CASE STUDY

DAGROFA SPARER 316.000 STYKKER PAPIR OM MÅNEDEN MED CANON PLANETPRESS CONNECT





Efter implementeringen af PlanetPress Connect har vi sparet op imod 316.000 stykker papir hver eneste måned, hvilket jo er fantastisk.

Bjarne Kondrup Distributionskoordinator, Dagrofa
Dagrofa kundecase

Dagrofa

Dagrofa er en af Danmarks tre største grossister og leverandør af tør- og friskvarer til landets 245 Menu- og Spar-butikker samt alle landets Q8-kiosker. Med så mange leverancer og varer, som leveres fra blandt andet Dagrofas tre terminaler i henholdsvis Ringsted, Herning og Vejle, genereres der samtidig en stor mængde printede dokumenter såsom rutevejledninger, slutsedler, fakturaer og dokumenter for farligt gods. Papirmateriale, som alt sammen blev printet ud og håndsorteret enten ved Dagrofas egne terminaler eller ved Arlas fire terminaler, hvorfra der bliver distribueret friskvarer.

”Med så mange daglige modtagere af vores leverancer, bliver det jo til en del dokumenter, og her manglede vi et system til at kunne sortere den slags. Derfor blev alle dokumenter printet ud ved vores terminaler eller hos Arla, hvor vi måtte betale en mand for at sortere papirmaterialet til vores chauffører. Den slags løber op både i tid, penge og ikke mindst papir,” siger Bjarne Kondrup, Distributionskoordinator, hos Dagrofa.

Ligeledes havde en stor gruppe af kunder ikke behov for at få printet alle dokumenter, da de foretrækker at modtage fakturaer digitalt. Derfor indgik Dagrofa en dialog med Canon om Canon PlanetPress Connect, en integreret og yderst fleksibel softwareløsning fra Canon til dokument- og printhåndtering.

Kundecase Dagrofa

Sparer 316.000 stykker papir om måneden

Canon udviklede i tæt dialog med Dagrofa en kundefront, der digitaliserede hele den daglige printproces. Det betød, at Dagrofa på både de enkelte kunder og hele kundegrupper let kan sortere i, hvilke dokumenter der skal printes og følge med den daglige leverance, og hvilke dokumenter som i stedet automatisk udsendes via mail.

Det har ført til en massiv besparelse i papir, da langt størstedelen af kunderne foretrækker at modtage en stor del af deres dokumenter digitalt såsom fakturaer, men det betyder også, at kunderne nu har mulighed for at få relevante dokumenter med, som passer til hver enkelt leverance. Det gælder eksempelvis dokumenter i forbindelse med en restordre, så kunden ved levering informeres på mangel på bestemte varer.

”Efter implementeringen af PlanetPress Connect har vi sparet op imod 316.000 stykker papir hver eneste måned, hvilket jo er fantastisk. Fakturaer og lignende sendes nu automatisk til kundernes mailadresse, og for de kunder, som stadig foretrækker at få fakturaen på papir, er det let at slå til, så det er meget fleksibelt til fordel for os og for vores kunder,” siger Bjarne Kondrup.

Når kørelisten er klar og printet ud til chaufførerne, sorteres alle dokumenter og printes automatisk i den rette rækkefølge i den terminal, hvor chaufføren skal afhente lasten.

Dagrofa kundecase

Let og hurtig integration

Selve integrationen sker efter en grundig dialog med Canon i Vejle, som hurtigt spottede, hvor Canon PlanetPress Connect kunne hjælpe Dagrofa.

Efterfølgende startede man med at indkøre kundegrupperne enkeltvis, så overgangen foregik så gnidningsfrit som muligt.

”Vi havde et rigtig godt samarbejde med Canon i forbindelse med implementeringen og indkørselsprocessen. Vi har kun selv haft brugt ganske lidt mandetimer, og ligeledes er systemet så intuitivt, at det bare fungerede fra dag et,” siger Bjarne Kondrup, som tilføjer:

”Der er desuden en række meget interessante funktioner, som vi endnu ikke har implementeret, så det har vi planer om at udforske sammen med Canon-teamet.”

Explore further