Produkt
Læs mere om EOS M5
Fotojournalist, dokumentarfotograf og Canon Explorer Gali Tibbon har rejst i hele verden og dokumenteret mennesker og kulturer. Hendes seneste rejse tog hende til den lille kurby Vrnjačka Banja i Serbien. Vi fangede hende for at høre mere om hendes personlige fotografiske filosofi - de magiske øjeblikke, man kan se afspejlet i hendes stemningsfulde billeder i afsnittet om hendes personlige fotografiske filosofi - det magiske EOS M5 tog ud…
Når man taler med Gali Tibbon om fotografering, er "magi" et ord, der går igen. Hendes gennemtrængende følelse af næsten mystisk ærefrygt overfor vidunderet ved fotografering er noget, der har fulgt hende, siden hun var 14 år og fandt Life Magazines Year Book fra 1956 i sin bedstefars reol og så et foto, der ændrede hendes liv.
"Jeg så det her grynede, men fantastiske sort/hvid-billede i bevægelse - det var enestående. Indtil da var jeg ikke klar over, at man kunne bruge fotografering til andet end de sædvanlige Kodak-øjeblikke eller rejser og landskaber. Det var levende! Wow! Det inspirerede mig til at købe mit første kamera, som var et brugt Canon AE1-filmkamera, og jeg meldte mig til et fotokursus på Israel Jerusalem Museum, hvor jeg lærte at behandle og fremkalde film. Jeg brugte endda alle mine lommepenge på film og kemikalier til et lille laboratorium derhjemme, og jeg blev aldrig træt af, at se mine sort/hvid-billeder komme til syne på magisk vis i bakkerne."
"Kameraet fører mig til steder som et magisk kompas, der følger sine egne veje, og jeg følger efter!"
Gali har været på mange fotografiske rejser rundt om i verden for at finde magien og samtidig dokumentere mennesker, kulturer og trosretninger. Men som hun forklarer, handler dokumentarfotografi om mere end "at tage gode billeder."
"I enhver dokumentarisk historie er det svært at overføre virkeligheden til todimensionelle stillbilleder. Det handler om lys, dufte og lyde, det handler om følelser i folks øjne. Jeg er nødt til at kombinere alle disse elementer i ét samlet billede. Når det sker, er det magisk, men det er også hårdt arbejde og en mental udfordring. Der er ofte en sprogbarriere, men jeg kan mærke stemningen og energien fra folk, og det er forbløffende, hvordan vi kan kommunikere med smil, fagter og gebrokkent engelsk."
"Jeg skal overføre denne energi til billeder, så dem, der ikke var der, kan tage del i oplevelsen."
Når man ser på Galis billeder fra Serbien, kan man se, at hun har en magisk evne til at indfange denne flygtige energi – selv med et kamera, hun ikke kender. Hendes fortællinger består dels af gadebilleder, dels af portrætter og dels af kunstfotos, der viser os intime og helt enestående øjeblikke i indbyggernes liv. Ifølge Galis fotografiske filosofi ligger magien i disse spontane øjeblikke, men som hun forklarer, er alt ikke lutter lagkage.
"Som fotograf handler det om at være der, og at folk deler deres liv med mig i et par minutter, timer eller dage. Det handler om at indfange disse spontane øjeblikke i en foranderlig verden – indfange flygtige øjeblikke, inden de forsvinder. Men først skal du have overstået Kodak-øjeblikket. Det første folk gør, når de ser et kamera, er at stille sig op: De retter ryggen, skubber brystkassen frem og får et "kameraansigt". Det har de lært som børn, hvor film ikke måtte gå til spilde, og det er det sidste, jeg ønsker. Men jeg tager altid det billede, fordi det gør folk mindre nervøse. Og du skal have det der Kodak-øjeblik overstået, før du virkelig kan begynde at tage billeder."
"Folk tror også, at de ved, hvad du fotograferer, men de ved ikke, hvad der foregår i fotografens hoved eller øje bag kameraet. Dee aner ikke hvilken detalje eller hvilket øjeblik, jeg venter på."
"Jo længere jeg er i et lokalsamfund, jo mere afslappede bliver folk heldigvis, og så kan jeg begynde at tage de billeder, jeg vil. Alle jeg mødte i Vrnjačka Banja var varme og venlige og utroligt søde til at samarbejde om at blive fotograferet – selv fårene – så jeg kunne indfange noget autentisk."
"Jeg tog billedet af fårehyrden, en tidligere fodboldspiller, der tilbringer hele dagen udenfor med at læse avis og snakke med sine får – lige efter regnvejret. Lyset var fantastisk, men fårene blev ved med at løbe væk, så fårehyrden beordrede dem til at stoppe, og de stoppede helt op, så jeg kunne tage billedet. Det var som om, han havde en fjernbetjening!"
"Og nede ved floden var der et blomstrende fællesskab hovedsageligt af mænd, som stod helt ugenert. Mennesker, der var sig selv med en "lev og lad dø"-holdning. Jeg syntes, det var fantastisk. De havde kun badebukser på og viste deres krop frem, uanset hvilken form de var i. De spillede domino, svømmede og solbadede fra middagstid til solnedgang. Og de havde en god sans for humor – seje fyre med hjemmelavede tatoveringer, som alle drillede hinanden.
