Tips til at tage bedre billeder og video af dyreliv og fugle med EOS R6 Mark II

Vil du tage bedre billeder og videoer af dyreliv og fugle? Her er 10 tips til at få mere ud af dit udstyr, udvikle dine færdigheder og få bedre resultater.
A hoopoe (Upupa epops) with an insect in its beak sits on a branch against a blurred background. Shot on Canon EOS R6 Mark II. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Du behøver ikke tage på safari til eksotiske steder for at fotografere og filme vilde dyr. Uanset hvor du bor, vil der helt sikkert være spændende dyr og fugle i nærheden – i Europa alene er der f.eks. mere end 900 forskellige fuglearter.

De østrigske fotografer og filmskabere Christine Sonvilla og Marc Graf er Canon-ambassadører og specialiserer sig i naturbeskyttelse og vilde dyr, rejser regelmæssigt i hele Europa og længere væk for at tage deres billeder, men det afhænger af, hvilke dyr der søges efter. Naturreservater, nationalparker eller maleriske kystnære levesteder kan være en kort rejse væk fra dig.

Christine og Marc bruger ofte et Canon EOS R6 Mark II, som er et godt valg til fotografering af vilde dyr. Kameraet kan optage med op til 40 billeder/sek. i enestående billedkvalitet, selv i svagt lys, hvilket er ideelt til at fotografere dyr, der bevæger sig hurtigt i skumringen eller dybt inde i en skyggefuld skov. "Vi tager ikke billeder til reklameskilte," siger Christine, "så opløsningen på 24 Megapixel er helt perfekt til vores type fotografering." Kameraets AI-baserede, deep learning-autofokus låser sig fast på motiver i hurtig bevægelse, uanset hvor de befinder sig i billedet, og Eye Detection AF sporer dyr eller fugle til at holde dem i skarpt fokus. En vigtig ting er, at det er lige så effektivt til at tage video som stillbilleder, med effektiv billedstabilisering og mulighed for at gemme 4K 60p-optagelser i professionel kvalitet.

Uanset hvilket kamera du bruger, kommer der her 10 tips fra Christine og Marc til at tage bedre fotos og video af dyreliv og fugle.

1. Udnyt kameraets AF-funktioner

Autofokus (AF)-funktioner kan være med til at sikre, at dit motiv er i skarpt fokus, om det så er en græssende hjort i skoven eller fugle, der er ved at lette. I nogle nyere Canon EOS-modeller, herunder EOS R6 Mark II, som Christine og Marc bruger, er der en Animal Eye Detection AF-funktion, som kan låse sig fast på dyr og fugles øjne. Det er en sand nyskabelse, siger Christine, fordi det betyder, at du kan koncentrere dig om komposition og tilrettelægning af dit billede i stedet for at bekymre dig om fokusering. Hvis din kameramodel ikke har dette, kan du stadig bruge AF. Indstil den til AI Servo AF (også kaldet Servo AF, afhængigt af kameramodellen), så vil kameraet fortsat fokusere på dit motiv, mens det bevæger sig, så længe du holder fokusknappen nede. Det fungerer, uanset om du optager stillbilleder eller video.

En gemse (Rupicapra rupicapra) står på et klippefyldt underlag, fotograferet i skarpt fokus mod en sløret baggrund.

I kameraer, der tilbyder muligheden, fungerer det for mange slags dyreliv godt at indstille autofokus til at genkende dyr, blandt andet denne gemse (Rupicapra rupicapra). Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/250 sek., f/7.1 og ISO 2000. © Christine Sonvilla og Marc Graf

2. Brug bagknapfokusering

"Det meste dyreliv er mest aktivt ved skumring og daggry, så det er her, vi oftest fotograferer," siger Christine. Desuden tilføjer Marc: "Vi tror på, at fotografering handler om at mestre lyset, og det smukkeste lys er ved solnedgang og solopgang." Autofokus har dog svært ved at finde motivet i situationer med svag belysning, eller hvis dyret er lille og langt væk i landskabet.

Som hjælp til de situationer anbefaler Christine og Marc teknikken med bagknapfokusering. Sådan gør du det på de fleste Canon EOS-kameraer (nogle begreber kan variere mellem kameramodeller).

  • Som standard tildeles både AF og eksponeringsmåling til udløserknappen. Skift dette i kameramenuen til kun at være måling, tildel derefter fokus til AF-ON-knappen, og indstil AF-funktionen til One Shot.
  • Peg kameraet mod dit motiv, og tryk på AF-ON-knappen, indtil kameraet fokuserer på det, og slip så. Du kan nu ændre dit fotos komposition og tage så mange billeder, du vil, alligevel forbliver fokusset der, hvor det var.
  • Hvis du vil ændre fokus, skal du holde AF-ON-knappen nede igen, pege på motivet eller noget, som kameraet kan fokusere på i ca. den rigtige afstand.

