FOTOGRAFERING AF ARKITEKTUR

Hæv niveauet: Sådan bliver du bedre til fotografering af arkitektur

Opdag skønheden i bygninger, monumenter og meget mere med disse tips og teknikker fra den prisvindende Canon-ambassadør Fernando Guerra.
Mod en klar blå himmel sidder en mand på kanten af en stor, buet platform, der er hævet flere meter over jorden.

Canon-ambassadør Fernando Guerra ved meget om bygninger. Han er uddannet arkitekt i sit hjemland Portugal, før han tilbragte flere år med at arbejde for et arkitektfirma i Macao. Selvom han var glad for sit job, kunne han dog aldrig helt slippe sin barndoms kærlighed til fotografering.

Fernandos passion for at fotografere bygninger voksede, indtil han med sin bror Sergio begyndte at fotografere arkitektur for førende magasiner og personlige kunder. Nu, efter en række priser, ser han sig ikke tilbage.

Her deler Fernando nogle af de indsigter, tips og tricks, han har lært gennem årene.

På stedet: at finde den perfekte bygning

En mand står i det store betongalleri ved Saya Park-projektet i Sydkorea.

”Jeg ville ikke gøre det samme, som alle de andre arkitekturfotografer gjorde,” siger Fernando om sin karrierevej. "Jeg ville have det sjovt. Jeg begyndte at fotografere bygninger med mennesker, og det gjorde bygningerne virkelig levende. Jeg føler, at når jeg fotograferer arkitektur, er jeg som en budbringer. Mit fotografi bygger bro fra arkitekten ud til offentligheden." Taget med et Canon EOS 5DS R med et Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/8 sek., f/10 og ISO200. © Fernando Guerra

En kvinde og nogle børn leger med et sjippetov i solskinnet ved siden af en hvid bygning. Alle undtagen et af børnene ses i silhuet.

"Jeg tænker ikke på geometri eller linjer, der fører øjet ind i et billede," siger Fernando. ”Jeg er bare på udkig efter former, der tiltaler mig æstetisk, og hvordan lyset spiller på dem. Taget med et Canon EOS 5D Mark III (nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV) med et Canon TS-E 24mm f/3.5L II-objektiv ved 1/2500 sek., f/8 og ISO200. © Fernando Guerra

Fotografering af arkitektur handler ikke kun om imponerende kontorblokke eller udsmykkede kirker. Mens disse vil give spektakulære billeder, kan alle bygninger være smukke ifølge Fernando – hvis du ser godt efter, eller snarere, hvis du ikke gør!

”Tænk ikke på at finde den rigtige lokation," siger han. ”Der er fantastiske bygninger på forfærdelige steder. Tænk over den enkelte bygning, og hvad der gør den interessant. Det kan være alt fra en faldefærdig lade eller et ydmygt hus til et storslået museum eller en katedral. Jeg mener ikke engang, at der er "dårlige" bygninger at fotografere. Det handler om at vente på det rigtige lys og det rigtige øjeblik. "

Når du har fundet og forelsket dig i en bygning, anbefaler Fernando at føje flere lag til dine billeder. Det er en teknik, som han har hentet fra en af sine største inspirationer, Magnum-fotograf Alex Webb, og som Fernando forklarer nedenfor, vil det hjælpe med at tilføje endnu en dimension til din fotografering.

”Hans fotografering fængslede mig på grund af den måde, han brugte lag oven på lag til at bygge flere elementer ind i et billede,” siger Fernando om Webb. ”Der er f.eks. nogle folk her, en hund der, en fyr, der går forbi med en paraply derovre. Hans billeder er komponeret med flere lag, og du får en ægte følelse af liv og kontekst.

"Som arkitekt forsøger jeg at finde de perfekte proportioner, det perfekte materiale og de perfekte farver og finish. Som fotograf forsøger jeg stadig at formidle netop det – at få tingene til at se smukke ud," fortsætter Fernando. ”Jeg er ikke på udkig efter geometri, der ”virker”, jeg prøver bare at få bygningen til at se fantastisk ud. Det er det budskab, jeg forsøger at levere."

Fri fotografering: glem "reglerne"

Fire personer er slørede i bevægelse, mens de går langs en stor korridor inde i en stor hvid bygning med futuristiske vinduer og vægge.

Fernando mener, at fotografering altid bør være et udtryk for ”selvet", selv om det betyder, at genrens traditionelle regler brydes. ”Mange føler, at fotografering af arkitektur er som klassisk musik," siger han. ”Alt er i noderne, og du skal spille det, der er skrevet. For mig er det mere som jazz. Glem reglerne, og brug dine øjne." Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv på 0.4 sek., f/9.5 og ISO200. © Fernando Guerra

Studerende går langs de farverige gangbroer i EPFL Quartier Nord i Lausanne, Schweiz.

