NATURFOTOGRAFERING

Leg med lys og skygge: Naturfotografering i sort/hvid

Canon-ambassadør Helen Bartlett forklarer, hvordan hun fangede iøjnefaldende sort/hvid-billeder af naturens verden med sit PowerShot G7 X Mark III.
Vanddråber fanger lyset på et edderkoppespind.

Har du nogensinde tænkt over, hvordan det er at se verden i sort/hvid? For den London-baserede familieportrætfotograf og Canon-ambassadør Helen Bartlett er det hendes foretrukne stil. Helen har gjort monokrom til sit varemærke siden starten af sin virksomhed i 2003, hvor hun arbejder med dybder af lys og skygge, når de falder på ansigter og scener foran hende.

Under covid-19-nedlukningen i England byttede Helen familieportrætter ud med at eksperimentere med sort/hvid-naturfotografering, mens hun var på gåture i nærheden af sit hjem i det nordlige London. Hun deler sine billeder, som er en blanding af skjulte teksturer, baggrundsbelyste blade, duggede spindelvæv og dramatiske skovsilhuetter, på sin Instagram Highlights under navnet "Off Duty". Størstedelen af dem blev taget med hendes Canon PowerShot G7 X Mark III.

Optagelse med et kompaktkamera har hjulpet Helen med at udvikle sin stil, og det har også opmuntret hende til at lege med nye teknikker. Her forklarer hun, hvordan processen udviklede sig, og hun giver råd om, hvordan du kan tage dine egne fantastiske naturbilleder i sort/hvid.

1. Find et nyt perspektiv

Et sort/hvid-nærbillede af fem identiske blomster, der står i silhuet mod solen.

Canon-ambassadør Helen Bartlett brugte det kompakte Canon PowerShot G7 X Mark III til at tage sort/hvid-naturbilleder under nedlukningen i London, og i den forbindelse opdagede hun en helt ny verden. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/800 sek., f/10 og ISO320. © Helen Bartlett

Fordelene ved et kompaktkamera er dets størrelse, alsidighed og muligheden for at dele billeder nemt og hurtigt – men det kan også give en mere afslappende oplevelse, når der er mindre pres for at skabe det perfekte billede.

"Jeg havde altid ledt efter noget mellem en telefon og et professionelt kamera, da jeg ikke kan putte mit Canon EOS-1D X Mark III i lommen," siger Helen. "Generelt er mit arbejdskamera bare for stort til en gåtur rundt i parken. Jeg blev virkelig frustreret over billeder, der blev taget med min telefon, for da jeg åbnede dem på min computer eller ville lave et print, var kvaliteten der bare ikke.

"Jeg købte et Canon PowerShot G7 X Mark III under nedlukningen og begyndte at tage det med ud på vores daglige gåture, hvor jeg virkelig lærte det at kende.

"Det får mig til at tage flere billeder, se tingene på en anden måde og lægge lidt mere mærke til tingene. Jeg har lært at slappe lidt af og ikke bekymre mig – disse billeder er for mig og ikke for kunderne, så det er virkelig ligegyldigt, om tingene ikke virker, som du vil have dem til. Jeg kan ikke forestille mig at være uden et kompaktkamera nu."

Canon PowerShot G7 X Mark III har en stor sensor af 1,0-typen, som bringer det tættere på et digitalt spejlreflekskamera eller et spejlløst kamera end på en smartphone.

2. Lær så meget som muligt om lys

Et sort/hvid-billede af stilke af vild kørvel på en mørk baggrund.

Canon PowerShot G7 X Mark III har vist sig at være en vigtig tilføjelse til Helens kamerataske. "Et kompaktkamera er ikke det samme som et førsteklasses digitalt spejlreflekskamera eller et spejlløst kamera, men for mig er det det perfekte midtpunkt mellem det og min telefon," siger hun. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/500 sek., f/3.2 og ISO160. © Helen Bartlett

Sort/hvid-næroptagelser af sollys, der skaber højlys og skygger på græsstrå.

"Når folk begynder deres rejse med fotografering, er det at lære at se lyset en af de sværeste ting," siger Helen. "Men hvis du begynder at se på lys og bruger et øjeblik på at tage et billede af det, begynder du at lægge mere mærke til det." Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek., f/2.8 og ISO320. © Helen Bartlett

Hvis du er ivrig efter at fotografere naturen i monokrom, anbefaler Helen, at du lærer om lys. "Prøv at tage et billede hver dag, uanset om du er ude med dit kamera eller derhjemme," siger hun. "Det viser måske bare, hvordan lyset falder på et glas vand i dit køkken, men du vil se mere og mere fokuseret på det, hver gang du gør det."

