Two cross-country skiers travel along the narrow spine of a mountain, using their poles.

Action-fotografering

"Det er lige så spændende, som da jeg var 16." Richard Walch fortæller om sin passion for vintersportsfotografering

Ekstremsportsfotografen Richard Walch er lige så glad for at hænge ud af en helikopter som stille og roligt at zigzagge ned ad en pist, så der bliver indfanget nogle virkelig hårrejsende og inderlige øjeblikke. Hans passion for fotografering begyndte, mens han snowboardede med sine venner, og den er stadig lige så stærk, som da han var 16, hvor han fik sit første billede trykt i et blad.

Her afslører han sin kreative tilgang, historien bag sin bedste optagelse, og hvor han søger inspiration.

Du har fotograferet professionelt siden du var 16. Hvordan fandt du din passion for fotografering?

"Min passion for fotografering blev vækket af et heldigt sammentræf, da jeg skiftede skole og endte på en med et professionelt mørkekammer. Jeg tilbragte meget tid der, hvilket ikke var godt for mine karakterer, men det var rigtigt godt for mine billeder. Jeg startede med et Canon EOS-1N og arbejdede mig op til Canon EOS-1D X Mark II. Samtidig brugte jeg alle mine weekender i bjergene på snowboard. Min oprindelige plan var at blive sponsoreret snowboarder, men sandheden er, at jeg ikke var god nok. Så jeg sagde, "Okay, hvis jeg ikke kan blive sponsoreret, så vil jeg prøve at tage mit kamera med og fotografere mine venner, der rent faktisk er gode til at stå på snowboard."

Hvad er det sværeste ved at fotografere vintersport?

"Det hele handler om at organisere sig selv og forberede til et foto. Jeg er aldrig blevet formelt oplært som fotograf. Jeg lavede simpelthen bare alle de fejl, du kan komme i tanke om, og forsøgte kun at lave dem én gang. En af mine hårdeste læringskurver var, da jeg tog til Whistler i Canada efter at have afsluttet skolen. Jeg fotograferede i en uge med film, gik til et filmlaboratorium i Vancouver og lagde 10 filmruller på bordet. Da jeg fik dem tilbage, var de alle undereksponeret med tre trin, fordi jeg havde sat kameraet på -3 ved en fejl. Alle de fantastiske billeder var spildt, fordi de var tre trin for mørke. Med analog film var der ingen måde at løse det på. Det gør man ikke to gange."

Hvordan ser organiseringen ud?

"En ting, jeg virkelig lægger stor vægt på, er, hvordan jeg kommer derhen, hvor jeg skal være, hvordan jeg kan arbejde sikkert, hvordan jeg laver opstillingen til fotograferingen. Man skal være opmærksom, når man arbejder udendørs eller i bjergene eller bare tager en selfie. Vær forsigtig; observér, hvad du laver, og tag så kameraet frem og tag billedet."

"Jeg er aldrig blevet formelt oplært som fotograf – jeg lavede simpelthen bare alle de fejl, du kan komme i tanke om, og forsøgte kun at lave dem én gang."

Du bliver nødt til nogle gange at befinde dig på nogle vanskelige steder. Kan du fortælle os om den mest spændende vintersportsfotografering, du har lavet?

"Lige siden jeg begyndte at fotografere vintersport og snowboarding, har jeg drømt om at tage til Alaska. Men man kan ikke bare tage til Alaska og se, hvad der sker – man skal være en del af et tæt sammenknyttet hold. Jeg tog af sted med de førende skiløbere i Europa, en gruppe kaldet Legs of Steel. Vi tog på helikopterskitur til Haines – Alaskas bedste sted til frit løb. Sneen sidder fast på de her lodrette vægge [afbildet nedenfor], så du kan køre på skråninger, der er stejlere end noget andet sted i verden. Presset er ekstremt højt, fordi sportsfolkene har investeret omkring 10.000 € til 15.000 € for at kunne gennemføre seks til ti kørsler, så når du sidder i helikopteren og fotograferer ud ad en åben dør, skal du sikre dig, at du rammer plet. Det gik fint – alle udførte deres stunts, og ingen kom til skade."

Relaterede artikler
A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

UDENDØRS

Fototips og -tricks til vinterferien

Den professionelle sportsfotograf Richard Walch deler ud af sine ekspertkyndige tips til fantastisk vinterfotografering, fra at vælge et kamera til de bedste indstillinger.

Two young men dressed in black leap around on a rooftop between Turkish domes with stone lanterns on top.

