KØBSGUIDE

De bedste begynderobjektiver til wildlife-fotografering

Er du nybegynder inden for fotografering af vilde dyr? Optag smukke billeder af vilde dyr og fugle med disse Canon objektiver med fast brændvidde og zoom.
Canon Camera
Næroptagelser af vilde dyr og fugle i deres naturlige habitat kræver en forståelse af dyreadfærd, feltarbejde, tålmodighed og udholdenhed. Men selv med alt dette vil du stadig ikke komme langt uden et teleobjektiv.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver bruge mange penge på et dyrt professionelt objektiv for at komme i gang med fotografering af vilde dyr. Der er et væld af lette, højtydende objektiver til fotografering af vilde dyr at vælge imellem, med objektiver, der komplementerer den kompakte EOS M-kameraserie, den avancerede AF og de høje ISO-indstillinger i det spejlløse fullframe EOS R-system og de seneste EOS digitale spejlreflekskameraer.
Tre hjorte fotograferet i silhuet mod skyer badet i gyldent lys.

Zoomobjektiver giver dig flere indramningsmuligheder, så du kan gå fra skarpe billeder af dyr til et bredere billede, der fanger dem i deres omgivelser. Dette billede blev taget med et kamera med en APS-C-sensor på 187mm, som er en 35mm-ækvivalent brændvidde på 299mm. Taget med et Canon EOS 850D med et Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-objektiv ved 1/2500 sek., f/5.6 og ISO800. © Ben Hall

Næroptagelse af en farverig papegøje med grønne fjer på hovedet, grøn-blå vinger og en strålende orange krop.

Telefotoobjektiver giver dig mulighed for at få detaljerede billeder af dyr, som du ikke kan komme tæt på, uanset om det er fordi de er farlige, eller fordi du bare vil undgå at forstyrre dem. Taget med et Canon EOS R6 med et Canon RF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/350 sec, f/11 og ISO1600.

Skal jeg have et teleobjektiv til fotografering af vilde dyr?




Ikke altid. Nogle gange kan du bruge et vidvinkelobjektiv – hvilket normalt er objektiver med en brændvidde på 35mm eller mindre – til at tage billeder af vilde dyr i deres omgivelser, men du skal komme tæt på for at gøre dette. Hvis du vil have billeder, der fylder hele billedrammen, skal du typisk bruge et objektiv inden for telefoto- (85mm eller større brændvidde) eller supertelefoto-serien (300mm og derover). Disse typer objektiver fanger et smallere synsfelt – kun en smule af scenen foran dig – hvilket får dyr og fugle, som er længere væk, til at fremstå større på billedet.

Skal jeg bruge et zoomobjektiv eller et objektiv med fast brændvidde til fotografering af vilde dyr?




Telefotozoomobjektiver er mere alsidige, så du kan ændre rammen på dit foto uden at skulle flytte position eller stoppe optagelsen og skifte til et andet objektiv. Objektiver med fast brændvidde har kun én brændvidde, men de vejer generelt mindre end det tilsvarende zoomobjektiv. De fås også med længere brændvidder, hvilket gør det nemmere at fotografere dyr i naturen, som du ikke fysisk kan komme tættere på, når selv dit zoomobjektiv ikke har tilstrækkelig rækkevidde.
En canadisk gås, der svømmer i stillestående vand.

Det banebrydende EOS R-system muliggør innovative, lette objektivdesign – f.eks. Canon RF 800mm F11 IS STM, som vejer 1.260 g og kun måler 281,8 mm, når det trækkes tilbage, hvilket gør det nemt at tage med dig. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 800mm F11 IS STM-objektiv ved 1/500 sek., f/11 og ISO1250. © Ben Hall

En hjort med fuldt udvokset gevir står på en græsmark med hovedet løftet og vendt mod kameraet.

Et zoomobjektiv giver dig fleksibilitet til at genkomponere dit billede for at fange motivet, når du ikke har tid til at skifte objektiv. Taget med et Canon EOS 850D med et Canon EF 70-300mm f/4.5-6 IS II USM-objektiv ved 300mm (35mm-ækvivalent brændvidde er 480mm), 1/500 sek., f/5.6 og ISO400. © Ben Hall

Hvilke brændvidder er bedst til vilde dyr og fugle?