"EOS M5s diskrete størrelse var velegnet til denne slags billeder, fordi jeg ikke havde lyst til at ligne en elitesoldat med en masse udstyr. Der var ikke så meget opmærksomhed på mig som fotograf, og det var mindre skræmmende for mine motiver. Så jeg kunne gå ud og nyde at være en person med et kamera, og jeg kunne lege med lyset og skabe kunst, mens de ordnede deres gøremål ganske naturligt."
For Gali er det i disse kreative øjeblikke, at magien opstår...
"Når alle elementer finder sammen, dvs. kompositionen, folks udtryk, en lysstråle, der rammer ansigtet i det rette øjeblik, og jeg samtidig står det rigtige sted med det rigtige objektiv, kan jeg indfange 1/60 sekund af et øjeblik med et enkelt klik. Når disse ting flyder sammen, opstår magien.
"Du kan mærke det, når du fotograferer – det er intuitivt og følelsesladet. Du ser noget, du danser omkring det, ligesom en bi flyver rundt om en blomst, for at indfange den ægte natur."
"Du prøver forskellige optagelser og leder efter den helt rette. Det kan du gøre med digital fotografering og tjekke, om du er på rette vej (ikke som med film!). Men først når jeg ser det på en stor computerskærm, ved jeg, om det er lykkedes! Til syvende og sidst handler det om processen, som kommer fra dit indre. Selvom det er fantastisk at blive udstillet på gallerier og museer, og at der er mennesker, der samler på dine værker, er det "her-og-nu"-øjeblikket i den kreative proces der er magien, og det er vigtigere end resultatet.
Galis første reaktion på at bruge et spejlløst kamera til optagelserne i Vrnjačka Banja var tvivl, men det ændrede sig, da hun fik EOS M5 i hænderne og begyndte at bruge det.
"Da jeg først så det, så det virkelig spændende ud. Det så lidt ud som om, at nogen havde gjort mit EOS 5D Mark III mindre! Jeg kan godt lide designet, og det føltes robust, det passer naturligt i min hånd med alle knapperne og hjulene på rette sted. Det er bestemt ikke det, jeg forventede af et spejlløst kamera, der normalt har en flad tynd krop uden greb eller søger.
"Og det var ikke svært at bruge. Jeg kunne indstille kameraet med samme funktioner som min 5D Mark III, så jeg følte mig hurtigt godt tilpas. Jeg kunne bruge kameraet intuitivt uden at skulle afbryde min kreative proces, og det var en fornøjelse, at kameraet gjorde det, jeg ville have det til.
Kvaliteten er fantastisk med flotte farver og dejlig hudtoner. Det er kun et lille kamera, men du kan lave skilte med jpeg-filer, og du kan optage i RAW. Kontinuerlig optagelse fungerer også helt fantastisk, og det lever faktisk op til de 7 bps som annonceret!
"Jeg kunne især godt lide det ekstra hjul til eksponeringskompensation. Det er ideelt placeret, så jeg kan lege med under- og overeksponering, mens jeg fotograferer, uden at få brudt min koncentration eller skulle tage øjet væk fra billedet. Og den elektroniske søger er især cool, for når du optager lodret, følger alle dine data med i samme retning, så jeg ikke behøver at lave mit sædvanlige nummer med at prøve at finde ud af eksponeringen sidelæns!
Derudover elskede hun de fleksible kompositions- og fokuseringsmuligheder både i den elektroniske søger og touchscreenen, der kan vippes og drejes: "Jeg havde aldrig troet, jeg skulle kigge på en skærm, når jeg skulle fotografere, men EOS M5s touchscreen, der kan vippes, giver mig mange flere muligheder for at fotografere fra forskellige vinkler, og det er superhurtigt og særdeles nemt at navigere i menuerne. Og autofokussystemet på kameraets touchscreen er helt genialt! "Jeg kan bare komponere og derefter bruge min tommelfinger, mens jeg stadig ser gennem den elektroniske søger, til at trække fokuseringsområdet derhen, hvor jeg vil, uden at skulle genkomponere mit billede eller låse fokus på et punkt og derefter ændre billedet."
Gali var især imponeret over kameraets kompakte størrelse: "EOS M5 er muligvis lille, men det er et monster! Det er så forfriskende at have noget kompakt uden at gå på kompromis med kvaliteten. Det gør stort set alt det, som mit EOS 5D Mark III gør, og jeg kan bruge samme objektiver, men det er meget diskret.
"Det er også smart at det har Bluetooth. Kameraet kan være tilsluttet til min smartphone uden brug for kabler eller computer ude i marken. Jeg kan nøjes med at gå ud med min telefon og mit kamera og klare det hele på egen hånd.
"Til portrætter er det rigtig godt både at have den elektroniske søger og skærmen, så jeg kan styre fokus med min tommelfinger, mens jeg taler med mit motiv."
"Der findes ingen fotojournalister i dag, der kunne tænke sig at blive fanget uden et kamera og muligvis gå glip af en stor nyhedsbegivenhed. Men EOS M5 er faktisk mindre end min flash, så jeg kan nemt tage det med mig i biografen eller på ferie og fortsat tage arbejdsfotos. Det er lige nøjagtig dét bærbare EOS-kamera, jeg har ventet på!"
"EOS M5 er godt nok lille, men det kan en hel masse fantastiske ting!"