KREATIV FOTOGRAFERING

Set ovenfra: Seks tips til optagelse af iøjnefaldende flat lay-billeder

Livsstilsfotograf og den populære TikToker Chris Priestley viser, hvordan du tager din flat lay-fotografering til nye højder.
En person, der arrangerer et flat lay med et pink ur, en notesbog, et tastatur og lyserøde macarons på en tallerken.

Fotografering af flat lay-billeder er en kreativ måde at fremvise alle mulige former for motiver og produkter på – fra makeup og smykker til mad og baby-nyheder. Bloggere og content creators på sociale medier udgør en rig inspirationskilde til disse typer af fotos, men hvor starter du, når det kommer til at designe og style dine egne flat lays, og hvordan sikrer du, at dine top-down-billeder skiller sig ud på sociale feeds?

Hold det enkelt, foreslår den kommercielle produkt- og livsstilsfotograf Chris Priestley, der lever af at optage flat lay-billeder som en del af sit daglige arbejde og har 54.000 følgere på Instagram og mere end 1 million følgere på TikTok. "Mindre er virkelig mere, når det drejer sig om rekvisitter i et flat lay-foto, og en distraherende baggrund kan ødelægge et billede."

Den gode nyhed er, at flat lay-fotografering er for alle. Du har ikke brug for specialudstyr – et standardobjektiv eller et kompaktkamera er alt, hvad du behøver for at afprøve denne fascinerende teknik. Faktisk begynder det hele med en blyant og papir, som Chris forklarer i det første af seks tips nedenfor.

1. Planlæg din komposition

Et billede taget oppefra af et rødt og sort ur, der er placeret på små hvide sten, med hvide blade og andre hvide rekvisitter spredt rundt om det.

"Jeg kan godt lide at arbejde med et farvetema, når jeg fotograferer et flat lay-billede," siger Chris Priestley. "Jeg begynder med at lede efter kontrastfarver på det primære produkt. Med dette røde ur blev talangivelserne fremhævet med hvidt, så jeg vidste, at en hvid baggrund ville komplementere det. Jeg kunne ikke finde alle de rekvisitter, jeg ønskede, i hvidt, så jeg spraymalede karabinhagen, kompasset og de falske blade for at hjælpe med at samle hele billedet." Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek., f/5.6 og ISO100. © Chris Priestley

Chris starter med at tegne layouts på et ark papir for at hjælpe med kompositionen, fordi det kan være ret overvældende at starte fra bunden, når du har kameraet på plads, som han siger.

"Når jeg skitserer et flat lay-billede fokuserer jeg på at sikre, at hovedobjektet er placeret i en position, der vil få det til at skille sig ud," forklarer han. "Baggrunden og eventuelle ledsagende rekvisitter skal komplementere motivet, uanset om det er æstetisk, efter funktionalitet eller gennem målpublikums livsstil."

Chris tilføjer, at man lærer at genkende, hvornår et flat lay-billede bliver for rodet og distraherende, ved at prøve og fejle. Han foreslår, at du bygger alt op omkring hovedobjektet og den baggrund, du har valgt. "Jeg kan godt lide at bruge tredjedelsreglen og opdele mit billede i ni felter. Jeg sørger derefter for, at alle rekvisitter eller elementer i designet har sit eget felt."

2. Opbyg din rekvisitsamling

LCD-skærmen på et Canon-kamera, der viser et flat lay-billede af et pink ur og komplementerende pink og hvide rekvisitter.

"Jeg kan godt lide at få rekvisitter skåret af, så de ikke er helt med i billedet, f.eks. tastaturet og notesbogen her," siger Chris. "Jeg ville også gerne have rekvisitterne til at skabe former, der kunne føre øjet gennem billederne, så jeg justerede tastaturet, bordmåtten, notesbogen, pennen og uret for at opnå det." © Andy Holbrook/Chris Priestley

Et flat lay-billede af et lyserødt ur med et tastatur, en notesbog, en kuglepen, kronblade og macarons, der er omhyggeligt placeret rundt om uret – helt i lyserøde og hvide farver.

