Hvad har en bank, et hospital og en bilfabrik til fælles?
Indsamling af data foregår i stadig større omfang overalt i organisationer, især efter den udbredte digitalisering i kølvandet på pandemien. Men for ofte repræsenterer de værdi, der ikke udnyttes tilstrækkeligt. Organisationer ved, at de har brug for at indsamle data og generere indsigt fra dem. Men de mangler ofte effektive metoder til at administrere og analysere deres informationsskattekiste.
Det påhviler IT-cheferne at stille de rigtige spørgsmål. Hvordan indsamles data? Hvordan analyseres de? Og bruges de til at fremme en bedre beslutningstagning?
Men der er et skift i tankegangen, der skal ske først. Organisationer har indført informationshåndteringssystemer primært på grund af compliance og sikkerhedsmæssige bekymringer. Det er en reaktiv tilgang, der er dømt til at holde IT-teams tilbage.
Efterhånden som nye teknologier som AI begynder at udbrede sig – og efterhånden som organisationer håndterer større og mere komplekse datasæt – ændres informationens rolle.
IT-cheferne bliver mere og mere bevidste om, at investering i informationshåndtering ikke blot er et spørgsmål om afkrydse felter, men kan låse op for skjult værdi på tværs af organisationer og gøre processer hurtigere, mere sikre og mere givende for medarbejderne.
God informationshåndtering starter med at optimere informationsworkflows i hele organisationen. Hvor det fører hen, afhænger af, hvor ambitiøse organisationens beslutningstagere er.