Christine og Marc siger, at man, når man adskiller fokus fra lukkeren på denne måde, løser de problemer, som AF kan støde på i svag belysning. Det giver dem meget mere fleksibilitet til at tilpasse og fange den scene, de ønsker.

En Alpestenbuk (Capra ibex) står på en bakketop ved solnedgang, næsten i silhuet mod slørede bjerge i baggrunden.

I en situation som denne, hvor der er lave lysniveauer, og det baggrundsbelyste motiv er ret lille i billedet, siger Christine og Marc, at bagknapfokusering hjælper med at holde fokus der, hvor de ønsker det. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/400 sek., f/5.6 og ISO 100. © Christine Sonvilla og Marc Graf

3. Vælg de rigtige indstillinger til situationen

Brug en hurtig lukkertid (1/1000 sek. eller hurtigere) til at fastfryse et dyr i bevægelse – men husk, at det har konsekvenser for de andre elementer i eksponeringstrekanten. Hvis du bruger en hurtig lukkertid, skal du bruge en større blænde (lille f-nummer) for at få en god eksponering, og det giver en lav dybdeskarphed, som isolerer dit motiv fra baggrunden, der ikke er i fokus. Det fanger muligvis ikke så meget af dyrets omgivelser, som du ønsker i hvert tilfælde. Det er også god praksis at holde ISO så lav som muligt for at minimere billedstøj, men du vil ofte være nødt til at hæve den i svag belysning.

Hvis du prioriterer at fange hurtige bevægelser, kan du indstille kameraet til Lukkerprioritet (Tv) og dermed styre den vigtigste indstilling: lukkertiden. Kameraet justerer blænden og ISO efter behov, så du får en god eksponering.

En hærfugl i flugt med udstrakte vinger.

Denne hærfugl (Upupa epops) var lige lettet fra reden i et hult træ. Den hurtige lukkertid har fanget den i bevægelse, mens baggrundsbelysningen hjælper med at udvælge detaljer. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med 1/1600 sek., f/6.3 og ISO 1600. © Christine Sonvilla og Marc Graf

4. Panorering for at følge bevægelse

I stedet for at fokusere på at fastfryse motivets bevægelse kan du prøve at fange dramaet og følelsen af bevægelse ved at bruge en længere eksponering og panorering – hvor kameraet føres jævnt for at følge motivets bevægelse. Indstil kameraet til metoden Lukkerprioritet (Tv) eller Manuel (M), og prøv en lukkertid på ca. 1/60 sek. Med dine fødder solidt plantet kan du dreje hele kroppen i en jævn bevægelse for at spore dit motivs bevægelser. Brug kontinuerlig optagelse, og hold udløserknappen nede for at tage en række billeder, mens handlingen finder sted. Hvis det lykkes, kan motivet være i perfekt fokus, men dets ben være sløret af bevægelse, og baggrunden være silkeblødt sløret.

En Alpestenbuk fanget i bevægelse, hvor den løber ned af en græsklædt banke.

En Alpestenbuk (Capra ibex) fanget i bevægelse ved hjælp af panoreringsteknikken. Med en langsommere lukkertid viser baggrunden en smule bevægelsessløring, men motivet er skarpt. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/100 sek., f/6.3 og ISO 100. © Christine Sonvilla og Marc Graf

5. Gem brugerdefinerede forudindstillinger på forhånd

Dyrene vil ofte ikke stå og vente, mens du justerer dine kameraindstillinger. Marc anbefaler, at du gemmer brugerdefinerede forudindstillinger, som du derefter kan hente dem med det samme ved at indstille kameraet til den brugerdefinerede optagelsesmetode. Sådan gør du.

  • Indstil vælgeren til en af optagelsesmetoderne, f.eks. Tv, og indtast de ønskede indstillinger.
  • Gå derefter til skruenøglemenuen, vælg "Brugerdefineret optagelsesmetode", og registrér disse indstillinger. Afhængigt af kameraet kan du have mere end én tilgængelig brugerdefineret metode, i så fald skal du vælge en – C1, C2 osv.
  • Når du drejer drejeknappen til C1, anvendes alle dine gemte indstillinger med det samme.

Når du gemmer brugerdefinerede forudindstillinger, undgår du at spilde tid på at konfigurere indstillinger og går ikke glip af det, der skal fotograferes.

En Alpestenbuk står i en mark og er baggrundsbelyst i gyldent aftenlys.