"Jeg bryder mig ikke om at have for meget negativt rum, da det bare får billedet ud af balance," siger Chris. "Med tastaturet i øverste højre hjørne af dette billede ville jeg finde noget til nederste venstre hjørne, også selv om det bare var et kronblad. Det betyder, at området ikke ser ud, som om det bare er blevet glemt, og hele billedet føles "lukket". Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/200 sek., f/8 og ISO100. © Chris Priestley

Chris anbefaler, at du aldrig smider nogen af de rekvisitter ud, du køber til dine flat lay-billeder. "Du ved aldrig, hvornår du får brug for dem," siger han. "Jeg har nu en stor kasse med rekvisitter, som jeg kan benytte mig af. Det er godt at have ting klar, bare for at fylde de rum, der ikke fungerer."

I stedet for at skulle gemme et stort antal besværlige baggrunde foreslår Chris dog, at der bruges lette, kommercielt tilgængelige fotografiske baggrunde. "Du kan købe fotoplader i A1-størrelse, der fås i mange forskellige stilarter, herunder træ-, marmor- og skifereffekter." Det var det, han brugte til marmorbaggrunden i sit flat lay-billede med ure ovenfor.

Rekvisitterne i et flat lay-billede hjælper virkelig med at fortælle historien og skabe sammenhæng med dit motiv og viser, hvem produktet skal tilhøre.

Uanset hvilke rekvisitter du vælger til dit flat lay-foto, anbefaler Chris, at du altid sørger for, at de er helt rene. "En ting, som jeg har lært af at arbejde med store kunder, er, at hvis der er smuds eller støv eller lignende, er fotoet i bund og grund ødelagt. Uanset hvor godt billedet er, vil betragterens øje helt automatisk blive trukket hen til det ufuldkomne.

"Hvis der er ridser og mærker, skal du prøve at skjule dem med andre rekvisitter og sørge for, at alt er pletfrit, før du optager," fortsætter Chris. "Du vil virkelig ikke gå tilbage gennem dine billeder i efterredigeringen og rydde op i dem alle sammen, for det er et mareridt."

3. Kameraopsætning og indstillinger for flat lay-billeder

En mand forbereder sig på at tage et billede af et sort ur oppefra ved hjælp af et Canon-kamera på et stativ. En stor studielampe oplyser opsætningen.

"Hold bagsiden af kameraet parallelt med dit flat lay," siger Chris. "Hvis du er lidt væk, vil det forvrænge billedet." Nogle stativer har vaterpas indbygget i stativhovedet, hvilket kan være utroligt nyttigt til at sikre, at dit kamera sidder perfekt. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Du har ikke brug for specialkit til at tage iøjnefaldende flat lay-fotos, men et stativ holder dit kamera på plads, mens du arrangerer dine rekvisitter.

Chris bruger et Canon EOS R5 og siger, at dets vægt var en fordel, da han fotograferede de flat lay-billeder, der er i denne artikel. "Det betød, at jeg ikke havde problemer med at sætte det hen over bordet. Med et tungere kamera ville jeg have været nødt til at lægge vægt på stativet for at forhindre det i at vælte. Den bevægelige skærm, der kan vippes og drejes, betød, at jeg kunne flytte det til en position, hvor jeg også kunne se billedet."

Når det drejer sig om at vælge et objektiv til flat lay-billeder, anbefaler Chris et standard 50mm-objektiv som f.eks. Canon RF 50mm F1.2L USM. "Grunden til, at jeg ville vælge 50mm frem for et vidvinkelobjektiv, er, at det ikke indfører objektivforvrængninger på de afstande, du vil optage fra. Hvis du f.eks. optog et flat lay med et 16mm-objektiv, ville du få perspektivforvrængning rundt om kanterne, hvilket ikke ser godt ud på produktbilleder."

Et kamera som Canon EOS RP er også et fremragende valg til denne type billede, når det kombineres med et objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektivet – det vil stadig dække 50mm-området, og de blænder Chris anbefaler her. Du kan også bruge et kompaktkamera som f.eks. Canon PowerShot G7 X Mark III, især hvis du har et strammere budget. Det vejer kun 304 g (inkl. batteri og hukommelseskort), men det fanger masser af detaljer med sin utrolige 20,1 Megapixel sensor.

