De bedste tips til optagelse af enestående gadefotografering og -videoer

Gadefotografering har udviklet sig i de seneste årtier – i dag er det mere eksperimenterende og inspireret af andre genrer, siger Andres McNeill.
Gadefotografen Andres McNeill tager et gadebillede af en skikkelse, der går over en lang hængebro.

Gadefotografering har eksisteret, så længe kameraer har været bærbare nok til at kunne tage med sig. Det er en genre, der omfatter et bredt udvalg af stilarter, men den er løst defineret som ikke-iscenesatte billeder, der er optaget offentligt. De fleste mennesker tænker på New York-stilen fra 1960'erne til 1980'erne som den helt essentielle gadefotografering – tempofyldte billeder, der nogle gange er taget direkte op i folks ansigter. Men ligesom alle andre typer fotografering har den udviklet sig.

I en tid, hvor alle har en smartphone i lommen, differentierer seriøse gadefotografer sig med kvaliteten af deres kamerabilleder og deres kreativitet. De kan holde sig til den ovenfor nævnte stil, men de laver gadefotografering på deres egen måde.

Det gør for eksempel Andres McNeill. Han har base i skotske Glasgow og har fået en stor følgerskare på sociale medier for sine dramatiske, arkitekturstyrede billeder af den skotske by. For Andres kommer bygninger først, derefter folk.

Her deler han sine tips til fotografering i gaderne.

Iagttag verden omkring dig

Gadefotografen Andres McNeill tager gadebillede af to skikkelser, der holder paraplyer, mens de går foran en stor, imponerende bygning.

Selvom Andres er inspireret af arkitektur, kan han også godt lide at medtage folk i sin byfotografering, at tilføje bevægelse og personlighed og at gøre et billede levende. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L IS USM-objektiv ved 200mm, 1/800 sek., f/4 og ISO 400. © Andres McNeill

Gadefotografen Andres McNeill tager et gadebillede af en ældre mand, der går langs fortovet med en stok og synes mindre på grund af de røde murstensvægge på en høj bygning.

Vejafmærkningerne og metalstrukturerne på ydersiden af denne bygning er med til at trække seerens øjne mod den ældre figur, der går med sin stok langs de imponerende røde murstensvægge. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Når Andres går ud på dagens optagelse, undgår han bevidst at tænke over, hvor han skal hen, i stedet for reagerer han på det, han ser. Når det er sagt, har han en fornemmelse af, hvad han leder efter. "Jeg vil mene, at jeg er lidt anderledes end mange gadefotografer, fordi jeg tager byarkitekturen i betragtning," forklarer han. "Jeg er interesseret i at vise størrelsesforholdet. Jeg kan godt lide at have en massiv bygning og derefter folk i forgrunden for at skabe kontrast."

Andres vandrer rundt, indtil han finder et sted, som han mener vil udgøre en stærk komposition, og derefter gør han sit kamera klar og venter. "Jeg finder en flot bygning, der udgør min baggrund, og den person, der passerer foran, er nærmest sekundær," siger han. Det, der udgør det ideelle motiv, er ofte baseret på en visuel gentagelse eller tilfælde: "En person, der har en grøn top på står ved siden af en reklametavle med et billede af en person, der har en grøn top på, sådan noget".

Når man fotograferer mennesker i en scene, er det vigtigt at have et fokuspunkt i tankerne – uanset om det er hovedmotivets øjne, en persons ansigt i en menneskemængde eller en person, som skynder sig ned ad gaden.

Find en stil, der inspirerer dig

To udsmykkede bygninger i skygge danner ramme om en tredje bygning, der er badet i sollys, på dette gadefoto, der er taget nedefra.

En fordel ved at bruge høje bygninger som ramme inden for en ramme er, at du kan optage når som helst. "Det betyder ikke noget, hvis du optager ved middagstid, hvilket normalt er en fotografs mareridt, da solen har tendens til at være mest barsk, fordi du stadig kan finde en god kontrast mellem lys og skygge," siger Andres. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/250 sek., f/2.8 og ISO 200. © Andres McNeill

Et gadefotografi af en person, der kigger og venter på en platform, mens et tog kører forbi. Personen er helt i fokus, mens togvognen er sløret.