Du behøver ikke altid skynde dig eller tage en serie billeder for at fange dyr i naturen. Denne stenbuk poserer nærmest til sit portræt under perfekte lysforhold. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/1600 sek., f/7.1 og ISO 800. © Christine Sonvilla og Marc Graf

6. Vær også klar til at optage video

Hvis du virkelig vil fange begivenhederne, kan du selvfølgelig løfte niveauet og optage video. Det er også fantastisk til at dele din oplevelse med dine følgere på sociale platforme. EOS R6 Mark II gør det nemmere end nogensinde før at skifte hurtigt fra optagelse af stillbilleder til video med en dedikeret knap oven på kameraet. Andre modeller har forskellige måder at gøre dette på – på EOS R7 bruger du for eksempel tænd/sluk-knappen til at starte kameraet med den ene eller den anden metode aktiveret.

Marc syntes, det var praktisk at skifte hurtigt fra stillbilleder til video, da han fotograferede gribbe i Kroatien, når han vidste, at de var ved at lette, og video var det bedste valg. For at gøre tingene endnu hurtigere gemte han brugertilpassede videoindstillinger, der straks ville være klar til at optage video, så snart han skiftede metode.

Bemærk, at videoindstillingerne gemmes separat fra fotoindstillingerne, så man kan gemme en videokonfiguration samt en stillbilledkonfiguration som brugerdefineret forudindstilling. Når du derefter indstiller kameraet til videometode, vil valg af C1 gendanne dine forudindstillede videoindstillinger.

En stor stenbuk, der sidder på jorden, med fjerntliggende bjerge ude af fokus i baggrunden.

Om du fotograferer fotos eller video afhænger af motivet, og hvad det laver. Denne store hanstenbuk hvilede, mens solen bevægede sig længere og længere ned. Det lykkedes Christine og Marc at flytte sig hen til en perfekte position for at fange dens fremtrædende horn med dens habitat, Alperne, i baggrunden. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/1000 sek., f/6.3 og ISO 200. © Christine Sonvilla og Marc Graf

7. Brug den korrekte lukkertid til video

Når du optager video, er en nyttig tommelfingerregel at indstille en lukkertid på omkring 1/2R, hvor R er den billedhastighed, du optager med. Hvis du for eksempel filmer med 4K 60p på EOS R6 Mark II, betyder det en billedhastighed på 60 fps, så den ideelle lukkertid er omkring 1/125 sek. Hvis du optager ved 25 fps, skal du indstille en lukkertid på omkring 1/50 sek. Det sikrer, at de enkelte billeder eksponeres korrekt og fremstår skarpe. Hvis lukkertiden var for langsom, vil bevægelserne virke slørede. Hvis lukkertiden er for hurtig, kan optagelsen virke hakkende under afspilning.

En gemse står på en stejl klippeskråning med meget skyggefuld skov ude af fokus i baggrunden.

Christine og Marc siger, at deres yndlingsbilledtype af vilde dyr er at vise dyret i dets habitat. Det kan være meget effektivt at optage video her, fordi seerens øje vil blive ført hen til det motiv, der bevæger sig, selv om det kun er et lille element i landskabet. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/640 sek., f/7.1 og ISO 800. © Christine Sonvilla og Marc Graf

8. Vær forberedt, men rejs med så lidt som muligt

Det er en god idé at medbringe et ekstra batteri, hvis du har et, så du kan blive ved med at fotografere i længere tid, hvis det er nødvendigt. Overvej at tage et trebenet eller et etbenet stativ med, især hvis du bruger tunge telefotoobjektiver, som er svære at holde stille i løbet af en lang optagelse. Når det er sagt, kræver fotografering af vilde dyr ofte en lang vandring, uanset hvor dyrene er, så det er en god idé at gøre sin udstyrstaske så nemt håndterlig som muligt. Christine og Marc siger, at de i dag ofte gør det uden at bære et stativ til de vanskeligste steder, fordi billedstabiliseringen i den nyeste generation af EOS R System-kameraer og RF-objektiver er så god, at de ikke har brug for et stativ, og den vægt, de sparer, gør en stor forskel på lange vandreture op ad stejle bjerge.

Hvis du stadig bruger et foretrukket EF-objektiv, især hvis det er et stort teleobjektiv, kan det være på tide at overveje at investere i et nyere RF-objektiv. RF-objektiver indeholder ikke blot mere avancerede optiske teknologier, de er mindre og lettere end deres EF-modstykker. For at spare vægt anbefaler Christine og Marc også zoomobjektiver, som kan dække en række fotograferingssituationer uden at fylde og veje lige så meget som et sæt objektiver med fast brændvidde i din udstyrstaske.

En hærfugl fastfrosset i flugt, mens den mader sine unger med et insekt i reden i et hult træ.