Selvom små blænder som f/16 og f/22 vil bringe mere af flat lay-billedet i skarp fokus, bruger Chris typisk f-stop-indstillinger mellem f/5.6 og f/8. "Jeg kan ikke lide at gå højere op, ellers vil for meget af billedet blive vist i detaljer," siger han. "Jeg kan godt lide at skabe lidt mere dybde, så selvom du stadig er i stand til se, hvad baggrunden er, er den lidt ude af fokus – hvilket naturligt vil trække øjet til hovedmotivet."

4. Oplys din opsætning fra en vinkel på 45°

En mand, der er helt klædt i sort, justerer en stor studielampe i et køkkenmiljø.

Når det kommer til belysningen af flat lay-billeder, anbefaler Chris at bruge en enkelt lyskilde, det kan være en studielampe som den, der er afbildet, eller naturligt lys fra et vindue. "Naturligt lys er virkelig godt til at tage klare, drømmeagtige billeder," siger han. © Andy Holbrook/Chris Priestley

En fotograf, der bruger Canon Camera Connect-appen på en smartphone til at tage et billede af et rødt ur omgivet af klatreudstyr.

Chris brugte Canon Camera Connect-appen til at tage sine billeder. "Når først en flat lay-opsætning er på plads, vil jeg selvfølgelig ikke flytte den," siger han. "Med appen kunne jeg interagere med kameraet uden at røre ved det. Jeg kunne ændre blænden og lukkertiden, udløse lukkeren og også zoome ind for at kontrollere billedet i høj opløsning." © Andy Holbrook/Chris Priestley

Når det drejer sig om belysning, anbefaler Chris, at du holder den relativt grundlæggende. "For en masse af mit arbejde optager jeg med et enkelt lys, der er placeret i en vinkel på 45°, både vandret og lodret fra motivet. Dette skaber normalt et virkelig godt lys på billedet.

"Der er mange forskellige typer belysning, som du kan bruge," fortsætter han. "Fordi jeg arbejder på et kommercielt niveau, bruger jeg normalt studielamper, da det er nemt at bruge modifikatorer til at forme og blødgøre lyset. Kontinuerlig belysning er også en fantastisk mulighed, da du kan se, hvor skyggerne falder, hvilket gør det meget nemmere at arrangere rekvisitter i dit flat lay-billede."

En Canon Speedlite, f.eks. Canon Speedlite EL-1, der udløses eksternt ved hjælp af Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT V2, giver dig også kreativ kontrol over din flat lay-belysning, især når den bruges sammen med en paraply eller en softbox til at sprede lyset.

Som alternativ, siger Chris, kan du også bruge naturligt lys. Det er ofte bedst at fotografere på en overskyet dag i stedet for i stærkt sollys, fordi skyer fungerer som naturens diffusere og blødgør lyset. "Hvis du opsætter dit flat lay i en vinkel på 45° fra et vindue," siger Chris, "vil det i bund og grund give det samme resultat, som du ville opnå med kunstigt lys."

5. Tilpas dine layouts til forskellige sociale kanaler

Næroptagelse oppefra af et sort ur med sorte remme, der er placeret på begge sider på en baggrund af brudt skifer.

For de fleste flat lay-fotos foretrækker Chris at komponere det endelige billede i kameraet. Men for denne sørgmodige skiferopsætning fotograferede han en smule bredere, så han havde lidt plads til at beskære billedet bagefter. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/100 sek., f/8 og ISO100. © Chris Priestley

Et billede taget ovenfra af et sort ur og to sorte stropper på skår af skifer. Et kamera på et stativ kan ses i forgrunden.