Fernando tager håndholdte billeder for at give sig selv den ultimative kreative fleksibilitet ved at bruge kameraets touchscreen, der kan vippes og drejes, så han kan se sine billeder i realtid, uanset optagelsesvinklen. ”Jeg har slet ikke brugt mine kameraers søgere i mange år,” siger den ukonventionelle fotograf. Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon TS-E 45mm f/2.8-objektiv ved 1/13 sek., f/2.8 og ISO640. © Fernando Guerra

En af de første regler for arkitektonisk fotografering, tror du måske, er at bruge et stativ. Ikke ifølge Fernando.

”Jeg kan godt lide at have bevægelsesfrihed, så jeg foretrækker ikke at bruge et stativ, som mange synes er et grundlæggende redskab til fotografering af arkitektur," uddyber han. "Jeg vil hellere bevæge mig rundt og udforske en bygning fra forskellige vinkler, så jeg optager håndholdt. Fra det øjeblik, jeg ankommer på stedet, bevæger jeg mig nonstop, indtil jeg går.

”En anden fordel ved ikke at bruge et stativ er, at hvis du er på et overfyldt sted, kan du fotografere uden at tiltrække opmærksomhed. Ellers kan folk på stedet komme til at se på dig og det, du laver, i stedet for blot at optræde på en naturlig måde. Skærmene på mange Canon-kameraer, der kan vippes og drejes, er perfekte til dette. Du kan optage fra forskellige vinkler, og det ser ikke engang ud til, at du tager billeder."

Hvad Fernando angår, er der faktisk kun én regel, du skal følge, når det drejer sig om fotografering af arkitektur.

"Lodrette linjer skal være lige, så peg aldrig kameraet opad eller nedad, medmindre du bruger et tilt-shift-objektiv, som kan korrigere perspektivet," forklarer han. ”Du kan rette perspektivet i redigeringstrinnet i softwaren, men jeg synes ikke, det ser rigtigt ud. Der er ofte mange andre regler, der diskuteres, men jeg mener, at man skal bryde reglerne for at skabe sit eget karakteristiske arbejde, som skiller sig ud. Bare hold de lodrette linjer lige, og skyd løs."

Træd ind i lyset: Vælg det tidspunkt, du vil optage på

En lang træbygning om natten. De omgivende træer oplyses af to klare lys.

"Bliv ved med at gå, og stop ikke ved solnedgang," siger Fernando. ”Nogle bygninger får et helt nyt liv efter mørkets frembrud. En bygnings vinduer kan være som dens øjne, og om natten, når lyset er tændt indendørs, er det som om, du kan se direkte ind i øjnene. Nogle bygninger forvandles til magiske kasser med glitrende glas, der er smukt om natten." Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv på 30 sek., f/7.1 og ISO1600. © Fernando Guerra

Fugle flyver over en ekstravagant formet bygning ved vandet i skumringen.

"En ting, jeg har lært, er aldrig at bruge flash," siger Fernando. ”Når jeg fotograferer indendørs, kan mit Canon-kamera også indfange det, hvis jeg kan se det med mine øjne. Hvis der er ekstreme forskelle mellem skygger og godt belyste områder, kan jeg tage to eksponeringer med eksponeringsbracketing og flette dem sammen eller bruge kameraets HDR-metode, men jeg bruger aldrig flash eller ekstra belysning." Taget med et Canon EOS 5D Mark III med et Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/80 sek., f/5 og ISO800. © Fernando Guerra

Noget andet, der er en misforståelse ifølge Fernando, er, at det bedste lys til fotografering af arkitektur er tidligt om morgenen eller sent på eftermiddagen, ofte kaldet "den gyldne time".

”Hvis jeg skal fotografere en bygning, kan jeg godt lide at tage dertil tidligt om morgenen og blive der til sent om aftenen. På en måde er det den samme fremgangsmåde, som en fotojournalist bruger. Jeg følger lyset omkring bygningen, og forskellige aspekter ser bedre ud på forskellige tidspunkter af dagen. Du får også mulighed for at se, hvordan folk bruger bygningen, hvilket igen tilføjer et element af liv. Det er som at fotografere en dag i en bygnings liv. Jeg vil gerne indfange mere end selve bygningen.

"Hvis lyset er kraftigt, kan du lege med skyggerne. Jeg fik for nylig nogle fantastiske billeder af et hus ved middagstid med solen højt oppe på himlen. Lyset strålede gennem ovenlysvinduer i taget og oplyste hele bygningens interiør, og det så bare fantastisk ud. Når solen står lavere på himlen, kan en bygning se forkert ud fra den ene side, men fantastisk fra den anden. Du skal bare bevæge dig rundt og blive ved med at kigge. Selv hvis det er gråt og tåget, kan du få nogle interessante billeder med ægte blødhed over sig. En anden forkert antagelse er, at når du først har optaget en bygning fra ét punkt, er du færdig med den vinkel. Kom igen senere på dagen, og se, hvordan ændringen i lyset har påvirket den."

