ARTICLE

Genåbningen er en gylden mulighed for at nytænke den moderne, bæredygtige arbejdsplads

Vi skal passe på, at vi ikke bare ender i den samme gamle rille, når danske arbejdspladser igen fyldes op af glade ansatte. Selv små ændringer kan skabe positive, bæredygtige forandringer.

Genåbningen er en gylden mulighed for at nytænke den moderne, bæredygtige arbejdsplads

Canon Camera
Vi ser ind i en ny tid, hvor danske arbejdspladser og virksomheder begynder at se normale ud igen med ansatte ved skrivebordene og på produktionsgulvet. Men inden vi bare begynder at gøre det samme, som før COVID, så bør vi stoppe op og udnytte chancen til at nytænke og skabe en mere grøn virksomhedsførelse.

Forandringer er lettest at implementere ved et opbrud, som COVID må siges at have været, og selv små forandringer indenfor miljø og bæredygtighed kan have stor effekt.

Genbrug, reducer og genanvend

Det mest enkle sted at starte er at indføre en mere organiseret affaldssortering på kontoret: Adskil papir, plastik og pap fra hinanden, mindsk mængden af engangsbestik og introducer bæredygtige alternativer, hvor engangsprodukter er uundgåelige – de er sjældent markant dyrere end plastikprodukter, og med bæredygtighed starter man i det små og vokser med det.

Dernæst er det værd at kigge på kontorernes maskinpark: bærbare computere, smartphones, tablets, printere og så videre. I 2007 var tech-produkter ansvarlig for én procent af verdens CO2-aftryk – i dag 14 år senere er tallet fordoblet, og i 2040 forventes tallet at være 14 procent. Derfor er det afgørende, at vi stopper op og tænker over, hvordan it-produkter kan udnyttes så længe som muligt.
Vælg derfor it-produkter, som holder længere. Det har en markant effekt på en virksomheds forbrug, hvis man bruger en smartphone i tre år i stedet for to eller har en bærbar computer i seks år i stedet for fem – både miljømæssigt og økonomisk.

Når der så skal indkøbes, bør virksomheder overveje genanvendte enheder, også kaldet refurbished produkter eller enheder, som er garanteret en lang levetid som eksempelvis EQ80-serien fra os her hos Canon eller genanvendte computere fra danske Refurb.
homeoffice
Ud over at have et mindre CO2-aftryk, er det ofte også muligt at spare 30-50 procent af indkøbsprisen i forhold til at købe helt nyt. Et andet råd er at søge sparring med uafhængige vurderingsbureauer, som eksempelvis EcoVadis, en organisation der hvert år gennemgår virksomheder for at holde dem op på deres bæredygtige tiltag og ambitioner. Canon har selv en Gold-award for sjette år i træk, og et andet eksempel er hollandske Fairphone, som producerer Android-smartphones, der er produceret bæredygtigt og som kan repareres med en medfølgende skruetrækker, hvilket giver den en yderst lang levetid.

Den type tiltag har en direkte effekt på miljøet omkring dig.

Drop pendlingen når muligt

At optimere ansattes pendling – eller helt droppe behovet for at pendle ind til kontoret, har selvfølgelig også en effekt. Det har vi set under COVID-pandemien, hvor de massive nedlukninger førte til en markant lavere rejseaktivitet, herunder forretningsrejser og pendling, men også i forhold til forbruget af drift af kontorer såsom varme, el og vand. Den samlede CO2-ækvivalentudledning faldt med over 55 procent sammenlignet med 2019, ifølge COWI, og det mønster skal vi fortsætte med.

Brug læringen fra hjemsendelsen og giv ansatte mulighed for at arbejde hjemme, hvis lysten og muligheden er der. Det giver både gladere, mere fleksible medarbejdere, men det vil også have en effekt på vores samlede CO2-aftryk.
Det kræver selvfølgelig teknologiske løsninger for at opretholde produktiviteten. Vi har alle lært at bruge Teams eller Zoom, og det skal vi blive ved med, alt imens vi skal skabe de bedste forudsætninger for at arbejde hvor som helst. Inden for printverdenen handler det eksempelvis om at have software-løsninger, som fungerer på tværs af kontorer, så print ikke bliver et problem.

Høst fordelene

Det er værd at huske på, hvorfor vi overhovedet skal indføre bæredygtige tiltag: En rapport udgivet i 2020 viste, at 80 procent af europæerne ikke mener, at virksomhederne gør nok for vores fælles miljø og klima. Det giver anledning til at konkludere, at virksomheder som gør en forskel – både eksternt og internt – kan tiltrække både nye kunder og være en lokkende arbejdsplads for nye ansatte.

26 procent af den britiske arbejdsstyrke mener, at de ville acceptere en relativt lavere løn, hvis de arbejdede for en bæredygtig og ansvarlig organisation, og halvdelen ville direkte afvise et jobtilbud fra en virksomhed med skadelige vaner og produktion.

Samtidig viser undersøgelser, at det er lettere at fastholde talenter, hvis de føler, at virksomheden gør noget godt.
Så er der altså ingen grund til ikke at komme i gang med at skabe en bedre verden omkring dig.

Og det kan starte med noget så enkelt som at sortere kontorets affald.

Resten er op til jer.

Læs mere

Vil du gerne høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed?