UDENDØRS

En kort guide til fotografering af vintersport

Her er 7 tips til at tage blændende vintersportsbilleder fra Richard Walch, en prisbelønnet sports- og actionfotograf med årtiers sneoptagelser i sin portefølje.
En snowboarder med blåt og rødt vintertøj glider væk fra seeren i et snedækket bjerglandskab under en blå himmel. © Richard Walch.

Optagelse af action i højt tempo på sneklædte lokaliteter udgør en unik række udfordringer.

Når du dokumenterer vovehalsene, der suser ned ad bjergene, er du altid på jagt efter mere action og større tricks. Dine batterier løber hurtigt tør i den kolde luft. Fingre, der normalt er hurtige på lukkeren, bliver stive i kulden. Og solen skinner klart på pisterne.

Richard Walch, der er en yderst anerkendt professionel sportsfotograf og Canon-ambassadør, bliver ikke skræmt af disse udfordringer.

"Med tiden lærte jeg, at når du er på et bjerg, skal du have det rette udstyr med," siger han. "Du har brug for de rigtige ting, for hvis du er deroppe, og hvis noget går galt, er der ikke plads til undskyldninger."

For at sikre at du er fuldt forberedt på at tage betagende vinterbilleder, er her Richards tips til snesportsfotografering.

Snowboarder skovler sne med hånden. Optaget med Canon. © Richard Walch.

Richard fotograferer den professionelle snowboarder, Bene Meier, der suser ned ad et bjerg i Kamchatka, Rusland. Optaget med Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Planlæg din dag i henhold til lyset. Men vær fleksibel.

Richard råder dig til at holde øjnene på lyset, når det rammer rigtigt – og være tålmodig.

"Solopgang og solnedgang kan give en smuk belysning til fotografering på pisterne. "Canon EOS R50 er et godt kamera til brug i situationer med svagt lys, f.eks. solopgang og solnedgang. Kameraets DIGIC X-processor er meget avanceret, så den vil stadig skabe gode resultater, hvis du får brug for at sætte ISO lidt højere op som kompensation for manglende lys."

Selvom EOS R50 er et kamera på begynderniveau, kan det optage med 15 billeder i sekundet, hvilket betyder mindre tid mellem optagelserne og mere tid til at fange øjeblikket uden at gå på kompromis med billedkvaliteten.

Richard advarer imidlertid om, at du ikke bør stole på et snævert tidsvindue. I stedet skal du være klar til at tilbringe hele dagen på bjerget.

"Vejret i bjergene er svært at forudsige og kan hurtigt ændre sig. Jeg vil anbefale at komme op på bjerget så tidligt som muligt," siger han. "På den måde er du allerede i position til de der øjeblikke med perfekt belysning."

En skiløber laver et backflip ned ad et snedækket bjerg i Kamchatka. Optaget med Canon. © Richard Walch.

Richard bruger et fiskeøjeobjektiv til at fange freestyle-skiløberen Sven Kueenle, der udfører et backflip ned ad et klipperigt bjerg i Kamchatka, Rusland. Optaget med Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Skab en forbindelse til dit motiv.

Når du fotograferer sport, er det vigtigt at åbne for en dialog med dit motiv, så I kan arbejde sammen om at lave et imponerende foto.

"Hvis du er på en fotooptagelse med en atlet, starter I fra et fælles udgangspunkt, fordi I begge gerne vil komme hjem med det enestående billede."

Nøglen, siger Richard, er at afbalancere dine færdigheder som fotograf med atletens evner. "Jeg kan fortælle atleten, om det er et fotogent sted, eller hvad jeg skal bruge for at gøre det fotogent. Men først spørger jeg altid: "Hvor befinder du dig godt? Hvor kan du vise mig det bedste af dig selv?" Så kan I være kreative sammen."

Solopgang i Alperne, fotograferet med et Canon-kamera. © Richard Walch

Solopgang i Alperne, taget ved iskolde temperaturer (og med ekstra batterier) på EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Beskyt dig selv og dit kamera mod kulden (og medbring ekstra batterier).

"Tricket i kulden er: Hvis du er i kulden, skal du holde dig i kulden. "Hvis du træder ind i en varm bygning fra de kolde pister, vil dit objektiv hurtigt dugge til, så det er vigtigt, at du holder dit udstyr udenfor indtil sidst på dagen.

"Lave temperaturer kan også dræne et kamera for strøm meget hurtigt, så det er bedst at have to ekstra batterier med for at klare dig gennem dagen."

Selvfølgelig bliver du sulten, så medbring masser af snacks. Hold dig mæt – og hold varmen – for at bevare fokus, siger Richard.

