city skyline over water

Sådan optager du bybilleder

Byer er af natur travle steder, men der er tidspunkter, hvor tempoet falder, f.eks. sent om natten eller meget tidligt om morgenen. På dette tidspunkt af dagen skal du være en mester i at fotografere i svagt lys. Det betyder langsomme lukkertider, høje ISO-indstillinger og teknikker til at holde kameraet stille.

Det første, du skal huske, når du tager fotos i svagt lys, er at undgå, at de fuldautomatiske indstillinger anvender flashen. Det kan du gøre ved hjælp af metoden Flash fra og/eller metoden Håndholdt nattescene.

  • Metoden Flash fra - drej kameraets funktionshjul til metoden Flash fra. Nu bliver kameraet nødt til at bruge sine evner på en anden måde for at indfange billeder uden flash. Det gør det ved at øge lysfølsomheden (ISO-hastigheden), hvilket reducerer lukkertiden og åbner objektivets blænde.

Sådan undgår du uønsket slør fra kamerarystelser

I meget svagt lys eller om natten skal du undgå at bevæge kameraet, mens du tager et billede. Kamerarystelser kan skabe uønsket slør og ødelægge billedet. Sæt derfor kameraet på jorden, et solidt bord eller et gelænder. Selv hvis du bare trykker kameraet ind mod en mur, vil det holde det mere stille, end din hånd kan holde det. Objektiver med billedstabilisator vil også hjælpe.

  • Tip: Metoden Flash fra er også den, du skal vælge, hvis du tager billeder på byens museer og på steder, hvor flash ikke er tilladt, eller når flashen vil ødelægge stemningen.

Metoden Håndholdt nattescene

Denne nyttige metode tager en hurtig serie på fire billeder og kombinerer derefter resultaterne i ét enkelt billede, som er optimeret til et minimum af kamerarystelser. Da mange byer har restriktioner vedrørende brug af stativer, kan Håndholdt nattescene være din vej til at få skarpe billeder i byen om natten.

Vælg et lille objektiv med en fast brændvidde og hurtig blænde

Et objektiv med fast brændvidde og stor blænde som f.eks. Canon EF 50mm f/1.8 STM er altid godt at have ved hånden, og det er perfekt til optagelser i svagt lys. Det er et lille, let og diskret objektiv, som giver en skarp billedkvalitet. Objektiver med faste brændvidder har et bredt udvalg af blændeindstillinger, som giver en fantastisk kontrol over dybdeskarpheden. For at få mest muligt ud af disse objektiver skal du bruge metoden Blændeprioritet (Av) og styre dybdeskarpheden eller bruge metoden Lukkerprioritet (Tv) til at kontrollere, hvordan bevægelser bliver optaget. En anden fordel ved at bruge denne type objektiv er, at du er nødt til at flytte dig for at komme tættere på motivet i stedet for at zoome, hvilket betyder, at du ofte finder flere interessante vinkler at optage fra. Til bybilleder eller mere generelle optagelser bør du se nærmere på Canon EF 24mm f/2.8 IS USM eller Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Vær klar til at tage billedet når som helst

Hav dit kamera klar til at tage billeder på alle tidspunkter. Det betyder, at du skal være opmærksom på, hvordan lyset ændrer sig omkring dig, når du går gennem byen. Hvis det bliver mørkere, skal du øge ISO-hastigheden eller åbne blænden. Hvis det bliver lysere, skal du sænke ISO-hastigheden eller lukke blændeåbningen. På denne måde er kameraindstillingen tæt på det ideelle, hvis du støder på en spektakulær scene, du vil indfange.

  • Tip: Hvis en by har høje bygninger, skal du kontrollere lysets placering mellem bygningerne og overveje, hvordan det tilgængelige lys kan forbedre dit billede. Du bør også overveje at vende tilbage til det samme sted på et bedre tidspunkt på dagen, hvor lyset er, som du vil have det.

Brug af monokrom og filtre

Du kan bruge den monokrome Picture Style på kameraet til at skabe sort/hvid-billeder med kameraet alene. Da sort/hvid primært handler om skygge og lys, vil brugen af den Monokrom hjælpe dig til at se samspillet mellem kontrasterne. LCD-skærmen viser billeder i sort/hvid, men hvis du optager i RAW-format, kan du vende tilbage til et farvebillede under efterbehandlingen på din computer.

Hvis du øger kontrastindstillingen for Picture Stylen Monokrom og tilføjer en gul filtereffekt i stærkt sollys, får dine billeder ofte en endnu mere dramatisk kontrast.

Vidste du, at...? Skyggerne bliver længere, når dagen går på hæld, end de er midt på dagen, og skyfrie dage med strålende sol giver skyggerne de skarpeste kanter.

Få mest muligt ud af timelapse-effekter

Selv hvis du kun besøger en by i en kort periode, er timelapse en fantastisk måde at formidle byens hurtige tempo på. Nogle EOS-kameraer har et indbygget intervalometer, der kan indstilles, så kameraet tager et stillbillede med få sekunders mellemrum.

Sørg for at bruge et stabilt stativ til kameraet. Du kan prøve at optage en gade fra et højtliggende hotelværelse for at skabe et interessant portræt af en by fra solopgang til solnedgang.

For at indfange billeder nok til din timelapse skal du huske, at jo kortere intervallet er, jo længere tid kører din timelapse. Hvis du kun optager et par timers stillbilleder, er det bedre at optage med et kortere interval, da du altid kan gøre filmen hurtigere, når du redigerer den, hvis det er nødvendigt.

