A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Efterårsfotografering

At indfange efterårets charme fra et nyt perspektiv

Naturen viser sig frem om efteråret på en måde, som andre årstider ikke kan matche. Hyppige regnbyger opbløder farverne, og blide vindstød blæser på en nærmest rytmisk måde, mens tåge og dis giver skarpe baggrunde i hvidt og gråt, som står i kontrast til efterårsbladenes foranderlige nuancer.

"Efteråret er den årstid, der er mest stimulerende for sanserne. Det får dig til at tænke over tilværelsen," siger den hollandske natur- og landskabsfotograf Theo Bosboom. "Men selv om det er en fortryllende årstid, er det meget svært at skabe noget, der ikke er set før." I serien Autumn Leaves ville Theo finde en ny måde at fremhæve årstidens bedste sider.

Theo bidrager regelmæssigt til National Geographic og tidsskriftet BBC Wildlife og har to gange vundet prisen European Wildlife Photographer of the Year. Efter at have besøgt Hoëgne-dalen i Belgien hvert år i mange år følte han, at han havde indfanget alt, hvad skovene havde at tilbyde.

"Dette billede repræsenterer slutningen af efteråret for mig, da kun nogle få blade klamrer sig til næsten nøgne grene mod en tågefuld baggrund. Det har en meget dæmpet og tyst energi, og det får mig til at tænke på japanske malerier – enkle, grafiske og med stærke kontraster," siger Theo.

"Der er meget malerisk og ganske enkelt magisk om efteråret, men efter et par år indså jeg, at jeg havde fotograferet det fra alle vinkler," siger han. "Jeg begyndte at spekulere på, om 'det mon var dét'. Men i samme øjeblik dalede nogle blade ned i et vandløb, og jeg fulgte dem, mens de blev ført bort på vandet, tumlede omkring i de små vandfald og endte deres rejse bag grene og klipper. Det var der, jeg fik idéen til at fotografere bladene fra under overfladen – man kunne kalde det efteråret set fra fiskeperspektiv."

Selvom idéen til The Journey of the Autumn Leaves måske var enkel nok, blev det langt fra enkelt at føre den ud i livet. "På det tidspunkt var fotografering stadig bare en hobby for mig," forklarer han, men han fik fat i et vandtæt Canon WP-DC28 undervandshus til sit kompakte Canon PowerShot G10. Efter at have skiftet til gummistøvler og våddragt vadede han ud i det kolde vandløb, holdt kameraet i undervandshuset under vandet og pegede det op mod himlen.

"Jeg kunne ikke rigtig se, hvad jeg lavede, men hver gang et blad passerede forbi, trykkede jeg på knappen og håbede på det bedste," fortsætter han. "De fleste af billederne blev ret dårlige, og jeg tog utallige selfies ved et uheld, men ét rigtigt godt billede skilte sig ud [se nedenfor]. Det fik mig til at indse, at der måske var et projekt her, og det var dér, jeg besluttede at investere i undervandshuset til mit Canon EOS 5D Mark III [nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV].”

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
"Jeg synes, at dette giver et friskt perspektiv på efteråret – udsynet fra under vandoverfladen op på landskabet ovenfor, med bladet i limbo i midten," siger Theo. "Det betyder noget særligt for mig, fordi det var fra den første session, og det er det billede, der inspirerede mig til at fortsætte projektet."

I løbet af de følgende efterår udviklede Theo sig hurtigt fra amatør til professionel og endte med at sige sit job som advokat op i 2013. Han udviklede sine teknikker til undervandsoptagelse og foretrak at bruge naturligt lys, hvor det var muligt, hvilket i modsætning til landskabsfotografering betød, at den bedste optagelsestid var midt på dagen.

"Når solen var på sit højeste, fik floderne den maksimale mængde lys, så jeg var sjældent nødt til at sætte min lid til flashen, medmindre vandet var meget mørkt, eller jeg ønskede at oplyse et interessant hjørne," siger han. "Jeg var nødt til at øge ISO-værdien for at optage stærke billeder i floden, fordi jeg havde brug for det ekstra lys under vandet. Heldigvis påvirkede ISO-værdien på Canon EOS 5D Mark III ikke kvaliteten."