Chris planlagde oprindeligt at bruge en skiferdækkeserviet til baggrunden for denne flat lay-optagelse, men det var ikke interessant nok. Så han slog den i stykker med en hammer og arrangerede skårene, før han fyldte mellemrummene med sort akvariumgrus. Han anbefaler klæbegummi ved placering og omplacering af genstande. "Det er helt klart din ven, når det drejer sig om flat lays og produktfotografering. Når jeg har fået baggrunden på plads, kan jeg godt lide at placere hovedgenstanden, før jeg færdiggør resten af layoutet. For at sikre at det bliver på plads, bruger jeg et diskret stykke klæbegummi." © Andy Holbrook/Chris Priestley

"En af de ting, jeg kan lide ved mit Canon EOS R5, er, at det har en høj Megapixel, så jeg kan beskære uden at miste kvalitet i billedet," siger Chris. Men han påpeger også, at sociale mediekanaler har forskellige krav til billedstørrelser og -specifikationer. I stedet for at optage ét flat lay-billede og blot beskære en række alternative billeder fra det i redigeringssoftware foreslår Chris, at man tager sig tid til at lave et billede til hver type online anvendelse.

"Jeg optager i et 3:2-billedformat, fordi flat lay-billeder normalt bruges til blogbilleder eller websidebilleder," forklarer han. "Men én ting, jeg ville tage højde for, er, at hvis du vil tilpasse dit billede til forskellige sociale kanaler, f.eks. 4:5 til Instagram eller endda 9:16, så skal du ændre, hvor rekvisitterne er placeret. Jeg vil også anbefale at fjerne nogle rekvisitter, fordi du arbejder med meget mindre plads."

6. Eksperimentér med elementer i bevægelse

Hvis du virkelig vil flytte grænserne med dine flat lay-billeder, kan du prøve at eksperimentere med bevægelse, som Chris har gjort i billedet ovenfor. For at opnå denne fantastiske effekt anbefaler han, at du optager elementerne i bevægelse separat i stedet for at forsøge at fange alt i ét billede. Se mere af hans arbejde på TikTok.

En mand sætter et kamera op på et stativ med forsiden nedad og fotograferer et lyserødt ur på en rund, hvid plade med lyserøde blomsterblade, der falder rundt om det.

"Jeg satte urremmen op og arrangerede alle kronblade omkring den og lod derefter langsomt kronblade falde ned omkring, mens jeg tog en række billeder," forklarer han. "Jeg klippede derefter hvert enkelt kronblad ud, som jeg godt kunne lide, i Adobe Photoshop og oprettede et sammensat billede. © Andy Holbrook/Chris Priestley

Et kamera på et stativ, der vender nedad for at fotografere et flat lay-billede af et pink ur på en rund, hvid plade med pink rosenblade, der falder rundt om det.

Det er en fantastisk måde at gøre det mere dynamisk på, hvis du tilføjer bevægelse til et flat lay-billede. En enkel måde at inkludere bevægelse på er at tilføje rekvisitter og fjerne dem, så den endelige video viser et produkt, der bevæger sig eller forsvinder. © Andy Holbrook/Chris Priestley

"En af fordelene ved at skabe et sammensat billede i Photoshop er, at jeg kunne lægge kronbladene i forskellige lag," fortsætter Chris. "Jeg kunne derefter tage disse lag med ind i Adobe After Effects, hvor jeg tilføjede et virtuelt kamera. Jeg flyttede derefter kameraet gennem disse lag hen mod uret for at få den 3D-effekt, du ser her."

Hvis du foretrækker at holde tingene enkle, kan du forsøge at fange elementer i bevægelse i den rette position i et enkelt billede. Dette vil kræve nogle forsøg og fejl, så indstil dit kamera til kontinuerlig fremføringsmetode, og affyr serier af billeder, når du tilføjer bevægelsen. Hvis du vil gøre billederne levende, kan du prøve at kombinere dem til en animeret GIF med Adobe Photoshop eller din foretrukne billededitor.

Føler du dig inspireret? Prøv selv at lave et flat lay-billede, og del dine resultater med hashtagget #FreeYourStory, hvor du tagger @canonemea.



* Adobe, After Effects, Lightroom og Photoshop er enten registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Adobe i USA og/eller andre lande.



Skrevet af Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler