ADVENTURE-FOTOGRAFERING

Vild skønhed: fem tips til at forbedre dine udendørs adventure-billeder

Livsstilsfotograf Jake Baggaley udforsker Sveriges is og sne og opdager, hvorfor EOS M6 Mark II er en eventyrers bedste ven.
Canon Camera

Udendørs- og livsstilsfotograf Jake Baggaley har en passion for eventyr. Som ivrig bjergbestiger og trailløber på konkurrenceplan er han også inspireret af verdens barske landskaber og dramatiske natur. "Jeg voksede op i New Forest [i det sydlige England] og elskede at være udendørs," siger Jake. ”Jeg har også altid elsket at lege med kameraer. Min far er fotolærer – i min barndom havde vi et mørkekammer i vores køkken – så disse interesser kom helt naturligt, da jeg blev ældre.”

Trailløb introducerede Jake for nye kontakter og hjalp ham med at skabe en niche. ”Det var egentlig aldrig planen at blive udendørsfotograf, og det meste af mit tidligere arbejde var da også inden for social dokumentar, men det var sådan, at jeg begyndte at få arbejde i udendørseventyr-branchen,” forklarer han. Jakes kunder tæller nu The North Face, Another Escape og Adidas.

Da der opstod en mulighed for at fotografere de snedækkede landskaber og frosne søer i det centrale Sverige på ski og skøjter for det bæredygtige ekspeditionsfirma Do The North, opstod Jakes drømmeprojekt. "Vi besøgte Dalarna for skøjteløb og nationalparken Fulufjället for off-piste skiløb. Det lå virkelig ugeneret, og jeg ville gerne fange de vidtstrakte isvidder og det enorme, afsidesliggende landskab,” siger han.

Det var vigtigt for Jake at kunne have et let kamera med. Derfor var det kompakte Canon EOS M6 Mark II med sin touchscreen, der kan vippes 180˚, indbyggede Wi-Fi, 4K-video og en APS-C-sensor med 32,5 Megapixel opløsning den ideelle ledsager. Sammen med et Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv blev det til et effektivt kit i en lille, bærbar pakke.

Her viser Jake, hvordan du får mest muligt ud af dit kamera, mens du er på eventyr, og at det er muligt at tage helt utrolige billeder af naturen uden at rejse ret langt hjemmefra.

1. Vær kreativ, uanset vejret

En mand i en gul jakke skøjter over en frossen sø. En hvid kirke i baggrunden spejles i isen.

Det kan give nogle interessante resultater, når du leger med refleksioner.

En række slædehunde har rullet sig sammen i sneen. En snedækket hytte kan ses i det fjerne.

At fotografere udenfor om vinteren kan være svært på grund af lysintensiteten fra sneen, men det kan være med til at skabe interessante kompositioner, og det får dit motiv til at skille sig ud.

”At være i bjergene er en måde at føle sig forbundet med omgivelserne på,” forklarer Jake. ”Naturen inspirerer mig til at optage udendørs. Når jeg er ude at løbe, tænker jeg altid på, 'hvor ville der være et godt optagelsessted?' At udforske i det fri om vinteren kan give dig usædvanlige muligheder for at være kreativ,” siger han. Leg med vinkler, lys og pandelamper for at gøre det dystre og råkolde miljø mere spændende.”

Den mørke skandinaviske vinter gav udfordrende belysningssituationer – hvilket viste sig at være ideelt til at udfordre kameraets evner til at fotografere i svagt lys: Det har et ISO-område på op til ISO 25600. ”Jeg var imponeret over, hvordan Canon EOS M6 Mark II håndterede svagt lys, og den store blændeåbning i Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektivet gjorde det let at fotografere, når mørket faldt på. I Sverige er timerne med dagslys ret begrænsede, så vi havde ikke tid til at sætte noget op. Det var et spørgsmål om bare at få taget nogle billeder hen ad vejen.”

I snedækkede, lyse omgivelser foreslår Jake at skifte til manuel betjening for at undgå at miste detaljer. Kameraets måler vil forsøge at gøre alting mørkere, fordi den registrerer hvidt fra alle vinkler. Det er bedre at optage manuelt, så du har fuld kontrol over lysstyrken og undgår at ”slukke” for sneen.

Og hvorfor ikke prøve at optage silhuetter? ”Det gode ved sne er, at du kan få klare silhuetter af træer,” siger han. "Skyggerne på sneen giver dig forskellige nuancer af hvid, der er vidunderlige at lege med."

2. Få strømlinet dit udstyr

En kvinde med en orange rygsæk går tværs over et snedækket landskab.

EOS M6 Mark II var det ideelle kamera til Jakes fotosession – fordi det er så let og kompakt, så han nemt kunne få fat på det under hele turen.

Når du tager på eventyr, skal dit kamera være let tilgængeligt og responsivt, ellers kan du gå glip af de her spontane øjeblikke. Canon EOS M6 Mark II vejer kun 408 g og kan tage op til 14 billeder pr. sekund.

