Artikel

Hold jeres data i sikkerhed i disse særlige tider

Hvordan sikrer I, at virksomhedens data forbliver beskyttet, når linjerne mellem kontor og fjernarbejde bliver udviskede på en måde, som ingen kunne have forudset?

Se webinar

Opbygning af en sikker, ekstern arbejdsorganisation

Deltag sammen med os på dette webinar for at lære om fordelene ved en sikker, ekstern arbejdsstyrke, og hvordan I tilpasser virksomheden til denne overgang.

Se webinar

Getty Images

Fjernarbejde i usædvanlige tider

I begyndelsen af 2020 kunne få af os have forestillet os, hvor vi ville være nu, eller hvilken omfattende forvandling vi ville stå overfor. Men virkeligheden er, at verden ændrer sig og på en måde, der udfordrer vores virksomheder som aldrig før. Vi er tvunget til at tilpasse os for at overleve, og arbejde hjemmefra er blevet den nye norm for mange.

Pludselig er den digitale transformation, som I opbyggede trin for trin, blevet en umiddelbar nødvendighed. Men med kort tid til at forberede sig på en sådan situation, hvordan sikrer I så, at jeres vigtige information ikke kun bruges inden for virksomheden, som den skal, men også forbliver beskyttet i dette usædvanlige miljø?

Working remotely

Det er risikabelt at administrere information

Behovet for at beskytte jeres følsomme data er ikke forsvundet med dette nye verdenssyn. Faktisk er kravene om robuste sikkerhedsprotokoller og passende regler for anvendelse stærkere end nogensinde før. Så hvilke udfordringer med fjernsikkerhed kan I stå over for, og hvordan kan I tackle dem?

Her er nogle af vores bedste sikkerhedstips til sikrere fjernarbejde:

1) Få sikret jeres eksterne arbejdspolitik – cyberkriminelle er altid på udkig efter nye muligheder, og denne hurtige globale forandring er bare den fest, de har ventet på. De har erfaring med at se på et netværk for at se, om nogen kun er en privat bruger eller en erhvervsbruger, der arbejder hjemme. Så hvis I ikke hjælper med at beskytte jeres medarbejdere med en sikker politik for fjernarbejde, kan I snart opleve omfattende datatab eller endda få blokeret for vigtige filer, hvor I skal betale et betydeligt beløb for at få adgang til dem igen.

2) Vær ekstra forsigtig med phishing-angreb – rapporter fra branchen har vist en markant stigning i falske e-mails1, der hævder at tilbyde vigtige opdateringer om sikkerhed, som i stedet inficerer brugerens enhed med malware. Sørg for, at jeres medarbejdere, der arbejder hjemmefra, ved, at de skal være forsigtige med e-mails med denne form for rådgivning, og kontrollere, hvem afsenderen er, og at deres e-mailadresse svarer nøjagtigt til en forventet modtager. Og hvis nogen beder dem om at klikke på et ukendt link, skal de tænke sig ekstra om, før de åbner det.

3) Glem ikke sikkerheden på hjemmeenheder – med et team, der arbejder hjemmefra, er det højst sandsynligt, at de skal bruge den printer eller scanner, de har til deres daglige opgaver, og disse enheder vil sandsynligvis ikke have de standardsikkerhedsfunktioner, der leveres af virksomhedens netværksudstyr. Enhver enhed, der er tilsluttet internettet, er mere sårbar over for potentielle angreb, så for at beskytte jeres forretningskritiske data, skal I yde support til jeres medarbejdere for at sikre, at deres netværk er private og kun kan tilgås med en sikker adgangskode – f.eks. ved at ændre det til noget andet end standardadgangskoden.

4) Og fortrolige papirdokumenter – i samme øjemed skal I sikre jer, at de behandler virksomhedens papirarbejde med samme omhu, som de ville gøre deres egne kontoudtog, så de makulerer eller opbevarer alt fortroligt, indtil de kan vende tilbage til kontoret.

5) Den bedste politik er at have en – dokumentsikkerhed er afgørende, så arbejde hjemmefra betyder ikke, at virksomhedens politikker kan lempes. Det er vigtigt at minde jeres team om kun at bruge programmer, netværk og cloud-systemer, der leveres af virksomheden. Alle gratis cloud-samarbejds- og -lagringsværktøjer, de kunne være fristet til at bruge, er muligvis ikke sikre, hvis de ikke er blevet undersøgt af jer.

Det vigtigste her er, at hvis en af jeres medarbejdere arbejder hjemmefra, skal I sikre jer, at de har en klar forståelse af, hvordan de kan opretholde den samme standard for bevidsthed om virksomhedssikkerhed, uanset om de befinder sig inden for kontorets fire vægge eller sidder ved sofabordet.

Opbygning af en sikker, ekstern arbejdsorganisation

Så nu, hvor vi har fastslået vigtigheden af dokumentsikkerhed ved fjernarbejde, hvad gør I så for at opbygge jeres overordnede beskyttelsesstrategi?

Den gode nyhed er, at den er meget mindre kompliceret, end I tror. Bevæbnet med viden om, at vigtig information ikke siver ud af virksomheder gennem komplekse internetaktiverede angreb, men ofte på grund af manglende enkle datasikkerhedsprocesser, er det nu tid til at gennemgå jeres tilgang til håndtering af information og få sikre, eksterne arbejdsmetoder på plads.

I skal være sikre på, at I kan sikre jeres forretningsdokumenter og beskytte følsomme oplysninger, mens I stadig overholder regler og bestemmelser for dokumenthåndtering. Og alt dette uden at påvirke folks mulighed for at få adgang til de data, oplysninger og dokumenter, de skal bruge for at udføre deres arbejde.

I bør overveje lagring, administration, distribution og arkiver som de afgørende faktorer i opsætningen af informationssikkerhed. Spørg jer selv:

  • Hvilket niveau af synlighed har I i øjeblikket på tværs af jeres dokumentprocesser?
  • Kan I spore brugeraktivitet?
  • Hvilken beskyttelse anvendes i øjeblikket på dokumenter, når de flyttes ind og ud af organisationen for at minimere sikkerhedsrisici?
  • Er I sikre på, at kun autoriserede brugere har adgang til følsomme data?
  • Kan I være sikre på, at alle jeres digitale data kun lagres i den lovmæssigt fastsatte tidsperiode?

Hvis I har svært ved at besvare nogle af disse spørgsmål, eller hvis svaret er nej, skal I lede efter en sikker dokumenthåndterings- og workflow-løsning. Bed jeres potentielle udbydere om at tage hånd om disse områder for at sikre, at I mindsker risikoen for datatab og dyre bøder.

I har brug for et system, der kan køre i cloud'en og administrere jeres workflow, så I til fulde kan overvåge og evaluere vigtige data, og tilbyde sikker beskyttelse af jeres dokumenter og angive politikker for sletning for at overholde lovgivningen.

Organisationer kan mere end nogensinde før lære ikke blot at overleve, men at trives i disse usædvanlige tider.

Lær mere om fordelene ved en sikker, ekstern arbejdsstyrke

Relaterede løsninger

Se mere

Opdag fordelene ved at opbygge en sikker, ekstern arbejdsorganisation

Tal med vores team