Uanset om det er en glossy produktbrochure, flyers om en nyåbnet restaurant eller en informativ plakat fra en sundhedsudbyder, spiller print en stor rolle i kommunikationsstrategierne for mange brancher. Faktisk tyder den seneste forskning på, at detailhandlen, produktionen, sundhedssektoren og den offentlige sektor alle bruger 50 % af deres kommunikationsbudget på print1, mens andre ikke er langt bagefter.
Men det kan være dyrt at fremstille slagkraftigt marketingmateriale, især da 95 % af virksomhederne outsourcer deres behov for printmarketing til en specialiseret serviceudbyder. Det skyldes typisk, at de er på udkig efter professionel kvalitet og ikke har ressourcer internt til at levere.
Det er bare ikke kun det endelige print at tænke på. Uden en dygtig intern designafdeling vælger virksomheder ofte at outsource hele end-to-end-processen, fra design til produktion. Mens outsourcing kan give stordriftsfordele, kan organisationer, der blot ønsker at producere ad hoc-aktiver hurtigt, opleve frustrationer omkring produktionstiden og -omkostningerne.
Eftersom marketingbudgetterne er strammere end nogensinde før, er virksomheder under pres for at reducere omkostningerne, men takket være nye løsninger på markedet som PosterArtist behøver virksomheder ikke gå på kompromis med print. Organisationer med en Canon-printer vil nu have bedre værktøjer til at designe og producere marketingaktiver internt, hvor det ikke er omkostningseffektivt at outsource.
Sig farvel til outsourcing af design: Opret plakater, bannere og brochurer til din virksomhed i disse 4 nemme trin
Hvad er PosterArtist?
PosterArtist er et webbaseret design- og printværktøj fra Canon, som gør det nemt for alle at designe marketingmateriale på få minutter. Det er designet til at give enhver bruger – med eller uden designfærdigheder – mulighed for at producere aktiver hurtigt, nemt og i høj kvalitet.
Hvis du er en professionel, der kun har kort tid til rådighed, kan du med softwaren oprette aktiver fra bunden, men den giver dig ressourcerne til at spare tid og gøre din idé levende. Gratis adgang til en række fotobiblioteker, herunder Pixabay, Unsplash og Pexels, betyder, at du kan finde de billeder, der bedst promoverer din virksomhed. I mellemtiden kan du tilpasse skrifttyper, farver og teksturer for at udtrykke din brandstil og fange kundernes opmærksomhed.
Ikke alle ser sig selv som en naturlig designer eller har en vision for, hvad de vil opnå. Derfor tilbyder PosterArtist også hundredvis af foruddesignede skabeloner, som du kan vælge mellem. De er organiseret efter branche, så du kan finde de mest velegnede, færdiglavede muligheder. Skabelonerne kan nemt skræddersys og tilpasses til din applikation.
Sådan laver du en plakat
Trin 1: Vælg en skabelon, eller arbejd fra bunden
PosterArtist er en webbaseret software, hvilket betyder, at der ikke er behov for installation. Du skal blot navigere tilbage til websiden og åbne softwaren. Angiv en adgangskode for at oprette en konto, og kom i gang.Du bliver budt velkommen af startskærmen med ikoner, der repræsenterer mange forskellige applikationer, der kan vælges imellem, herunder en plakat, et banner, en menu, en kalender og en brochure. Vælg det element, du vil oprette. Derefter kan du gå længere ned i forretningsområder som detailhandel, føde- og drikkevarer, skole og uddannelse samt temaer som f.eks. arrangementer. På tredje niveau finder du miniaturer af forudindlæste skabeloner, du kan vælge imellem.
Vælg enten en eksisterende skabelon fra udvalget, eller gå til startskærmen for at vælge "Create a new" ("Opret ny").
Trin 2: Tilpas baggrund, skrifttyper og farver
Hvis du har valgt en foruddefineret skabelon, har du nu mulighed for at redigere de enkelte elementer i designet. Start med at bearbejde baggrunden. Skabelonmulighederne giver dig en standardbaggrund, men du kan ændre farven eller fjerne den, hvis du foretrækker det. Du kan også bruge værktøjet figurer til at placere figurer efter eget valg – udvide, arrangere og farvelægge dem på din skabelon eller på tomt lærred for at oprette din baggrund.
Derefter skal du tænke på teksten. Du kan enten redigere skabelonteksten, så den passer til dine behov, eller du kan indsætte dine nøgleord og de oplysninger, du vil formidle, hvis du begynder fra bunden. Redigér derefter skrifttype, vægt, placering og farve på tekst.
Vil du tilføje en luksuriøs effekt? Vælg Gold/Silver Texture-funktionen for at give indtryk af en metallisk, tekstureret baggrund på tekstbokse og logoer.
Hvis du gerne vil have hjælp til at arrangere dit eget valg af tekst og billeder, kan du bruge den smarte funktion Auto Design. Du skal blot vælge din plakatkategori, vælge dine billeder og indtaste titler, så vil softwaren give dig nyttige idéer til, hvordan du kan forbedre dit design.
PosterArtist er designet til at være kompatibel med alle Canon-printere. Det betyder, at du kan drage fordel af din enheds specifikke funktioner, f.eks. tilføjelse af selvlysende pink staffagefarver med imagePROGRAF GP-serien.
Trin 3: Vælg billeder
Hvis du bruger en forudindlæst skabelon, vil nogle billeder allerede være inkluderet, men de kan nemt byttes ud. Du kan importere billeder direkte, så du kan overføre billeder, du selv har taget. Hvis du allerede har gemt billeder og logoer, kan du se dem i området Filer, så du kan føje dem til dit design.
Alternativt kan du få adgang til billedbankerne for at gennemse tusindvis af potentielle billeder og fotografier, der kan fungere sammen med dit design. Billeder kan alle redigeres. Du kan ændre størrelse, omplacere, skalere og tilføje effekter som f.eks. skygger eller rammer.
Trin 4: Print
PosterArtist er kompatibel med printere fra hele Canon-serien, så uanset om du bruger PIXMA derhjemme, imageRUNNER ADVANCE eller i-SENSYS på kontoret eller imagePRESS eller imagePROGRAF i dit professionelle printerrum, kan du være sikker på, at dit print passer til det, du ser på computerskærmen. Klik blot på knappen Fortsæt til print, og se dit design komme til live.
Vil du have mere support til, hvordan du bruger PosterArtist? Se vejledningsvideoen her.
Få mere at vide
- Canon Insight Report, Creating Customer Value, 2020