"Det, der begejstrer mig mest ved Canon EOS M6 Mark II, er, hvor lille og let det er," siger Jake. ”Vi tog på nogle heftige off-piste-skiture og løb på skøjter på frosne søer. Det hæmmer selvfølgelig processen, når man har en masse stort og tungt udstyr med, men fordi vi optog action, var den høje billedhastighed i Canon EOS M6 Mark II ideel. Jeg fastgjorde kameraet forrest på min taske, og det passede perfekt til de ekstreme forhold, fordi jeg ikke behøvede stoppe for at tage handskerne af eller åbne en taske.”

3. Gør det spændende med mennesker eller detaljer

En mand i en gul jakke vandrer hen over sneen mod en trekantet hytte.

Jake foreslår, at du inkluderer mennesker i dine billeder for at give en følelse af størrelsesforholdene.

To skøjteløberes ben – resten af deres kroppe er lige akkurat ude af billedet. Parret spejles i isen, hvor deres skøjtespor har skabt et mønster.

Mønstrene og skøjtesporene i isen skaber opmærksomhed om kompositionen, på samme måde som spejlingen af de to skøjteløbere gør.

”Jeg prøver at forvandle det, der kunne være et ganske almindeligt billede, til noget lidt mere spændende ved at tilføje et menneskeligt element,” siger Jake. "At få en person med, der interagerer med landskabet, giver noget format.”

"Jeg elskede spejlingerne i isen og de spor, vores skøjter lavede. Jeg ville bruge sporene fra skøjterne og tilføje dem til kompositionen for at gøre billederne mere interessante."

Jake brugte Canon EOS M6 Mark IIs 30 fps RAW burst-metode til at fastfryse skøjteløberne i billedet, idet de gled ind i synsvinklen. ”Hvis vi ikke havde ret lang tid til at optage, men havde et rigtig flot motiv, brugte jeg 30 fps burst-metoden for at sikre, at jeg havde skøjteløberens krop, præcis hvor jeg ville have den. Det var virkelig brugbart – og jeg kunne stole på kameraets autofokus.”

4. Vælg et alsidigt objektiv

Tre skøjteløbere med rygsæk krydser en stor, frossen sø. Snedækkede toppe er synlige i det fjerne.

Det skarpe Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv gjorde det muligt for Jake at fotografere storslåede landskaber og samtidig bevare detaljerede nærbilleder og undgå forvrængning.

Detaljer og tydelighed er altafgørende for fantastisk adventure-fotografering. Det superskarpe Canon EF-M 32mm f/1.4 STM-objektiv har en brændvidde, der svarer til en standard 50mm-brændvidde, der fanger dramatiske bjergkæder lige så godt som de snørklede detaljer på skøjter, støvler og hjul. Så uanset hvad dit eventyr bringer, behøver du kun at have ét objektiv.

”Brændvidden, der svarede til 50mm, var min favorit til disse udendørsoptagelser, fordi den giver dig mulighed for at fange hele landskabet med en lille person [i billedet], uden den superstore forvrængning, du nogle gange oplever," siger han.

"Det er en skøn allround-brændvidde til alt fra panoramiske landskabsbilleder til nære detaljer med en lille dybdeskarphed. Du kan bruge den til alt.”

5. Brug vinterlyset til din fordel

Tre langrendsløbere krydser et snedækket landskab. Solens stråler belyser en markeringsstang bag dem.

Jake foreslår, at du leger med vinterlys for at få en ellers dyster scene til at fremstå mere interessant.

Et foto taget med drone af en mand, der går gennem en nåleskov i et snedækket landskab. En sti af fodspor i sneen kan ses bag ham.

Det gyldne lys, du ofte har på solskinsdage i den skandinaviske vinter, hjælper med at kaste lange, stemningsmættede skygger.

Uanset hvor du er – fra skove til klippetoppe – giver magien i en vintersolopgang altid fremragende billeder. Og der er en grund til, at det syn er en favorit blandt adventure-fotografer som Jake. "Det, jeg allerbedst kan lide ved en vintersolopgang, er, at det sker omkring kl. 9 eller kl. 10 i stedet for kl. 3 eller 4 om morgenen. Så kan du være doven og stadig nå ud og optage en solopgang om vinteren. Solen står ofte lavt hele dagen på solrige vinterdage, så du får det der intense, bløde lys, men med lange, dybe skygger,” siger han.

At integrere spektakulært gyldent lys i 4K-videoer fra dine eventyr er perfekt med Canon EOS M6 Mark II, og Jake fandt ud af, at han kunne redigere og kombinere sine optagelser med 4K-videooptagelser på sit fullframe Canon EOS R. ”Optagelserne fra Canon EOS M6 Mark II sammenlignet med optagelser taget med Canon EOS R. Jeg kunne bruge dem sammen, og det stod super skarpt.”

Skrevet af Lorna Dockerill

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • LANDSKABSFOTOGRAFERING

    Jagten på nordlys

    Mød Markus Morawetz og hans familie på en 9.000 km rejse med Canon EOS R.

  • ACTION-FOTOGRAFERING

    "Gør altid en ekstra indsats"

    Fotograf Richard Walch om sine sensationelle optagelser af ekstremsport.

  • LANDSKABSFOTOGRAFERING

    De 5 bedste tips til at fotografere landskaber med timelapse

    Bring landskaber til live med disse bedste tips til fotografering med timelapse.

  • VINTERFOTOGRAFERING

    Sådan tager du bedre vinterfotos

    Få det bedste ud af denne smukke årstid med fotograf Vladimir Medvedev.