ACTION

Sådan kan man fotografere parkour: Samo Vidics bedste tips

Canon-ambassadøren forklarer, hvordan man formidler den urbane actionsports spænding og spektakulære form.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

UDENDØRS

Sådan optager Munro Moonwalker i bjergene

Her kan du se, hvordan Alan Rowan bruger Canon PowerShot SX740 HS til at få den perfekte naturoptagelse, med alt fra farverige close-ups til bjergtoppe indhyllet i tåge.

Er der kamerateknologier, du synes er særligt interessante lige nu?

"Under America's Cup (sejlads) sagde New Zealands holdkaptajn altid: "Hvis det ikke gør båden hurtigere, interesserer det os ikke." Hvis et element ikke gør billedet bedre, hvorfor så overhovedet tale om det? Det, du virkelig skal gøre, er at fokusere på det unikke ved et produkt. Gør det dig i stand til at gøre noget, du ikke kunne have gjort før? Canon EOS M5 og Canon EOS M50 er begge kameraer, der virkelig sætter dig i stand til at udføre noget, du ikke har kunnet gøre før. De er meget små kameraer, der giver dig mulighed for at være ekstremt hurtig og diskret, især når du kombinerer dem med et Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv med fast brændvidde – det er den perfekte kombination."

Du fotograferer med professionelt Canon-udstyr, men kan nogle af de samme effekter opnås med et kamera fra lavere klasser?

"Ja! Hvis man skal have fantastiske billeder, handler det mere om teknik end teknologi. Men alle Canon-kameraer har for eksempel rigtig god autofokus. Desuden er det almindeligt, at en avanceret teknologi først introduceres i et kamera fra entusiastklassen, før den puttes ind i et avanceret kamera. For eksempel blev noget af den såkaldte Touch & Drag-autofokusteknologi, som folk nu taler om i forhold til Canon EOS R-systemet, rent faktisk introduceret med Canon EOS M5 og Canon EOS M50."

Hvad har været det afgørende øjeblik for din karriere indtil videre?

"Da jeg var 16, var min søster udvekslingsstudent i USA, og jeg kunne besøge hende og de familier, hun boede hos, i løbet af sommerferien. Et af familiemedlemmerne var den administrerende direktør for Dallas Morning News, så den sommer fik jeg lov til at arbejde der som fotografpraktikant. Fotograferne undrede sig alle over, hvad jeg lavede der, fordi jeg var så ung. Jeg var et energibundt, der løb omkring. På en opgave skulle vi fotografere en stor sejlbåd, og jeg endte med at klatre op ad masten og spørge kaptajnen, som jeg gerne ville fotografere, om at klatre op sammen med mig, så jeg kunne fotografere ham fra oven med båden i baggrunden nedenunder.

"Jeg gjorde en ekstra indsats for at få det billede, mens den fastansatte fotograf, der var kommet med mig, bare placerede kaptajnen bag roret. Han fik også et rigtigt flot billede, men mit var det, der blev trykt i avisen, hvilket var en virkeligt stor ting for mig på det tidspunkt. Det lærte mig meget tidligt, at hvis du vil skabe et enestående billede, så kommer det ikke af sig selv. Man skal virkelig presse på for det. Jeg forsøger altid at fotografere efter det billede, som jeg har i mit hoved, og det er lige så spændende, som det var, da jeg startede."

Hvad gør du, når du er løbet tør for idéer?

"Jeg går ind i brusebadet, og så får jeg en idé [griner] – det er faktisk, hvad der sker. Men generelt er jeg som en svamp – jeg forsøger at få inspiration fra alt. Jeg kan gå på et kunstmuseum og få inspiration der, så tale med en designer og få en idé der, tale med en rejsende og få hans idé, så se noget på internettet. Jeg tager al den information til mig ved at observere på en meget, meget detaljeret måde, men jeg tager bare det hele til mig uden at vide, hvornår jeg skal bruge det. Hvis du bare kigger på snowboardfotografer, så ender du med at kopiere dem, hvilket ikke er godt. Men hvis jeg ser på, hvad en snowboardfotograf laver, og derefter fører det over på fotografering af sejlsport, og derefter ser på, hvad en kunstner gør, for så at føre det med tilbage til sporten, så kan jeg lave min egen stil og skabe en ny fornemmelse i en scene."

Læs Richards bedste praktiske tips til, hvordan man opnår bedre vintersportsfotografering til skisæsonen.

Skrevet af Kathrine Anker

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle tips og teknikker

Relaterede produkter