Leg med lys skaber dybde og interesse, når du optager i sort/hvid, og der er mange måder at eksperimentere med det. "Se efter baggrundsbelysningen, som fungerer rigtig godt i sort/hvid, og vær ikke bange for at lege med kontrast og eksponering," siger Helen. "Du kan dreje eksponeringsknappen frem for at optage noget ret intenst og derefter dreje den tilbage, så du lige har højlysene for grafiske, dynamiske billeder."

3. Fokusér på, hvad der er i billedet

Sort/hvid-nærbillede af et enkelt fjergræsstrå med flere lignende fjergræsstrå sløret i baggrunden.

"Jeg har altid været tiltrukket af sort/hvid-fotografering, fordi jeg kan godt lide enkelheden i det," siger Helen. "Jeg kan godt lide, at det er abstrakt og får dig til at stoppe og se lidt nærmere på former og teksturer." Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/400 sek., f/2.8 og ISO640. © Helen Bartlett

Et sort/hvid-billede af tre høje løvtræer i en skov.

En af Helens foretrukne ting ved Canon PowerShot G7 X Mark III er kameraets kompakte størrelse. "Det er vigtigt, at jeg kan have det i lommen," forklarer hun. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO400. © Helen Bartlett

Sort/hvid hjælper Helen med at fokusere på sit motiv i billedet og eliminerer distraherende farver eller elementer, hvilket er en anden god grund til at tage billeder af naturen i byen uden farve.

"Kameraet har en hurtig maksimal blænde på f/1.8 og Wi-Fi-forbindelse, så jeg kan bare sende et billede, jeg kan lide, til min telefon og færdigredigere det," fortsætter hun. "Jeg behøver ikke gå i nærheden af min computer, hvis det er min fridag."

Et alsidigt objektiv, makrofunktion og Wi-Fi-funktioner er blot nogle af de funktioner, som Helen værdsætter ved Canon PowerShot G7 X Mark III. "Størrelsen og vægten og det faktum, at det er meget fleksibelt, er alle fantastiske," siger Helen, der optager i kameraet med sort/hvid-funktion, så hun kan "se" lyset i monokrom. "Makrofunktionen er også fantastisk, hvis du er ude at tage billeder af træer, blomster og dyreliv.

"Hele min verden er i monokrom, og jeg elsker det," siger Helen. "Et farvebillede handler ofte om farver, men et sort/hvid-billede handler om motivet, uanset om det er en person, en bygning eller et træ. Når du er ude i en park, fjerner den også alle farvestrålende distraktioner i baggrunden. Jeg er altid tiltrukket af sort/hvid, ellers er der i naturen bare så meget grønt!"

4. Eksperimentér med forskellige teknikker

En sti gennem en skov er indrammet af snedækkede træer i dette sort/hvid-billede.

"Eksperimentér med alle indstillingerne på dit PowerShot G7 X Mark III, selv de ting, du ikke tror, du vil bruge," siger Helen. "Prøv at tage billeder med indbygget flash fra forskellige vinkler eller ved hjælp af makrofunktionen. Leg lidt med det, og se, hvordan lyset falder." Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/500 sek., f/2.8 og ISO400. © Helen Bartlett

Et sort/hvidt nærbillede af et glinsende edderkoppespind med morgendug.

"Det er meget vigtigt at have et kamera med indbygget Wi-Fi-tilslutning, hvis du har en idé om, at du vil lægge dine billeder op på sociale medier," siger Helen. "Du kan sende billeder til din telefon meget hurtigt uden besvær." Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek., f/3.5 og ISO800. © Helen Bartlett

Brugen af et kompaktkamera har givet Helen lyst til at afprøve forskellige teknikker og gribe sin fotografering an med friske øjne. "Det har været en fantastisk måde at eksperimentere på," siger hun. "Fotografering med flash er f.eks. ikke en del af mit repertoire, men da det sneede til jul, tog jeg en masse billeder med den indbyggede flash på Canon PowerShot G7 X Mark III.

"Det har været sjovt at prøve forskellige vinkler, komme ned på jorden og fotografere gennem græsset, hvilket er meget nemt at gøre med skærmen, der kan vippes 180 grader. Desuden har Canon PowerShot G7 X Mark III metoderne Auto (A), Blændeprioritet (Av) eller komplet Manuel (M), hvilket betyder, at begyndere kan lære og blive bedre på en fleksibel måde med brugervenlige knapper. Den har også P-metode (programmeret automatik) – en optagelsesmetode, der er halvvejs mellem automatisk og manuel – og Intelligent Auto samt en række kreative scenemetoder, der giver begyndere mulighed for at få fantastiske billeder uden at skulle bruge teknisk knowhow."