Grunden til, at Andres kan lide at lave billeder, der ligner filmstillbilleder, er, at det skaber et "nostalgisk udseende, næsten som Glasgow i min barndom," siger han. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 1/6 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Det filmiske er et vigtigt berøringspunkt for Andres, som komponerer et billede "næsten som et grundlæggende billede, der er taget i en film".

Han understreger, at der ikke er nogen "one-size-fits-all", når det drejer sig om gadefotografering i dag. De ting, der fanger Andres' øje mest, er bygningsformer og -mønstre, uanset om det er victorianske bygninger fra det 19. århundrede eller de lejlighedsvise brutalistiske strukturer, du finder i Glasgows gader. Han siger: "Jeg er stor fan af at bruge førende linjer, hvor linjerne i en bygning fører dig til et motiv. Nogle gange optager jeg med en bygning på begge sider af billedrammen og derefter i midten en person eller måske en taxa, der kommer hen imod mig.

"Der er bare så mange måder at gribe det an på," tilføjer Andres. "Den gamle måde var altid at bruge 35mm, nogle gange at fotografere fra hoften, helt tæt på, mens vi nu bruger så mange brændvidder. Hvis du føler dig mere indadvendt, kan du bruge en 85mm eller 200mm til at optage fra den anden side af gaden og fange et øjeblik, som du måske går glip af ved 35mm."

Vær respektfuld

På et gadefoto af Andres McNeill kører en cyklist på en cykel ned ad en brostensbelagt gade foran en storslået stenbygning.

Da han startede, ville Andres forsøge at efterligne tidligere gadefotografer, som ville komme så tæt på motiver som muligt. "Jeg bryder mig ikke rigtig om at invadere folks personlige rum," har han siden konkluderet. "Det er ikke rigtig min stil." Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/500 sek., f/4.5 og ISO 100. © Andres McNeill

Det anbefales altid at kontrollere, om gadefotografering er tilladt, hvor du planlægger at fotografere – men generelt tillader de fleste lande fotografering på offentlige steder, medmindre andet er angivet. Det omfatter fotografering af fodgængere på gaden og personer på offentlige steder, f.eks. i parker.

Alligevel kan det være overvældende at fotografere fremmede. "Vær ærlig omkring, hvad du laver, og lad din passion skinne igennem", anbefaler Andres, som normalt tager billedet, og så går hen og taler med motivet, hvis det er muligt, og viser det til dem på bagsiden af hans kamera. Du kan også tilbyde at dele billederne eller give motivet dine oplysninger om sociale medier, så de kan se billederne online.

De fleste mennesker forstår det, men Andres vil med glæde slette billedet, hvis de beder om det.

Filmoptagelser på gaden

get-inspired-street-photography-tips-andres-mcneill-video.mp4

Det er ikke overraskende, at Andres’ kærlighed til det filmiske look har ført til, at han har optaget stemningsfulde videoklip sammen med sine gadefotos. Han bruger ofte et Canon EOS R5 (nu efterfulgt af EOS R5 Mark II), når han vil skifte mellem stillbilleder og video, men skifter til et EOS C70 cine-kamera, når han udelukkende fokuserer på video, takket være de indbyggede ND-filtre, der er en gamechanger til styring af eksponering.

Når det drejer sig om filmoptagelser på gaden, anbefaler Andres, at du er mere bevidst om, hvordan du komponerer en scene. "Gadefotografering er mere tilgivende. Du skal stadig komponere dine billeder med forsigtighed, men du kan ændre din beskæring senere. Med video er det sværere at løse det, hvis noget ikke ser rigtigt ud eller blokerer din billedramme, selvom du med Canons 8K-kameraer kan beskære scenen for at skabe en 4K- eller Full HD-billede."

Han foreslår også at udvikle en tankegang, der minder mere om en wildlife-fotografs, for at være mere tålmodig med din gadescene: "Når du tror, at der ikke sker noget, og du er ved at gå videre til et andet sted, skal du bare blive der og optage i endnu 10 sekunder – det er altid der, der sker noget!"

Han siger, at hans tilgang til at optage video er "meget lig, men også meget anderledes" end at tage billeder. "Jeg ved, at det er et komplet paradoks! Jeg kan godt lide løb-og-skyd-video i dokumentarstil, der ligner gadefotografering, da du blot er der og observerer øjeblikke. Men de er også forskellige discipliner. Med gadefotografering er der fokus på de mennesker, der kommer ind i dit billede, men med gadecinematografi er folk næsten sekundære. Det handler mere om lyset og bygningerne og i bund og grund om at male en hel scene."

