ARTIKEL

3 grunde til, at jeres virksomhed bør gå op i bæredygtighed

3 grunde til, at jeres virksomhed bør gå op i bæredygtighed

Canon Camera

Den bæredygtige fordel: Hvordan og hvorfor man bliver en del af den cirkulære økonomi

En nylig undersøgelse blandt store virksomheder i seks lande over hele verden viste, at miljøhåndtering og bæredygtighed prioriteres mere og mere som følge af covid-191.

For printbranchen som helhed er det dog ikke et nyt koncept eller initiativ. Overvejelser om papiraffald, energiforbrug, genbrug og genanvendelse af materialer har altid ligget højt på dagsordenen i printvirksomheder, OEM'er og organisationer, der bruger print som en del af deres daglige arbejde. Men med 2020'erne, der er udråbt som ’handlingens årti’ af FN2, betyder vigtigheden af disse emner, at virksomheder og enkeltindivider er mere fokuserede end nogensinde før på at sikre bæredygtighed og hjælpe med at forhindre klimaændringer. Og en undersøgelse3 fra Quocirca har netop vist, at mere end halvdelen af IT-beslutningstagerne mener, at mindre belastning på miljøet betragtes som den største udfordring i forbindelse med håndteringen af deres printinfrastruktur for perioden 2019-2025. For leverandører og OEM'er er det pres indlysende. De samme IT-beslutningstagere forventer, at printproducenter og leverandører vil spille en rolle i at hjælpe dem med at opnå forbedringer af deres miljøpræstation – 57 % mener, at leverandørerne bør indtage en førende position omkring bæredygtighed inden 2025.

Men disse tendenser gælder ikke kun for printbranchen. Pandemien ændrer hurtigt arbejdsvaner for alle over hele verden, og presset fra forbrugerne betyder, at alle virksomheder i stigende grad bliver bedt om at fokusere på bæredygtighed for at bevare virksomhedens omdømme. Denne ’perfekte storm’ af faktorer fører til, at den cirkulære økonomi forudsiges4 at drive supply chain management og dreje forretningsmodeller hen imod en tilgang med mindre spild. Hvordan ser det så ud i praksis?

Genbrug af materialer i designet af nye produkter er ikke et nyt koncept, men det bliver mere og mere populært. Et eksempel er Canons imageRUNNER ADVANCE EQ80-serie, hvor der er brugt op til 80 % genbrugsmaterialer i fremstillingen for at fastholde værdien af råmaterialer. Færre nye materialer og dele betyder naturligvis mindre spild på kort og langt sigt og bidrager til den cirkulære økonomi. Investeringer i produkter, der er fremstillet på denne måde, kan langt hen ad vejen være med til at hjælpe virksomheder med at styrke deres miljømæssige kvalifikationer, samtidig med at de bidrager til et mere bæredygtigt samfund.

Genbrug og genfremstilling

Ifølge Ellen Macarthur Foundation er en cirkulær økonomi "baseret på principperne om at designe affald og forurening væk, holde produkter og materialer i brug og regenerere natursystemer."

At designe (eller indkøbe) med tanke på lang levetid

Bæredygtige produkter bør ikke gå på kompromis med funktionaliteten. En af fordelene ved genfremstilling frem for renovering er, at produkterne er bygget ud fra en blanding af gamle og nye dele og samlet til at fungere som nye enheder med helt nye fabriksgarantier. Dette sikrer, at produktet ikke kun udgør en tilsyneladende besparelse og ender på lossepladsen, fordi det hurtigt går i stykker. Den sikrer også, at den kan klare de samme standarder som en tilsvarende ny model.

At maksimere nem genanvendelse og genbrugsværdien af komponenter

Genanvendelse og genbrugsordninger er allerede helt almindelige faktorer i tilgangen til den cirkulære økonomi. I printbranchen startede det f.eks. med tonerpatroner i 1990'erne og fik et ekstra skub med implementeringen af WEEE-direktivet (Waste Electrical and Electronic Equipment). I takt med at efterspørgslen efter sådanne initiativer vokser, vil det være en god idé for virksomhederne at gøre sig overvejelser om, hvordan de kan integrere endnu flere genanvendelige enheder og komponenter i deres workflows for at skille sig ud fra konkurrenterne og vise deres engagement i socialt ansvar.

Hvorfor vælge grønt?

