Efter at have brugt de sidste 15 år på at kombinere sin passion for fridykning og undervandsfotografering, fokuserer Aleksander Nordahl nu på at dokumentere havets skønhed og situation. Hans dobbelte tilgang blander både fin kunst og fotojournalistik og skaber fantastiske billeder af marineliv og landskaber, samtidig med at han kaster lys over miljømæssige udfordringer som f.eks. tilbagegangen i kelp-skovene.
"Jeg er ikke den typiske naturfotograf. Jeg laver kunstfotos under vandet af strukturer i kelp, men dokumenterer også havproblemer som forurening og ødelæggelse," forklarer han.
Men Aleksander har også en dobbelt tilgang på en anden måde. Han har tidligere brugt Canon EOS R5 til hybridoptagelse og har nu for nylig testet EOS R5 Mark II, et kamera, der løfter den kreative oplevelse takket være problemfrit skift mellem stillbilleder og video. Dette design opfylder kravene til hans arbejde, hvor hurtige beslutninger kan gøre forskellen mellem at fange et flygtigt øjeblik og miste det for altid.
"Når du holder vejret, og du har et halvt minut under vandet, svømmer og komponerer, og du pludselig har brug for video i stedet for stillbilleder, gør det det meget nemmere," siger han.
Læs videre for at få nogle gode råd om hybridoptagelse.
Lær at mestre hybridoptagelse af wildlife med Aleksander Nordahl
"Med dette kamera kan du være fotograf inden for både stillbilleder og video uden at gå på kompromis," siger Aleksander. Canon EOS R5 Mark II tilbyder uovertruffen fleksibilitet og fanger flygtige øjeblikke med forbløffende klarhed, uanset om du arbejder med stillbilleder eller videooptagelse.
1. Øv dig med autofokus
Aleksander understreger vigtigheden af driftssikker autofokus – som en person, der arbejder i dynamiske, uforudsigelige miljøer, roser han EOS R5 Mark II's evne til at spore motiver med præcision. Men at forstå kameraets indstillinger er det, der virkelig hjælper dig med at få mest muligt ud af dem.
For dem, der lige er begyndt med kameraet, anbefaler Aleksander at eksperimentere med det avancerede autofokussystem med øjensporing. Jo mere du ved om det, jo mere kan du få ud af det. I forbindelse med aktive eller hurtige vilde dyr, kan du prøve at indstille AF-betjeningsmetoden til Servo AF, hvilket aktiverer motivsporing, og vælg Animals (dyr) under Subject to Detect (motiv, der skal registreres). Tryk udløserknappen halvt ned, mens du følger motivets bevægelse – kameraet prioriterer fokusering på dets øjne, hvis de er synlige, og AF-rammen bliver blå, når AF er låst fast. Du kan nu trykke udløserknappen helt ned for at tage så mange billeder, du vil. Når AF er låst fast til et motivs øje, bliver det bare ved med at spore, selv når motivet bevæger sig til siden af billedet.
Øv dig i at justere indstillingerne baseret på dine motiver, eksperimentér med de forskellige indstillinger, og afprøv kameraets Eye Control AF for at strømline dit workflow – denne geniale funktion i EOS R1, EOS R3 og EOS R5 Mark II kan indstille eller skifte autofokuspunktet ved at registrere, hvad du kigger på i søgeren, men du skal bruge tid på at kalibrere den til dine øjne, før du bruger den.
I denne fantastiske undervandsscene dokumenterer Aleksander de gigantiske kelp-skove ud for Cape Towns kyst. Samspillet mellem lys, kelp og marinelivet fremhæver de forskellige økosystemer, der findes fra Nordkap til South Cape. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv ved 15mm, 1/400 sek., f/2.8 og ISO 200. Aleksander Nordahl
2. Vælg det rette objektiv til opgaven gennem eksperimenter
Som fotograf og filmskaber vil de objektiver, du vælger, definere kvaliteten af og stilen for dit indhold. Aleksander eksperimenterer med RF-objektiver, og han er især begejstret for det fremtidige potentiale for undervandsoptagelser. Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM- og RF 28-70mm F2L USM-objektiverne er blevet centrale dele af hans eksperimentelle tilgang og tilbyder et alsidigt udvalg til at fange alt fra vidvinklede havlandskaber til detaljerede næroptagelser i et enkelt dyk. Parringen af RF-seriens objektiver med det spejlløse EOS R5 Mark II-system giver enestående klarhed og hurtig autofokus, hvilket gør det til det ideelle valg til krævende optagelsesmiljøer.
