The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

UDENDØRS FOTOGRAFERING

Stjernehimlen: 5 tips til at indfange nattehimlen

At stå under stjernehimlen og kigge op på stjernerne er en virkelig magisk oplevelse. Takket være de allernyeste kamerateknologier er det nu blevet nemmere end nogensinde før at indfange nogle enestående billeder.

Vil du forsøge dig med astrofotografering? Her er vores bedste tips til at indfange den smukke stjernehimmel.

1. Hold dig opdateret om vejret

Før du tager ud og fotograferer, skal du tjekke vejrudsigten, for det skal være skyfrit, for at du kan få flotte stjernebilleder. Et delvist skydække kan dog give dine billeder af nattehimlen en særlig stemning, så vær kreativ, og udnyt det til din fordel. Hvis skyerne ikke bevæger sig meget, vil det være nemmere for dig at få dem til at se slørede ud i billeder med lang eksponering. Når du tager billeder med lang eksponering, er det altid vigtigt at holde kameraet stabilt, så du ikke får uønskede lysspor eller sløring. Brug et stativ, så du får skarpe, klare billeder af stjernehimlen, og vær opmærksom på vinden, der kan blæse skyerne ind foran stjernerne og ødelægge dit billede.

Relaterede artikler
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

FOTOGRAFERING AF FYRVÆRKERI

10 tips, der hjælper dig med at tage bedre billeder af fyrværkeri

Fra de bedste kameraindstillinger til at få familie og venner med på billedet – her kan du se, hvordan du fotograferer glæden og magien ved fyrværkeri.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

REJSEFOTOGRAFERING

Sådan får du mest muligt ud af dit kamera på en byferie

11 tips og tricks, som kan hjælpe dig med at indfange ånden i storbyjunglen.

2. Find det bedste sted til stjernefotografering

For at få de bedste billeder skal du ud i naturen og væk fra alle former for lysforurening. Byens lys, en fuldmåne eller endda en halvmåne vil overtrumfe stjernerne. Der er nogle velkendte steder i verden, hvor du kan tage utrolige billeder af Mælkevejen (såsom Death Valley i Arizona), men blot ved at køre ud af din by burde du være i stand til at finde et sted uden kunstigt lys.

3. Prøv forskellige indstillinger

For at fotografere stjernehimlen skal du have kontrol over dit kamera, så du skal skifte til manuel metode og afprøve nogle af de forskellige indstillinger, der beskrives nedenfor.

  • Fokus: Sæt fokus på dit objektiv til uendelig. Det kan du gøre manuelt ved at sætte knappen på objektivet til manuel fokus. Benyt derefter afstandsindikatoren (hvis dit objektiv har et), eller kig gennem søgeren, og drej på fokusringen, indtil noget i det fjerne er skarpt. Når objektivet fokuserer på noget, der er længere væk end 6 meter, vil den hyperfokale afstand projicere mod det uendelige, og dine stjerner bliver skarpe.

  • Blænde: Hvis du vil have stjernerne til at se ud som prikker og ikke som spor, skal du bruge en stor blændeindstilling. Dermed kommer der så meget lys ind i kameraet som muligt, mens eksponeringstiden vil være relativt kort. Husk, at en stor blænde giver lav dybdeskarphed, så alt i den umiddelbare forgrund bliver uskarpt.
  • Lukkertid: Husk, at stjernerne altid 'blinker'. For at indfange billeder af stjerner eller Mælkevejen så statisk som muligt skal du indstille din lukkertid til højst 20 sekunder. Hvis du øger din lukkertid yderligere, vil det resultere i stjernespor.
  • ISO: Den tredje faktor, der har indflydelse på dine fotos, er din ISO-indstilling. Jo højere ISO, jo mere følsom er sensoren for lys, der kommer ind via blænden. Når du er tilfreds med indstillingerne for blænde og lukkertid i forhold til den effekt, du ønsker at opnå, kan du begynde at eksperimentere med dine ISO-indstillinger. Begynd ved en ISO på 1600, og ved at se dine billeder igennem kan du undersøge, om dit kamera får nok lys via blændeindstillingen og eksponeringstiden til at indfange de billeder, du ønsker. Du kan derefter sætte din ISO op (til 3200 eller lige så højt som dit kamera kan nå) for at se, hvordan dette påvirker dine resultater.

4. Komponér et billede

En himmel fyldt med små prikker af stjerner er et af de mest iøjnefaldende billeder, du kan fotografere. Imidlertid kan det være en god idé at medtage andre elementer i dine billeder for at gøre dem mere interessante, såsom bygninger, bjerge, landskabselementer eller en sø, som stjernerne spejles i. Nogle gange kan et billede kun med stjerner virke perspektivløst eller mangle personlighed, så kig efter noget unikt, som du kan indfange.

5. Indfang stjernespor

Stjernespor kan se dramatiske og spændende ud. Du får brug for masser af tid og tålmodighed, et stativ og en fjernudløser. Effekten kommer fra jordens bevægelse - stjerner ændrer ikke position!

At indfange disse fantastiske linjer af lys er en udfordring, men det kan føre til iøjnefaldende resultater. Allerførst skal du lokalisere polarstjernen. Det kan du gøre ved hjælp af en af de mange stjernekortsapps til din smartphone. Ved at fotografere med Polarstjernen som fokuspunkt for dit foto og ved at bruge en lang eksponering, får du det cirkulære mønster rundt om et centralt sted, som du kan se et eksempel på i det medfølgende billede.

Stjerner afgiver ikke meget lys, så brug en høj ISO (800, 1600 eller højere) for at indfange deres bevægelse. Vær opmærksom, og eksperimentér, før du kaster dig ud i lang eksponering, idet du får mere støj i dit billede, jo højere ISO du bruger.

Den maksimale lukkertid på de fleste kameraer er 30 sekunder, så til en længere eksponering skal du bruge bulb-eksponeringsindstillingen i manuel metode. Dette giver dig mulighed for at holde lukkeren åben lige så længe, du ønsker ved ganske enkelt at trykke for at åbne eller lukke den. Indstil fokus til uendelig. Eksperimentér, og kig dine billeder igennem, inden du afprøver en længere eksponering på cirka 30 sekunder. Kig derefter på dit billede igen. Du får nok brug for et par forsøg - og et par nætter med tålmodighed - inden du får det ønskede resultat.