Fugle er typisk mindre og sværere at nærme sig end andre vilde dyr, så du har ofte brug for en længere brændvidde for at fotografere dem. Du kan tage billeder, der fylder hele billedrammen, af et stort pattedyr med et 300mm- eller 400mm-objektiv, men du skal muligvis bruge et 500mm-, 600mm- eller endda 800mm-objektiv til visse typer fuglefotografering.

Størrelsen på kameraets sensor kan dog hjælpe. APS-C-sensorerne i spejlløse EOS M-kameraer og APS-C EOS digitale spejlreflekskameraer er mindre end fullframe-sensorer, så de beskærer billedet fra objektivet, så motivet fylder en større del af dit billede. "Beskæringsfaktoren" er 1,6x, hvilket betyder, at hvis du tager et EF-objektiv, der er designet til et fullframe-kamera og bruger det på et kamera med en APS-C-sensor, vil du faktisk øge objektivets rækkevidde med en faktor på 1,6. For eksempel giver et 400mm EF-objektiv på et Canon EOS 250D en visning, der svarer til et 640mm-objektiv (400 x 1,6) på et fullframe-kamera. Andre egenskaber ved objektivet forbliver de samme, men større sensorer har en tendens til at kunne håndtere en mere snæver dybdeskarphed, hvilket giver mere baggrundssløring.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Hvilke andre funktioner er vigtige, når du vælger et objektiv til dyr i naturen?

Objektiver med længere brændvidder kan være sværere at holde stille, men en indbygget optisk billedstabilisator (IS) kan hjælpe med at korrigere eventuel sløring forårsaget af kamerarystelser. Et kraftigt fokusdrev hjælper dig med at holde trit med dyr i hurtig bevægelse, og jo mere stille drevet er, jo mindre sandsynligt er det, at du skræmmer et dyr væk. En højere maksimal blænde (lavere f-nummer) betyder, at objektivet kan lade mere lys komme ind i kameraet, hvilket kan hjælpe, hvis du fotograferer dyr i hurtig bevægelse under forhold med svagt lys. Endelig bør du overveje størrelsen og vægten af dit objektiv, da du hellere vil have et kompakt, let objektiv med dig, så du kan få mest muligt ud af dine muligheder for fotografering af vilde dyr.

Sløring er dog ikke altid dårlig, som den professionelle naturfotograf Ben Hall forklarer i sin video om kreativ abstrakt naturfotografering*.

Hvilke er de bedste Canon-objektiver til wildlife-fotografering?

Her er et udvalg af brugervenlige zoomobjektiver og objektiver med fast brændvidde, der producerer fotos i høj kvalitet af vilde dyr og fugle.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

En hjort med fuldt udvokset gevir, der står i en rydning i skoven og vender sig mod kameraet.

En fordobling af brændvidden – f.eks. fra 200mm til 400mm – får dyr og fugle til at fremstå dobbelt så store i fotoet, så du får mest muligt ud af dit motiv som fokuseringspunktet. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM-objektiv ved 400mm, 1/40 sek., f/8 og ISO800. © Ben Hall

En hjort med små gevirknopper står indrammet af bregner i en grøn skov.

Den smalle synsvinkel, som telefotoobjektiver giver, gør det nemmere at finde den perfekte, bløde baggrund til at indramme et dyr op mod. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 100-400mm F5.6 IS USM-objektiv ved 373mm, 1/50 sek., f/8 og ISO1250. © Ben Hall

Canons RF-objektiver til EOS R-systemkameraer har en række designinnovationer og RF 100-400mm F5.6-8 IS USM er ingen undtagelse. Det er lettere end Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM, men har en længere rækkevidde, som kan forstærkes yderligere med RF-extendere. Det udnytter fordelen ved en 5,5-stops billedstabilisator til skarpere håndholdte billeder (som f.eks. ovenstående), og det bruger Nano USM-fokusteknologi til hurtig, lydløs autofokus, der ikke skræmmer motiver, du forsøger at komme tæt på.

