.

Få det perfekte billede

En hummerfælde i forgrunden af et landskab, vandet fremstår stille, og skyerne er fanget i bevægelse bagved.

Naturen giver ikke altid en perfekt komposition, så Stephen anbefaler at gribe en smule ind for at skabe balance i et billede. "Hummerfælden var placeret i siden af billedet, men jeg flyttede den tættere på midten. Jeg forsøger altid at have elementer i forgrunden – jeg har brugt et stykke drivtømmer før, og jeg kan godt lide at skabe helt abstrakte scener." Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM-objektiv ved 16 mm, 71 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

Trærødder stikker ud af stillestående, klart vand, hvilket giver billedet en skulpturel kvalitet.

Stephen finder fred, mens han fotograferer lange eksponeringer ved svagt lys. "Mens du venter på, at lyset kommer frem, føles det, som om verden står stille. Der er ingen i nærheden. Det ser ud som om, at du har verden for dig selv," siger han begejstret. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ved 80mm, 36 sek., f/11 og ISO100. © Stephen McNally

Jagten på fotografering ved svagt lys og fremragende fotografering med lang eksponering er en stor udfordring. "Ni ud af 10 gange er det ikke en succes," forklarer Stephen. "Det bedste at gøre for dem, der ønsker at udforske denne genre, er at eksperimentere og komme ud ved det første lys," tilføjer han.

"Det vil være nyttigt at have et gråfilter/ND-filter ved 10 stop eller derover. Alternativt kan du optage i svagt lys lige før daggry. Du får eksponeringer på op til 50 sekunder før daggry, hvilket bør give fremragende resultater. Jeg bruger også Reverse Grad ND-filtre, når det er mørkere i horisonten, da det bliver det letteste punkt, når solen kommer op."

Find et sted, undersøg din position, kom tidligt afsted, og prøv Stephens teknik til at tage sort/hvid-billeder med lang eksponering. Stephens sidste råd er: "Fortær så mange oplysninger, som du kan, og omsæt dem derefter til praksis. Du får aldrig det, du ønsker, hvis du ikke gør en indsats."



Skrevet af Natalya Paul

Relaterede produkter

  • Canon Camera

    SPEJLLØSE KAMERAER

    Uanset hvad du optager, kan du med EOS R6 være kreativ på måder, du aldrig havde troet var muligt.
  • Canon Camera

    GØR DIT OBJEKTIV BEDRE

    Brug dine eksisterende EF- og EF-S-objektiver med det nye EOS R-kamera, og oplev nye højder af kreativitet.
  • Canon Camera

    SPEJLLØSE KAMERAER

    Let 24-105mm f/4-zoomobjektiv i L-serien giver et bredt zoomområde med imponerende alsidighed.

Relaterede artikler