En hærfugl fodrer sine unger i sin rede i et hult træ. Ved at bruge et zoomobjektiv er Christine og Marc i stand til at fotografere fra stor afstand (brændvidden var 500mm i dette tilfælde), hvilket minimerer risikoen for at forstyrre fuglene. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/1600 sek., f/7.1 og ISO 3200. © Christine Sonvilla og Marc Graf

9. Vælg det rigtige objektiv til dit motiv

Hvilket objektiv er bedst til fotografering af vilde dyr? Det afhænger af dit motiv og den stil, du fotograferer med. Fugle kan være sky og nemme at forskrække, og de findes naturligvis normalt i træerne. Så du fotograferer ofte fra en vis afstand, hvor et teleobjektiv vil være til gavn. Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM er for eksempel et alsidigt og effektivt supertelefotoobjektiv, der giver dig større rækkevidde kombineret med utrolig fleksibilitet, uanset hvor du er.

Christine og Marc siger, at de typisk har et helt udvalg af objektiver klar til deres specifikke behov. Men deres yndlingsobjektiv er RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM – dets store zoomområde gør det alsidigt nok til en lang række situationer. Når de for eksempel er ude at fotografere stenbuk, kan det være det eneste objektiv, de tager med til en hel dags billeder. Til små dyr i naturen elsker de RF 14-35mm F4L IS USM, fordi, som Christine forklarer: "Du kan komme helt tæt på og stadig få et skarpt billede, mens du også har hele baggrunden."

En stenbuk i en mark, hvor en bakke stiger stejlt bag den, og der er flere fjerne bjerge i baggrunden.

Christine og Marc foretrækker et zoomobjektiv, så de kan reagere hurtigt på dyrets adfærd uden at skulle skifte objektiv, og skifte fra en vidvinklet scene som denne til et tættere billede af dyret. Taget med et Canon EOS R6 Mark II med et RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM-objektiv med 1/250 sek., f/6.3 og ISO 1600. © Christine Sonvilla og Marc Graf

10. Find ud af mere om dit motiv og dit udstyr

Der er to vigtige ting for at få vellykkede fotos og videoer af dyr i naturen, siger Christine og Marc.

For det første skal du lære så meget som muligt om dit motiv, så du ved, hvad du leder efter, og kan være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Det gælder især for dyrenes vaner og tilbagevendende adfærd – hvor og hvornår sker der noget, hvornår topper et bestemt aktivitetsmønster osv.

Den anden vigtige ting er at lære de funktioner i dit kamera at kende, som vil hjælpe dig med at fange det. "De bedste billeder er ikke altid kun et spørgsmål om tilfældighed," joker Marc. "Jo bedre du ved, hvad du kan gøre med dit kamera, og hvad det kan yde, desto bedre bliver dine resultater."

Christine tilføjer et sidste tip: "Bliv ved med at øve dig! Det er, som når man lige har lært at køre bil, og det hele ikke gøres instinktivt. Med øvelse bliver dit kamera som en forlængelse af dig. Det bør blive dit værktøj til at omsætte dine kreative idéer til virkelighed."


Skrevet af Mabinty Taylor-Kamara og Alex Summersby

Relaterede produkter

  • RF-objektiver

    RF 100-500MM F4.5-7.1 L IS USM

    RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM giver skarphed og alsidighed med fantastisk supertelefotoeffekt og 5-stops billedstabilisering i et kompakt hus.
  • RF-objektiver

    RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

    Et effektivt supertelefoto-zoomobjektiv med en brændvidde på 200-800mm, ideelt til sport, vilde dyr og action-fotografering.
  • RF-objektiver

    RF 800mm F11 IS STM

    Et kompakt, let og effektivt superteleobjektiv, der primært henvender sig til naturentusiaster, der ønsker den ultimative rækkevidde.
  • Zoomobjektiv med ultrastor vidvinkel

    RF 14-35mm F4L IS USM

    Canons RF-objektiv med ultra-vidvinkel indeholder detaljer med L-seriens præcision, fra 14-35mm, mens håndholdt optagelse er nemt med 5,5-stops billedstabilisering.
  • Spejlløse kameraer

    EOS R6 Mark II

    Stillbilleder eller video, action eller portræt – EOS R6 Mark II's blanding af ydeevne og billedkvalitet lader din kreativitet trives
  • Spejlløse kameraer

    EOS R7

    Udforsk naturen med et kamera, der byder på sensationel hastighed og billedkvalitet i et bærbart APS-C-hus, der er designet til fremtiden.

Relaterede artikler

Tips til fotografering af dyreliv

Tips og teknikker til at bringe din fotografering af dyreliv op på et højere niveau og få mest muligt ud af dit Canon-kamera og dine objektiver.

De bedste objektiver til wildlife-fotografering

Optag fantastiske billeder af vilde dyr og fugle med disse objektiver med fast brændvidde og zoom.

Fotografering af fugle med Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

En professionel og en hobbyfotograf går sammen om at teste RF 200-800mm F6.3-9 IS USM i felten.

Sådan fotograferer du fugle

Tips og det bedste begynderudstyr til fuglefotografering.