ACTION-FOTOGRAFERING

Løft din action-fotografering med Speedlite-flashenheder

Et enkelt flash af lys fra en Canon Speedlite kan åbne for en hel verden af innovative action-fototeknikker. Find ud af, hvordan du får mest muligt ud af dette praktiske kit.
En kvinde, der står på skateboard, og som er fotograferet fastfrosset i luften med en Speedlite på et stativ, mens hendes skateboard flipper under hende.

Fotografering med flash kan virke overvældende, men i bund og grund er en flash et meget enkelt stykke udstyr. Formålet er at løfte dele af dit billede med et glimt af lys på det helt rigtige tidspunkt. Nogle gange kan det være nødvendigt på grund af mørke forhold, men på andre tidspunkter kan du bruge flash i kombination med omgivende lys for at opnå et karakteristisk udseende. En enkelt Speedlite-flash åbner for alle mulige kreative muligheder, især med action- og sportsfotografering. Du kan vælge at fastfryse en fartfyldt action-scene, optage med bevægelsessløring eller optage begge dele i et enkelt billede.

Uanset om du er nybegynder med flash, eller du er på udkig efter nye måder at udvide dine kreative belysningsteknikker på, er her et par tips til, hvordan du bruger en Speedlite til at tage forbløffende action-sportsfotos.

1. Frys action med højhastighedssynkronisering

En mand, der står øverst på en skaterrampe og fotograferer en skateboarder.

Hvis du vil optage i funktionen High Speed Sync (HSS), skal du trykke på synkroniseringsknappen på din Speedlite, indtil den viser H-symbolet, og derefter øge lukkertiden for at fastfryse hurtigt bevægende motiver.

En mand i mørkt tøj og en hat midt i et skateboardstunt, hvor han læner sig tilbage i en ren vinkel øverst på en rampe.

HSS giver dig mulighed for at indstille eksponeringen til en dramatisk baggrund og stadig få en god eksponering på dit motiv i forgrunden. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 24mm, 1/1600 sek., f/5 og ISO1000 med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Mange kameraer er begrænset til en maksimal lukkertid på 1/200 sek., når der bruges en flash, hvilket kan være for langsomt til at fastfryse motiver i hurtig bevægelse. Men hvis dit kamera og din flash er kompatible, f.eks. Canon EOS RP og Canon Speedlite 600EX II-RT, der bruges her, kan du optage med funktionen til højhastighedssynkronisering (HSS). Dette åbner for meget hurtigere lukkertider.

For at optage folk, der går rundt, er en lukkertid på 1/250 sek. hurtig nok, mens 1/1000 sek. er bedre, hvis dit motiv bevæger sig lidt hurtigere, f.eks. en løber eller en skateboarder, for at fange action uden sløring. Kompromisset med HSS-funktionen er, at flashen skal udløse en række umærkeligt hurtige impulser, der falder sammen med de to gardiner i kameraets lukker, hvilket betyder, at flashens maksimale effekt reduceres, når du øger lukkertiden. Men når du vil belyse dit motiv, mens du optager action-fotos, kan HSS være uvurderlig.

2. Tilfør dybde med ekstern flash

En skateboarder, der udfører et trick, oplyst af en Speedlite-flash på et stativ, foran en graffitimalet væg.

Brug en flash til at belyse dit motiv fra enhver vinkel, f.eks. side- eller baggrundsbelysning. Dette kan føje dybde til dine billeder og virke mere interessant end det flade, frontale lys, du får fra en flash på kameraet.

En skateboarder, der udfører et trick foran en graffitimalet væg.

Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2) har et næsten identisk knaplayout i forhold til 600EX II-RT og kan bruges til HSS-flash væk fra kameraet. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 46mm, 1/200 sek., f/8 og ISO320 med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Hvis du vil bruge flashen væk fra kameraet, kan du bruge en trådløs flashudløser som f.eks. Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT og Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2). Når du har monteret Speedlite-flashen på en fod eller et stativ, skal du enten indstille flashen til E-TTL-funktionen, hvor flashen automatisk indstiller en effekt, der passer til vores eksponering, eller indstille den til manuel effekt og derefter tage testbilleder for at finde det rigtige flash-output til vores motiv.

3. Undereksponér omgivende lys for at få dit motiv til at skille sig ud

En mand, der fotograferer en kvinde, der udfører et skateboard-trick, med skateboardet på hovedet i billedet, mens hun springer.

Ved at undereksponere omgivende lys skabes der en mørk og stemningsfuld atmosfære, hvilket betyder, at dit motiv vil fremstå på en dristig måde, når det oplyses af en Speedlite.

En kvinde, der står på skateboard, og som er fastfrosset i luften, mens hendes skateboard flipper under hende.

Med den eksterne flash til venstre for motivet og solen, der kommer bagfra til højre, kan vi skabe dramatisk krydsbelysning. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 48mm, 1/180 sek., f/13 og ISO100 med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Når du kombinerer flash med dagslys, kan du eksperimentere med forholdet mellem to lyskilder. Du kan f.eks. bevidst undereksponere de dagsbelyste omgivelser og bruge flashen til at eksponere og isolere vores motiv. For at opnå dette skal du lade flashen være slukket til at begynde med og finde ud af en manuel eksponering, der undereksponerer det omgivende lys, så det er mørkt og stemningsfuldt. Tænd derefter for flashen, og indstil den til manuel effekt.