Canon RF 800mm F11 IS STM

RF 800mm F11 IS STM er i øjeblikket det længste RF-objektiv, der giver dig mulighed for at få billeder af vilde dyr, der fylder hele billedrammen, uanset om du fotograferer storvildt eller fugle i din baghave. Tilføj Canon Extender RF 1.4x eller Canon Extender RF 2x til objektivet, så kan du opnå endnu større rækkevidde – op til 1600mm med sidstnævnte. EOS R-systemkameraerne kan fokusere automatisk selv ved denne imponerende brændvidde.

For et objektiv med så lang rækkevidde er RF 800mm F11 IS STM overraskende kompakt og let og har en 4-stops optisk billedstabilisator, der giver skarpere håndholdte fotos og videoer.
En hare på en mark, baggrunden sløret, med sollys, der viser blodårerne i det ene øre.

Den lange rækkevidde for et telefotoobjektiv som f.eks. RF 800mm F11 IS STM gør det muligt at fotografere sky dyr uden at skræmme dem. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 800mm F11 IS STM-objektiv ved 1/100 sek., f/11 og ISO500. © Ben Hall

En opvakt lemur på en klippe med nogle åbninger i klippesiden bagved den.

Telefotoobjektiver med mindre maksimal blænde, f.eks. f/5.6 og f/11, er nemmere at bære og billigere end objektiver med stor maksimal blænde (lavere f-numre). Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 600mm F11 IS STM-objektiv ved 1/1400 sek., f/11 og ISO1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Mens Canon RF 800mm F11 IS STM er særligt velegnet til fuglefotografering, er RF 600mm F11 IS STM et mere allround supertelefotoobjektiv, der er velegnet til både fugle og andre dyr. Dets funktioner ligner dem på RF 800mm-objektivet, herunder en blænde uden lameller på f/11 til behagelig baggrundssløring og en STM-motor til næsten lydløs autofokus, og det er også kompatibelt med Canon Extender RF 1.4x (hvilket giver dig en 840mm-brændvidde) og Canon Extender RF 2x (der giver dig 1200mm). Objektivet kan også trækkes tilbage til en længde på mindre end 20 cm, hvilket gør det til et alsidigt superteleobjektiv, som du kan tage med overalt.

Canon EF 70-300mm IS f/4-5.6 IS II USM

En and, der er fotograferet over vandoverfladen, med dråber af vand dryppende fra sit næb.

Det alsidige Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM-objektiv er kompatibelt med både fullframe- og APS-C EOS DLSR-kameraer og kan også bruges på kameraer i EOS R-systemet og EOS M-serien via adaptere. Taget med et Canon EOS 850D med et Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM-objektiv ved 267mm (35mm-ækvivalent brændvidde er 427mm), 1/320 sek., f/5.6 og ISO640. © Ben Hall

Dette er et zoomobjektiv, der dækker et omfattende brændviddeområde på 70-300mm og er et klassisk begynder-objektiv til vilde dyr, der giver fleksible kompositionsmuligheder til større dyr. For at komme endnu tættere på kan du montere EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM på et Canon EOS digitalt spejlreflekskamera med en APS-C-sensor (f.eks. Canon EOS 850D, EOS 250D eller EOS 90D), og du kan drage fordel af den mindre sensors forstørrelseseffekt, hvilket giver dig en rækkevidde, der svarer til 112-480mm.

Med en vægt på kun 710 g og muligheden for at dreje det ned til en længde på 14,55 cm er det et nemt objektiv at rejse med, og dets 4-stops billedstabilisering hjælper også med at reducere slør fra kamerarystelser og giver skarpere billeder.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

En blishøne svømmer på en stille flod.

Det alsidige EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektiv er let og kompakt, hvilket betyder, at du kan tage det med overalt. Taget med et Canon EOS 850D med et Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektiv ved 250mm (35mm-ækvivalent brændvidde er 400mm), 1/400 sek., f/5.6 og ISO800. © Ben Hall

To svaner, der svømmer på stillestående vand.