Relaterede artikler
A fox stares through a gap in a bush, which is out of focus. Photo by Ossi Saarinen.

NATURFOTOGRAFERING

Historien om Ossi Saarinens naturfotografering i byen

Blot tre år efter han første gang brugte et kamera, er Ossis karakterfyldte dyrefotos blevet et hit på de sociale medier. Han fortæller, hvordan hans hobby fik vind i sejlene.

Alan Rowan stands on the side of a hill taking a photo using a Canon compact camera, with a river in the valley behind him.

REJSEFOTOGRAFERING

Sådan tager Munro Moonwalker billeder i bjergene

Her kan du se, hvordan Alan Rowan bruger Canon PowerShot SX740 HS til at få den perfekte naturoptagelse, med alt fra farverige close-ups til bjergtoppe indhyllet i tåge.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

TIPS OG TEKNIKKER

Lær at bruge eksponering korrekt

Find ud af, hvordan du justerer mængden af lys i dine billeder for at give dine fotos et nyt udseende.

Bubbles on the surface of the water frame a fisheye-lens view from underwater of trees reaching up to the sky.
"Jeg fandt det fascinerende at fotografere bobler under vandet, fordi de giver de her vidunderlige spejlinger af landskabet ovenover. De bedste steder at finde bobler er i nærheden af vandfald eller hurtigt strømmende vand."

Da han ikke kunne se sine kompositioner i realtid, var Theo afhængig af at prøve sig frem, men han vidste, at der var visse ting, han kunne gøre for at forbedre sine chancer. "Jeg kan altid godt lide at optage med blændeprioriteringsmetode (Av), fordi jeg kan stole på, at kameraet klarer den rigtige lukkertid for mig. Det giver mig mulighed for at lege med dybdeskarpheden, hvilket er vigtigt ved landskabsfotografering, og når du vil indfange en masse detaljer," siger han.

"Under vandet havde jeg ikke brug for en stor dybdeskarphed, så jeg kunne holde blænden helt åben for at give mere lys. Kameraets autofokus var virkelig pålidelig – og absolut nødvendigt – og jeg lærte at komme så tæt på motivet som muligt, især når vandet ikke var klart. Jeg lærte også, at et vidvinkelobjektiv gav de stærkeste resultater."

A pile of autumn leaves with flowing water above them.
Taget med
  • f/20
  • 1/6
  • 200
"Dette er min favorit fra serien. Jeg holdt kameraet på bunden af vandløbet, hvilket betød, at jeg kunne stabilisere det i længere tid og bruge en lang lukkertid på en tredjedel af et sekund, så bladene stadig fremstod skarpe, men vandet ovenfor viste bevægelse. Jeg synes, at det giver god genklang med den idé, jeg har om efteråret: det store flow, livscyklussen," forklarer Theo.

For dem, der er i tvivl om, hvordan man tager springet, er der også masser af potentiale over vandet, som kan skærpe din appetit på efteråret. "Folk er ofte på udkig efter de storslåede landskaber, og de bruger al deres tid på at vente på det 'rigtige' lys, men jeg foretrækker at koncentrere mig om detaljerne, for de er mindst lige så interessante, hvis ikke mere," siger han. Nedfaldne blade, agern, svampe og bær i stærke farver – alle er ideelle efterårsmotiver, som er mindre afhængige af fantastisk lys eller vejr. "Kig bare ned på jorden, så vil du snart opdage mange interessante ting – hvis du fokuserer på detaljerne, er dine muligheder ubegrænsede."

Ordet "detaljer" kan fremtrylle idéer til makrofotografering – og mange kompakte kameraer har meget gode makroegenskaber – men Theo hentyder blot til at fokusere på nogle aspekter af scenen foran dig i stedet for hele perspektivet. "Jeg kan godt lide at bruge mit Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv til at fokusere på noget, f.eks. en del af et træ, og så zoomer jeg bare ind og ud for at isolere dét, der fungerer for mig," siger han. "Du kan gøre præcis det samme med et kompaktkamera – du skal bare arbejde med det, du har.”