Denne maleriske tilgang går videre i efterproduktionen: "Jeg kan virkelig godt lide at se de sidste ting komme på plads, skubbe farverne og se, hvilke skøre billeder du kan få. Jeg er en stor fan af sådan noget som Blade Runner, hvor de nogle gange bruger urealistiske farver."

Når han redigerer sekvenser sammen til sociale medier, siger Andres: "Jeg leder efter en god komposition med arkitektur, og jeg kan godt lide at komponere det med folk, der går ind og ud af billedet, eller som nogle gange går i en flok, hvor fokus er på en bygning. Jeg kan også godt lide at panorere på folk, der går eller cykler, for at skabe lidt bevægelse."

Optagelse til sociale medier

Gadefotografering af Andres McNeill på en smal brostensbelagt gade i tusmørke med lampelys, der reflekteres i vandpytter.

Ofte er det at få "Billedet" et tålmodighedsspil. Andres kan blive i en halv time på samme sted uden at få det billede, han ønsker, f.eks. at en person, der går ind i billedet. Men efter at have identificeret et interessant sted, kan du altid vende tilbage dertil en anden dag. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektiv ved 1/250 sek., f/4.5 og ISO 3200. © Andres McNeill

Et Canon EOS R50 V-kamera med et Canon RF-S 14-30mm F4-6.3 IS STM PZ-objektiv, monteret lodret på et Canon-stativgreb HG-100TBR.

Det første Canon EOS R50 V med video har en lodret stativfatning, der gør det nemmere at optage i lodret retning til sociale platforme. Det bruges her med det alsidige Canon stativgreb HG-100TBR.

Deling af gadefotografering og -videoer på dine sociale kanaler er en fantastisk måde at nå nye og større målgrupper på. Andres siger, at sociale medier var afgørende, da han startede: "Det var alt, fordi jeg ikke ved noget som helst om websider og SEO."

Video bliver mere og mere vigtigt i de sociale medier, siger han, og han optager nu dedikerede klip til sine kanaler. "En purist ville nok sige, at alt skal filmes vandret, men det er ikke ideelt til sociale medier, medmindre det er YouTube. Så nogle gange vil jeg med vilje fotografere gadescener lodret. Det betaler sig dog, da mit engagement på TikTok bliver meget bedre, når jeg optager lodret." Canon EOS R50 V er designet til at være videoorienteret og er udstyret med et lodret stativgevind, der hjælper med at udnytte disse muligheder bedst muligt.

En lodret komposition komplementerer ofte gadefotografering med arkitektur, men Andres kan godt lide at fotografere vandret. "På Instagram kan du lave ting som en tre-stak, hvor du har tre forskellige vandrette scener oven på hinanden i en 4x5-ramme. Du kan også bruge dette til at fortælle en historie visuelt nogle gange."

Når det drejer sig om at vælge, hvilke billeder der skal slås op på sociale medier, anbefaler Andres, at man ikke forsøger at behage andre end sig selv: "Jeg har lært ikke at optage for andre mennesker mere, og jeg forsøger bare at optage det, der er interessant for mig."

Selv om det sociale medielandskab hele tiden ændrer sig, har Andres et hæderkronet tip til at få et publikum af følgere til din gadefotografering og holde dem engagerede: Vær interaktiv. "Jeg er ikke en af de content creators, der bare slår indlæg op og ignorerer beskeder. Jeg har et godt basispublikum, der interagerer med mig dagligt, og selvom jeg ikke har en massiv følgerskare, giver jeg mig stadig tid til at svare på alle mine kommentarer og tale med alle, der ønsker at engagere sig. Hvis du har en million følgere, kan du selvfølgelig ikke gøre det, men jeg tror på, at sociale medier skal være tovejskommunikation."

Perfektionér din udstyrstaske til gadefotografering

Et par hænder, der holder et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv, der ofte anvendes til gadefotografering.

At fange spontane øjeblikke og skæve scener er en af de fantastiske glæder ved gadefotografering og for at gøre det, er et kamera med hurtig burst-metode uundværligt. EOS R8 kan optage med op til 40 billeder/sek. med dets elektroniske lukker og har også en 30 billeder/sek. RAW Burst-funktion med foroptagelse, som giver dig mulighed for at begynde at optage RAW-filer med et halvt tryk på lukkeren.