Tag et par testbilleder for at finde det rette output til din scene. For at overdrive klart dagslys som dette har vi brug for en høj effekt, så start med din flash ved 1/1 fuld effekt, og drej den derefter ned, hvis den ser for kraftig ud. Ud over at ændre outputtet kan vi også justere styrken af lyset ved at flytte det tættere på eller længere væk fra motivet. Hvis vores Speedlite bruges på denne måde, kan vi skabe en stemningsfuld lyslomme omkring motivet.

4. Indstil din flash til synkronisering med bageste lukkergardin for at tilføje spor

En Speedlite, der er indstillet til en eksponering på ét sekund.

Flashmetode med bageste lukkergardin er en funktion, der betyder, at flashen udløses ved slutningen af eksponeringen eller ved det bageste lukkergardin. Her er flashen indstillet til at affyres ved slutningen af en eksponering på et sekund.

Når du affyrer en flash under en lang eksponering, kan du skabe en dynamisk blanding af sløring og skarphed. Bevægelsen gennem billedet skaber sløringen, mens den korte serie af flash fastfryser motivet i et splitsekunds øjeblik i eksponeringen. Du kan vælge, om flashen skal udløses lige fra starten eller i slutningen af eksponeringen. Det er normalt bedst at indstille flashen til funktionen med bageste lukkergardin, så den udløses til sidst. På denne måde skaber sløringen et spor bag dit motiv. Hvis du vil bruge funktionen med bageste lukkergardin, skal du trykke på synkroniseringsknappen på din Canon Speedlite, indtil den viser ikonet med tre pile.

5. Brug en flash til dine panoreringsoptagelser for at gøre dit motiv skarpt

Et billede af en kvinde, der står på skateboard, hvor den graffitimalede murstensvæg i baggrunden er blevet sløret, mens skateboarderen forbliver klar.

Hvis du vil skabe panoreringssløring, skal du følge motivets bevægelse fra den ene side af billedrammen til den anden og tilpasse kameraet til dets hastighed. Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv ved 26mm, 1/30 sek., f/16 og ISO100 med en Canon Speedlite 600EX II-RT.

Hvis du panorerer kameraet med dit motiv, kan det resultere i en vidunderlig kombination af sløring og skarphed. Tidsindstil præcist, så bliver motivet skarpt, mens alt andet er sløret. Panorering kan udføres uden flash, men når du tilføjer en flash, bliver motivet skarpere og mere defineret. Indstil flashen til synkronisering med bageste lukkergardin, brug derefter lukkerprioritetsfunktionen, og indstil lukkertiden til ca. 1/30 sek. (eller hurtigere for motiver i hurtig bevægelse som f.eks. biler). Når du er klar, kan du panorere kameraet med action-scenen. Det kan tage et par forsøg at få motivet til at stå skarpt, men det er besværet værd for den fornemmelse af hastighed og bevægelse, du kan skabe.

6. Lav impulser med din flash for at skabe et blandet billede

En Speedlite-flash, der er indstillet til MULTI-funktion.

I MULTI-funktion kan vi indstille antallet af impulser og frekvens pr. sekund (Hz). Dividér antallet af impulser med frekvensen for at finde den ideelle lukkertid.

Et billede med lang eksponering med et pulserende glimt af en skateboarder, der laver et trick.

Ved at bruge MULTI-funktion åbnes der en verden af kreative idéer til din action-fotografering, så du kan lave abstrakte blandede billeder som dette.

MULTI-funktion er en kreativ Speedlite-indstilling, der affyrer en hurtig række impulser. Når det bruges sammen med en lang eksponering, kan du fange dit motiv i flere positioner rundt i billedet. Udfordringen her er, at de lysere områder – ligesom en dobbelt eksponering – vil overlappe og blandes med hinanden. Så det er bedst at fotografere dit motiv med en mørk baggrund eller om natten og fange dem i bevægelse fra den ene side til den anden.

Når du har mestret disse teknikker, kan du finde mere inspiration fra den professionelle adrenalinsportsfotograf og Canon-ambassadør Lorenz Holder, når han fører os gennem sine bedste tips1 til brug af flash til action-fotografering, eller følge den professionelle action-fotograf Dave Mackison, der optager med Speedlite EL-12.

Skrevet af James Paterson

  1. Fås kun på engelsk.
  2. Kun tilgængelig på udvalgte sprog.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • FOTOGRAFERING AF BEVÆGELSE

    Sådan fotograferer du motiver i bevægelse

    Find ud af, hvordan du fanger bevægelse og giver dine billeder en fornemmelse af bevægelse.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Panoreringsfotografering for begyndere

    Opdag, hvordan du bruger panorering til bedre action-fotos med disse bedste tips.

  • ACTION-FOTOGRAFERING

    De bedste objektiver til action

    Vores guide til de bedste objektiver til action-fotografering.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Tips om lukkertid

    Få styr på lukkertiden med vores begyndervenlige guide, og få bedre actionbilleder.