Canon-ambassadør Fernando Guerra ved meget om bygninger. Han er uddannet arkitekt i sit hjemland Portugal, før han tilbragte flere år med at arbejde for et arkitektfirma i Macao. Selvom han var glad for sit job, kunne han dog aldrig helt slippe sin barndoms kærlighed til fotografering.
Fernandos passion for at fotografere bygninger voksede, indtil han med sin bror Sergio begyndte at fotografere arkitektur for førende magasiner og personlige kunder. Nu, efter en række priser, ser han sig ikke tilbage.
Her deler Fernando nogle af de indsigter, tips og tricks, han har lært gennem årene.
FOTOGRAFERING AF ARKITEKTUR
Hæv niveauet: Sådan bliver du bedre til fotografering af arkitektur
På stedet: at finde den perfekte bygning
Fotografering af arkitektur handler ikke kun om imponerende kontorblokke eller udsmykkede kirker. Mens disse vil give spektakulære billeder, kan alle bygninger være smukke ifølge Fernando – hvis du ser godt efter, eller snarere, hvis du ikke gør!
”Tænk ikke på at finde den rigtige lokation," siger han. ”Der er fantastiske bygninger på forfærdelige steder. Tænk over den enkelte bygning, og hvad der gør den interessant. Det kan være alt fra en faldefærdig lade eller et ydmygt hus til et storslået museum eller en katedral. Jeg mener ikke engang, at der er "dårlige" bygninger at fotografere. Det handler om at vente på det rigtige lys og det rigtige øjeblik. "
Når du har fundet og forelsket dig i en bygning, anbefaler Fernando at føje flere lag til dine billeder. Det er en teknik, som han har hentet fra en af sine største inspirationer, Magnum-fotograf Alex Webb, og som Fernando forklarer nedenfor, vil det hjælpe med at tilføje endnu en dimension til din fotografering.
”Hans fotografering fængslede mig på grund af den måde, han brugte lag oven på lag til at bygge flere elementer ind i et billede,” siger Fernando om Webb. ”Der er f.eks. nogle folk her, en hund der, en fyr, der går forbi med en paraply derovre. Hans billeder er komponeret med flere lag, og du får en ægte følelse af liv og kontekst.
"Som arkitekt forsøger jeg at finde de perfekte proportioner, det perfekte materiale og de perfekte farver og finish. Som fotograf forsøger jeg stadig at formidle netop det – at få tingene til at se smukke ud," fortsætter Fernando. ”Jeg er ikke på udkig efter geometri, der ”virker”, jeg prøver bare at få bygningen til at se fantastisk ud. Det er det budskab, jeg forsøger at levere."
Fri fotografering: glem "reglerne"
En af de første regler for arkitektonisk fotografering, tror du måske, er at bruge et stativ. Ikke ifølge Fernando.
”Jeg kan godt lide at have bevægelsesfrihed, så jeg foretrækker ikke at bruge et stativ, som mange synes er et grundlæggende redskab til fotografering af arkitektur," uddyber han. "Jeg vil hellere bevæge mig rundt og udforske en bygning fra forskellige vinkler, så jeg optager håndholdt. Fra det øjeblik, jeg ankommer på stedet, bevæger jeg mig nonstop, indtil jeg går.
”En anden fordel ved ikke at bruge et stativ er, at hvis du er på et overfyldt sted, kan du fotografere uden at tiltrække opmærksomhed. Ellers kan folk på stedet komme til at se på dig og det, du laver, i stedet for blot at optræde på en naturlig måde. Skærmene på mange Canon-kameraer, der kan vippes og drejes, er perfekte til dette. Du kan optage fra forskellige vinkler, og det ser ikke engang ud til, at du tager billeder."
Hvad Fernando angår, er der faktisk kun én regel, du skal følge, når det drejer sig om fotografering af arkitektur.
"Lodrette linjer skal være lige, så peg aldrig kameraet opad eller nedad, medmindre du bruger et tilt-shift-objektiv, som kan korrigere perspektivet," forklarer han. ”Du kan rette perspektivet i redigeringstrinnet i softwaren, men jeg synes ikke, det ser rigtigt ud. Der er ofte mange andre regler, der diskuteres, men jeg mener, at man skal bryde reglerne for at skabe sit eget karakteristiske arbejde, som skiller sig ud. Bare hold de lodrette linjer lige, og skyd løs."
Træd ind i lyset: Vælg det tidspunkt, du vil optage på
Noget andet, der er en misforståelse ifølge Fernando, er, at det bedste lys til fotografering af arkitektur er tidligt om morgenen eller sent på eftermiddagen, ofte kaldet "den gyldne time".
”Hvis jeg skal fotografere en bygning, kan jeg godt lide at tage dertil tidligt om morgenen og blive der til sent om aftenen. På en måde er det den samme fremgangsmåde, som en fotojournalist bruger. Jeg følger lyset omkring bygningen, og forskellige aspekter ser bedre ud på forskellige tidspunkter af dagen. Du får også mulighed for at se, hvordan folk bruger bygningen, hvilket igen tilføjer et element af liv. Det er som at fotografere en dag i en bygnings liv. Jeg vil gerne indfange mere end selve bygningen.