Ved hjælp af et stativgreb holder en bruger et Canon PowerShot V1-kamera i en lav vinkel med skærmen, der kan vippes og drejes, opad, som er velegnet til gadefotografering.

Mange Canon EOS-kameraer har en skærm, der kan vippes og drejes, hvilket gør det nemt at komponere et billede, når du optager fra usædvanlige vinkler. Canon PowerShot V1 har også denne funktion ud over en lang række videoorienterede muligheder.

Den kompakte størrelse og fremragende ydeevne i svagt lys på Canons spejlløse EOS R System-kameraer, fra fullframe-kameraerne EOS R8 og EOS R6 Mark II til APS-C-kameraerne EOS R10 og EOS R50, gør dem til et godt valg til gadefotografering. Hvis du vil have noget mere lommeegnet, kan du overveje et kompaktkamera som f.eks. Canon PowerShot V1, der kombinerer høj billedkvalitet med avancerede foto- og videofunktioner til content creators.

Andres tager normalt billeder ved hurtige lukkertider med kontinuerlig burst-funktion. "Jeg vil fastfryse handlingen, og jeg vil ikke gå glip af billedet," forklarer han.

Traditionelle gadefotografer brugte 35mm- eller 50mm-objektiver, fordi det er tættest på den måde, det menneskelige øje ser verden på, og derfor giver det et naturligt perspektiv. Canon RF 50mm F1.8 STM og RF 35mm F1.8 MACRO IS STM giver begge en smuk, jævn bokeh, og deres store blænder hjælper også med at skabe en filmisk effekt, hvor motivet isoleres, mens baggrunden forbliver sløret.

Hvis baggrunden er lige så vigtig som dit motiv, kan et vidvinkelobjektiv være en bedre mulighed. Det superkompakte Canon RF 28mm F2.8 STM har både en alsidig brændvidde og en hurtig blænde til at eksperimentere med baggrundssløring, hvilket gør det til et ideelt objektiv til gadefotografering. Det alsidige Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM har optisk IS for at minimere kamerarystelser og giver dig også mulighed for at fange både bybilleder i vidvinkel og mere intime gadeportrætter. "Nogle gange kan jeg godt lide at zoome ind og skabe forskellige perspektiver," siger Andres.

Optagelse med et telefotoobjektiv betyder, at du kan holde en vis afstand mellem dig selv og motivet, så du ikke behøver invadere deres privatliv. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM er et meget alsidigt 10x zoomobjektiv, som er ideelt, hvis du vil have ét objektiv med en brændvidde til ethvert scenarie.

Fem bedste tips til kreativ gadefotografering

1. Vær åben for kreative perspektiver

Et foto af en bygning og træer taget af gadefotografen Andres McNeill under en bro, hvor motivet spejles i en stor vandpyt på vejen.

Andres har gjort en ellers ubemærkelsesværdig scene interessant ved at bruge jorden og undersiden af broen som naturlige rammer og sikre, at bygningen og træerne spejles i den store vandpyt på vejen. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1000 sek., f/3.5 og ISO 100. © Andres McNeill

En brostensbelagt og snoet gade i Glasgow set ovenfra. Der er farverige guirlander hængt op mellem bygningerne på begge sider. Taget af gadefotografen Andres McNeill.

Gør dine bybilleder mere varierede ved at fotografere ned på en gadescene eller nedefra og op. Taget med et Canon EOS R6 med en Canon-objektivadapter EF-EOS R og et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 1/160 sek., f/5 og ISO 100. © Andres McNeill

For at skabe karakteristiske billeder kan du prøve at optage fra en usædvanlig vinkel eller en ukonventionel synsvinkel. En af de ting, Andres elsker ved Glasgow, er de forskellige perspektiver og lag, han kan skabe, fordi der er så bakket. Højden er også fantastisk til at fange solnedgange.

En anden nyttig teknik er at finde refleksioner i vinduer eller andre skinnende overflader. Ud over vinduer kan du også prøve at eksperimentere med vandpytter og floder for at skabe interessante kompositioner.

Hvis du optager gadebilleder, skal du overveje, hvad der er unikt for din egen by, og bruge det til at gøre dine billeder interessante og individuelle.