A mountain stream flows through an autumnal landscape, with ferns and rocks in the foreground.
"Det her er et af mine tidlige billeder, der fortæller historien om det her vandløb i bjergene," siger Theo. "Det er et meget klassisk, tidløst landskab over vandet, men det markerer det punkt, hvor jeg var nået til vejs ende med denne optagelsesstil ved denne bestemte flod i skoven. Det blev øjeblikket, hvor jeg tænkte: 'Hvad gør jeg nu?' Jeg elsker det grå og tågede morgenlys. Kompositionen bruger nedfaldne blade, mens bevægelsen i vandet, samt bregner, bøg- og birketræer, giver det balance."

At skulle arbejde med dét, du har, ser ud til også at gælde for vejret, for Theo ikke er den type fotograf, der kun optager i godt vejr. Han hævder, at der ikke findes dårligt vejr i naturfotografering, kun dårligt tøj (eller manglende kamerabeskyttelse – ikke alle kameraer er lige vejrbestandige, så det er klogt at investere i et passende regnslag eller en modlysblænde). Han siger: "Det er en god idé at tjekke vejrudsigten og planlægge fremad, men al slags vejr har sine muligheder – du skal bare tænke ud af boksen. Når det har regnet, bliver farverne mere intense. Blæsende vejr kan forstyrre lange eksponeringer, når du vil have skarpe billeder af blade eller andre ting, der bevæger sig, men du kan vende situationen til din fordel og få mere impressionistiske billeder af dine motiver i bevægelse. Tågede forhold skaber en fantastisk stemning. Og så er der de skønne morgener, hvor du har tåge, dug og pletvist sollys. Jeg er for utålmodig til at vente på det 'rigtige' lys, så hvis lyset ikke fungerer for et motiv, så finder jeg noget andet at fotografere."

A view from below of a tree filled with colourful autumnal leaves, with other trees around it grey in the mist.
Taget med
  • f/9.0
  • 1/8
  • 200
"Dette billede blev taget over vandet af en lille bøg i efterårsfarver, men jeg brugte den samme teknik som til nogle af undervandsbillederne ved at bruge et vidvinkelobjektiv, der pegede mod himlen, efter jeg havde kravlet rundt under træet for at få dette perspektiv," siger Theo. "Jeg kan godt lide, hvordan det står i en skarp kontrast til den tågede, golde skov, da de omgivende træer ikke har nogen blade."

Selv om Theo er fan af efteråret, siger han også, at der er lige så meget kreativitet at hente i overgangsperioderne. "Fotografér motiver som f.eks. sommerblomster i sidste fase af deres livscyklus, når de stikker op gennem løvfaldet, eller hold øje med vejrudsigtens første varsel om snefald, for når dén falder mellem de eksisterende efterårsfarver, skaber den en stærk blanding af årstiderne," siger han.

A variety of brown and russet leaves in a shallow stream, with autumnal trees reflected in the water.
Taget med
  • f/22
  • 8
  • 50
"Dette billede er meget karakteristisk for min fotografering, hvor jeg søger efter interessante mønstre, detaljer og gentagelser," siger Theo. "Jeg kan virkelig godt lide den lille smule skum og hvordan bladene er spredt. Det blev taget på et lavvandet område i kanten af floden, som ikke bevægede sig særligt hurtigt. Det er bare en fin samling af forskellige slags blade i forskellige farver og faser."

Theos Autumn Leaves-projekt er nået vidt omkring, og han modtog endda en andenpræmie i kategorien Creative Visions i konkurrencen Wildlife Photographer of the Year for et af billederne i 2013. Men med lige så mange fotografer, der kæmper om opmærksomhed på de sociale medier, som der er faldne efterårsblade på skovbunden, siger han, at det er nødvendigt med et friskt perspektiv for at skille sig ud. "Du kan rejse til fjerntliggende destinationer og tage fantastiske billeder, men de fleste redaktører vil ikke skænke dem så meget som et blik, medmindre de skiller sig ud på en eller anden måde," siger han. "Overvej nøje: 'Hvad kan jeg bidrage med til det, der allerede findes derude?'"

Skrevet af Natalie Denton

Relaterede produkter

Relaterede artikler



'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.

Tilbage til alle fortællinger