"Jeg kan ikke vente med at få mit undervandshus til EOS R5 Mark II," siger han. "Det vil gøre det så nemt at optage indhold under vandet, og det vil ændre spillets regler med RF-objektiverne."
Aleksander siger, at han planlægger at bruge Canon RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE-objektiv . Dette objektiv giver et 180-graders synsfelt og er designet til medrivende VR (Virtual reality) og stereoskopisk 3D-content creation. Det giver også fotografer og filmskabere mulighed for at optage 180-graders vidvinkel, hvilket gør dem ideelle til vidvinkeloptagelser, som er et nyttigt perspektiv til at fange vidtstrakte miljøer som havet.
"Jeg drømmer om at tage billeder og filme dem med det 180-graders objektiv," siger Aleksander. Hans mål er at skabe en unik visuel oplevelse inden for det, han beskriver som en "havkube", en omfattende og medrivende kunstinstallation.
"Det er i bund og grund en kube, hvor du træder ind i havet," forklarer han. "Hvis du kigger ned, til siderne eller op, er du i havet. Den teknologi, der bruges, gør det muligt for folk at opleve skønheden og storheden ved livet under havoverfladen uden at skulle holde vejret."
Dette billede, som er en del af en historie om høsten af tang og kelp til gastronomien på Lofoten-øerne, fremhæver havets rige ressourcer til bæredygtig fødevareproduktion. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv ved 15mm, 1/200 sek., f/10 og ISO 320. Aleksander Nordahl
3. Vær klar til både stillbilleder og bevægelse
EOS R5 Mark II har en dedikeret knap på toppen til hurtigt skift mellem stillbilled- og videometoder. En funktion, som Aleksander siger, vil være særlig praktisk, når der arbejdes under vand. Med kun et halvt minut til at optage, mens han holder vejret, betyder effektivitet alt. Bemærk, at når du skifter fra stillbilled- til videometode ved hjælp af funktionsvælgeren, skifter kameraet øjeblikkeligt til dine sidste videoindstillinger – så spar tid ved at konfigurere alt, som du ønsker det, i videometoden på forhånd, så vil du være klar til at optage uden forsinkelse, så snart du skifter metode.
Desuden er en af de enestående funktioner i EOS R5 Mark II dets evne til at optage stillbilleder og video samtidigt. Mens du optager video, kan du tage stillbilleder (enkeltbilleder eller kontinuerlig optagelse) ved at trykke udløserknappen helt ned. For at aktivere denne funktion skal du sørge for, at du har to kort i kameraets kortslots, og vælge Dual Shooting (stillbillede og film) i kameramenuen.
Denne funktion er mindre alsidig end at skifte metode – film optages kun i Full HD og JPEG i 16:9, og dine aktuelle filmoptagelsesindstillinger for autofokus, eksponering og hvidbalance anvendes, uden at du har mulighed for at vælge dine foretrukne indstillinger for stillbilleder. Denne funktion er dog uovertruffen, når du skal reagere med det samme, og du både vil have stillbilleder og video uden at gå glip af noget.
I dette flotte opdelte billede fanger Aleksander Nordahl Lofotens blomstrende kelp-skove under vandet, mens de forrevne bjerge tårner sig op over dem. Dette billede fremhæver den naturlige verdens skarpe kontraster og viser økosystemernes indbyrdes sammenhæng både over og under overfladen. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv ved 35mm, 1/500 sek., f/3.5 og ISO 1600. Aleksander Nordahl
4. For at optage med redigeringen i tankerne, skal du overveje kompositionen
For at være hybrid content creator er det vigtigt at forstå, hvordan du komponerer billeder til både fotografering og videooptagelse. Aleksander understreger, at hans tilgang til video er som hans stillbilleder, og denne tankegang hjælper med at skabe visuelt imponerende indhold i begge formater.
"Jeg skaber, jeg komponerer, jeg eksponerer – jeg gør det samme med video som med stillbilleder. Det gør det muligt for mig at skabe levende stillbilleder med samme skønhed."
Hvis du skifter til hybridoptagelse, anbefaler Aleksander, at du tænker på din video som en række stillbilleder. Fokusér på indramning, belysning og komposition på samme måde, som du ville gøre med et fotografi. Dette vil gøre optagelserne ikke blot nemmere at redigere, men også mere sammenhængende, når de kombineres med stillbilleder i et projekt.