Ændring af fokus

I store byer med mange mennesker kan det være svært at fokusere på fjerne motiver. Kameraet vil ofte finde motiver tæt på, som kommer i vejen, og fokusere på dem i stedet. På tætbefolkede steder ønsker du måske at zoome yderligere ind på scenen.

Små detaljer skaber stærke billeder

Fotografering i en by handler ofte om de små detaljer, som gør billedet unikt. Det kan være en god idé at besøge byens markeder og fotografere ting til salg (og de mennesker, der sælger dem).

Ud over at indfange ting, der er anderledes end der, hvor du bor, kan du også tage billeder af ting, som er ikoner i en bestemt by, f.eks. Sevillas appelsiner, de parisiske flutes eller en bratwurst i Berlin.

  • Tip: Når det gælder små genstande, skal du bruge fokusknappen til at vælge makro- eller close-up-metoden (det er knappen med blomsten eller MF-symbolet) og derefter sørge for at komme tæt på motivet, så det fylder hele billedrammen.

I metoden Smart Auto bør kameraet automatisk skifte til Makro. Hold kameraet stille i ca. et sekund, og så bør du kunne se, at ikonet øverst til højre på skærmen skifter til en blomst.

Optag den samme scene på forskellige tidspunkter

Hvis der er tid til det, kan du fotografere den samme del af byen på forskellige tidspunkter af dagen for at vise livsrytmen, og hvordan den ændrer sig.

Med tid tilovers i byen kan du vælge at besøge et sted igen på forskellige tidspunkter af dagen for at indfange de skiftende menneskemængder og lysforhold. Blot tre eller fire billeder taget med lige store intervaller i løbet af dagen kan give en fornemmelse af, hvordan byen forandrer sig.

Optagelse af motiver i bevægelse

Når du optager motiver i bevægelse, f.eks. folk, der går hen over en bro eller en plads, er det bedre at holde kameraet stille og slå flashen fra - dette vil medføre, at kameraet vælger længere lukkertider for at fremhæve motivets bevægelser. Når du forsøger at tage denne type billede, skal du se efter overflader og steder, hvor kameraet kan placeres eller holdes fast for maksimal stabilitet. Prøv at eksperimentere med metoden Lukkerprioritet (Tv), hvis dit kamera har denne funktion. Den giver mulighed for at justere lukkertiden og udforske din kreativitet.

Vær beredt

Sørg for, at dit kamera og du selv er klar til at tage billeder af byen hele dagen og natten. Uanset hvilken type eller model dit kamera er, er det klogt at holde batteriet opladet og have masser af plads på hukommelseskortet, så du ikke går glip af et unikt billede.

Optagelse af byscener med dit LEGRIA-videokamera

Forestil dig, at din film er en reklame for den by, du besøger, eller forsøg at indfange et øjebliksbillede af byens liv. Hvis du sætter et klart mål og udtænker den historie, du skal gå efter under optagelsen, vil det sikre, at du optager den rigtige slags video til at fortælle din byhistorie. Du kan fokusere på mode, arkitektur, musik eller en bestemt gade for at skabe et spændende visuelt portræt af den evigt foranderlige by.

Videosnapshots

Brug Video Snapshot-metoden til at indfange små videoklip, der fortæller byens historie. Hvis den pågældende del af byen har interessante lyde, er det ofte værd at optage et længere videoklip, som kan bruges som en kontinuerlig del med live-lyd hen over flere separat optagede videoklip. Audio Scene Select vil automatisk tilpasse videokameraets lydoptagelsesindstillinger for at sikre, at den omgivende lyd fra byen optages tydeligt.

  • Tip: Indfang byens bevægelser. Mennesker eller offentlige transportmidler er gode motiver, når du vil vise byens dynamik, og hvordan den ændrer sig gennem dagen.

Hold øje med lyset

Belysningen er en vigtig faktor, når du optager videoer af byen. Nogle gange har du ikke noget valg. Inde på museer og andre indendørs steder er lyset ofte dæmpet. I disse situationer skal du prøve at undgå at gå, mens du optager. Optag et stykke tid fra en stabil position, tryk på pause, og forbered derefter din næste optagelse.

Når du er udendørs, er det en god idé at optage i dagslys for at vise detaljer, selvom sollys kan medføre dominerende skygger. Overskyet vejr giver ofte giver langt bedre resultater.

Optagelse om natten kræver, at du eksperimenterer lidt for at få de resultater, du ønsker, da lyset er begrænset. Prøv at starte med at optage i tusmørke, find godt oplyste steder, og brug et stativ, når det er muligt.

Fremvis dine billeder fra deres bedste side

Bybilleder kan gøres til virkningsfulde print, som giver stof til samtale, når du udstiller dem på væggen derhjemme. Og når du har taget et billede, du er stolt af, hvorfor så ikke vise det frem i al sin pragt – eller sende det til en ven?

Når du vender tilbage fra dine byoptagelser, kan du sammensætte og printe dine bedste billeder som en imponerende collage. Du kan også udvælge nogle billeder til print for at lave din egen guide til byen og de ting, du har opdaget.

Send et postkort til en ven

Print i små størrelser som f.eks. 10x15 cm eller 13x18 cm er ideelle, da disse størrelser er perfekte til at dele med venner og familie. Du kan endda sende dit billede som et postkort, du har printet på din PIXMA-printer. Vælg et blankt papir som f.eks. Photo Paper Plus Glossy eller Photo Paper Pro for at få de skarpeste print og de mest levende farver.

Hold dig opdateret

Abonnér på nyhedsbrevet