"Hvis lyset er kraftigt, kan du lege med skyggerne. Jeg fik for nylig nogle fantastiske billeder af et hus ved middagstid med solen højt oppe på himlen. Lyset strålede gennem ovenlysvinduer i taget og oplyste hele bygningens interiør, og det så bare fantastisk ud. Når solen står lavere på himlen, kan en bygning se forkert ud fra den ene side, men fantastisk fra den anden. Du skal bare bevæge dig rundt og blive ved med at kigge. Selv hvis det er gråt og tåget, kan du få nogle interessante billeder med ægte blødhed over sig. En anden forkert antagelse er, at når du først har optaget en bygning fra ét punkt, er du færdig med den vinkel. Kom igen senere på dagen, og se, hvordan ændringen i lyset har påvirket den."
I tasken: Vælg de rigtige objektiver
Fernando anbefaler objektiver, der skaber en god balance mellem et relativt bredt synsfelt og lav billedforvrængning. "Jeg elsker Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM og Canon RF 50mm F1.8 STM," fortæller han. "De er små og diskrete, så du kan optage ubemærket. Kvaliteten er fantastisk, og de er relativt billige. Jeg bruger også Canon EF 24-240mm F4-6.3 IS USM, fordi det er så alsidigt. Jeg kan ikke acceptere forvrængning i mine arkitekturbilleder, men takket være korrektioner i kameraet i EOS R-seriens kameraer bliver det et forvrængningsfrit objektiv."
Et andet gatewayobjektiv, der er særligt velegnet til arkitekturfotografering, er Canon RF 16mm F2.8 STM. Dette objektiv med fast brændvidde på 16 mm er ikke kun meget prismæssigt overkommeligt, men også ultrabredt, så du kan få mere med på billedet, f.eks. en hel bro. Arkitekturentusiaster vil også elske de interessante effekter ved linjer og vinkler, som objektivet tilbyder.
Når du har fundet et kamera og objektiv, der passer til dig, og har lært at mestre genrens grundlæggende principper, anbefaler Fernando at eksperimentere videre med din arkitekturfotografering, lige fra vinklen på dit billede til objektivfiltre.
"Et filter med neutral tæthed er fantastisk til lange eksponeringer, selv under kraftig belysning," forklarer Fernando. ”Ved fotografering af arkitektur på et travlt sted vil en lang eksponering få alle de mennesker og trafik, der bevæger sig rundt, til at forsvinde ud af billedet. Et cirkulært polariseringsfilter er fantastisk til at fjerne refleksioner fra glasvinduer. Den fungerer også godt på bygninger med en blank overflade. Jeg skulle på et tidspunkt fotografere en betonbygning, der var malet rød og var meget skinnende. Jeg drejede lige det cirkulære polariseringsfilter, så forsvandt det skinnende, og farven stod helt tydeligt."
For Fernando er fotografering af arkitektur mere end bare et job, det er et kald. Og et kald, der i lige så høj grad er inspireret af bankende hjerter som af bygninger.
”Dybest set er mit job at fotografere arkitektur, men jeg føler stadig, at de mennesker, der er indenfor, eller som bruger bygningen, er det mest interessante element," slutter han. ”For mig handler fotografering af arkitektur om at indfange livet."
Er du klar til at komme i gang?
Skrevet af Matthew Richards
Relaterede produkter
-
Vidvinkelobjektiv med fast brændvidde
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Et kompakt, let 24mm objektiv med fast brændvidde, der er ideelt til landskabsfotografering, vlogging og interiør – samt fantastiske makrobilleder. -
Spejlløse kameraer
EOS R
Spejlløst fullframe-kamera, der åbner op for nye kreative muligheder for fotografer og filmskabere. -
Zoomobjektiv med ultravidvinkel
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Et kompakt og let RF 15mm zoomobjektiv, der er perfekt til rejser, herunder bylandskaber, landskaber, arkitektur og vlogging på farten. -
Spejlløse kameraer
EOS R5
Glem alt, hvad du har lært om spejlløse kameraer. EOS R5's kompromisløse ydeevne vil revolutionere din fotografering og filmproduktion. -
TS-E 17mm f/4L
Et professionelt, ultra-vidvinkel f/4-objektiv i L-serien til specialister, der fotograferer landskaber og interiører. -
TS-E 24mm f/3.5L II
For realistiske brede fotos fulde af dybde -
Objektiver til EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
Let og alsidig 24-105mm f/4-zoom fra L-serien med hurtig og lydløs autofokus og 5-stops billedstabilisering. -
RF-objektiver
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med hurtig blænde til vidvinkelperspektiv, nærfokusering og Hybrid IS. -
Standardobjektiv
RF 50mm F1.8 STM
Et kompakt, støjsvagt og let 50mm RF-objektiv med fast brændvidde, med en stor f/1.8-blænde, perfekt til at opfylde din kreative vision.