Bæredygtighed er kort fortalt en god måde for virksomheder at vise, at de investerer i fremtiden. Ved at forpligte sig til stringente etiske regler for genbrug af materialer, design af holdbare produkter og genanvendelse, hvor det er muligt, viser brands, at man kan stole på, at de lever op til høje standarder år efter år.

Sådanne forpligtelser bliver også ofte anerkendt eksternt og belønnes af organisationer som f.eks. Ecovadis' vurderinger af virksomhedens bæredygtighed, CDP og European Sustainable Brand Index. 5 Internationale anerkendelser som disse er en fortsat styrkelse af et brands omdømme og beroliger interessenterne.

Tiltrække nye talenter

Et forbedret brand-image gør det også nemmere for en virksomhed at tiltrække nye medarbejdere. 76 % af millenniumgenerationen tager en virksomheds sociale og miljømæssige forpligtelser i betragtning, når de skal beslutte, hvor de vil arbejde6, og 75 %7 ville acceptere en lavere løn, hvis de arbejdede for en socialt ansvarlig virksomhed. Denne form for fastholdelse er en hjørnesten i succes og sund arbejdskultur, og en kultur med engagerede og passionerede medarbejdere beskytter en organisations holdbarhed og driver samtidig dens fremtidige succes.

Bæredygtighed underbygger formål og passion. Deloitte har fundet ud af, at 73 % af de medarbejdere, der føler, at de arbejder i en formålsdrevet virksomhed, siger, at de er engageret i deres arbejde8. Folk ønsker at være en del af noget større end sig selv og ønsker at have det godt med, hvad de gør hver dag. Dette er med til at understrege, hvorfor det på langt sigt kan vise sig at være meget effektivt at integrere bæredygtighed i en virksomhed.

Den bæredygtige nødvendighed

For at være en etisk bannerfører i branchen skal organisationer opfattes som værende villige til at drive bæredygtigheden fremad, systematisk og autentisk – ikke bare som et symbolsk nik til en tendens. Imidlertid er de brands, der holder, også dem, der kan tilpasse sig forandringer. Ikke alle virksomheder har fra starten været med til at fremme bæredygtighed, men ved at udnytte tendensen viser de interessenter, at de er i stand til at tilpasse sig nye forventninger og en ændret adfærd i stedet for at blive efterladt. Ved at styrke disse budskaber kan organisationer opbygge et omdømme omkring holdbarhed.

Bæredygtighed og behovet for en mere cirkulær økonomisk model kan ikke ignoreres. Men virksomheder bør ikke blot betragte det som en forpligtelse – det er en fremragende mulighed. De mange fordele, herunder marketingfordele, brand-opfattelse, investorrelationer og omkostningsbesparelser, kan meget vel være for gode til lade gå fra sig.

Relaterede produkter og løsninger

Se mere

  • ARTIKEL

    Cirkulær økonomi, bæredygtighed og forretningsmuligheder

    At skabe værdi og samtidig beskytte miljøet.

  • Artikel

    Genfremstillet vs. renoveret: Hvilken skal I vælge?

    En forskellighed med en forskel: Renoveret vs. genfremstillet. At skabe et bæredygtigt IT-miljø.

  • ARTIKEL

    Bæredygtig fremtid

    Få mere at vide om Canons bæredygtighedsstrategi, mål om forbedring og håndtering af bæredygtighedsrelateret compliance og certificering.

  • Er I usikre på, hvilke produkter I har brug for til jeres virksomhed?

    1. https://www.carbontrust.com/resources/corporate-attitudes-towards-sustainability-2020
    2. https://www.un.org/sustainabledevelopment/decade-of-action/#:~:text=2020%20needs%20to%20usher%20in,and%20closing%20the%20finance%20gap.
    3. https://quocirca.com/content/report-findings-global-print-2025-second-edition/
    4. https://www.supplychaindive.com/news/gartner-survey-supply-chain-circular-economy/585962/
    5. https://www.sb-index.com/rankings
    6. https://www.clomedia.com/2018/02/20/millennials-want-workplaces-social-purpose-company-measure/
    7. https://www.clomedia.com/2018/02/20/millennials-want-workplaces-social-purpose-company-measure/
    8. https://gethppy.com/employee-engagement/3-ways-purpose-driven-organizations-increase-employee-engagement