Visningsindstillingen falsk farve på Canon EOS R5 Mark II hjælper fotografer med nøjagtigt at overvåge eksponeringsniveauer for både stillbilleder og video og overlejre definerede farver på områder af billedet, hvor der er risiko for mætning. Ved at bruge dette værktøj sikrer Aleksander præcision i hvert billede, uanset om han arbejder i studiet eller i det dynamiske, uforudsigelige miljø ved undervandsfotografering.
5. Spar tid i efterproduktionen med de rigtige indstillinger på det rigtige kamera
Aleksander fremhæver, hvordan ISO-følsomheden og sensorkvaliteten på EOS R5 Mark II hjælper med at reducere behovet for intensivt efterproduktionsarbejde.
"Farvegraduering, især ved arbejde i udfordrende miljøer som undervandsfotografering, er svær. Men med dette kamera betyder kvaliteten af videoen, at jeg kan bruge mindre tid på efterproduktion – fordi optagelserne allerede er af høj kvalitet, der kommer ud af kameraet."
Når du optager i omgivelser med svagt lys eller under vand, skal du bruge kameraets Auto ISO-indstilling til at justere automatisk på baggrund af det tilgængelige lys. Hvis du vil have mere kontrol, skal du indstille en rimelig ISO-grænse manuelt (f.eks. ISO 3200 eller ISO 6400) for at bevare billedets klarhed og samtidig undgå overdreven støj. På denne måde kan du fokusere på at komponere billedet og lade kameraets næste generation af fullframe, bagbelyst, stablet CMOS-sensor fange de bedst mulige detaljer i situationer med svagt lys. Hvis du har brug for det, tilbyder EOS R5 Mark II integreret Neural Network-støjreduktion for renere, mere detaljerede JPEG-billeder.
Takket være disse funktioner sparer du betydelig tid i efterproduktionen, da der er mindre behov for støjreduktion eller farvekorrektion.
Et sidste råd fra Aleksander om hybridoptagelse
"Med dette kamera kan du være fotograf inden for både stillbilleder og video uden at gå på kompromis," siger Aleksander. "Det giver dig mulighed for at mestre begge uden at føle, at du ofrer noget."
I sin seneste udstilling fremviste Aleksander en samling af slowmotion-videoer i høj opløsning som en del af sine kunstværker. Ovenfor er et eksempel med kelp i en arktisk jungle.
Med øvelse og den rigtige tilgang kan du forfølge uendelige kreative muligheder. Uanset om det er stillbilleder eller videoer, kan du lære kameraets funktioner at kende og forbedre din måde at arbejde på, så processerne bliver bedre og bedre.
Relaterede produkter
-
Spejlløse kameraer
EOS R5 Mark II
Fang øjeblikket med et kamera, der blander fantastisk hastighed med utrolig opløsning og enestående 8K-video. -
Spejlløse kameraer
EOS R6 Mark II
Stillbilleder eller video, action eller portræt – EOS R6 Mark II's blanding af ydeevne og billedkvalitet lader din kreativitet trives -
Objektiver til EOS R
RF 15-35mm F2.8L IS USM
Superskarp og med ultravidvinkel takket være L-seriens optiske kvalitet og 5-trins billedstabilisering til dynamiske vinkler, selv på trange steder -
RF-objektiver
RF 100-500MM F4.5-7.1 L IS USM
RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM giver skarphed og alsidighed med fantastisk supertelefotoeffekt og 5-stops billedstabilisering i et kompakt hus. -
RF-objektiver
RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
Et effektivt supertelefoto-zoomobjektiv med en brændvidde på 200-800mm, ideelt til sport, vilde dyr og action-fotografering.
Relaterede artikler
Tips til fotografering af dyreliv
Tips og teknikker til at bringe din fotografering af dyreliv op på et højere niveau og få mest muligt ud af dit Canon-kamera og dine objektiver.
De bedste objektiver til wildlife-fotografering
Optag fantastiske billeder af vilde dyr og fugle med disse objektiver med fast brændvidde og zoom.
Fotografering af fugle med Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
En professionel og en hobbyfotograf går sammen om at teste RF 200-800mm F6.3-9 IS USM i felten.
Bedste kameraer og objektiver til fotografering af vilde dyr
Naturspecialisterne Markus Varesvuo, Marina Cano og Dani Connor afslører deres foretrukne udstyr til at producere fantastiske billeder af naturens verden.