2. Optag kameraslør

Et gadebillede med kraftig lodret sløring. Fodgængere er synlige i striber af pink, grønne og gule lys.

Når du optager for at få en sløret effekt, skal du se efter interessante genstande, der skaber dristige mønstre, som f.eks. de farverige paraplyer, der er ophængt over gaden her. En op-ned-kamerabevægelse kombineret med en eksponeringslængde på 1/15 sekunder forvandler en hverdagsscene til en smuk sløring. Taget med et Canon EOS RP (nu efterfulgt af EOS R8) med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 35mm, 1/15 sek., f/22 og ISO 100.

Kamerarystelser er normalt noget, som fotografer ønsker at undgå, men bevidst bevægelse under eksponeringen kan føre til iøjnefaldende abstrakte billeder fra gaden, og det er en vidunderlig måde at formidle en følelse på.

Nøglen er at indstille en lukkertid, der er langsom nok til at skabe sløring, men hurtig nok til at give indtryk af mennesker og former. Prøv at indstille dit kamera til Lukkerprioritet (Tv) med en lukkertid på 1/15 sek. Indstil dit kameras lysfølsomhed til ISO100 som udgangspunkt, og justér den ud fra det omgivende lysniveau i dine omgivelser, indtil du har en eksponering, du er tilfreds med. Når du trykker på udløserknappen, skal du derefter foretage en kort, skarp bevægelse med kameraet. En op-ned-bevægelse fungerer godt til scener, der omfatter personer, da den bevarer figurernes form, men du kan også prøve en sidelæns bevægelse, en skarp rotation og en hurtig zoom.

I metoden Lukkerprioritet (Tv) kan du også blot indstille din ISO til automatisk – tilgængelig på de fleste kameraer – hvilket giver dig mulighed for at koncentrere dig udelukkende om lukkertiden.

3. Eksponér for højlysområder

Et gadebillede taget i en viadukt, der viser lyset, der kigger frem på en væg med graffiti.

Når du skaber abstrakte billeder, kan det være en god idé at optage områder med lys eller kontrastbelysning og farve – denne kontrast gør det nemmere at se verden som en række former. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 39mm, 1/160 sek., f/8 og ISO 100.

En LCD-skærm, hvor nogen sænker eksponeringen på deres kamera for at skabe et mørkere billede.

Aktivér eksponeringskompensation, og sænk eksponeringen med et stop eller to for at eksponere for højlysområder på lyse, solrige dage. Vær opmærksom på, at for at gøre dette skal du bruge automatiske eksponeringsindstillinger som f.eks. Blændeprioritet eller Lukkerprioritet.

Fotografer vil ofte undgå optagelse i direkte sollys i løbet af dagen, fordi det skaber en stærk kontrast med dybe skygger. Men når det drejer sig om gadefotografering, kan denne kontrast gøre det muligt at forenkle travle scener og forvandle dem til iøjnefaldende abstrakte former. Når du eksponerer for højlysområder, bliver skyggerne i dine billeder næsten helt sorte og danner former uden detaljer.

Den nemmeste måde at gøre dette på er at bruge Eksponeringskompensation. Du skal blot dreje eksponeringen ned med et stop eller to for at gøre scenen mørkere, så skyggerne bliver dybe, så forbliver dele af scenen i stærkt sollys klare.

4. Optag dobbelteksponeringer

Et gadebillede med dobbelt eksponering af en bys skyline på et andet, som vender på hovedet.

I multieksponeringsmetoden giver kameraet en live-forhåndsvisning af det sammensatte billede, mens du tager billedet, hvilket gør det nemt at komponere din anden eksponering, så den fungerer i harmoni med den første. Taget med et Canon EOS 90D med et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM-objektiv ved 55mm, 1/160 sek., f/7,1 og ISO 100.

En omvendt LCD-skærm på et Canon-kamera, der viser en dobbelt eksponering af bygninger, der tilsyneladende hænger fra himlen.

Ved at vende kameraet på hovedet for at få det andet billede af en dobbelt eksponering kan du skabe surrealistiske bylandskaber.