I tasken: Vælg de rigtige objektiver

En stor lysinstallation med ansigtet på en ung kvinde kan ses gennem vinduet i en bygning, hvor en gul bil kører forbi.

Canon EOS R-systemet er ideelt til dem, der lige et startet med fotografering af arkitektur og gerne vil udvikle sig. Ved at parre et effektivt spejlløst fullframe-kamera som f.eks. Canon EOS R med et indbygget RF-objektiv som f.eks. Canon RF 24-105mm F4L IS USM – kombinationen, som Fernando brugte til at tage dette billede – eller Canon RF 16mm F2.8 STM får du den kreative frihed til at vokse. Taget ved 56mm, 1/100 sek., f/9 og ISO160. © Fernando Guerra

Store trælameller hænger lodret fra en stor bygning malet mørk creme. I et rum i bygningens stueetage kan to personer ses i silhuet.

Når du bliver mere erfaren som fotograf, anbefaler Fernando, at du opgraderer til tilt/shift-objektiver. ”Mine go-to-objektiver er Canon TS-E 17 mm f/4L og Canon TS-E 24 mm f/3.5L II," siger han. ”De er dyre, men intet kan erstatte shift-funktionen. Det giver dig mulighed for at styre perspektivet og holde lodrette linjer i bygninger lige og opretstående." Taget med et Canon EOS 5DS R med et Canon TS-E 17mm f/4L-objektiv ved 1/100 sek., f/11 og ISO100. © Fernando Guerra

Fernando anbefaler objektiver, der skaber en god balance mellem et relativt bredt synsfelt og lav billedforvrængning. "Jeg elsker Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM og Canon RF 50mm F1.8 STM," fortæller han. "De er små og diskrete, så du kan optage ubemærket. Kvaliteten er fantastisk, og de er relativt billige. Jeg bruger også Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, fordi det er så alsidigt. Jeg kan ikke acceptere forvrængning i mine arkitekturbilleder, men takket være korrektioner i kameraet i EOS R-seriens kameraer bliver det et forvrængningsfrit objektiv."

Et andet gatewayobjektiv, der er særligt velegnet til arkitekturfotografering, er Canon RF 16mm F2.8 STM. Dette objektiv med fast brændvidde på 16 mm er ikke kun meget prismæssigt overkommeligt, men også ultrabredt, så du kan få mere med på billedet, f.eks. en hel bro. Arkitekturentusiaster vil også elske de interessante effekter ved linjer og vinkler, som objektivet tilbyder.

Når du har fundet et kamera og objektiv, der passer til dig, og har lært at mestre genrens grundlæggende principper, anbefaler Fernando at eksperimentere videre med din arkitekturfotografering, lige fra vinklen på dit billede til objektivfiltre.

"Et filter med neutral tæthed er fantastisk til lange eksponeringer, selv under kraftig belysning," forklarer Fernando. ”Ved fotografering af arkitektur på et travlt sted vil en lang eksponering få alle de mennesker og trafik, der bevæger sig rundt, til at forsvinde ud af billedet. Et cirkulært polariseringsfilter er fantastisk til at fjerne refleksioner fra glasvinduer. Den fungerer også godt på bygninger med en blank overflade. Jeg skulle på et tidspunkt fotografere en betonbygning, der var malet rød og var meget skinnende. Jeg drejede lige det cirkulære polariseringsfilter, så forsvandt det skinnende, og farven stod helt tydeligt."

For Fernando er fotografering af arkitektur mere end bare et job, det er et kald. Og et kald, der i lige så høj grad er inspireret af bankende hjerter som af bygninger.

”Dybest set er mit job at fotografere arkitektur, men jeg føler stadig, at de mennesker, der er indenfor, eller som bruger bygningen, er det mest interessante element," slutter han. ”For mig handler fotografering af arkitektur om at indfange livet."

Er du klar til at komme i gang?

Skrevet af Matthew Richards

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • BYFOTOGRAFERING

    Få mest muligt ud af byfotografering med vores bedste tips

    Optag fantastiske bybilleder og detaljerede storbyscener. Læs videre for at få alle de råd, tips, teknikker og inspiration, du har brug for.

  • BYFOTOGRAFERING

    Tips til bykompositioner

    Paula Stopkas guide til at komponere enestående billeder af bygninger og bylandskaber.

  • GADEFOTOGRAFERING

    Opdag abstrakt gadefotografering

    Lav fantastisk kunst fra hverdagen med disse enkle teknikker til surrealistiske billeder i byen.

  • GADEFOTOGRAFERING

    Udfordring med objektiv til gadefotografering

    Derfor er Canon RF 28mm F2.8 STM en uundværlig del i udstyrstasken for gadefotografer.