"Kolde hænder vil også gøre det vanskeligt at betjene dit udstyr, så sørg for at medbringe varme handsker og stærke UVP-solbriller for at beskytte dine øjne mod sollys og genskin fra sneen. Medbring også en robust, isoleret rygsæk til beskyttelse af dit udstyr, hvis du falder."

Hvad angår kuldesikring af dit kamera, har nogle Canon EOS R-systemkameraer vejrbestandig forsegling, som kan hjælpe med at beskytte alle samlinger, skruer og åbninger mod fnug, herunder dem af sne.

Skiløber suser ned ad et bjerg og slynger sne op. Optaget med Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard fastfryser action og fanger Sven Kueenle, der suser ned ad pisterne i Montafon, Østrig. © Richard Walch.

4. Vælg den rigtige position til optagelse, og kom så af vejen.

Det er lige så vigtigt at vælge det rigtige sted på bjerget som at vælge det rigtige lys. Der er ikke noget galt med at prøve sig frem, men der er nogle bestemte positioner, man skal undgå at optage fra.

"Hvis du ser direkte på et bjerg, ser det fladt ud. Du vil altid hellere fotografere enten fra siden af eller lidt under dit motiv."

Uanset hvor du beslutter dig for at placere dig, skal du sørge for ikke at overstyre handlingen. Lad udøveren – uanset om det er på ski, snowboard, bobslæde eller noget andet – køre sit show.

"Opstillede billeder skal også helst undgås – du vil altid helst være en udenforstående betragter, hvor motivet kigger i den retning, som vedkommende står på ski eller snowboard i."

Der er naturligvis tidspunkter, hvor du vil tage et portrætbillede. Men Richard siger, at det ikke skal holdes adskilt fra handlingen.

"Med hensyn til portrætter så er det enten et "in your face"-portræt, hvor du er tæt på og taler med personen, eller du er en flue på væggen, som dokumenterer, hvad der sker. Forsøg ikke noget derimellem."

Skiløber på vej ned ad et snedækket bjerg med solen skinnende i baggrunden. Optaget med Canon. © Richard Walch.

Richard fanger den professionelle skiløber Johanna Holzmann, mens hun suser gennem Østrigs største gletsjerskiområde, Stubaier Gletscher. Optaget med Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Skyd ind i solen, og kast lidt sne.

Normalt vil du gerne undgå at optage ind i solen. Men Richard siger, at det er en regel, der er der for at blive brudt.

"Når solen bryder igennem skyerne, er det virkelig en velsignelse for fotografering i bjergene. Vær ikke bange for at fotografere mod solen – det er sådan, du får nogle af de bedste vintersportsbilleder."

Før du sigter dit objektiv mod solen, skal du også sørge for, at du ikke lader for meget lys komme ind i billedet.

"Den bedste måde til at undgå overeksponering under disse forhold er ved manuelt at indstille lukkertiden til 1/2000 sek., blænden til f/8 og ISO til 200. Hvis du tager billeder i en automatisk metode, skal du sørge for at kompensere for eksponeringen med +1 til +3 stop, ellers bliver dine billeder for mørke."

Hvis du kan finde de rigtige indstillinger, er den resulterende effekt det hele værd.

"Solen vil fungere som baggrundsbelysning bag den sne, der sprøjtes op, mens skiløberen eller snowboarderen flytter sig. Hvis du kan få solen til at være lige bag personen, er det endnu bedre. Objektiverne, vi har nu, er virkeligt effektive."

Richard siger, at der også er praktiske måder at favne solen på. "Når du har sne ved hånden, kan du prøve at kaste en håndfuld af det op i luften og fotografere lige ind i solen – det giver en fantastisk effekt."

Richard Walch står og holder et Canon-kamera med et RF 24-240mm F4-6.3 IS USM-objektiv og kigger ud på en snedækket kyst.

Richard rejste til Arktis med et beskedent Canon EOS RP og det kompakte RF 24-240mm F4-6 3 IS USM-objektiv. Han siger, at objektivets lette vægt, 10x zoomområde og optiske billedstabilisering gør det til det perfekte objektiv til optagelse overalt, hvor du vil rejse let, men vær forberedt på enhver situation, f.eks. på pisterne.

Næroptagelse af programvælgeren på et Canon R7, der er indstillet til Manuel metode (M).

Når du optager i skarpt lys på snedækkede skråninger, anbefaler Richard, at du indstiller kameraet til Manuel metode (M), som giver dig fuld kontrol over alle indstillinger.

6. Brug de rigtige indstillinger til snedækkede baggrunde og motiver i hurtig bevægelse.

Når du fotograferer i snedækkede omgivelser, er en del af det, der definerer disse billeder, de uberørte hvide toppe. Men ren hvid sne er også stærkt reflekterende.

"Nu må vi se lidt på det tekniske. Sensoren på et kamera er kalibreret til grå. Den forstår gråtonens refleksion. Så: Hvis scenen overvejende er hvid, skal du justere for det."