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektivet giver dig mulighed for at komme tæt på fjerne dyr og optage jævnt og lydløst for ikke at forstyrre motivet – STM-fokusering er så støjsvag, at det er usandsynligt, at det bliver opfanget af kameraets mikrofon. Taget med et Canon EOS 850D med et Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM-objektiv ved 200mm (35mm-ækvivalent brændvidde er 320mm), 1/4000 sek., f/5.6 og ISO800. © Ben Hall

Hvis du er på udkig efter et telefotozoomobjektiv som supplement til et 18-55mm-objektiv, er dette et godt valg. EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM er designet til EOS digitale spejlreflekskameraer med APS-C-sensorer, f.eks. Canon EOS 2000D og EOS 4000D, og giver et billede med tilsvarende synsfelt som et 88-400mm-objektiv på et fullframe-kamera. Det er lille, let og nemt at bære i løbet af en dag i en zoologisk have eller i en naturpark eller på en tur længere væk.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

En farverig papegøje på en gren, grønne træer i baggrunden.

Den manuelle fokuseringsring i EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektivet giver dig mulighed for at foretage præcise fokusjusteringer hurtigt og nemt, hvilket er fantastisk til effektive portrætter og detaljer. Taget med et Canon EOS M2 (nu efterfulgt af Canon EOS M6 Mark II) med et Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM-objektiv ved 200mm, 1/30 sek., f/8 og ISO100.

Dette kompakte telefotozoomobjektiv til spejlløse EOS M-kameraer giver en visning, der svarer til et 88-320mm-objektiv på et fullframe-kamera. EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM har en 3,5-stops billedstabilisator, der giver dig mulighed for at tage skarpere håndholdte billeder, og det bruger en steppermotor (STM) til jævn, lydløs autofokus, der er særligt god til optagelse af videoer med dyreliv, der fylder hele billedrammen.

Alternative objektiver til fotografering af vilde dyr

Selvom telefotoobjektiver er meget effektive objektiver til fotografering af vilde dyr, er der masser af andre objektiver, der kan bruges kreativt, når du fotograferer dyr og fugle.

Makroobjektiver, f.eks. Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM er perfekte til f.eks. at tage billeder af insekter og andre bittesmå væsener. De fokuserer tættere på end andre typer objektiver, så du kan fylde hele billedrammen med et lille motiv. Makroobjektiver fås i en række brændvidder, hvor længere objektiver er bedre til fotografering af vilde dyr, fordi du kan optage nærbilleder fra længere afstand. Selvom Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ikke er et dedikeret makroobjektiv, har det en imponerende makroforstørrelse i næsten halv størrelse og tætte fokuseringsfunktioner, som kan være praktiske, når du pludselig får øje på noget i nærheden, der er værd at fange.

Vidvinkelobjektiver som Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM og ultravidvinkelobjektivet Canon RF 16mm F2.8 STM kan også være gode til at fange mere af et dyrs levested eller en hel flok fugle, eller endda en vlog med dig selv i billedet, hvor du taler om dyrelivet bag dig. Hvis du bruger et Wi-Fi-aktiveret kamera, er det muligt at træde tilbage fra kameraet og lade dyret nærme sig det, og derefter tage dit billede med den gratis Canon Camera Connect smartphone-app for at udløse lukkeren fjernbetjent.


Skrevet af Marcus Hawkins


* Videoen er kun tilgængelig på engelsk.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • Et rødt egern ser direkte mod kameraet, mens det løber hen over et tæppe af tørrede blade og nedfaldne kronblade.

    WILDLIFE-FOTOGRAFERING

    Tips til fotografering af dyreliv

    Tips og teknikker til at bringe din fotografering af dyreliv op på et højere niveau og få mest muligt ud af dit Canon-kamera og dine objektiver.

  • En leopard, der hviler i skyggen.

    WILDLIFE-FOTOGRAFERING

    Fra prisvindere til professionelle

    To vindere Young Wildlife Photographer of the Year fortæller, hvad den tidlige succes har betydet for dem.

  • WILDLIFE-FOTOGRAFERING

    Fotos af vilde dyr med Canon EOS 90D

    Se de bemærkelsesværdige resultater af Markus Varesvuos fotografering af vilde dyr med Canon EOS 90D.

  • Et nærbillede af en brun springedderkop.

    MAKROFOTOGRAFERING

    Opdag insekternes verden

    Afslør de små væsners hemmelige liv med råd fra Pierre Anquet.