En dobbelteksponering, der har været populær siden 1800-tallet, giver dig mulighed for at lægge et billede oven på et andet og opnå iøjnefaldende resultater. Canon EOS R8, EOS R7 og mange af de andre seneste kameraer har en dedikeret multieksponeringsmetode, der giver dig mulighed for at skabe effekten, mens du optager. Du skal blot aktivere metoden, indstille det ønskede antal eksponeringer og starte optagelsen. Som en hjælp kan du få en forhåndsvisning af effekten, når du tager det andet billede (eller det tredje eller fjerde – metoden tillader op til ni), så du kan justere dit billede til den mest interessante sammensætning.

Når du leder efter motiver og scener til dine dobbelte eksponeringer, skal du huske på, at lysere områder kun forbliver de samme eller bliver lysere og aldrig mørkere. Det betyder, at mørkere bygninger og former mod en lys baggrund som himlen kan give flotte billeder.

5. Udvælg detaljer

Et gadebillede af siden af en skyskraber, der er optaget nedefra, med farverigt glas, der dækker den ene side.

Når du er på farten med dit kamera, skal du kigge efter interessante kontrastpunkter, harmoniske mønstre, geometriske former, markante farveområder eller abstrakte arkitektoniske detaljer. Næroptagelser af funktioner på bygninger, som dette billede taget fra en vinkel, er en fantastisk måde at få arkitektoniske strukturer til at fremstå abstrakte.

En af de store glæder ved gadefotografering er udvalget af interessante detaljer, der findes overalt, fra abstrakte arkitektoniske linjer til farverige tegn, teksturer, typografi og refleksioner. Ofte har de bedste abstrakte billeder enkle kompositioner. Ved at gå efter en eller to detaljer og udelukke alt andet kan du skabe smukke fotos, der peger på det bredere miljø omkring dem. Billeder som dette kan også skabe vidunderlig vægkunst, så hvorfor ikke printe dine favoritter?

Gadefotografering er den mest tilgængelige type fotografering. Du behøver ikke en kompliceret, dyr opsætning for at komme i gang. Du behøver ikke rejse til udlandet, vandre op i bjerge eller sidde i ugevis i et skjul, indtil et sjældent væsen dukker op. Alt, hvad du behøver gøre, er at tage din udstyrstaske, gå ud i gaderne i nærheden af, hvor du bor, og gå i gang med at fotografere. Og det er en færdighed, der bliver bedre med øvelse. "Indtil du har trænet dine øjne, er du ikke klar over, at utrolige øjeblikke sker hele tiden," siger Andres. "Det handler bare om at være tålmodig."

Fascinerende motiver er lige der uden for døren. Så kom ud, vær klar, og tryk på udløseren.



Skrevet af Rachel Segal Hamilton, James Paterson og Marcus Hawkins

Relaterede produkter

  • PowerShot V1

    Et kompakt videokamera med 4K-optagelse, præcis autofokus og krystalklar lyd – ideelt til content creators på farten.
  • EOS R10

    Tag dine næste skridt inden for fotografering og video med et spejlløst EOS R-systemkamera, der er bygget op omkring en sensor i APS-C-størrelse.
  • EOS R8

    Gå et niveau op til fullframe-fotografering og -video, og virkeliggør dine kreative ambitioner.
  • EOS R50 V

    Vær kreativ med det videoorienterede kamera med udskifteligt objektiv, der er fyldt med avancerede filmoptagelsesfunktioner, der giver dit indhold et løft.
  • RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Et lille, hurtigt og let f/2.8 28-70mm-zoomobjektiv til fullframe-kameraer med IS og vejrbestandig forsegling. Fantastisk til rejser, portrætter og til at skabe kreativitet i hverdagen.
  • RF 50mm F1.8 STM

    Et kompakt, støjsvagt og let 50mm RF-objektiv med fast brændvidde, med en stor f/1.8-blænde, perfekt til at opfylde din kreative vision.

Relaterede artikler

Udfordring med objektiv til gadefotografering

Derfor er Canon RF 28mm F2.8 STM en uundværlig del i udstyrstasken for gadefotografer.

Tips til fotografering af arkitektur

Kom i gang med fotografering af arkitektur med teknikker og indsigt fra en professionel.

Tips til gadeportrætter

De bedste råd til enestående gadeportrætter fra den professionelle fotograf Julian Love.

De bedste objektiver at opgradere til fra et kit-objektiv

Vil du opgradere fra det objektiv, der fulgte med dit kamera? Her er, hvad du skal kigge efter, og fem fantastiske zoomobjektiver til mere kreative muligheder.