Heldigvis er der måder at imødekomme sneen på.

"For at undgå at sneen ser grå ud på billeder med meget hvidt, er mit udgangspunkt en særlig kombination af indstillinger." Richard anbefaler at sætte kameraet i M-metode (Manuel), indstille lukkertiden til 1/2000 sek., blænden til f/8 og ISO til 200.

For at få ekstra point siger Richard, at en farverig jakke ser særligt flot ud mod en snedækket baggrund.

Ud over at konfigurere dit kamera til snedækkede landskaber skal du forberede det til action ned ad bakke med hurtig bevægelse.

"Tricket er at styre autofokus, hvilket betyder, at du skal starte med at tage billeder, så snart du kan se dit motiv. Autofokus lærer fra billedramme til billedramme – den forstår, i hvilken retning dit motiv bevæger sig, og hvilken hastighed det bevæger sig med, og forudser, hvor det næste billede skal være."

Skiløber suser ned ad et bjerg omgivet af sne. Taget med Canon, © Richard Walch.

Her fanger Richard Legs of Steel-medlemmet Bene Meier, der freerider ned ad et bjerg i Haines i Alaska, USA. Optaget med Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Tag det rigtige kamera med til opgaven.

Richard siger, at meget ved kameraer har forandret sig, siden han begyndte at fotografere snowboarding for sportens førende magasiner.

"Jeg kan huske, at jeg optog i Fleck Glacier, og efter den første uge kørte jeg til Vancouver til et laboratorium og afleverede 20 filmruller. Tre timer senere fik jeg dem tilbage og begyndte at græde. Fordi alle billederne var undereksponerede," siger Richard. "Hvis du var et halvt stop ved siden af på en filmrulle, var det slut."

I dag kan man helt undgå problemer med filmbehandling takket være digital redigering. Men du skal stadig sørge for at medbringe det rigtige kamera og kit.

"Når du tager ud på pisterne, er det bedst med et kamera, der er effektivt og kompakt", siger Richard. "Du får også brug for en søger, da det ofte er for lyst i bjergene til at komponere et billede kun ved hjælp af en skærm. Hvis du vil fotografere sport med hurtig bevægelse, skal du have et kamera med en hurtig billedhastighed – mindst 5 billeder pr. sekund."

Canon EOS R7 og Canon EOS R8 er fantastiske ledsagere på pisterne. Begge har ekstremt hurtige kontinuerlige optagelseshastigheder og Dual Pixel CMOS AF II til hurtig og præcis fokusering. Både EOS R7's APS-C-sensor og EOS R8's fullframe-sensor optager billeder med skarpe detaljer.

"Bare kom i gang," siger Richard. "Du må komme i gang med at eksperimentere og finde din stil. Så hold dig ikke tilbage. Gå i gang med fotograferingen."

John Marshall

Relaterede produkter

  • Spejlløse kameraer

    EOS R50

    Lav dit bedste indhold, som får dig til at scrolle tilbage, med dette spejlløse EOS R-kamera, fra skarpe stillbilleder til 4K-film og livestreams. En dedikeret Alt-i-én-enhed.
  • Spejlløse kameraer

    EOS R6 Mark II

    Stillbilleder eller video, action eller portræt – EOS R6 Mark II's blanding af ydeevne og billedkvalitet lader din kreativitet trives
  • Spejlløse kameraer

    EOS R7

    Udforsk naturen med et kamera, der byder på sensationel hastighed og billedkvalitet i et bærbart APS-C-hus, der er designet til fremtiden.
  • Spejlløse kameraer

    EOS R8

    Gå et niveau op til fullframe-fotografering og -video, og virkeliggør dine kreative ambitioner.
  • CANON-OBJEKTIV

    RF 28mm F2.8 STM

    Et slankt, let og fladt pancake-objektiv til rejse- og gadefotografering med en alsidig 28mm-brændvidde og hurtig maksimal blænde på f/2.8.
  • RF-objektiver

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Et lille og let zoomobjektiv med ultravidvinkel og en alsidig brændvidde på 10-18mm, ideelt til rejser, vlogging og landskabsfotografering.
  • Zoomobjektiv med ultravidvinkel

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Et kompakt og let RF 15mm zoomobjektiv, der er perfekt til rejser, herunder bylandskaber, landskaber, arkitektur og vlogging på farten.
  • RF-objektiver

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Et lille og smukt letvægtsobjektiv i RF-serien med 24-50mm zoom, som du kan bruge hver dag til rejser, landskaber og meget mere.
  • RF-objektiver

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    En alsidig 10x zoom til EOS R-systemet, der giver stor fleksibilitet i et enkelt, bærbart objektiv.
  • Relaterede artikler