Du kan få mere at vide om dine kamerafunktioner, og hvordan du bruger dem, ved at downloade Canons Photo Companion-app.

Et sort/hvidt billede af ringe på en dam med spredte vanddråber, der er frosset i luften omkring den.

"Hvis du går ud og begynder at tage billeder, og du ikke tænker så meget på, hvad du tager billeder af, vil du efter et par uger opdage, at du er blevet tiltrukket af lignende motiver," siger Helen. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/1600 sek., f/2.8 og ISO3200. © Helen Bartlett

De tynde blade fra en bregnelignende plante kan ses med stor detaljerigdom i dette sort/hvid-nærbillede.

Helen beskriver sin personlige naturfotografering med sit kompaktkamera som "skitsefotografering" – hun finpudser sine professionelle evner, mens hun stadig har det sjovt. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/640 sek., f/2.8 og ISO200. © Helen Bartlett

En aktivitet, der er inspireret af kunstnere, "billedskitsering", er en anden eksperimenterende teknik, der har hjulpet Helen med at observere naturen. Hun lavede en YouTube-video om dette emne og skitserede styrken ved denne sjove metode til optagelse, som er hurtigere, men uden pres.

"Idéen om "billedskitser" kom delvist fra min fætter, som er kunstner," forklarer Helen. "Hvis en kunstner laver et stykke arbejde, vil han eller hun sandsynligvis lave skitser af en masse idéer eller detaljer, som vedkommende kunne tænke sig at have med. Min fætter beskriver det som at tage din blyant med ud på en gåtur. Jeg tænkte, at det kunne være en rigtig god idé at gøre ud fra et fotografisk synspunkt.

"Jeg kan f.eks. finde nogle fantastiske nye synsvinkler i parken, som jeg ville kunne indarbejde i et portrætbillede. Eller jeg kan lege med en teknik, jeg har set på Instagram, f.eks. vandpytmønstre, for at se, hvordan det gøres, og hvad der giver de bedste resultater."

Et sort/hvid-billede af skyggen af et træ på en stenmur.

"Mit "Off Duty"-projekt er bogstaveligt talt bare de billeder, jeg tager, når jeg ikke er på arbejde," siger Helen. Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/125 sek., f/5 og ISO125. © Helen Bartlett

Midt i en himmel med spredte skyer skinner solen ned på silhuetter af store træer i dette sort/hvid-landskabsbillede.

"Jeg havde ikke tænkt på "Off Duty" som et personligt projekt, men det tænker jeg, at det er," siger Helen. "Det er bare et sted, hvor jeg kan reflektere over tingene med et kamera." Taget med et Canon PowerShot G7 X Mark III ved 1/2000 sek., f/10 og ISO125. © Helen Bartlett

"Hvis du fotograferer i en temmelig kedelig park, har du brug for lys til at løfte billedet," fortsætter Helen. "Se efter, hvor lyset fanger siderne af ting og giver form og drama. Prøv at optage i begyndelsen eller slutningen af dagen, når du har det svage lys, der kommer igennem. Jo mere du gør det, jo mere vil du se, og jo mere spændende bliver det."

Efterhånden som tiden går, vil din stil udvikle sig og kan endda resultere i et personligt projekt som Helens "Off Duty"-serie. "Dine interesser fortæller, hvad du tager billeder af, og jo flere billeder du tager, jo mere begynder du at se temaer," siger hun. "Tænk ikke for meget, bare gå ud og hav det sjovt."


Skrevet af Lorna Dockerill

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • Sort/hvid-fotografering

    Tips til sort/hvid-fotografering

    Fra bryllupper og landskaber til sport og portrætter – opdag, hvordan du tager fantastiske sort/hvid-billeder.

  • UDENDØRS

    Sådan tager Munro Moonwalker billeder i bjergene

    Her kan du se, hvordan Alan Rowan bruger Canon PowerShot SX740 HS til at få den perfekte naturoptagelse, med alt fra farverige close-ups til bjergtoppe indhyllet i tåge.

  • SORT/HVID-FOTOGRAFERING

    Optagelse med lang eksponering i sort/hvid

    Opdag, hvordan Stephen McNally fanger mystiske fotografier med lang eksponering i sort/hvid.

  • SORT/HVID-FOTOGRAFERING

    Fang verden i monokrom

    Den farveblinde fotograf Chris Ward forklarer, hvordan man laver billeder, der fokuserer på de finere detaljer.